Nästa artikel
Bilfrågan: Lever dieseln om tio år?
Bilfrågan

Bilfrågan: Lever dieseln om tio år?

Publicerad 13 februari 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om det är värt att satsa på en dieselbil eller om de snart kommer att bli ointressanta och andra drivsätt tar över. Illustration: Johan Isaksson.
”Är diesel utdöd efter fem eller tio år? Hur siar ni om framtiden och tidsperspektivet?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är på gång att köpa en Volkswagen Passat Alltrack 2016 190 hk diesel 4WD Euro6. Bor på landsbygd (Gotland) och kör max storstad en till två gånger per år. Har hästar så jag behöver ordentlig dragbil. Min vånda är som för många andra drivmedelsalternativen. Hur ser det ut, är diesel utdöd efter fem eller tio år? Hur siar ni om framtiden och tidsperspektivet? 
Thomas 

Svar:
Intresset för eldrivna bilar är stort. Men det återstår en hel del innan alla kan ha en elbil. Priset och möjligheten att ladda är effektiva bromsar. De flesta bedömningar pekar mot att vi under ganska lång tid kommer att ha en mix av olika drivmedel och elhybrider. Vätgas ser ut att ha en stor utvecklingspotential, även om det för närvarande verkar aningen perifert. Moderna bilar som i dag körs på fossilt bränsle blir betydligt bättre med biobränslen i tanken. Ett exempel är dieselbilar med AdBlue, SRC-rening och biobränslen som HVO100. 
Frågan är om tillgången på alternativa bränslen är tillräcklig? Produktionen av elektricitet måste ju dessutom ske på ett sätt som inte ökar utsläppen. En omställning är nödvändig av miljöskäl men styrs också av ekonomi och av vad som är tekniskt möjligt.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2019-02-13 13:08
A.L

Om man studerar IEA:s prognoser kommer både diesel, gas och bensin att leva kvar också år 2040 - dessutom i oförändrad skala. Det enda som väntas minska är kolkraft.

MVH AL

#c • Uppdaterat: 2019-02-13 13:20
Skodaägare

"Sen hoppas jag att folk ser över sitt behov, som insändaren så klokt gjort, och inte skaffar något som vida överstiger ens behov (dvs skaffar en amg, s-eller m-modell)."

Vem har behov av en AMG eller M-modell? Och är AMG-modeller över huvudtaget något problem? Kryllar inte direkt av AMG-mercor på vägarna. Jante är stark i Sverige. Antar att en Tesla P100D är ok, enligt dig? Hur många som nu har behov av en sådan.

#d • Uppdaterat: 2019-02-13 15:23
Fredda1

Satsa absolut på dieselbil tycker jag. Dieselbränsle kommer att finnas även om 20 år, fast kanske i mer biologiskt utförande.
El-bilar kommer nog aldrig att bli ett alternativ, förutom om du vill betala 1 miljon kronor eller om du klarar dig på korta körsträckor, speciellt på vintern. Surfa om USA och el-bilar och vinter så ser man.
El-bilen Detroit Electric kom för över 100 år sedan och den klarar 5 mil knappt. En vanlig el-bil som man har råd med idag klarar 10-20 mil ungefär beroende på säsong och hastighet. Inte mkt har hänt på 100 år och det kommer inte att hända något stort på i alla fall 20 år.

Men köp inte just den Passat modellen. DSG växellåda tycker jag är kass. Den är ryckig och det går knappt att växla med gaspedalen så som autiomatlådorna förr.
Kolla om det finns manuell växellåda istället, mitt tips. Mkt vid drag och framkomlighet.

#e • Uppdaterat: 2019-02-13 17:53
Styggavargen

https://www.miljofordon.se/ekonomi/drivmedelskalkyl/?petrol=100&diesel=100&e85=&gas=&electric=&hvo=100

Så slipper ni bråka. Diesel och bensin är relativt lika.. så det gäller att ha lägre förbrukning om man vill vara miljövänlig.

#f • Uppdaterat: 2019-02-13 18:04
Ben39

En bra begagnad märkesdiesel av senare årsmodell är och kommer att förbli eftertraktad inget att tveka på. .
Köper man en ny bil däremot se till att det är en hybridbil först och främst . Avvakta med elbil några år till de är inte tillräckligt bra än och alldeles för dyra och är inte bra i Norrland om det är kallt på vintern då räckviden minskar rejält i kyla Räkna med kilometerskatt på alla bilar om kanske 5 år Det kommer att slå hårt på alla dyra elbilar då försvinner dagens fördelar med driftskostnaderna och ladda hemma Se på vad som händer i Norge Själv följer brorsans erfarenheter av en e-Niro närmare https://wp.me/p1IAXy-7la

#g • Uppdaterat: 2019-02-13 21:19
A.L

Här har ni effekten av en storskalig användning av hybrider från Toyota:

https://mesh.kib.ki.se/term/D001554/benzene

En ökad koncentration av ett högcancerogent ämne, där det dessutom saknas nedre gränsvärden.

Nej tack. Då är det nog bättre med diesel trots allt;-)

MVH AL

#h • Uppdaterat: 2019-02-14 09:16
Patrik Österberg

Titta på försäljningen av bilar... Visst ökar Hybrid försäljning till privat personer men är LÅNGT ifrån försäljningen av Disel.
Visst att gapet minskar men skillnaden är flera flera år kvar att ens vara i närheten av varandra.

#i • Uppdaterat: 2019-02-14 15:54
nahoj56

En dieselbil kommer vara lika lättsåld som en tjock TV om 10år. Enda vettiga är isåfall att lesa den, så man slipper stå där med svarte petter sen..

#j • Uppdaterat: 2019-02-14 18:46
mso 1000

Patrik ö. Jag tror på en stark ökning av phev när fler fabrikat levererar phev.
Inbillar mig att diesel kommer att minska.
Småbilar fortsätter med bensin.

#k • Uppdaterat: 2019-02-15 10:09
Patrik Österberg

Som jag skrivit i många träder nu... En spännande framtid har vi som vi skall gå tillmötes när det gäller drivmedels utveckling och annat i bilcirkusens värld.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.