Nästa artikel
324 personer dog på vägarna 2018
Nyheter

324 personer dog på vägarna 2018

Publicerad 10 januari 2019 (uppdaterad 3 december 2019)
2018 blev som befarat ett mörkt år i trafiken. Det har skett en stor ökning bland mötesolyckor.
Transportstyrelsen har sammanställt preliminära siffror på hur många som omkom på Sveriges vägar i fjol. 324 personer miste livet i trafiken 2018, vilket är 71 personer fler än 2017. Antalet är den högsta siffran sedan 2009 och gör vägen mot Nollvisionen svåruppnåelig. 
– Tyvärr ser det ut att bli svårt att nå målet om halvering av antalet döda till 2020. Statistiken är preliminär och det är först när vi hunnit analysera utfallet för 2018 som vi kan styra mot de åtgärder som har effekt på trafiksäkerhetsutvecklingen. Det kan till exempel handla om att få fler att hålla hastighetsgränserna på statliga och kommunala vägar, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.

I statistiken från 2018 går det att utläsa att antalet omkomna i singelolyckor ligger kvar på samma nivå som året innan. Däremot har det skett en stor ökning i mötesolyckor. Omkomna i mötes- och omkörningsolyckor är 63 procent högre 2018 jämfört med medelvärdet för 2013-2017. Det omkom också fler motorcyklister 2018 än 2017, men antalet cyklister som dödades var lägre än året innan. 

– Det behövs snabba åtgärder för att rädda fler liv, säger Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket. Hon fortsätter:
– Över hälften av alla trafikanter kör för fort. Mer än 100 liv per år kan sparas om alla höll hastigheten. 

Trafikverket ska nu göra en analys av utfallet 2018 och komma underfund med vad ska bör göras för att förbättra trafiksäkerheten. Analysen presenteras i april.

Diskutera: Vad kan göras för att minska antalet döda och skadade i trafiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2019-01-11 15:53
Styggavargen

12000 mil blir 32 mil varje dag året om, eller 46 mil om man bara kör vardags.. så, ha den uppgiften verkar en aning hög. Då sitter du antagligen minst 6-8 timmar i bilen varje dag stackare...

#116 • Uppdaterat: 2019-01-11 15:56
EnannanRobban

Ni som tjatar om stora pekskärmar, handen på hjärtat, hur ofta pillar ni på denna i så fall? Låter som det är konstant?
Läser ibland om att det inte går att göra vissa justeringar utan att man går flera nivåer ner i menyerna, men som sagt hur ofta ändrar ni?

Men mötesolyckorna är en del i ledet att sänka hastigheterna på många vägar, inte sänkningen som så utan att det skapar en större skillnad i fart mellan olika trafikanter, de som "lägger sig platt" och de som vill "stå upp mot de idiotiska förändringarna". Lägg sedan till en ökad generell stress i samhället (vad har ni så bråttom till???) så ökar risken att misstag sker.

#117 • Uppdaterat: 2019-01-11 16:00
Ingemar Bohman

Ökade döda till 325!
Trots hastighets sänkningar!
Dax för trötta transportstyrelsen å se över sitt hus.

#118 • Uppdaterat: 2019-01-11 18:34
Anders_O

Jag har själv varit övertygad om att det är dom sänkta hastigheterna som är boven bakom många olyckor och nu kommer forskning som stödjer det: https://www.sciencedaily.com/releases/2018/12/181212135021.htm
Hastighetsgränserna ska alltså vara anpassade till hur vägen är byggd för att trafiken ska bli så säker som möjligt, sänker man mycket under den gränsen så ökar antalet olyckor!

Det är väl inte så konstigt heller egentligen, tid är pengar, den sänkning trafikverket håller på att genomföra nu beräknas ju kosta samhället 10 miljarder medan vinsterna blir 300 miljoner och i bästa fall ett (!) sparat liv, fast nu ökar ju olyckorna istället.

Nä, gör samhället en tjänst, håll ögonen på vägen och följ trafikrytmen istället för att stirra blint på hastighetsskyltarna så kommer olyckorna att minska och vi spar stora pengar för samhället!

#119 • Uppdaterat: 2019-01-12 06:51
John2008

Som ofta glöms miljöaspekten bort när det gäller hastigheten och speciellt högre hastigheter kostar extra bränsle och ger högre utsläpp.

#50: "...följ trafikrytmen istället för att stirra blint på hastighetsskyltarna..." är ju inget gott råd, så det kan vi vara utan.

#11a • Uppdaterat: 2019-01-12 08:48
Farbror Blå

Tråkig läsning att dödstalen ökat så mycket. Tyvärr verkar fler trafikpoliser inte vara speciellt högprioriterade inom polismyndigheten. Krutet läggs på att bekämpa gängkriminaliteten som har blivit ett växande samhällsproblem. Det finns väldigt mycket bekymmer med dessa gäng då de står för den stora distributionen av narkotikan som flödar in i landet, vilket i sin tur skapar stora problem för samhället. Tyvärr verkar man inte fullt insett hur viktiga trafikpoliserna är i arbetet mot kriminella på väg. Jag hoppas på fler trafikpoliser men det lär dröja. Färre hade sannolikt omkommit på våra vägar om poliser hade kunnat övervaka trafiken mer. De som dödas/skadas i gängrelaterade konflikter är enligt min mening bara en bråkdel av alla som dödas/skadas i trafiken. Men då bortser jag från all psykisk ohälsa och andra problem som kan knytas till narkotikan, vilket ökar dödstalen genom överdoser, självmord och liknande. Jag har för mig att självmorden ligger på ca 1500/år och det är inte mycket fokus på dessa i debatten.

#11b • Uppdaterat: 2019-01-12 09:20
Anders_O

John2008

Jo, trafikverket hade nån fantastisk teori om att förbrukningen skulle minska tack vare lägre hastigheter och minskat accelererande/bromsande.
I mitt fall har förbrukningen tvärt om ökat med ca 5% sedan hastigheterna sänktes.
Förklaringen ligger såklart i att bilar med förbränningsmotor i regel drar minst precis när dom fått i högsta växeln, vilket tenderar att ske kring 70km/h.
I mitt fall innebär sänkningen 70-60 samt 50-40 i båda fallen att bilen oftast hoppar ner en växel vilket kraftigt påverkar förbrukningen.
Så trots att jag bara följer dom nya hastighetsgränserna om andra tvingar mig att göra det och trots att bara hälften av min körning är i stadstrafik ser jag alltså redan en tydligt ÖKAD förbrukning av sänkningarna.
Precis som det borde vara rent teoretiskt alltså, men tvärt emot trafikverkets teorier.

#11c • Uppdaterat: 2019-01-12 11:30
Masa

Hur ser siffrorna ut om man slår ut dödsfallen över antal körda mil?

Håller med om att det är viktigt att lägga samhällets begränsade resurser rätt, självmord? och hur många dör p.g.a. bortprioriteringar i vården?

Det är dags att bl.a. alkolås och autobroms blir obligatoriskt (som EU planerar till, förhoppningsvis senast, 2021) - det är utrustning som idag är väl utvecklat och förhållande billigt.

#11d • Uppdaterat: 2019-01-12 12:30
Axa

Masa
Om jag inte minns fel så har fordonsparkens totala mil ökat medan körda mil per fordon minskat något, dvs vi har ökat betydligt i antal fordon. Jag kan minnas fel.

#11e • Uppdaterat: 2019-01-12 17:29
Ingemar Bohman

John2008
Aj aj du har en del fel av ditt inlägg om miljön.
Hastigheten som ändrades från 50 till 40 km ökar bränsleförbrukningen på många bilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.