Nästa artikel
Bilfrågan: Nödvändigt med vinterhjul?
Bilfrågan

Bilfrågan: Nödvändigt med vinterhjul?

Publicerad 25 februari 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
"Sökte runt lite och hittade att släp under 10-tumshjul inte behöver det?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Läste i bilfrågan om att ”Dra vagn utan dubb” och som svar att alltid ha vinterdäck, men stämmer det? Jag har en släpvagn utan bromsar, köpt på Bauhaus och skulle köpa vinterhjul, men sökte runt lite och hittade på Trafikverket, att släp under 10-tumshjul inte behöver det?! Så eftersom min har det så köpte jag inte några vinterhjul till den, som för övrigt var svindyra och på Bauhaus så såldes det nästan aldrig några vinterhjul till dem! 
Rickard Holmberg
    
Svar:
Det undantag som efterfrågas, beskrivs på Transportstyrelsens hemsida. Det finns faktiskt några undantag från krav på vinterdäck för fordon bland andra ”om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret”, eller till exempel ”om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är 30 år eller äldre”.
Jag har verkligen svårt att förstå att dessa undantag finns. Vad är det som gör att man kan ställa lägre säkerhetskrav på släpvagnar med 10-tumshjul eller på veteranbilar? Detta är ingen kritik mot frågeställaren som ju har alldeles rätt, utan kritik mot dessa undantag.  
Men det finns en hake. Undantagen inleds med texten ”om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten”. Och ingen kan väl påstå att det är i linje med god trafiksäkerhet att köra en släpvagn eller en 30 år gammal bil med sommardäck när det är vinterväglag? Efter kontroll med Polisen får vi veta att sommardäck inte accepteras vid vinterväglag. Och det lär inte försäkringsbolag heller göra om en olycka inträffar. Mitt råd till dig är därför att omgående köpa vinterdäck om du tänker använda släpet vintertid.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-02-25 12:27
Roine Jönsson

Oavsett vad lagen säger borde väl sunt förnuft och självbevarelsedrift ge svaret på den frågan. Även en liten vagn som kommer i sladd på hala vägar kan "dra" bilen av vägen.

#2 • Uppdaterat: 2019-02-25 17:07
erikivan72

Jag har svårt att förstå att det ens är tillåtet med obromsade släp. Särskilt med tanke på att släpen är gigantiskt stora i förhållande till maximal lastvikt på dem. De är liksom konstruerade för att få köparna att åka dels farligt och dels med överlast. Vilket kan bli väldigt, väldigt kännbart för den som blir stoppad - eller den som råkar ut för en olycka där polis/försäkringsbolag bestämmer sig för att ta reda på vad man faktiskt hade på släpet.

#3 • Uppdaterat: 2019-02-25 18:10
Roy J

Inte mycket att tillägga.
Men ändå en fundering. Man ska ju ha de mest slitna däcken fram för att undvika bakvagnskast, vilket ju är betydligt värre än att plöja rakt fram. (Skillnaden ska givetvis inte vara avsevärd.) Att ha en släpvagn halkande omkring ännu längre bak, är ju direkt korkat!

Sen har jag väl aldrig riktigt förstått släpvagnsreglerna.
En stor, stadig , fyrhjulsdriven SUV godkänd för mycket hög dragvikt anses farligare att dra en husvagn med än en liten Golf eller liknande.

#4 • Uppdaterat: 2019-02-25 18:50
Larsan

Jag vill inte försvara framfarten 160km/h men uppenbart har föraren av det fordonsekipaget bättre omdöme än Mr Milkylainen för att din typ av omdöme tycker inte hör hemma i denna typ av forum. Det förvånar mig att ViB inte tagit bort inlägget m h t värdegrund o d.
För övrigt är det 130km/h i Frankrike med släpkärra - fungerar perfekt! Vi kanske har ett problem med regelverket i trafiken...…..

#5 • Uppdaterat: 2019-02-25 19:14
JorgenE

Skriker efter censur p.g.a. fel "värdegrund"?? Haha, där kom den.

#6 • Uppdaterat: 2019-02-26 09:54
Farbror Blå

Intressant Larsan om man i Frankrike har så annorlunda regelverk angående högsta hastighet med släpvagn mot Sverige. Har du någon källa eller ännu bättre en länk? Att skriva att det fungerar perfekt i Frankrike låter ju toppen..

#7 • Uppdaterat: 2019-03-15 12:08
jete

130 på motorväg har det alltid varit i Frankrike. Samma hastighet för bil och bil med släp. Medan vi tuggade oss fram i Sverige i 70 km/h, senare 80. Miljoner/miljarder omkörningar har tvingats fram pga detta i Sverige. Och böter!

#8 • Uppdaterat: 2019-02-25 17:59
milkylainen

Hade vi inte den här frågan för någon/några månader sen?
Något stjärnskott som ville veta exakt vad som var tillåtet istället för att sätta på en vettig kombo av däck?

#9 • Uppdaterat: 2019-02-25 18:01
milkylainen

erikvan72: Bäst var nog när jag såg en äldre Audi A4 med obromsat släp i 160km/h på E4:an. Lasten var högre än vad den var bred. 2m hög ca... Vissa människor borde man skjuta på plats...

#a • Uppdaterat: 2019-02-25 21:48
milkylainen

Larsan: Visst. Du har rätt. Kanske lite grova ordval. Men poängen är att det var en av de absolut mest vansinniga körningarna jag har sett på E4:an. Kunde lika gärna tycka att man kan kalla det för aktivt mordförsök, med den typen av last och surrning. Den körningen fick ju vanliga fortkörningar att se ut som rena barnleken.

130km/h med släpkärra (släpfordon?)... Du inser att ett släpfordon även är en husvagn eller bil på släpvagn? Isåfall har man ju något gravt fel på hjärncellerna...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.