Nästa artikel
DS utökar efter dystra år
Nyheter

DS utökar efter dystra år

Publicerad 14 mars 2019 (uppdaterad 14 mars 2019)
DS 7 Crossback.
Det franska bilmärket DS har inte direkt rosat marknaden i Sverige. Nu gör importören en satsning på nya återförsäljare.
Det var i början av 2015 som Citroën meddelade att märkets DS-modeller i fortsättningen skulle säljas under ett eget märke.

Mottagandet blev tämligen ljummet. Under 2015 registrerades endast 41 bilar i Sverige.

2016 ökade försäljningen till 112 bilar och året därpå till 116. Sedan vände utvecklingen och 2018 stannade antalet nyregistreringar på 38 stycken.

Inklusive den bil som registrerats under 2019 – en DS 7 Crossback – har märket sålt 308 bilar i Sverige från och med starten 2015.

Nu tar dock importören KW Bruun ett nytag genom att etablera nya återförsäljare.

Callisma i Danderyd, Motor Village i Ängelholm, Hedin Bil i Malmö och Sätra Motorcenter i just Sätra börjar sälja DS med start från och med i dag.

– Det finns en oerhört stor potential i varumärket DS. Med modeller som DS7 Crossback och DS3 Crossback har vi definitivt en bra möjlighet att etablera oss på den svenska marknaden, säger Tobias Pettersson, vd på KW Bruun, i en kommentar.

– Vi arbetar också med att etablera ytterligare verkstäder för varumärket DS med ambition att täcka hela landet, säger Robin Jacobsson, marknadsdirektör på KW Bruun.

Diskutera: Vad tror du om satsningen på DS?
DS i Sverige

Antal nyregistrerade DS i Sverige:

2015: 41
2016: 112
2017: 116
2018: 38
2019: 1 (januari–februari)

Källa: Bil Sweden

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-03-14 18:12
Raphael

Här är en liten video som visar hur fyrhjulsdriften i DS 7 E-Tense finslipas uppe i nordens vinterlandskap.
https://youtu.be/e_lNNd_CNOI

#m • Uppdaterat: 2019-03-14 18:15
Raphael

Här har du en provkörning av den 4-hjulsdrivna laddhybriden DS 7 E-Tense med dubbla elmotorer.
https://youtu.be/1cQ0i5lP6cw

#n • Uppdaterat: 2019-03-14 18:20
Peter E

6 st av de sålda 38 st DS år 2018 var till privatpersoner.

#o • Uppdaterat: 2019-03-14 18:22
Peter E

Ingen av de sålda bilarna hittade någon köpare under 35 år.

#p • Uppdaterat: 2019-03-14 18:24
Raphael

PSA har även ägnat tiden åt att få ordning på logistiken för batterileveranserna från Kina (det är kinesiska batterier) och på att bygga om sina motorfabriker för att tillverka elektriska motorer. PSA köper alltså inte in elmotorerna från andra, utan de tillverkar dem själva i en helt ny avdelning i fabriken. Och PSA har inte bara utvecklat nya växellådor för hybriderna utan även investerat i att bygga upp en ny avdelning för tillverkning av dem. Andra automatlådor köper PSA in, men de för hybriderna är en helt annan låda.
Och nu kommer frukterna av dessa investeringar, nu kommer bilarna ut på marknaden. Laddhybrider och batteribilar.

DS är framgångsrika i Formel-E som är en racingserie för elektriska bilar. Här hittar du alla nyheter om DS Sports E-racing team:
https://www.dstecheetah.com

#q • Uppdaterat: 2019-03-14 18:25
Raphael

Och den teknik som man testar i elektrisk racing, är teknik som återfinns i produktionsbilarna. Mjukvaran för kraftdistribution etc är testad och utvecklad med racingbilarna.

#r • Uppdaterat: 2019-03-14 18:29
Axa

Haha. Om 5 år när det sålts 52 st DS totalt kommer Raphael påstå att DS behöver tid på att utveckla och framför allt finslipa sina modeller...

Men jag gissar att folk över 55 sitter som på nålar och väntar på nästa modell...

#s • Uppdaterat: 2019-03-14 18:30
Peter E

#t • Uppdaterat: 2019-03-14 18:30
Peter E

här

#u • Uppdaterat: 2019-03-14 18:30
Peter E

kan

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.