Nästa artikel
FN vill göra autobroms obligatoriskt
Nyheter

FN vill göra autobroms obligatoriskt

Publicerad 14 februari 2019 (uppdaterad 14 februari 2019)
Från och med 2022 ska alla nya bilar i EU kunna bromsa automatiskt om en krock är på väg att inträffa.
Det är FN:s ekonomiska kommission för Europa som har lagt fram förslaget och 40 länder ställer sig bakom det. Förordningen ska träda i kraft 2020 och EU säger att de kommer att implementera det lagom till 2022.

Kravet innebär bland annat att bilarna ska kunna bromsa automatiskt för fotgängare eller andra fordon i hastigheter upp till 60 kilometer i timmen. Enligt en studie som krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP har gjort leder autobroms till 38 procent färre kollisioner där ett fordon kör in i ett annat fordon bakifrån. Europeiska kommissionen beräknar att autobroms, eller AEBS (Advanced Emergency Braking Systems), kan rädda upp till 1,000 liv om året i EU. 

Diskutera: Tycker du att autobroms borde vara ett måste på alla nya bilar?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-02-14 08:44
Pi

Absolut ! Alla kökrockar som sker idag är väl anledning nog.

#2 • Uppdaterat: 2019-02-14 09:15
Grosser

Bästa nyheten idag! En självklarhet att det ska vara standard. (Och alltid retar den tekniska utveckligen någon... ;-) )

#3 • Uppdaterat: 2019-02-14 09:18
L West

Inte en dag för tidigt!

#4 • Uppdaterat: 2019-02-14 09:26
MR2

Det är naturligtvis väldigt bra att fånga upp de tillverkare och importörer som är sena, men detta är system som sitter på många bilar sedan en ganska lång tid tillbaka. I förslaget handlar det om dels system för att bromsa för framförvarande bil, dels om att upptäcka och bromsa för fotgängare. De har funnits i snart 10 år nu, och fungerar väldigt bra med kraftiga reduktioner av skador och dödsfall. Men EuroNCAP är redan framme med cyklister, och snart för mötande trafik, där autonom broms verkligen kan göra stor nytta. Om man bromsar en sekund med fullbroms, dvs kanske 30 km/t i verkligheten, i en tvåbilskollision så sjunker dödligheten med i runda tal hälften eller mer. Sådana system sitter redan på några bilar.
Det som är tragiskt är den låga takten på ny teknik i tunga fordon. Trots att tekniken är tillgänglig så är en lastbil idag lika dålig på automatbroms för frontala krockar som dom var för 20 år sedan. Och sådana olyckor har vi väldigt många av, dvs frontalkollisioner med lastbilar. Där skulle en bromsning med säg 30 km/t verkligen göra nytta.
Ännu med tragiskt är att en stadsbuss är precis samma pinsamt dåliga fordon säkerhetsmässigt som för 50 år sedan vad gäller säkerhetsteknik. Trots att den går i staden har den inga system för att se och bromsa för fotgängare, cyklister mm. Och inget som styr högsta hastighet heller för den delen (annat än elbussarna i Göteborg). Så bra med lagstiftning inom EU, men det ska ses om absolut minimum standard. Och den ska man rimligen överträffa med råge om det ska vara något.

#5 • Uppdaterat: 2019-02-14 10:30
systembolaget

Äntligen har någon tänkt till, inte en dag för tidigt, tummen upp.

#6 • Uppdaterat: 2019-02-14 11:57
Axa

Bra! Dock ser jag att även alkolås skulle vara standard, eller krav.

#7 • Uppdaterat: 2019-02-15 08:19
Stefan Eriksson

Bra med säkerhetsfunktioner som stöder föraren, men vi får inte glömma att ansvaret för allt som sker med bilen ligger hos föraren. En dålig bilförare ska inte kompenseras av stödande funktioner-tillbaks med trafikpoliser och civilpolisbilar som bevakar att trafikregler följs bl a avstånd och hastighet till fordon framför. Hårdare straff vid brott mot trafikregler.

#8 • Uppdaterat: 2019-02-15 19:42
Axa

Haha, ser att det bromsas på mitt inlägg ovan. Om man bromsar, är man för rattfulla bilister?
Rätt så korkat kan jag tycka men statistiskt så kommenterar nog även en och annan alkis på denna sida...

#9 • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Det är bra men otillräckligt. För det första sägs inget om den nedre gränsen. Ibl aktiveras det i hastigheter över tex 20-30 km/t. För det andra, varför 60 och inte till bilens topphastighet? Redan nu har nästan alla bilar det, åtminstone i Sverige. Det gör kanske skillnad i de lite mindre bemedlade länder i EU. Det framgår inte om det är bara personbilar eller det skall gälla även bussar, lastbilar... Det gör mer nytta där, särskild i stads miljö, för föraren i dessa fordon har sämre förutsättningar att se runtom fordonet.

#a • Uppdaterat: 2019-02-15 20:55
40-talisten

Axa,
Det är ju fredag, och helgdagsgroggen gör väl sitt...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.