Nästa artikel
DS utökar efter dystra år
Nyheter

DS utökar efter dystra år

Publicerad 14 mars 2019 (uppdaterad 14 mars 2019)
DS 7 Crossback.
Det franska bilmärket DS har inte direkt rosat marknaden i Sverige. Nu gör importören en satsning på nya återförsäljare.
Det var i början av 2015 som Citroën meddelade att märkets DS-modeller i fortsättningen skulle säljas under ett eget märke.

Mottagandet blev tämligen ljummet. Under 2015 registrerades endast 41 bilar i Sverige.

2016 ökade försäljningen till 112 bilar och året därpå till 116. Sedan vände utvecklingen och 2018 stannade antalet nyregistreringar på 38 stycken.

Inklusive den bil som registrerats under 2019 – en DS 7 Crossback – har märket sålt 308 bilar i Sverige från och med starten 2015.

Nu tar dock importören KW Bruun ett nytag genom att etablera nya återförsäljare.

Callisma i Danderyd, Motor Village i Ängelholm, Hedin Bil i Malmö och Sätra Motorcenter i just Sätra börjar sälja DS med start från och med i dag.

– Det finns en oerhört stor potential i varumärket DS. Med modeller som DS7 Crossback och DS3 Crossback har vi definitivt en bra möjlighet att etablera oss på den svenska marknaden, säger Tobias Pettersson, vd på KW Bruun, i en kommentar.

– Vi arbetar också med att etablera ytterligare verkstäder för varumärket DS med ambition att täcka hela landet, säger Robin Jacobsson, marknadsdirektör på KW Bruun.

Diskutera: Vad tror du om satsningen på DS?
DS i Sverige

Antal nyregistrerade DS i Sverige:

2015: 41
2016: 112
2017: 116
2018: 38
2019: 1 (januari–februari)

Källa: Bil Sweden

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#129 • Uppdaterat: 2019-03-14 22:51
Audi A5 SB

.

#12a • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Lika som bär
https://youtu.be/nwsUjfwv9o4

#12b • Uppdaterat: 2019-03-14 22:54
Raphael

Apex, du har givetvis helt rätt och jag håller helt med dig. Men jag skrev inte att DS är annorlunda för att laddhybriden kommer till hösten. Det var inte det jag menar med att vara annorlunda. Många tillverkare kommer med en laddhybrid. Det är inte där annorlundaheten ligger. Och den laddhybriden har elmotorer på 110 hk även bak. Plus en förbränningsmotor. Total effekt alla samtidigt 300 hk. Tidigare så hade man för svaga elmotorer bak, det har man inte längre så det problemet är löst. Du dömer ut en bil och hävdar att den är sämre än konkurrenterna. Okej, enligt vilket test är DS 7 E-Tense sämre än konkurrenterna?

#12c • Uppdaterat: 2019-03-14 22:57
Audi A5 SB

Jag lägger ner detta här och nu. Hela tråden har blivit en parodi på en 5-årings trots. Hoppas PSA:s distributörer läser här och nickar gillande till vad de läser.

#12d • Uppdaterat: 2019-03-14 22:59
Raphael

Audi, okej. Du har tyska bilar men du tycker inte de är bäst. Men jag tycker att Mercedes är bäst. Får jag tycka det för dig eller har du problem med det?

Och jag hör att du tycker att jag är fanatiker. Det vet jag redan att du tycker. Audi tycker att jag år fanatiker. Jag har skrivit upp det i min bok. Du får gärna skriva det en gång till. Så stt vi inte glömmer bort det. Jag är en fanatiker, det tycker Audi.

När du har en Mercedes ska jag kalla dig Audi då eller räcker det med Mercedes?

#12e • Uppdaterat: 2019-03-14 23:01
Raphael

Audi, men nu glömde du att skriva att du tycker att jag är en fanatiker jag trodde du skulle skriva det i varje inlägg att du tycker att jag är det?!

#12f • Uppdaterat: 2019-03-14 23:05
Apex

Raphael

Om man inte kan erbjuda något som alla andra mycket mer etablerade konkurrenter kan för ungefär samma pengar så är man sämre. Man behöver inte betala 500k för att få Awd hos Volvo, Audi, BMW och MB. Och man är inte annorlunda för att man inte kan utan man är sämre.

Spelar ingen roll om priset inte har kommit ut, en suv laddhybrid med 300hk kommer knappast kosta under en halv miljon.

#12g • Uppdaterat: 2019-03-14 23:12
Raphael

Apex, men låt mig förklara vad som gör DS annorlunda. Det är inte att de kommer med en laddhybrid, för det gör andra också. Och det är inte att de har elektrisk 4x4 för det har Tesla med och DS systemet är modellerat efter Teslas system. Nej, det annorlunda är:

Upplevelsen. Helhetsupplevelsen. Alla detaljer i en DS bidrar till den upplevelsen. Du har ljusspelet när du låser upp bilen, de vridande lyktorna som är inspirerade av kristaller. Ingen annan bil gör så.

Du har kristallerna i bakljusen. Du har interiören och stolarnas diamantmönster. Du har den lätta styrningen som sätter komfort framför känsla, en lätthet på foten. Ljudisoleringen. Den kameraövervakande fjädringen. Stolarnas stoppning.
Den löstagbara klockan. Instrumenten. Reglagen till elhissarna som ser ut som facetter från kristaller - kristalltemat.
Färgsättningen och stoppade paneler.

Allt sammantaget ger känslan av att vara annorlunda, att gå mot strömmen.

Och det kan vara värt mer än konkurrenterna. Det handlar om emotioner.

Fransk kultur är emotionell, tysk kultur är intellektuell.

Tyskt vitt vin eller franskt rött?
Det är vad det handlar om.

#12h • Uppdaterat: 2019-03-14 23:16
Raphael

Apex, du har rätt och jag håller helt med dig. Man är automatiskt sämre för att man inte gör precis samma bil som konkurrenterna. För om man gjorde samma bil som konkurrenterna så skulle alla köpa den bil som imiterar konkurrenterna. Jag håller helt med dig.

#12i • Uppdaterat: 2019-03-14 23:17
Apex

DS7an är en snygg bil med en välbyggd interiör och en komfort som förmodligen få i klassen kan konkurrera med. Men jag tycker att man måste kunna erbjuda både bensin och diesel med awd i en Suv. En del i att vara premium är att ge kunden valmöjligheter. Jag tror helt enkelt att det är en missräkning att inte investera pengar i fler drivlinor med awd. Den hade kunnat användas i andra bilar som tex 3008. Eftersom det är en såpass dyr bil så borde det ha funnits utrymme att göra det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.