Nästa artikel
Utsläppen från vägtrafiken ökar
Nyheter

Utsläppen från vägtrafiken ökar

Publicerad 28 februari 2019
Är främst lastbilarnas fel, men också för lite användning av biodrivmedel och att fler väljer bensinbilar.

IVL Svenska Miljöinstitutet har på uppdrag av Trafikverket beräknat hur mycket koldioxid vägtrafiken släppte ut under 2018. Siffrorna visar att utsläppen ökade med 0,5 procent, eller 76.000 ton koldioxid. 

Huvudorsaken sägs vara att det blev fler lastbilar på vägarna. Antalet lastbilar ökade med 3 procent på vägnätet. Enligt IVL slogs rekord i antal sålda lastbilar. Samtidigt minskade andelen biodrivmedel i bränslet och detta är tros också vara en anledning till att utsläppen ökade. 

Men även personbilar har en del i skulden. Såväl diesel- som bensindrivna bilars utsläpp ökade under både 2017 och 2018. Förra året släppte varje bil i genomsnitt ut 122 gram koldioxid per kilometer. Bensinbilar har gått om dieselbilarna i nyregistreringarna och den genomsnittliga mängd koldioxid som en bensinbil släpper ut idag är det högsta sedan 2014, nämligen 128 gram per kilometer.

– De genomsnittliga koldioxidutsläppen från bilarna ökar när de istället borde minska. Det är en oroväckande utveckling, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Diskutera: Vad kan göras för att minska utsläppen från vägtrafiken?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2019-02-28 14:28
A.L

altea xl: Ingenting är 100% säkert. Däremot kan man med en viss säkerhet uttala sig om effekter givet de underlag man har att tillgå.

Och då har bensinen faktiskt ett tydligare och starkare samband än dieselns partiklar med avsikt på cancer. NOx däremot - det som många här fokuserar på - har ingen kunnat visa är cancerogent ö.h.t.

MVH AL

#m • Uppdaterat: 2019-02-28 14:36
A.L

Vargen: Bensen har mycket riktigt minskat på senare år kopplat till bättre reningsteknik och att andelen trafikarbete med bensinmotorer ersatts av dieseldrift istället. Det som dock gör bensen extra problematiskt är att det inte finns några nedre gräns för när det är farligt. Där skiljer sig alltså bensen mot andra utsläpp i trafikmiljön och det är också därför som WHO klassar det som ett av de mest cancerogena ämnen som vi känner till idag (något att tänka på när du tankar din Skoda eftersom du exponeras för ämnet just vid sådana tillfällen).

Diesel är i sig inte farligare än bensin. Båda bränsletyperna kräver effektiv rening för att fungera i tätort. Dieseln på grund av partiklar och i någon mån NOx medan bensinaren i princip släpper ut nästan allt övrigt elände som man kan komma på - bensen inkluderad.

MVH AL

MVH AL

#n • Uppdaterat: 2019-02-28 14:42
Altea xl

Det är ju inte nox som framkallar cancer. Oavsett raffinering så är ju bränslen från olja ohälsosamma. Förhoppningsvis slipper jag dessa snart.

#o • Uppdaterat: 2019-02-28 14:51
A.L

Nej altea xl, helt rätt. NOx är inte påvisat cancerogent.

Att det finns hälsoeffekter kopplat till bränsletyper är vi sedan överens om, precis som att man kan få en negativ hälsopåverkan av att dricka för mycket vatten eller för mycket alkohol;-). Det avgörande är alltså koncentrationen (förutom hos bensen då där man blir påverkad oavsett koncentration). Och koncentrationerna av hälsovådliga ämnen ligger generellt sett högre hos en traditionell bensinbil än hos en diesel.

MVH AL

#p • Uppdaterat: 2019-02-28 14:58
Altea xl

AL, som vanligt är din ovilja att se de övergripande problemen med utsläpp helt tydlig. Dina detaljerade faktapresentationer om delar av problemen är ganska ointressanta sett ur ett klimat/miljöperspektiv

#q • Uppdaterat: 2019-02-28 15:09
Styggavargen

A.L, diesel är också cancer framkallande. Vill du hellre ha lungcancer? eller cancer i urinblåsan?
https://www.svd.se/who-diesel-orsakar-cancer
Dessutom medförde bara diesel att folk började med SUV, jag håller med om att hade vi hållt oss kvar med vanliga bilar och ej SUV och fyrhjulsdrift hade vi kunnat sänka utsläppen av koldioxid rejält!. Men det där "osynliga taket" infinner sig alltid, vinsten genom lägre förbrukning slösades bort, istället för att ge en "miljövinst".

#r • Uppdaterat: 2019-02-28 15:12
A.L

Altea xl. Det är väl om något att suboptimera att ersätta diesel med bensin - dessutom med ett hälsoargument som ö.h.t. inte går att finna stöd för någonstans....

Att diesel däremot har baksidor är inget som någon har förnekat. Men det har i stort sett alla bränsle- och fordonstyper (elbilen inkluderad). Frågan vi måste ställa oss är vad som skall prioritera och på bekostnad av vad.

MVH AL

#s • Uppdaterat: 2019-02-28 15:25
A.L

Vargen: Det samband du tänker på är relationen mellan förbränningspartiklar och förekomst av framförallt lungcancer (men även påverkan på andra delar av kroppen). Man har visat att det förekommer en svagt förhöjd risk för lungcancer i sådana grupper som vistas i miljöer där koncentrationerna av förbränningspartiklar är extra höga. Och mot bakgrund av dessa studier klassade WHO om dieseln och placerade den i samma riskgrupp som bensin (dock utan att ta hänsyn till att i stort sett samtliga dieselmotorer idag har reningsteknik för små partiklar).

Det som man bör komma ihåg är dock att även bensinmotorer - och särskilt den motortyp som Vargen själv åker omkring i - också dem ger höga utsläpp av förbränningspartiklar. Faktiskt långt mycket högre än de som härstammar från en partikelrenad dieselmotor. Problemet var faktiskt så stort att EU nyligen fattade ett beslut att kräva partikelrening hos bensinmotorerna - och det är därför numera ett lagkrav.

Sedan var det inte dieseln so orsakade SUV-trenden. Diesel-trenden infann sig när motorerna fick lika bra prestanda som en bensinmotor parat med att de kan köras på mindre bränsle. Vargen behöver alltså som vanligt läsa på.

MVH AL

#t • Uppdaterat: 2019-02-28 15:35
Simon no1

A.L här kan du läsa

https://www.nyteknik.se/fordon/diesel-framsta-orsaken-till-avgasdod-6949709

#u • Uppdaterat: 2019-02-28 15:44
Simon no1

Finns mer att fundera över

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/professorn-dieselavgaserna-skadar-barns-hjarnor

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.