Nästa artikel
Elbilar minskar behov av service
Nyheter

Elbilar minskar behov av service

Publicerad 13 mars 2019 (uppdaterad 13 mars 2019)
Projektledaren för Hondas nya elbil, Kohei Hitomi, tror på lägre servicepriser framöver.
Behovet av att serva en elbil minskar ”något enormt” jämfört med bensin- och dieselbilar, enligt Honda som är på gång med sin första batteribil.
Att elbilar inte behöver samma underhåll har att göra med att antalet rörliga delar är betydligt färre.

– Enormt mycket färre, säger Kohei Hitomi, projektledare för Hondas nya elbil, till Vi Bilägare.

– Det är svårt att säga exakt hur mycket färre, då skulle man behöva räkna. Men om man tar en bil med förbränningsmotor kan man säga att det mesta rör på sig i drivlinan. Allt från vevaxel, ventiler, kamaxel, cylindrar, allt rör på sig och allt är fastsatt med bultar, skruvar och muttrar.

– I en elbil är det bara rotorn i elmotorn som rör på sig. Resten är stilla.

Detta påverkar förstås behovet av underhåll.

– Jag tror att servicebehovet kommer att minska något enormt jämfört med traditionella bilar, fortsätter Kohei Hitomi. Bromskraftsåtervinningen med elmotorn minskar slitaget på bromsarna och det finns ju inget avgassystem, ingen olja, ingen kamrem eller kamkedja … antalet slitdelar är så mycket färre.

Frågan är hur servicepriserna kommer att påverkas.

– De kommer att minska jämfört med traditionella bilar, säger Kohei Hitomi och fortsätter:

– Däremot kan det uppstå andra problem med elbilar som kanske har med mjukvaran att göra. Sedan finns också ett visst slitage på de elektriska komponenterna.

Hondas nya elbil visas just nu på bilsalongen i Genève i form av en nästan produktionsfärdig prototyp med 20 mils räckvidd. Bilen ska börja tillverkas under hösten.

Diskutera: Tror du att elbilar blir billigare att serva?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-03-13 13:23
Henrik M

Pi: Det lite luriga med servicen på Teslan blir att man kan köpa ett serviceavtal som gäller 3 år, med samma årskostnad oavsett hur långt du kör, så den som bara hinner göra en service på ett år får en ganska dyr kostnad/service, men den som hinner göra 3 service:s pga körsträckan får en väldigt låg kostnad/service. Som med det mesta med Tesla går de utanför lådan....på gott och ont.....inte alltid en fördel....

#c • Uppdaterat: 2019-03-13 13:37
Raphael

Om man inte använder bromsarna så beckar de ihop, och skivbromsar rostar. När man bromsar så polerar man bort rosten. Men när man inte bromsar längre så beckar grejjerna ihop. Så idén att man inte behöver serva eller byta bromsarna längre på elbilar, den är felaktig. Däremot så behövs ju inget byte av kamrem och avgasrör etc. Men helt fri från underhåll är inte elbilar.

#d • Uppdaterat: 2019-03-13 13:46
L. Mäkinen

När batteriet är fullt i en elbil används bromsarna eftersom det inte går att ta hand om energin just då i batteriet. Då motioneras bromsarna. Även när man gör hårda inbromsningar används mekaniken en del.

#e • Uppdaterat: 2019-03-13 14:20
Granlundii

Säkert är det så att service- och reparationsbehovet minskar. Däremot är jag rädd att kostnaden per reparation blir klart högre (ex. om batteripaket behöver bytas eller det blir problem med mjukvaran/elektroniken). Det kan alltså hända att totalkostnaden för service och reparationer är i stort sett samma som för bensinbilar, bara att servicetillfällena minskar.

#f • Uppdaterat: 2019-03-13 14:40
Mattse

Även om elbils-service skulle bli billigare och enklare (för biltillverkaren) finns det inget som helst incitament för biltillverkarna att sänka priset på service för elbilskunderna. Tvärt om, de kan säkert vrida till det så att elbils-service anses som någon form av premium som de kan ta extra betalt för.

Ta de digitala mätargrupperna som exempel. Tillverkningskostnaden har sjunkit rejält jämfört med tidigare analoga mätarhus. Ändå är prispåslaget 5-15000 kr för att få digitala mätare. Där har biltillverkarna kunnat öka sina marginaler rejält. Något som enbart är möjligt då kunden tycker det är nytt, häftigt och premium och är beredd att betala för det. Elbilar och allt däromkring kommer att följa samma mönster.

#g • Uppdaterat: 2019-03-13 19:25
Rutger Jönåker

I senaste Teknikens värld har man en artikel om service av elbilar. Kontentan är att det är billigare att serva en elbil än motsvarande bensinbil, men man får inte mycket service för pengarna, så dyrt i förhållande till vad man får. Mest en massa kontroller, som man kan göra själv. Många kontrollpunkter känns igen från kontrollbesiktningen, men där är dom ju avsevärt billigare...

#h • Uppdaterat: 2019-03-14 18:12
Eric Downing

Tar man KIA som exempel så är det ytterst tveksamt om service blir billigare. Jag har en Kia Niro hybrid, och den skall ha service var 1500-mil för att garantin skall gälla. Nu, första året, har jag kört 3000 mil, och första service kostade 3500:- andra kostade 5400:- Alltså bortåt 9000:- för 3000 mil. Det motsvarar c:a 3 kr/mil i servicekostnad! Eller, om man så vill, samma som 2dl/mil i bränsleförbrukning.
Vad är det för vits att köra en snål bil när milkostnaden blir lika eller större än en törstigare?
Med tanke på hur dyra litiumbatterier är, och att de flesta ger lång garanti på dem så får man räkna med att servicen för elbilar kommer att bli högre än för bränslebilar. Lägg sen till att staten nu utreder hur man skall klämma ut sisådär 6kr/mil för elbilar eftersom de inte betalar bränsleskatt, och staten kommer ALDRIG att acceptera att elbilar skall betala mindre skatt/mil än vad bränslebilar betalar.

#i • Uppdaterat: 2019-03-14 19:23
Raphael

En hybrid har inte billigare setvice än en vanlig bil utan hybrid och det har väl ingen påstått heller att den ska ha. En hybrid har fortfarande en vanlig förbränningsmotor och den kräver service.

#j • Uppdaterat: 2019-03-14 19:43
L. Mäkinen

Eric Downing,
Jag tror att du ska byta verkstad. Det borde inte vara dyrare att serva din bil än min Optima.

#k • Uppdaterat: 2019-03-14 22:55
Gillarsaab

En vanlig bil har ca. 6000 delar. En elbil har 6 st utbytbara delar. 2 st vindrutetorkare och 4 st däck! Köp en elbil! :-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.