Nästa artikel
DS utökar efter dystra år
Nyheter

DS utökar efter dystra år

Publicerad 14 mars 2019 (uppdaterad 14 mars 2019)
DS 7 Crossback.
Det franska bilmärket DS har inte direkt rosat marknaden i Sverige. Nu gör importören en satsning på nya återförsäljare.
Det var i början av 2015 som Citroën meddelade att märkets DS-modeller i fortsättningen skulle säljas under ett eget märke.

Mottagandet blev tämligen ljummet. Under 2015 registrerades endast 41 bilar i Sverige.

2016 ökade försäljningen till 112 bilar och året därpå till 116. Sedan vände utvecklingen och 2018 stannade antalet nyregistreringar på 38 stycken.

Inklusive den bil som registrerats under 2019 – en DS 7 Crossback – har märket sålt 308 bilar i Sverige från och med starten 2015.

Nu tar dock importören KW Bruun ett nytag genom att etablera nya återförsäljare.

Callisma i Danderyd, Motor Village i Ängelholm, Hedin Bil i Malmö och Sätra Motorcenter i just Sätra börjar sälja DS med start från och med i dag.

– Det finns en oerhört stor potential i varumärket DS. Med modeller som DS7 Crossback och DS3 Crossback har vi definitivt en bra möjlighet att etablera oss på den svenska marknaden, säger Tobias Pettersson, vd på KW Bruun, i en kommentar.

– Vi arbetar också med att etablera ytterligare verkstäder för varumärket DS med ambition att täcka hela landet, säger Robin Jacobsson, marknadsdirektör på KW Bruun.

Diskutera: Vad tror du om satsningen på DS?
DS i Sverige

Antal nyregistrerade DS i Sverige:

2015: 41
2016: 112
2017: 116
2018: 38
2019: 1 (januari–februari)

Källa: Bil Sweden

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11z • Uppdaterat: 2019-03-14 21:47
Raphael

Apex, den som tror att en bil bara är en bil har aldrig haft glädjen att köra en tysk bil. En tysk bil är inte ”bara en bil”, att köra tyskt är att ha en alldelrs speciell livsstil. Det är synd om alla de som inte kör tyskt.

#120 • Uppdaterat: 2019-03-14 22:02
Audi A5 SB

Deeds, saabnisse?

#121 • Uppdaterat: 2019-03-14 22:23
Raphael

Det finns givetvis ingen som helst poäng i att göra på något annat sätt än tyskarna gör. Det räcker ju med att tyskarna gör premiumbilar, varför ska någon göra något annat? Varför ska det finnas en fransk premium? Det räcker ju med tysk premium eller hur? Valmöjligheter är bara förvirrande för konsumenterna. Nej, låt oss bara ha tysk premium på marknaden. Ta bort franska bilar, vi ska inte ha nägra som vill vara annorlunda och göra på sitt eget sätt. Gör man på ett annat sätt än tyskarna, så glr man automatiskt fel. Det vet ju alla.

#122 • Uppdaterat: 2019-03-14 22:31
Raphael

DS 7 kostar från 269 900 kr enligt prislistan från februari. För 450 000 kr får man toppmodellen med all utrustning som standard. Jag vet inte varifrån Audi har fått det att det bara fimns den versionen. Och vad den fyrhjulsdrivna laddhybriden kostar, det får vi väl se till hösten. Det finns inga priser än. Jag tänker inte spekulera i det. Men Audi är redan säker på att den floppar. Varför? För att den inte är tysk. Det räcker ju. Vi vet att tyska bilar är bäst. Men alla vill inte ha en tysk bil. Alla vill inte vara som alla andra. Alla vill inte ha likriktning.

DS erbjuder något annorlunda. Och det är givetvis fel att vara annorlunda, men om man vill vara fel då så kan man väl få vara fel då? Måste allt vara så tyskt jämnt?

#123 • Uppdaterat: 2019-03-14 22:35
Raphael

Tobo, varje märke i PSA har sin egen distribution och tecknar egna avtal med agenturer och återförsäljare. DS är ett eget märke, de får teckna avtal med vilka de vill. Det gäller för alla i PSA gruppen. Nu var tydligen KW Bruun intresserade.

Och DS har många spånnande produkter på gång. För de är annorlunda.

Och sen att tyska bilar är bäst, alltid är bäst och alltid kommer att vara bäst. Vad spelar det för roll?

#124 • Uppdaterat: 2019-03-14 22:37
Apex

Raphael

Instegsmodellen med den lilla bensinmotorn ska kosta från 350000. Vad är det som är tyskt med att erbjuda awd i en suv för över 400000? Det är bara dumt att inte göra det

#125 • Uppdaterat: 2019-03-14 22:39
Raphael

Audi, vad är ditt problem? Får man inte tycka att tyska bilar är bäst i det här forumet? Du tycker ju det, du uttrycker ju inget annat. Varför får inte jag också uttrycka det? Tar du illa upp att jag säger att tyska bilar är bäst? Det är ju fantastiskt underbart att du ska byta till Mercedes. Helt rätt. En bil med stjärna. Mercedes är bäst. I en perfekt värld så har alla en Mercedes. Visst är det så. Jag gratulerar dig till ditt goda omdöme och snillriga smak.

#126 • Uppdaterat: 2019-03-14 22:44
Apex

DS är inte annorlunda för att de inte kan erbjuda awd som inte kostar över en halv miljon som dessutom är en typ som hitills inte har fungerat lika bra som traditionell awd. De är bara sämre än konkurrenterna

#127 • Uppdaterat: 2019-03-14 22:48
Raphael

Apex, den kostar från 269 900 kr i prislistan från februari. Det är priset längst till höger som gäller. Detta behöver vi inte argumentera om. Den kostar från 269 900 kr. Det står i prislistan. Det priset gäller.

Jag håller helt med dig att det är dumt, jättedumt och superdumt att inte ha 4wd. Du har helt rätt, alla bilar ska ha 4wd som standard. Jättedumt att inte ha det. Men DS har lyssnat på dig och de kommer med den fyrhjulsrivna till hösten. Med dubbla elmototorer. De har inte etbjudit det tidigare för den versionen var inte klar tidigare. Kineserna var inte färdiga med batteriet.

Varför ska man lansera något innan det är klart? Vore inte det dumt? Eller menar du att man måste vänta med att lansera en bil inban laddhybriden med 4x4 är klar? Varför skulle det vara bättre att vänta än att få ut det man kan medan man jobbar klar laddhybriden?

Laddhybriden har krävt ombyggnader av fabriker etc på ett helt annat sätt än andra drivlinor. Det har tagit tid att göra om fabrikerna och trimma im dem. Och kineserna behövde tid för att säkerställa produktion av batteriet.

#128 • Uppdaterat: 2019-03-14 22:50
Audi A5 SB

Raphael: "Audi, vad är ditt problem? Får man inte tycka att tyska bilar är bäst i det här forumet? Du tycker ju det, du uttrycker ju inget annat."

Det där åker du på backning på - precis som leifer och Vidstige gjorde. Du får gärna visa var jag tycker tyska bilar är bäst - I dare you. Skillnaden mellan dig och mig är att du är fanatisk och det är inte jag. Och de förra har jag synnerligen svårt för. Inga historiska referenser i detta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.