Nästa artikel
Begagnade Jeep, Tesla och Volvo sålde snabbast 2018
Nyheter

Begagnade Jeep, Tesla och Volvo sålde snabbast 2018

Publicerad 9 januari 2019 (uppdaterad 9 januari 2019)
Wrangler, Model S och XC90 blev några av köpfavoriterna i fjol. Se hela topplistan i artikeln.
Köp- och säljstajten Blocket har listat vilka begagnade bilar som såldes snabbast under 2018, sorterat utifrån olika prisspann. I den billigaste kategorin med begärt pris på upp till 9.000 kronor toppar Skoda Pick-up, där mer än hälften av bilarna som lades ut såldes inom en vecka.

Flyttar vi upp ett steg till max 19.000 kronor, blev de som bjöd ut en Volvo 740 eller 760 till försäljning av med bilen snabbast, 54 procent inom en vecka. Vidare toppar Audi A2 listan för de bilar som kostande max 99.000 kronor, Volvo XC90 sålde snabbast i prisklassen upp till 199.000 kronor, Jeep Wrangler gick åt snabbast av de bilar som kostade upp till 499.000 kronor och elbilen Tesla Model S knep förstaplatsen bland snabbaste försäljningarna för bilar som kostande över en halv miljon kronor och uppåt. 

–  Vi ser många klassiker på topplistorna som blir allt mer populära. Bilarna har fått ett kultvärde och många köps för att ha som hobbyfordon. Inom det dyrare prisspannet är det de mest progressiva modellerna och de ikoniska sportbilarna som säljs snabbast, säger Linnéa Aguero.

De flesta Blocketbesökare i jakt på bil sökte på Volvo, följt av Volkswagen, BMW och Audi. Sett över hela året har utbudet av elbilar och laddhybrider ökat med 9 procent. Andelen bensinbilar till salu har istället minskat med 9 procent och det lades ut 7 procent färre dieseldrivna bilar under året. 

Diskutera: Sålde eller köpte du begagnad bil under 2018 och i så fall vilken?
Snabbast säljande bilarna 0 – 9.000 kr

(modell, pris, årsmodell, andel sålda inom en vecka)

  1. Skoda Pick-up, 6.000 kr, 1999, 56 % 
  2. Toyota Carina, 6.900 kr, 1995, 52 % 
  3. Hyundai Atos, 9.998 kr, 2002, 50 % 
  4. Mazda 323, 7.000 kr, 1997, 48 % 
  5. Hyundai Accent, 9.500 kr, 2002, 47 % 
  6. Opel Agila, 9.999 kr, 2002, 46 % 
  7. Mazda 626, 6.945 kr, 1998, 46 %
Snabbast säljande bilarna 10.000 – 19.000 kr

(modell, pris, årsmodell, andel sålda inom en vecka)

  1. Volvo 740 & 760, 10.000 kr, 1989, 54 % 
  2. Chevrolet S10, 15.000 kr, 1998, 53 % 
  3. Volvo 940 & 960, 11.500 kr, 1995, 51 % 
  4. Nissan Almera, 12.000 kr, 2002, 51 % 
  5. Citroën C8, 17.900 kr, 2004, 51 % 
  6. Peugeot 807, 19.900 kr, 2004, 51 % 
  7. Toyota Camry, 14 900 kr, 1998, 50 %
Snabbast säljande bilarna 20.000 – 99.000 kr

(modell, pris, årsmodell, andel sålda inom en vecka)

  1. Audi A2, 22.000 kr, 2002, 51 % 
  2. Toyota Corolla, 24.500 kr, 2002, 51 % 
  3. Mazda B-Series, 25.000 kr, 2002, 51 % 
  4. Toyota Previa, 27.000 kr, 2001, 51 % 
  5. Chevrolet Van, 32.000 kr, 1991, 49 % 
  6. Volvo Amazon, 32.000 kr, 1967, 49 % 
  7. Toyota Aygo, 36.000 kr, 2010, 47 %
Snabbast säljande bilarna 100.000 – 199.000 kr

(modell, pris, årsmodell, andel sålda inom en vecka)

  1. Volvo XC90, 139.900 kr, 2010, 39 % 
  2. Volvo XC70, 154.900 kr, 2010, 38 % 
  3. Chevrolet Impala, 165.000 kr, 1967, 37 % 
  4. Toyota RAV4, 139.900 kr, 2010, 36 % 
  5. Volvo V40, 144.900 kr, 2010, 36 % 
  6. Volkswagen Sharan, 155.000 kr, 2010, 36 % 
  7. Land Rover Defender, 165.000 kr, 2004, 36 %
Snabbast säljande bilarna 200.000 – 499.000 kr

(modell, pris, årsmodell, andel sålda inom en vecka)

  1. Jeep Wrangler, 230.000 kr, 2008, 39 % 
  2. Audi A7, 299.900 kr, 2012, 31 % 
  3. Lexus, 298.500 kr, 2014, 30 % 
  4. Mercedes-Benz CLA, 279.000 kr, 2016, 28 % 
  5. Porsche Cayenne, 339.000 kr, 2010, 24 % 
  6. Mercedes-Benz GLA, 279.000 kr, 2015, 23 % 
  7. BMW M-modeller, 309.900 kr, 2007, 22 %
Snabbast säljande bilarna 500.000 – 999.000 kr

(modell, pris, årsmodell, andel sålda inom en vecka)

  1. Tesla Model S, 718.000 kr, 2015, 26 % 
  2. Mercedes-Benz G-Klass, 552.400 kr, 2008, 21 % 
  3. Audi R8, 729.000 kr, 2010, 18 % 
  4. Porsche 911, 749.000 kr, 2006, 18 % 
  5. Nissan GT-R, 579.500 kr, 2007, 18 % 
  6. Porsche Cayman, 595.000 kr, 2011, 18 % 
  7. Mercedes-Benz GL, 669.900 kr, 2015, 17 % 

Källa: Blocket

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-01-09 12:55
A.L

Nu väntar vi på Vargens pudel.

Han har ju kletat ner varenda tråd med sina känslor om SUV:ar, Volvos osäljbara XC-modeller som ingen vill (eller mera precist då, Vargen själv) ha.

Nu kan vi alltså konstatera att köparna just både vill ha SUV, fyrhjulsdrift och Volvos XC-bilar, faktiskt i betydligt högre utsträckning än en sunkig gammal Skoda Octavia. ;-)

MVH AL

#2 • Uppdaterat: 2019-01-09 13:13
Styggavargen

Jag svarar väl inte för hela Svenska folket eller? Vill man åka runt i en XC70 som drar 0,75-0.8 liter/mil (diesel), och höra dieselknattret så rår jag inte för det. Nu pratar vi bilar som är bara typ 8 år gamla, ganska självklart att en sådan bil säljs relativt snabbt. Själv kan jag säga att jag inte är beredd att lägga 4000-5000 kr i skatt varje år bara för att åka en XC70 (även om det är den mest praktiska bilen i XC serien). Octavia blev inte bra förrän generation 3 (2013 års modell), och den säljs dessutom inte i samma utsträckning som Volvo, därför blir det liksom inget "referensobjekt". Sunkig, det är din åsikt, själv tycker jag det är en av de bästa bilar jag haft så långt... kört ca 10 000 mil utan något problem, låg skatt och låg förbrukning (låga utsläpp) och låga ägadekostnader. Kanske jag som är konstig som vill ha det så? (10 års skatt på Octavia = 1 års skatt på en Volvo). Sedan kanske du kan vända på det, fler kanske inte vågat prova en Skoda för ryktet och fördomar och inte hittat märket? Har själv aldrig haft en Skoda innan, men blev positivt överraskad. En väldigt bra "allround" bil som Octavia har jag i alla fall svårt att hitta, och jag har provat många andra bilar. (OBS, även om jag har massor med pengar vill jag ha en prisvärd och enkel bil som tar mig ifrån A till B). Jag är en varg, inte en pudel... bara så att du vet.

#3 • Uppdaterat: 2019-01-09 13:18
Henrik M

Och återigen fabulerar vargen om förbrukningsiffror.....men kan aldrig komma med någon fakta när man frågar honom. Jag körde min XC70 i 12.000 mil, hade ett snitt på 0,63 l/mil. Återigen ljuger du rent ut i din hetsjakt på Volvo. Varför?

#4 • Uppdaterat: 2019-01-09 13:25
Styggavargen

Henrik, hade du VEA motorn? (den nya varianten)... de blev lite snålare mot slutet, men fortfarande dessa gamla XC70 vi pratar om ligger ca 1 dl/mil högre än det du uppgav.

#5 • Uppdaterat: 2019-01-09 13:26
Henrik M

Nej, jag hade en D4 awd, "gamla" femman i sin sista uppdatering. VEA går snålare, men fanns enbart i fwd på XC70.

#6 • Uppdaterat: 2019-01-09 13:26
L. Mäkinen

Säljer man inte inom två dagar har man för högt pris.
Jag funderar över rimligheten i att man får den upplösningen bland procenttalen på olika bilar. Hur många Chevrolet van i priser runt 30 kkr säljs det på ett år i Sverige?
Är det verkligen hårt avgränsat på en vecka eller är det viktat på några dagar över?

#7 • Uppdaterat: 2019-01-09 13:31
Styggavargen

Ljuger inte, Henrik.. men du tenderar att se allt svart eller vitt. Bara för att snittet är högre än din bil, betyder det ingenting faktiskt. Enligt transportstyrelsens uppgifter på en XC70 ifrån 2011 ligger blandad körning 7,2 l/100km (NEDC), och jag känner också folk som har liknande bil ifrån ungefär samma årtal... så ja, en sådan bil drar ca 0,75 liter/mil eller mer (lite beroende på hur man kör).

#8 • Uppdaterat: 2019-01-09 13:35
A.L

Vargen:

Själv har jag just en XC70 med den äldre femcylindriga motorn och den ligger inte på några 0,8 l/mil. Men lika snål som de nyare VEA är den förstås inte. Och den brötar rätt rejält.

Angående pudeln har Vargen som bekant trollat sönder varenda tråd om att Volvos XC-modeller är osäljbara, att de står i drivor hos bilhandlarna och att ingen vill ha dem eftersom de - enligt Vargens (högst begränsade) upplevelser - drar för mycket bränsle.

Om vi bortser från allt det där om att folk också prioriterar andra saker än Vargen själv (nästippen igen) så motsäger ju hela denna artikel just Vargens trollande. XC-modellerna säljer som smör, oavsett vi talar nybil, på exportmarknaderna eller som begagnad hemma i Sverige. Det är fakta som vem som helst kan kontrollera.

Angående Octavia har jag sedan inga synpunkter på om Vargen vill åka i en sådan. Det är hans prioritering. Den passar dock inte för mig. Att sitta och bedöma vad andra skall åka i via den egna högst begränsade referensramen anser jag är intellektuellt ohederligt. Varje person avgör själv vad denna föredrar eftersom vi värderar saker och ting på olika sätt, svårare är det inte.

MVH AL

#9 • Uppdaterat: 2019-01-09 13:44
Henrik M

Självklart drar äldre bilar mer! Du kan ju inte jämföra med en 7-8 år gammal bil. Skulle gissa på att Skoda Octavia från 2011 med är betydligt sämre på både förbrukning och annat än vad din är......du är ju verkligen så ute och cyklar i dina resonemang ofta, finner allt bara för att kunna svartmåla det du inte tycker om.

#a • Uppdaterat: 2019-01-09 15:45
Styggavargen

Jag varken trollar eller "fabulerar", konstaterar bara att en Volvo drar oftast mer än jämförbar bil i samma storlek. Men det beror oftast på vikt, aerodynamik, fyrhjulsdrift osv. Var och en bestämmer vilken bil de vill äga och köra/åka i, så jag förstår inte varför ni är så upprörda. Det som stör mig, det är att när man drar upp något om miljö och förbrukning så säger ni alltid, men SUV, fyrhjulsdrift osv gör knappast någonting, men verkligheten och sanningen är faktiskt annorlunda.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.