Nästa artikel
Bilfrågan: Fortsatt stadskörning med HVO?
Bilfrågan

Bilfrågan: Fortsatt stadskörning med HVO?

Publicerad 4 februari 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om det skulle vara tillåtet för en Euro-5-bil att köra i de föreslagna miljözonerna om den tankas med HVO.
”Det spås att Euro-5-motorer i framtiden inte får köras i vissa städer, gör det någon skillnad om jag tankar HVO-bränsle?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Citroën C5 byggd 2014 med Euro5-motor. Det spås att sådana i framtiden inte får köras i vissa städer, bland andra Stockholm, Uppsala med flera. Kommer det att göra någon positiv skillnad, förutom miljöaspekten, om jag tankar HVO-bränsle i detta avseende? Det skulle vara kul att höra era erfarenheter och tankar i ämnet.
Olof Wiberg    

Svar:
Det är en intressant fråga du tar upp. Tyvärr har inte våra politiker haft något som helst intresse av att premiera de bilägare som kör på mer miljövänligt bränsle om det inte handlat om bilar som är certifierade för exempelvis etanol- eller gasdrift. Din bil släpper ju ifrån sig en hel del CO2, 159 g/km i blandad körning. 
Med rätt bränsle skulle dessa utsläpp bli noll. Men det återstår en hel del kväveoxider, 146 mg/km i blandad körning, eftersom din bil inte har den senaste reningstekniken, AdBlue och SCR-katalysator. 
I stadstrafik är kväveoxider och dieselpartiklar inte bra för luftkvaliteten. Så då det gäller miljözoner kan du inte vänta dig någon mildare behandling.  
Däremot är det just CO2 som utsetts som boven i klimatuppvärmningen, så intresset för ett bättre drivmedel i det fallet borde verkligen finnas också för äldre bilar! Tyvärr har våra politiker eller klimatexperter inte visat något intresse av att uppmuntra sådana bränslen i äldre bilar med morötter, bara inskränkningar av den typ du tagit upp. 
Så, nej, du kan inte vänta dig uppmuntran av typ lägre bränsleskatt eller mildare behandling då det gäller miljözoner, även om du kör på exempelvis HVO100.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Tror du att de föreslagna miljözonerna kommer att bli verklighet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-02-04 08:57
EnannanRobban

Det är ju inte CO2 som de lokala miljözonerna handlar om utan NOx och partiklar i första hand.

#2 • Uppdaterat: 2019-02-04 10:25
johnkommentar

Intressant att även biljournalister har notoriskt svårt att på ett vettigt sätt hålla isär klimat (CO2) och hälsa (NOx och partiklar)

#3 • Uppdaterat: 2019-02-04 10:38
107Carlsson

johnkommentar, är det inte precis det som Erik försöker förklara i svaret till frågeställaren? Sen, om det skulle godkännas med HVO100 i miljözoner skulle det väl vara svårt att bevisa att det är just det jag kör på.

#4 • Uppdaterat: 2019-02-04 11:07
Kanske

Det vore nog inte så svårt egentligen. Sänk skatten på HVO100 så den är en krona billigare än vanlig diesel. Häpp, så vill alla köra på den. Vill man sedan tillse att inga bilar med vanlig diesel kör i vissa områden kan man färga dieseln. Inte för att färgen är bra för miljön, för det är den aldrig, utan för att inkompetenta rikspolitiker skall få verka kompetenta.

#5 • Uppdaterat: 2019-02-04 11:43
Raphael

Ni har missat den viktigaste frågan: Hur ska man kontrollera bränslet i tanken? Ha kontrollstationer till infarten i Stockholm? Kontrollanterna öppnar tanklocket ”Ja, det luktar HVO du får passera”? Redan idag har vi etanolbilar och gasbilar som körs på bensin.

#6 • Uppdaterat: 2019-02-04 11:48
Klarsynt

@Raphael

Och du har missat den viktigaste frågan: Hur skall man kontrollera att laddhybridägare verkligen laddar sin bil. Kanske de bara kör runt på sin bensin/diesel motor och har den extra drivlinan som en extra tyngd, och därmed förbrukar mer än om de inte haft den alls?

Hur skall man kontrollera att blodsbatteriet i elbilen inte är tillverkat av el genererad av kol?

.
.

#7 • Uppdaterat: 2019-02-04 13:21
L. Mäkinen

Merparten av den kobolt som bryts används till annat än batterier. Merparten av de batterier som tillverkas används i annat än elbilar.

#8 • Uppdaterat: 2019-02-04 15:07
McTar

HVO i all ära, men hur framställs största delen av den?
Vad jag förstått så har alla utom Preem framställt den från palmolja.
Några påstår då att de inte alls skövlar regnskogen, och det stämmer för att de tar över fd regnskog som matproducenter redan skövlat. Sedan skövlar matproducenterna ny regnskog.
https://www.testfakta.se/sv/article/sa-mycket-palmolja-finns-det-i-biodieseln

#9 • Uppdaterat: 2019-02-04 15:37
Peugo

Tyska forskare om NOx: https://www.dw.com/en/nitrogen-oxide-is-it-really-that-dangerous-lung-doctors-ask/a-47202076
Hittade samma(?) information i ett annat format på ett annat ställe (gissa var?): https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/01/the-myth-of-the-neckartor.html
Väldigt konstigt att inte Vi Bilägare har märkt denna nyhet?

#a • Uppdaterat: 2019-02-04 15:53
Peugo

Raphael, man kan ju begära att man sparar kvittot från senaste tankning som bevis och kontrollerar ofta?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.