Nästa artikel
Toyota Corolla – rapport från provkörningen
Provkörning

Toyota Corolla – rapport från provkörningen

Publicerad 13 februari 2019 (uppdaterad 19 februari 2019)
Toyota har slängt ut modellnamnet Auris och väckt nytt liv i Corolla. Nu är tolfte generationen Corolla här, förhoppningsvis bättre än någonsin. Erik Wedberg provkör.
Hej Erik, det ser soligt ut där du är.
– Ja, våren har kommit långt här på Mallorca. Jag är här för att köra nya Toyota Corolla som ersätter gamla Auris. Det händer ganska mycket med Corolla i det här generationsskiftet. Det är ett namn som har använts på flera olika modeller spridda över världen tidigare men nu är det en och samma Corolla i hela världen. Den kommer som sedan, kombi och femdörrars halvkombi och alla byggs på en och samma plattform. Corolla ska dessutom inte bara ersätta Auris utan även Avensis som går ur produktion.


Vilka är de största nyheterna?
– Toyota har lagt fokus på att utveckla en bil med mer körglädje än tidigare. Styrningen är bättre och tyngdpunkten är lägre. De introducerar också ett andra hybridalternativ, utöver den vanliga 1,8-liters hybriden med 122 hästkrafter. Det nya alternativet använder en 2,0-litersmotor och en starkare elmotor. Total systemeffekt är 180 hästkrafter. Visst känns den piggare och trevligare att köra, men det klassiska CVT-surret finns kvar. Och elbakluckan är tyvärr precis lika långsam som på syskonet RAV4. På det stora hela känns dock Corolla som ett rejält lyft från föregångaren.


Är den starkare hybriden mycket dyrare?
– Nej, påslaget är 20 000 kronor, och det tycker jag att den kan vara värd. 2,0 Hybrid i kombiutförande kostar från 287 900 kronor medan 1,8-litersvarianten kan fås med lägre utrustningsnivåer som gör att priset blir lägre – från 229 900 kronor med kombikaross. Femdörrarsmodellen är 10 000 kronor billigare. 

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 04/2019 som kommer ut den 12 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Corolla?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2019-02-20 19:30
A.L

Ett skäl till att det ser ut så är nog att JD inte mäter ett absolut antal fel utan snarare hur några av ägarna upplever eventuella fel. Hur man upplever något och vad som är ett reellt och konkret fel är två olika saker.

Det är alltså något helt annat än de siffror som Toyota själva sammanställer och som visar att man helt sonika kalkylerar med att bilarna skall behöva återkallas och repareras, samt att detta sker en fyra gånger oftare på deras nutida produkter i jämförelse med år 2003. En slutsats som man också kan få bekräftad via andra sammanställningar som mäter den faktiska felnivån (inte hur man upplever felen), såsom bilprovningar eller motorernas egen feldiagnoskod.

Och det finns också siffror för år 2018 att tillgå om det anses mer relevant. Toyota själva redovisar ju dessa i sitt bokslut. Jämför man då 2018-års siffror med år 2003 är skillnaden en faktor 3,5.

Så det tycks inte som om Toyota fått ordning på sin driftsäkerhet och det som gjort företaget världsberömt. Förklaringen till det är nog det som deras egen kvalitetschef redan har gått ut med, d.v.s att bilarna är mer tekniskt komplexa samt att marknaden kräver tätare modellbyten än tidigare. Något som knappast har förändrats sedan år 2009-2011 när problemen började.

MVH AL

#11g • Uppdaterat: 2019-02-21 09:46
A.L

Så Toyota själva har alltså fel i sin bedömning?

Det tycker jag om något indikerar en fantasivärld.

Toyota (inklusive två av deras VD:ar och kvalitetschef) har nog tvärtom god koll på sin bilproduktion och alla de fel som nutida produkter är behäftade med. Dessa tar man höjd för då man knappast gör om misstaget som man gjorde år 2009 där hela vinsten raderades i ett nafs.

Och som vi kan se har dessa fel ökat rejält över tid (med 2003 som "basår"), något som också uttrycks I det som vissa kallar för seriösa undersökningar över felnivån i fordonen. Framförallt är det återkallelser som företaget kalkylerar med, troligtvis till följd av att bilarna blivit mer komplexa i kombination med att de inte är färdigutvecklade när de når marknaden.

Så i det här fallet behöver man öppna ögonen och lyssna på Toyota själva, den tyska bilprovningens statistik, den amerikanska underökningen där fordonen själva satt felkoder på grund av motorfel eller alla de återkallelser som företaget genomfört - och fortfarande genomför. Varför man som individ har svårt att acceptera alla dessa mycket tillförlitliga källor är för mig obegripligt. Men allt i livet är ju inte rationellt, vilket biltillverkarna sedan länge förstått och utnyttjat.

Frågan man som köpare alltså bör ställa sig är huruvida man skall köpa denna nya Corolla eller om man bör avvakta i minst ett eller två år fram tills dess att de värsta produktionsavvikelserna blivit åtgärdade. Är det värt besväret med en trasig bil enkom för att man skall kunna åka i det senaste?

MVH AL

#11h • Uppdaterat: 2019-02-21 15:53
A.L

Jo både Volvo och Toyota har ökat sin tekniska komplexitet och stressat fram modeller vilket påverkat deras tillförlitlighet negativt, vilket var vad jag och Saabnisse pratade om. Denna utveckling är man dock inte ensamma om, många andra biltillverkare har samma bekymmer (Hyundai inkluderade).

Jag pratar för övrigt inte dåtid utan siffror från och med år 2018. Uppgifter som härstammar från Toyota själva. Om Shogun tycker att Toyota gör en felaktig analys av sin egen bilproduktions kvalitet bör han kontakta dem och förklara varför. Då lär han kunna bli riktigt förmögen på kuppen. ;-);o) Kan ju vara trevligt att slippa låna till bilköpet nästa gång?

Kopplingen till år 2009 gällde att det var då de verkligt stora problemen för Toyota infann sig, och som då raderade hela deras vinst. Det misstaget gör man nog inte om igen, och därför tar man höjd för att både återkallelser och felnivåer skall kvarstår på nivåer som är fyra gånger högre än vad de var år 2003. Toyota gör alltså en helt annan bedömning av sin produktionskvalitet än vad Shogun och hans påstådda verkstadskontakter gör - vilket förstås är helt rimligt eftersom Toyota är ett vinstdrivande företag som agerar rationellt utifrån data, och då utan känslor eller skygglappar.

Hur kunder sedan uppfattar situationen är en annan diskussion och en helt annan mätning. Där tycks Toyota fortfarande vara skickliga på att dölja sina problem (som dock uttrycks i siffrorna över fel) och det är också kostnaden för detta som finns bokfört i deras egen koncernredovisning. Volvo har i sin tur stressat fram nya modeller på ett sätt som har påverkat tillförlitligheten negativt. Och det kommer troligtvis kunderna snart att upptäcka. Men det är inte Volvos frampressade bilmodeller som denna tråd handlar om, utan Toyotas nya Corolla. En bilmodell som om man får tro på Toyota själva högst sannolikt inte kommer i närheten av den äldre versionens erkända och oomtvistade driftsäkerhet, med eller utan Corollanamnet.

Ett tips är att man läser in sig på Toyotas siffror istället för att skjuta budbäraren. Tycker man sedan att Toyota agerar fel när de redovisar sina kostnader kan man förstås kontakta dem och förklara att alla deras återkallelser bara är en illusion som kan relateras till ett riktat hat mot verksamheten snarare än att felen är verkliga;-). Det skulle imponera stort på mig om Shogun lyckas få med sig Toyota på den linjen!! ;o)

Varför det är personligt att en vinstdrivande bilkoncern har fler fel nu än tidigare får sedan någon annan mer lämpad svara på än undertecknad.

MVH AL

#11i • Uppdaterat: 2019-02-21 20:59
A.L

Shogun: Du är uppenbarligen inte medveten om att det finns ett (in)formellt krav för att få sälja fordon i USA som består av att producenter där fortlöpande skall redovisa sina garantikostnader i sina finansiella rapporter. Detta gör också Toyota och det är de siffrorna som warranty week visar och som jag länkade till ovan (i sedvanligt ordning för döva öron och blinda ögon - tänk att en simpel analys av en vinstdrivande bilproducent kan bli så personlig att man tappar all sans och balans).

För år 2018 har man dock bara data för första kvartalet i skrivande stund, så långt har Shogun förstått saken rätt. Och tack vare den korta mätperioden kan därför siffrorna ligga lägre än vad som är verkligt. Om trenden för 2018 (som är bättre än 2017 men fortfarande långt från 2003-års nivåer) kvarstår får vi se när de slutliga siffrorna redovisas.

För år 2018 ligger då kostnaderna för direkta fel på en faktor dryga 3 i jämförelse med år 2003, en förbättring i jämförelse med 2017 då motsvarande siffra var 4,5 men fortfarande sämre än åren dessförinnan. I jämförelse med "katastrofåret" 2009 ligger nivån fortfarande 25% högre än tidigare. Motsvarande siffror för "framtida fel" ligger på dubbelt upp i jämförelse med 2003 och i nivå med 2009-års siffror. Toyota själva har alltså inte samma tilltro till produkternas driftsnivå som Shogun, men å andra sidan har ju sannolikt inte Toyota lika många kloka verkstadsgubbar ute på vischan att rådfråga inom området så troligen har man helt enkelt bara missuppfattat sin egen konstruktion.;o)

Vad det sedan gäller Toyota i jämförelse med andra märken visar data över fel (inte upplevda fel eller vad man tycker om märket etc - Shogun måste titta på rätt saker när han jämför - även om han nu jämför selektivt) att Toyota tappat rejält. Tidigare var man mycket bra, man var till och med bland de absolut bästa och ett föredöme för många andra producenter. Så är dock inte längre fallet. Därför finns det också flera andra bilmärken som placerar sig ovanför Toyota i jämförelselistorna över antalet fel, både hos bilprovningen som i den förteckning som gjordes av antalet satta felkoder från bilarnas egen diagnosenhet. Toyota är helt enkelt inte vad det var tidigare, vilket uttrycks i både officiella data som i koncernens egen rapportflora.

Det är troligt att denna negativa trend kostat företaget enorma summor (vilket man ju också redovisat). Kanske att man försöker vända trenden genom att återskapa Corolla (och på sikt kanske också Starlet och Carina som ju var erkänt driftsäkra). Men för att lyckas med det konststycket måste man ändra en trend som varat sedan år 2009 - vilket är lättare sagt än gjort. Jag tror helt enkelt inte att så blir fallet, jag tror tvärtom att denna Corolla blir den för företaget och driftsäkerhetsmässigt sämsta Corolla-produkten någonsin. Förhoppningsvis finns där dock andra företräden som kan ersätta den tidigare problemfriheten.

Men som sagt: Tycker Shogun att Toyota redovisar sina fel på ett inkorrekt sätt bör han kontakta företaget omgående eftersom det inte bara är ett regelbrott att missleda marknaden, det skulle ju dessutom förbättra företagets konkurrenskraft och resultat rejält och det måste ju Shogun tycka är positivt, eller?

MVH AL

#11j • Uppdaterat: 2019-02-21 22:40
A.L

Suck Shogun, ditt blundande blir ibland tröttsamt. Varför är det så prestigeladdat för dig vad Toyota pysslar med? Det är ju för fanken bara en biltillverkare som vill tjäna pengar, inget annat! Här har du lite siffror så att du förstår dig på vad du pratar om.

https://www.warrantyweek.com/archive/ww20180705.html

Toyota redovisar år 2018 en felnivå på en faktor tre mot år 2003. Det är knappast särskilt bra och en rejäl ökning. "Problemåret" 2009 hade en lägre kostnad för fel, och knappt högre för återkallelser. Ett år då både kvalitetschef och VD gick ut och gjorde offentlig avbön.

Här kan Shogun sedan se på felnivån hos Toyota, både i jämförelse med sig själva och med konkurrenterna. Notera att du behöver ta hänsyn till skillnaden i körda mil innan du jämför.

http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-report-year-age/2017-4-5/578

Detta förnekande alltså, och enkom för att det råkar stå Toyota på bilen ifråga.....

http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-model/toyota-auris

Notera utvecklingen över tid och med uppgifterna från Toyota själva. Jämför sedan med Corolla (finns i samma underlag).

Om jag sedan har missat att svara på någon fråga är du välkommen att ställa den. Men notera, detta är en tråd om Toyota och inte Volvo...

Vad det sedan gäller inlindade personangrepp är Shogun sedan inte guds bästa barn själv. (snack om konsulter etc. Men så blir det lätt när man inte har några argument för sin sak - såsom här där Shogun förnekar de data som finns redovisade av biltillverkaren själv.

MVH AL

#11k • Uppdaterat: 2019-02-22 12:51
A.L

Nu har jag ju för all del inte skrivit så mycket om Toyota kontra andra utan snarare Toyota i jämförelse med sig självt. Shogun upprörs väldigt mycket över att Toyota redovisar enligt honom felaktiga data över sin egen biltillverkning. Varför man inte kan ta till sig de siffror och uppgifter som Toyota släpper själva - och som jag i ärlighetens namn finner som trovärdiga - borde Shogun kunna utveckla. För vi kan väl knappast tro att ett företag i Toyotas storlek friserar sina siffror (det kallas för bokföringsbrott) på ett sådant sätt att de dessutom ligger på en högre nivå än tidigare? Läs och förstå länken där data finns och kommentera varför man inte lyckats få ordning på alla de problem som infann sig år 2009 - och som två VD:ar och kvalitetschefen samt MIT både har kommenterat och studerat. Det är ju fortfarande vad diskussionen handlar om och som mitt inledande inlägg tog upp i och med namnbytet. Och håll huvudet kallt.

Sedan är det förvisso ganska graverande att TUV:s data - som Shogun inte heller vill ta i med tång eftersom det inte bekräftar hans personliga uppfattning - överensstämmer väldigt väl med Toyotas egna siffror. Auris - den modell som Corolla ersätter - låg väldigt bra till hos TUV ända fram tills just år 2009. Sedan påbörjades fallet i listan. Från att ha tillhört de bästa är man nu knappt bättre än medelbilen. Slår man ut det i relation till utfört trafikarbete ser det sannolikt ännu värre ut. Detta var aldrig situationen med Corolla - och det är därför jag tror att Toyota byter tillbaka till det namnet nu. Jämför själv: Auris årsmodell 2012 får efter fyra år i trafik en felkvot på 0,021. Motsvarande siffror för en Corolla som också körts i fyra år fast som producerades år 2004 istället har en felkvot på 0,008. Auris har alltså 2,63 gånger fler fel än Corolla (vilket ju stämmer väldigt väl överens med Toyotas resultatvisning över garantikostnaderna). http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-model/toyota-corolla

Det finns flertalet andra bilar och direkta som indirekta konkurrenter med färre fel. Och nu talar vi om en mätmetod som är standardiserad och där felen fastställts av kvalificerad personal. Vi diskuterar inte någon obskyr pseudoundersökning där påstådda ägare själva väljer att svara. Det är nämligen inte samma sak vad ägare tycker om sin bil - eller hur de uppfattar olika fel - och det exakta antalet fel som de är behäftade med.

Övriga personangrepp - som i sig strider mot forumets regelverk - får väl anses falla tillbaka på Shogun själv. Att vi åter får dem serverade visar just att Shogun inte kan förklara varför nutida Toyota enligt sig själva har fler fel än tidigare och varför man har tappat mark mot konkurrenterna. Att det kan bli så personligt vad ett vinstdrivande företag pysslar med är för mig helt obegripligt, likaväl som den massiva förnekelse som kännetecknar Shoguns framfart i denna (och andra liknande) tråd(ar). Persondebatten får Shogun därför ta via PM - så skall han få svar. Här gäller problemet att Toyota har sämre kvalitet på sina nuvarande bilar än tidigare.

Nu väntar jag mig en rejäl skärpning Shogun. Efter så många år på olika forum (där du i och för sig blivit utslängd på löpande band) borde du trots allt kunna bättre än så här.

MVH AL

#11l • Uppdaterat: 2019-02-23 20:12
VW Polo 2012

ljudnivån på musiken i filmen !!!!!!!!!!!!!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.