Nästa artikel
DS utökar efter dystra år
Nyheter

DS utökar efter dystra år

Publicerad 14 mars 2019 (uppdaterad 14 mars 2019)
DS 7 Crossback.
Det franska bilmärket DS har inte direkt rosat marknaden i Sverige. Nu gör importören en satsning på nya återförsäljare.
Det var i början av 2015 som Citroën meddelade att märkets DS-modeller i fortsättningen skulle säljas under ett eget märke.

Mottagandet blev tämligen ljummet. Under 2015 registrerades endast 41 bilar i Sverige.

2016 ökade försäljningen till 112 bilar och året därpå till 116. Sedan vände utvecklingen och 2018 stannade antalet nyregistreringar på 38 stycken.

Inklusive den bil som registrerats under 2019 – en DS 7 Crossback – har märket sålt 308 bilar i Sverige från och med starten 2015.

Nu tar dock importören KW Bruun ett nytag genom att etablera nya återförsäljare.

Callisma i Danderyd, Motor Village i Ängelholm, Hedin Bil i Malmö och Sätra Motorcenter i just Sätra börjar sälja DS med start från och med i dag.

– Det finns en oerhört stor potential i varumärket DS. Med modeller som DS7 Crossback och DS3 Crossback har vi definitivt en bra möjlighet att etablera oss på den svenska marknaden, säger Tobias Pettersson, vd på KW Bruun, i en kommentar.

– Vi arbetar också med att etablera ytterligare verkstäder för varumärket DS med ambition att täcka hela landet, säger Robin Jacobsson, marknadsdirektör på KW Bruun.

Diskutera: Vad tror du om satsningen på DS?
DS i Sverige

Antal nyregistrerade DS i Sverige:

2015: 41
2016: 112
2017: 116
2018: 38
2019: 1 (januari–februari)

Källa: Bil Sweden

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-03-14 17:23
Raphael

Apex, fast det där stämmer ju inte! DS7 finns som 4-hjulsdriven laddhybrid och den kommer att lanseras i Sverige. Jag förstår inte vart du har fått det ifrån att KW Bruun bara kommer att importera dieselmodellen.

Och efter sommaren så lanseras nya DS 3 Crossback i Sverige, den kommer även som batteribil. Det finns ett sug efter batteribilar i Sverige.

#c • Uppdaterat: 2019-03-14 17:32
Raphael

Apex, det märks att du uttalar dig utan att kollat prislistan. Prislistan från februari, som är sedan KW Bruun övertog importen, börjar på 269 900 kr och inte 450 000 kr. Laddhybriden DS 7 E-Tense med 4-hjulsdrift finns inte med i prislistan än för den lanseras i Sverige till hösten, precis som DS 3 Crossback. KW Bruun hinner trimma in organisationen tills de nya bilarna kommer. Och självfallet är det de nya versionerna och modellerna som KW Bruun hoppas på framgång för i Sverige.

#d • Uppdaterat: 2019-03-14 17:39
Raphael

Apex, lite fakta till fig om bilen som du tror inte går att sälja i Sverige:

DS 7 E-Tense:
0-100 km går på 6,5 sekunder, 80-120 km/h på 4,4 sekunder och flygande kilometern på 27 sekunder. Topphastigheten är 220 km/h.

Det är väl ändå hyffsade siffror för en stor crossover? Den har en bensinturbo och dubbla elmotorer, en på vardera drivaxel. Det gör att bilen är fyrhjulsdtiven. Motorerna utvecklar tillsammans 300 hästkrafter och 450 newtonmeter.

De svenska priserna är inte klara än. Lansering i Sverige till hösten.

#e • Uppdaterat: 2019-03-14 17:51
Raphael

DS 3 Crossback vänder sig till Internet-generationen. Det är en ungdomlig bil för entreprenörer, artister och individualister i den nya ekonomin som vill köra bil utan att snutsa ner miljön. Även om jag tror svenskar i regel är för konservativa och för mycket mellanmjölk, så tror jag till skillnad från Audi och Apex inte på att den är helt omöjlig att sälja i Sverige. 50 kWh batteri, 132 hästar, 32 mil, 100 kW ladfning, 80 procent fullt på en halvtimme och autonom körning i köer och självparkering. En bil för Stureplans ungdomar som inte vill förknippa sig med gamla pengar, gammal industri och gamla gubbar.

#f • Uppdaterat: 2019-03-14 17:55
Peter E

465000 för den dyraste...har prissättarna/prissättaren på DS tittat för djupt i vinflaskan?

#g • Uppdaterat: 2019-03-14 17:57
Raphael

Men för att man ska kunna sälja något så behövs det någon som säljer så att man kan provköra. Jag tror fortfarande att det är viktigt att klämma och känna på bilen innan. Tror inte internet kommer ta över än, Tesla har ju backat nu från sin idé att bara sälja över internet. Åven de har fått inse att köparna vill se och känna på bilen live.

Så fyra återförsäljare i Sverige är givetvis bättre än bara en enda som DS hade 2018, men det behövs fler. I Göteborg, Lund, Karlstad, Örebro, Uppsala, Umeå. Alla städer med ett universitet och en ung teknik och miljöintresserad målgrupp och entreprenörer, kreatörer och innehållsskapare i den nya ekonomin.
Men de har ju några månader kvar på sig att utöka antalet ÅF innan de lanserar de nya modellerna.

#h • Uppdaterat: 2019-03-14 18:00
Peter E

Med tanke på det förmodade andrahandsvärdet för en dekaltrimmad cittra som kostar närmare halvmiljonen så kommer nog bilen efter ett år i trafik närma sig ca 200000 kr vid eventuellt inbyte.

#i • Uppdaterat: 2019-03-14 18:03
Peter E

Shogun: Det var kul läsning...speciellt inläggen från...ja du vet :-)

#j • Uppdaterat: 2019-03-14 18:09
Raphael

Shogun, det som har hänt är att DS nu har DS 7, som var den första egna modellen som eget märke. Och nu lanseras DS 3 Crossback i maj större delen av Europa utom Sverige. Sverige får vänta till efter sommaren. Man förbereder även en USA introduktion.

Till hösten visas den europeiska versionen av nya DS 9 och den jan komma till Sverige tidigast under våren 2020. Det kommer även en ny DS 5 och en sportcoupé.

Alla dessa modeller kommer som laddhybrider eller batteribilar.

#k • Uppdaterat: 2019-03-14 18:11
Raphael

Så vad DS har ägnat sig åt under 4-5 år är utveckling av nya egna modeller, det går inte från en dag till sen andra. Och nu börjar dessa modeller äntligen bli klara.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.