Nästa artikel
Utsläppen från vägtrafiken ökar
Nyheter

Utsläppen från vägtrafiken ökar

Publicerad 28 februari 2019
Är främst lastbilarnas fel, men också för lite användning av biodrivmedel och att fler väljer bensinbilar.

IVL Svenska Miljöinstitutet har på uppdrag av Trafikverket beräknat hur mycket koldioxid vägtrafiken släppte ut under 2018. Siffrorna visar att utsläppen ökade med 0,5 procent, eller 76.000 ton koldioxid. 

Huvudorsaken sägs vara att det blev fler lastbilar på vägarna. Antalet lastbilar ökade med 3 procent på vägnätet. Enligt IVL slogs rekord i antal sålda lastbilar. Samtidigt minskade andelen biodrivmedel i bränslet och detta är tros också vara en anledning till att utsläppen ökade. 

Men även personbilar har en del i skulden. Såväl diesel- som bensindrivna bilars utsläpp ökade under både 2017 och 2018. Förra året släppte varje bil i genomsnitt ut 122 gram koldioxid per kilometer. Bensinbilar har gått om dieselbilarna i nyregistreringarna och den genomsnittliga mängd koldioxid som en bensinbil släpper ut idag är det högsta sedan 2014, nämligen 128 gram per kilometer.

– De genomsnittliga koldioxidutsläppen från bilarna ökar när de istället borde minska. Det är en oroväckande utveckling, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Diskutera: Vad kan göras för att minska utsläppen från vägtrafiken?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2019-02-28 21:24
A.L

Altea xl: Om du hade läst vad som skrevs i ett av de inledande inläggen (#13)(och som jag och på sätt och vis även du själv kommenterade genom att prata om att diesel till 100% är cancerklassificerat (vilket det inte är)) så skulle diskussionen kunna vidgas något. Bränslevalet (eller elbilar etc)är egentligen underordnat grundproblemet d.v.s att vi förflyttar oss (och varor) ö.h.t. Om man sedan väljer att bränna fossil energi på förflyttning, eller något annat, spelar mindre roll för det globala perspektivet.

Dock kan tilläggas att det inte är särskilt många som är beredda att acceptera de uppoffringar som skulle krävas, så hela diskussionen om elfordonens vare eller icke vara, energieffektiviseringar osv är om något grovt förenklat. Ingen vill nämligen få det sämre, och det är vad som krävs för att målen skall kunna nås.

MVH AL

#116 • Uppdaterat: 2019-02-28 22:23
Altea xl

A.L:På en punkt håller jag med dig: få vill göra uppoffringar. Och det är ju därför diskutionen låser sig och handlar om vilket bränsle dom är bäst; bensin eller diesel. Båda är uttjänta som energikälla om klimatet och miljön ska ha en chans att inte försämras ännu mer och resonemanget om vad som är minst dåligt borde handla om andra energikällor istället. Dessutom, som jag skrev tidigare, kör mindre bil. Ungefär som det enda hållbara sättet att gå ner i vikt; att äta mindre.

#117 • Uppdaterat: 2019-02-28 22:47
A.L

Altea xl. Och om vi nu skall transportera mindre varor och gods får vi alltså sänka vår levnadsstandard. Vilka är beredda att göra den uppoffringen?

Och alternativa källor behövs, inte minst eftersom vi blir allt fler i världen. Men det blir ett komplement till fossil energi (som väntas kvarstå på oförändrad nivå fram till 2040) för att möta ett allt högre energibehov.

MVH AL

#118 • Uppdaterat: 2019-03-01 06:37
adzam

staten måste krossa lastbilsnäringen genom att kraftigt höja skatter och avgifter

#119 • Uppdaterat: 2019-03-01 06:53
GF

Vänta bara att diesel har sjunkit för nybilsförsäljning därför är det som gäller bensin och el har ökat. Ni ska få veta idag snart efter kl 9:00 från BilSweden i februari period!

#11a • Uppdaterat: 2019-03-01 08:25
Altea xl

A.L: Det finns inga alternativ till att ändra/ sänka sina levnadsvanor. Det är inte helt och hållet upp till var och en. Förr eller senare kommer alla att bidra till ett förbättrat klimat och en förbättrad miljö genom att konsumera mindre.

#11b • Uppdaterat: 2019-03-01 09:13
Styggavargen

A.L, min bil körs mest ute på landsbygden...den drar 0,55 - 0,65 liter/mil (bensin), och har låga utsläpp så jag har inget dåligt samvete. Min gamla bil (2006 Avensis) som byttes mot nuvarande bil drog ca 0,85 liter mil, en besparing på ca 400 liter bensin/år vid ca 2000 mil/år körcykel. Om jag skulle byta bort nuvarande bil skulle jag inte nöja mig med högre snittförbrukning än ca 0,45 liter/mil. Problemet som jag ser på det är att de senaste 20 åren har inte snittförbrukningen gått ned, bilar drar oftast runt 0,5 - 0,9 liter/mil trots nyare teknik. Denna ganska höga nivå har man etsat sig fast vid, och när gemene man byter bil kan de till och med acceptera en högre förbrukning än den gamla bilen. (typfallet en V70/V60 mot en XC60). Hur skall utsläppen kunna minska om förbrukningen inte minskar? Hela mitt bostadsområde har fyllts på med SUV, inte tror jag en sekund att utsläppen sänkts trots att många av dessa bilar går på diesel.

#11c • Uppdaterat: 2019-03-01 09:41
GF

Vad jag sa att bensin är mer än diesel. ”Bensinbilar större än dieselbilar i februari”
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar_per_manad_1/nyregistreringar-2019/laddbara-bilar-fortsatter-oka-pa-en-minskande-marknad

#11d • Uppdaterat: 2019-03-01 11:32
Karl Johansson

Man klagar också på inblandning av ex HVO. EU har samma regelverk 2020 så konkurrensen ökar om dropparna.
Skulle Sverige blanda in enligt prognos så skulle vi behöva 65% av allt som framställs. Batteribilars kamp om grafit o litium.
Sverige har bara knappt 2 % av befolkningen. Man har haft otur när man tänker
Sätta godset på järnväg har ett statligt bolag försökt nu ett privat, inte lätt visar det sig http://www.transportarbetaren.se/green-cargo-lagger-ner-direktlinje-for-kombitransporter/
Finns flera saker som förändrar på sikt- men i princip måste vi dra ner på transporterna, handla var 14.e dag, hälsa på föräldrar, var 6.e vecka, barnen får cykla till skola, fritidsaktiviteter man kan klara sig utan, partner inom en mil, barnbarn mer sällan.
Drar man ner bilåkande o transporter 25% (köp av grejer) vad händer då med ekonomin arbetstillfällen.

#11e • Uppdaterat: 2019-03-01 12:12
Axa

Karl
Mycket av privata transporter idag är ”onödiga”. Folk pendlar själva, skjutsar till träning eller skola när det finns skolbuss och andra miljövänligare transportsätt, åker till köpcentrum/Ikea för att flanera och titta, åker för att småhandla, etc.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.