Nästa artikel
Toyota Corolla – rapport från provkörningen
Provkörning

Toyota Corolla – rapport från provkörningen

Publicerad 13 februari 2019 (uppdaterad 19 februari 2019)
Toyota har slängt ut modellnamnet Auris och väckt nytt liv i Corolla. Nu är tolfte generationen Corolla här, förhoppningsvis bättre än någonsin. Erik Wedberg provkör.
Hej Erik, det ser soligt ut där du är.
– Ja, våren har kommit långt här på Mallorca. Jag är här för att köra nya Toyota Corolla som ersätter gamla Auris. Det händer ganska mycket med Corolla i det här generationsskiftet. Det är ett namn som har använts på flera olika modeller spridda över världen tidigare men nu är det en och samma Corolla i hela världen. Den kommer som sedan, kombi och femdörrars halvkombi och alla byggs på en och samma plattform. Corolla ska dessutom inte bara ersätta Auris utan även Avensis som går ur produktion.


Vilka är de största nyheterna?
– Toyota har lagt fokus på att utveckla en bil med mer körglädje än tidigare. Styrningen är bättre och tyngdpunkten är lägre. De introducerar också ett andra hybridalternativ, utöver den vanliga 1,8-liters hybriden med 122 hästkrafter. Det nya alternativet använder en 2,0-litersmotor och en starkare elmotor. Total systemeffekt är 180 hästkrafter. Visst känns den piggare och trevligare att köra, men det klassiska CVT-surret finns kvar. Och elbakluckan är tyvärr precis lika långsam som på syskonet RAV4. På det stora hela känns dock Corolla som ett rejält lyft från föregångaren.


Är den starkare hybriden mycket dyrare?
– Nej, påslaget är 20 000 kronor, och det tycker jag att den kan vara värd. 2,0 Hybrid i kombiutförande kostar från 287 900 kronor medan 1,8-litersvarianten kan fås med lägre utrustningsnivåer som gör att priset blir lägre – från 229 900 kronor med kombikaross. Femdörrarsmodellen är 10 000 kronor billigare. 

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 04/2019 som kommer ut den 12 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Corolla?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2019-02-14 17:41
K_Klabbe

Denna är väl helt ny och har inget gemensamt med den corolla som funnits i usa/Kanada. Däremot ska nog den som finns over there också ersättas av denna.

#w • Uppdaterat: 2019-02-14 19:01
adzam

debatten om diesel.. för eller i mot är stekhet

#x • Uppdaterat: 2019-02-14 20:13
Styggavargen

Apex, håller med dig.. men jag tror inte komforten du snackar om är värd nästan dubbla priset?. Nästa gång blir det nog Toyota eller Lexus för min del. Skodan är ändock trots sitt relativa låga pris väldigt skön att både åka i och köra.

#y • Uppdaterat: 2019-02-14 21:20
jørgenn

super flot, supper kvalitet, super 2,o motor super oplukkeligt vippeglastag. fantastiske Toyota tak..

#z • Uppdaterat: 2019-02-14 21:20
jørgenn

super flot, supper kvalitet, super 2,o motor super oplukkeligt vippeglastag. fantastiske Toyota tak..

#110 • Uppdaterat: 2019-02-14 21:26
Apex

Styggavargen

Om det är värt att betala dubbelt så mycket tycker jag var och en får avgöra.

#111 • Uppdaterat: 2019-02-14 23:37
Rille_L

Då jag har detaljstuderat "Stoor"s inlägg senaste månaderna. Så blir jag mer, och mer säker på att Stoor är ganska ung. Och att deras bilar, är föräldrarnas bilar. Han gnällde om hur dåligt det gick att lasta, i deras Avensis SEDAN, SOM DOM KÖPT NY. Jämfört med en V60 (gamla) Som ändå är erkänt dålig, just som kombi, för att det är så litet lastutrymme. Varför i allsingdar skulle en person, först köpa en helt ny sedan! Och sedan gnälla på att den inte lastar lika mycket som en kombi??? Nää Stoor kan vi nog avskriva som ganska liten, åldersmässigt alla fall.

#112 • Uppdaterat: 2019-02-15 12:51
Styggavargen

Är Stoor liten?.... Du kanske har rätt.. han är liten och vill vara Stoor?

#113 • Uppdaterat: 2019-02-15 17:01
Peter E

Kommer den nyrostad från fabrik liksom andra modeller från Toyotasfären?

#114 • Uppdaterat: 2019-02-15 18:58
Roy J

Den ser ju vettig ut att döma av det man ser. Det brukar vara de underliga fronterna som skämmer mest.
Dock verkar det vara en bra och framförallt roligare bil. Men hur är det med rostskyddet? Och nog verkar den lite väl låg, nu när jag blivit lite stelare.

Namnet Corolla har ju sin historia …
Om jag minns rätt så gick de som första modell om gamla VW-bubblan.i antal sålda bilar. Men kan man verkligen, till skillnad mot VW-bubblan, att det verkligen var en och samma modell? Det var ju flera modeller, varav de första var bakhjulsdrivna, om än med samma namn.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.