Nästa artikel
Utsläppen från vägtrafiken ökar
Nyheter

Utsläppen från vägtrafiken ökar

Publicerad 28 februari 2019
Är främst lastbilarnas fel, men också för lite användning av biodrivmedel och att fler väljer bensinbilar.

IVL Svenska Miljöinstitutet har på uppdrag av Trafikverket beräknat hur mycket koldioxid vägtrafiken släppte ut under 2018. Siffrorna visar att utsläppen ökade med 0,5 procent, eller 76.000 ton koldioxid. 

Huvudorsaken sägs vara att det blev fler lastbilar på vägarna. Antalet lastbilar ökade med 3 procent på vägnätet. Enligt IVL slogs rekord i antal sålda lastbilar. Samtidigt minskade andelen biodrivmedel i bränslet och detta är tros också vara en anledning till att utsläppen ökade. 

Men även personbilar har en del i skulden. Såväl diesel- som bensindrivna bilars utsläpp ökade under både 2017 och 2018. Förra året släppte varje bil i genomsnitt ut 122 gram koldioxid per kilometer. Bensinbilar har gått om dieselbilarna i nyregistreringarna och den genomsnittliga mängd koldioxid som en bensinbil släpper ut idag är det högsta sedan 2014, nämligen 128 gram per kilometer.

– De genomsnittliga koldioxidutsläppen från bilarna ökar när de istället borde minska. Det är en oroväckande utveckling, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Diskutera: Vad kan göras för att minska utsläppen från vägtrafiken?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2019-03-01 13:15
A.L

Altea xl: Vad bra att vi kan enas om den saken. Det är hedervärt av dig att kunna medge det. Oftast brukar detta enkla faktum annars förnekas - se bara vad Shogun skriver ovan (#46)(även om det knappast är representativt för folk i allmänhet så är det ändå ett typexempel på hur det kan låta här i spalterna).

Ja det som krävs för att minska utsläppen är en lägre konsumtion. Vilka tycker då Altea xl skall få det sämre i framtidens Sverige och på vilka grunder? Är det gamla, sjuka och våra skolbarn (grupper som redan idag får det sämre kopplad till orimliga transportpålagor)?

Personligen har jag svårt att tro på att världens samlade befolkning kan tänka sig att acceptera den ganska rejäla inskränkning av levnadsstandarden som måste till. Jag tror tvärtom att de allra flesta vill få det väsentligt mycket bättre och att de globala växthusgasutsläppen därför kommer att fortsätta att öka (de har stigit med 30% mot år 2000 exempelvis). Inte minst lär vi få se detta nu när Afrika håller på att resa sig ur sin fattigdom. Både Afrika och Asien - som kännetecknas av hög befolkningstillväxt - har ett stort behov av energi. Bara under de kommande åren skall hundratals miljoner människor få tillgång till elektricitet. Det samlade energibehovet i världen väntas därför öka med 25% fram tills år 2040. Fossil energi kommer att kvarstå på nuvarande nivåer (och förutom kol t.o.m öka något jämfört med dagens situation) .

Det är därför som vare sig elbilar i Sverige eller Miljöpartiets vanvettiga framfart med att urholka vårt välstånd har någon som helst betydelse för utvecklingen. Det enda som man lyckats med är att man möjliggör för dessa länder att accelerera sin utveckling ytterligare.

Och nej, elbilar är ingen lösning på klimatproblemen. Det tror jag inte någon kan påstå.

MVH AL

#11g • Uppdaterat: 2019-03-01 13:35
A.L

Vargen: Din bil har inte låga utsläpp av förbränningspartiklar. Den har tvärtom betydligt högre nivåer än samtliga dieselfordon på marknaden idag - kopplat till att den saknar partikelfilter.

Så jag hoppas inte du kör in den i tätorten och skickar ner dessa partiklar i folks lungor och blodomlopp då det både visat sig orsaka cancer som hjärt-kärlsjukdomar.

MVH AL

#11h • Uppdaterat: 2019-03-01 13:38
Ingemar Bohman

Självklart att Co utsläppen ökar!
De skall vi tacka våra politiker för.
Först har vi sänkningen av hastigheten från 50 till 40 ¨resultat ökad utsläpp¨
Cyklister och gående har ofta förtur över vägen där fordon måste stanna och sedan åka i väg med ¨ökad utsläpp¨
Sedan har vi detta med diesel som inte få köra där de vill med resultat att det köps mer bensin bilar resultat ¨ökad utsläpp¨.
Och elhybrid bilar orsakar ¨högre utsläpp^¨.

#11i • Uppdaterat: 2019-03-01 15:03
Altea xl

Återigen: det handlar inte om vad folk vill utan om vad folk måste göra. Det betyder att mönster måste brytas och styras om. Nya vanor, helt enkelt.

#11j • Uppdaterat: 2019-03-01 15:38
A.L

Intressant reflektion pinjong. Ett problem med det resonemanget är dock att (om vi nu utgår från att vi inte skall investera i kärnkraft) är om de tekniska lösningarna räcker till? Jag tror helt enkelt inte att vi har möjlighet att bibehålla dagens nivå av energiåtgång och kombinera den med en befolkningsökning utan att använda de fossila energikällorna, i alla fall inte utan att det blir horribelt dyrt (vilket kompliceras av att de regioner där befolkningen och tillväxten av densamma är väldigt stor).

Jag tror därför att prognosen som visar att världens befolkning också i framtiden väntas omvandla fossil energin i samma omfattning som idag är fullt realistiska. Folk vill nämligen få det bättre - och särskilt i de mer resurssvaga regionerna. Det är inte möjligt utan fossil energi.

MVH AL

#11k • Uppdaterat: 2019-03-01 15:39
A.L

Altea xl: Ja så kan man ju förstås se det. Problemet är bara att majoriteten av världens befolkning inte delar den uppfattningen.

MVH AL

#11l • Uppdaterat: 2019-03-01 15:49
pinjong

Jag tror inte heller att folk är beredda att sänka sin levnadsstandard. Ett tecken på det kan man se på Medelhavets gummibåtar. Däremot kan vi ÄNDRA hur vi skapar och använder energi. Den fossila ekonomin är inte hållbar. Inte heller ständig befolkningsökning.

#11m • Uppdaterat: 2019-03-01 15:57
Karl Johansson

Batterier, ja det kommer att bli stora behov om vindkraft ska lagra effekt för hur många timmar - dygn.
https://www.nyteknik.se/premium/vattenfall-batterier-i-elnatet-ar-framtiden-6939693
Visst intressant men vad blir det 1 timme laddning skulle fodra batterier som 600 000 Laddhybrider.
Sjukhus bygger batterilager för 1 timme sen slår dieselgeneratorn till.
Mobilmaster kommer att få krav på sig nu efter stormen.
Blir det effekttariffer så kan det bli aktuellt för egna hem så man klarar låg effekt.
Kan bli så att man har ett stort batteri i bilen - som man också kan driva toppbelastningar i sitt hus.
Många batterier blir det.

#11n • Uppdaterat: 2019-03-01 16:27
Karl Johansson

Domsjö fabriker är ett Svenskt exempel på bio bränsle ED/95 som är etanol som kan köras i en diesel.
Dieselmotorn ger 40% mer effekt än en bensinmotor.
Man ska använda/ tillverka dieselmotorer okänsligare för nyare bränslen.
https://www.energifabriken.se/ed95/

#11o • Uppdaterat: 2019-03-01 16:28
pinjong

A.L, vem har sagt att befolkningsökningen och därmed stigande livsmedels- och energibehov är hållbart? Det är det givetvis inte och därmed ser vi en pågående klimatkollaps.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.