Vi Bilägares forum

Peugeot 308 SW 2015

Peugeot 308 SW 2015

Hej!

Jag har idag en Kia Sportage och måste tyvärr byta bil då barnvagnen sväljer hela bagaget. Är riktigt nöjd med bilen och gillar den skarpt men man får köpa bil efter bagageutrymme några år framåt nu =)

Jag har en budget på ca 230.000:- och har testat dom flesta kombibilarna som finns såsom Skodas två varianter, V70, Audi A6, BMW etc etc. Men valet har landat på en Peugeot 308 SW Allure.

Väldigt mycket bil för pengarna och ett stort bagageutrymme.

Men jag tänkte höra mig för lite och se om vi har några ägare av 308 SW -15? Är ni nöjda?

Uppdaterat: 2015-09-16 17:02

Kommentarer

Shogun - knappast med den listprissättning dom har för Allure-versionen. I så fall ligger nog en Mazda närmre.

Uppdaterat: 2015-11-04 16:38
Pi skrev:

...Så vad man "bjuder" på mellan en Active 110 manuell för 164.900 kr och en Active 130 Automat för 199.900 kr är lite svårt att förstå - 35.000 extra får jag som köpare lägga upp för den automat man så storstilat "bjuder på" - visserligen med en lite starkare motor men i grunden är det ju samma.

I allurepaketet ingår förarassistanspaketet med adaptiv farthållare, kollisionsvarnare. Det ingår keyless-go, elektrisk p-broms, Full-LED strålkastare, mer utförlig färddator och infotainment system. Mer påkostade aluminiumfälgar mm och just nu automatlåda. Detta finns inte till Active, undantaget automatlådan.

Skulle nog vilja påstå att allt detta för 35-40 papp extra fortfarande får anses som prisvärt.

Men bygger du ihop bilen själv kommer det såklart att bli dyrare. Priserna på Blocket är de bilhandlarna ofta utgår ifrån. Hittar man en likadan bil någon annanstans i landet med motsvarande utrustning men till lägre pris kommer bilhandlarna att anpassa sig efter detta.

Jag fick ner mitt pris på min 308 1.2 Allure med 7 tusen för att det fanns en snarlik på annan ort till 7 tusen kronor billigare pris.

Uppdaterat: 2015-11-05 00:52

Puggento - jag är fullt medveten om vad som ingår i Allure men t ex så är ju autobroms-systemet verkligen det som Shogun brukar ḱalla B-system (i detta fall fungerar det inte i lägre farter - tvärtom som de flesta övriga system), adaptiva farthållaren har såvitt jag förstått också bara funktion ner till typ 40 km/t medan andra (VW t ex) fungerar mer eller mindre ner till stopp. Så det som i praktiken återstår är egentligen LED-ljuset vilket skall vara bra. Sen har jag inte "byggt" ihop nåt utan endast kollat de officiella priserna på dessa 2 versioner och jag anser fortfarande att 45.000 kr är väldigt saftigt tilltaget för vad det ger. Tidigare skiljde det 15.000 kr och det var rimligare - och det är också ungefärligt nivån på skillnaden mellan Vision och Optimum på en Mazda CX-3 - och den uppgraderingen tycker jag personligen ger mera för pengarna - bara som en jämförelse.
Nåja - var och en tycker som den vill men det jag vänder mig emot är dels den kraftiga höjningen på Allure-versionen kontra Active-versionen, dels att Peugeot annonserar om att man "bjuder" på automatlådan. Har som sagt svårt att se att 35.000 kr högre pris är att "bjuda på". Hade prisskillnaden Active/Allure varit som i somras så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att för första gången testa en Peugeot men inte som det är f n. Så för mig fortsätter sökandet.

Uppdaterat: 2015-11-05 10:02

Pi- som sagt håller med dig att prishoppet inte är rimligt, men som jag skrev går det nog att få till gamla priset och då är Allure prisvärt tycker jag.
Autobroms fungerar under 40 km, det är bara adaptiv farthållare som inte fungerar under 40, om nåt hinder el. nån bil stannar framför tvärnitar bilen automatiskt, dock får man själv ta över för att helt stanna bilen.

Uppdaterat: 2015-11-05 10:40

ffodil - ja, det skrevs ju en del om den B-betonade autobromsen när 308:an lanserades och jag tror fortfarande inte att den fungerar till fullo i lägre hastigheter - alltså där man kanske har mest behov av den. Så här skrev t ex ViB: "Till skillnad från de flesta andra autobromssystem, bromsar dock inte Peugeot bilen till fullt stopp utan slår bara till momentant och minskar farten med cirka 20 km/tim. Sedan måste föraren gripa in." Nåja - det primära problemet idag är den stora skillnaden i pris mellan versionerna. Skall kolla hos den lokala handlaren om han prutar ner 45.000 kr till 15.000 kr. Nån som tror han gör det ?

Uppdaterat: 2015-11-05 10:53

Faen. Trodde inte en ny 308:a kunde bli skitig. Men vägsaltet gör tydligen ingen skillnad på gamla och nya åk. Pengarna tillbaka ;-).

Uppdaterat: 2015-11-08 17:05
T68 skrev:

Faen. Trodde inte en ny 308:a kunde bli skitig. Men vägsaltet gör tydligen ingen skillnad på gamla och nya åk. Pengarna tillbaka ;-).

Kommer nog snart - självrengörande nano-lack.
Det första jag gjorde när jag fick hem bilen var en grundlig vaxning som underlättar en del för att hålla den ren, men visst blir dom skitiga ändå och ingen färg är bättre än nån annan att hålla ren har jag blivit klok på, beige möjligen men den ser ju skitig ut redan från början.
Är du annars fortfarande nöjd med bilen, menar förutom att den blir skitig ?

Uppdaterat: 2015-11-08 18:18

Nano-lack, det vore grejer det!

Uppdaterat: 2015-11-08 18:43

Jo jag är helnöjd med kärran fortfarande! Ska snart försöka sammanfatta lite erfarenheter och åsikter så här efter snart ett halvår med bilen.

Uppdaterat: 2015-11-08 18:46
T68 skrev:

Jo jag är helnöjd med kärran fortfarande! Ska snart försöka sammanfatta lite erfarenheter och åsikter så här efter snart ett halvår med bilen.

Kul att höra. Samma här, helnöjd med allt efter dom första 100 milen.
Väntar med spänning på din sammanfattning.

Uppdaterat: 2015-11-08 19:49

Pi
Kanske ett tips till dig, om 308an fortfarande kan vara ett alternativ. 110 hk Allure har tagits bort, men där är ett par nya på väg in med lite extra-utrustning såsom komfortstolar samma som till Allure, panorama-glastak, kromade lister runt fönster, alufäljar Diamant 17 Rubis - samma som GT har.

Uppdaterat: 2015-11-12 18:23

OK - men jag har inte sett nån ersättare till Allure ännu. Just nu ligger bl a Mazda CX-3 bättre till - men sånt kan ju ändras...:)

Uppdaterat: 2015-11-12 21:00
Pi skrev:

OK - men jag har inte sett nån ersättare till Allure ännu. Just nu ligger bl a Mazda CX-3 bättre till - men sånt kan ju ändras...:)

Bara tänkte om priserna är viktiga för dig så går det att få ovanstående med den extra-utrustningen för 165,000:- vilket jag tycker är skapligt.

Uppdaterat: 2015-11-12 21:23
ffodil skrev:

Pi wrote:OK - men jag har inte sett nån ersättare till Allure ännu. Just nu ligger bl a Mazda CX-3 bättre till - men sånt kan ju ändras...:)
Bara tänkte om priserna är viktiga för dig så går det att få ovanstående med den extra-utrustningen för 165,000:- vilket jag tycker är skapligt.

Nej som jag skrev har Allure utgått på den modellen.
Nu gjorde jag nån konstig grej med inläggen, järnsläpp, trött.

Uppdaterat: 2015-11-12 21:30

Har du nån exakt spec på den nya modellen ? Är det en ny variant av Active ? Om Allure utgått - har då även autobroms, adaptiv farthållare och LED-ljuset utgått ? Sen kanske inte priset är så känsligt men när Allure drog iväg med 45.000 kr mera än Active så blev nog prissättningen fel.

Uppdaterat: 2015-11-12 22:22
Pi skrev:

Har du nån exakt spec på den nya modellen ? Är det en ny variant av Active ? Om Allure utgått - har då även autobroms, adaptiv farthållare och LED-ljuset utgått ? Sen kanske inte priset är så känsligt men när Allure drog iväg med 45.000 kr mera än Active så blev nog prissättningen fel.

Nej, dom jag skrev var på väg in är Active med den utrustningen, plus den extra utrustning som jag specificerade i inlägget ovan till på handeln så att säga, alltså ingen ny modell.. Ingen autobroms , LED-ljus, nyckelöst och annat som ingår i Allure.
Tydligen ska Allure bara gå att få i 130hk versionerna och dom andra dieslarna i fortsättningen.

Man har ju gått ut med att man inte ska ha så många modeller och det är väl ett steg i det, som jag förstår det. Iofs. lite konstigt när man då sätter i Allure-stolar och sådant i.
Kanske har du rätt i att det är en ny variant av Active som ska komma.

Uppdaterat: 2015-11-12 23:04

OK - då missuppfattade jag dig nog - trodde att Allure skulle utgå helt. Men då förstår jag. Sen får vi se när det kommer på Peugeots svenska hemsida.

Uppdaterat: 2015-11-12 23:15

Blev en kvällstur med en 308 5D Active med 110 hk dieseln och automatlåda - primärt för att kolla hur bra/dålig halogenbelysningen är på denna bil. Blev inte speciellt imponerad av halvljuset - m a o ungefår samma som på min nuvarande Golf.
Efter allt skryt i en del trådar om hur snål denna motor skall vara så förväntade jag mig en snittförbrukning på typ 0,45 l/mil eftersom 308 SW med 1,2T/110 hk bensinare och manuell låda drog 0,56 l/mil på samma teststräcka. Men där bedrog jag mig - färddatorn stannade på 0,52 l/mil vilket faktiskt också var aningen mera än min nuvarande Golf Variant 1,6 TDI BMT -12. Jämförelsevis så drog Auris Kombi HSD 0,41 l/mil (lägst hittills) och Mazda 3 2,0/120 hk bensin med manuell låda också 0,52 l/mil. - för att ta ett par jämförande exempel i storleksklassen. Mina provkörningar sker alltid på samma sträcka och med likartat körmönster. Givetvis ingen vetenskaplig exakthet men så bra som jag kan göra under de få mil man har till sitt förfogande.

Uppdaterat: 2015-11-16 18:50

Angående förbrukning. Noterar en nämnvärt ökad förbrukning med vinterdäcken på nu jämnfört med sommardäcken. Iofs är vinterdäcken, nordiska friktionsdäck, Goodyear något bredare än sommardäcken, 215 mot sommardäckens 205. Samtidigt är sommardäcken från Michelin av lättrullande typ, energy saver.
Med sommardäcken på drog min kring 0,6-0,65 i stadstrafik. Nu med vinterdäcken ligger den kring 0,75-0,8. Nu kör jag inte eco-driving på något sätt dock. Försöker man köra snålt går det att få ner förbrukningen till 0,65-0,7 men det är ganska ansträngande i stadstrafik.
Med sommardäcken kom jag ner i 0,45-0,5 på vid blandad körning samt körning på landsväg med eco-driving. Vinterdäcken ger 0,6-0,7 i förbrukning vid samma typ av körning.

Men ändå en ganska intressant att se att däcktyp skiljer sig såpass i förbrukning, ja körstil med såklart men här notera jag en ökad förbrukning med vinterdäcken på.

Uppdaterat: 2015-11-30 11:13

Vi fick inte mycket större förbrukning på vinterhjulen, minimalt från 0,38 - 0,40 till 0,39 - 0,41 med samma blandad körning och väderförhållande. Goodyear Ice 2 med samma dimension 205 bredd, tror dom har märkning B i rullmotstånd. Skiljer ju lite från tid till tid med t.ex. långa perioder med mycket blåst och regn. Bilen har även gått ner i förbrukning efterhand som den blivit inkörd och jag kan nu komma ner så lågt som 0,32-0,33 vid lugn landsvägskörning på 90 väg, på nån långkörning med en hel del motorvägsfart har det hamnat på 0,36 totalt med vinterhjul. En sträcka som jag kör ofta Sjöbo - Hörby - Kristianstad och där hade jag samma 0,36 på 508an dock då under sommartid. När den var helt ny tog den uppåt en halv dl. mer.

Uppdaterat: 2015-11-30 12:23

Som jag skrev så drog min provkörningsbil, 308 5D 1,6 diesel med automat, 0,52 l/mil enligt färddatorn och det var helt klart under "snål" och försiktig körning och inte speciellt mycket 100-väg. Så hur du ffodil kan komma ner till 0,32--0,33 är för mig besynnerligt. Av egen erfarenhet (min egna bil) så ligger snittet mellan tankningarna klart högre än på min teststräcka - och då är jag en "lugn" bilförare. Sen har det snackats mycket om att motorerna blir snålare efter "inkörning" men inte heller det är nåt jag märkt av och jag har ägt rätt många nya bilar.

Uppdaterat: 2015-11-30 14:58
Pi skrev:

Som jag skrev så drog min provkörningsbil, 308 5D 1,6 diesel med automat, 0,52 l/mil enligt färddatorn och det var helt klart under "snål" och försiktig körning och inte speciellt mycket 100-väg. Så hur du ffodil kan komma ner till 0,32--0,33 är för mig besynnerligt. Av egen erfarenhet (min egna bil) så ligger snittet mellan tankningarna klart högre än på min teststräcka - och då är jag en "lugn" bilförare. Sen har det snackats mycket om att motorerna blir snålare efter "inkörning" men inte heller det är nåt jag märkt av och jag har ägt rätt många nya bilar.

Ja, som jag skrev lyckades jag komma ner i 0,32 på försiktig ren landsvägskörning, men så klart omöjligt vid lite blandad.
Jag har heller inte märkt på tidigare bilar att det bli så stor skillnad efter inkörning som just på denna, men det var även vad man sa på Peugeot.
Första 100 milen fick vi en genomsnittsförbrukning på totalt 0,45, vilket har gått ner lite nu.
Det mesta kör min sambo pendling till och från jobb 9 mil på 90 landsväg med några små turer in och handla i byn, alltså ganska gynnsam körning för bränsleåtgång och då legat mellan 0,39- 041 med vinterdäck blandat sista tiden.
Tycker inte det är så snålt med tanke på att vi körde med samma förbrukning på 508an som är något tyngre, det var den snålaste versionen Blue HDI 1,6 105 grams med MCP, dock är det ju 95g Co på 308an och kunde då vara lite snålare.
Detta är som jag säger under gynnsam körning mest av min försiktiga sambo och kan då snabbt gå upp om man vill gasa på lite.
Jo, jag har också ägt väldigt många nya bilar, så lite erfarenhet har jag om inkörning och bränsleförbrukning.

Pi du skriver att du fick 0,52 förbrukning enl. färddator, låter väldigt högt. Vet att när jag nån gång körde extremt hårt och bränslekrävande med 508an lyckades jag komma upp i 0,5 som max, alltså långt ifrån normalkörning.

Tänkte på att det faktiskt står i manualen att man först efter 3000 km kan räkna med stabiliserad bränsleförbrukning.

Uppdaterat: 2015-11-30 16:50

Ja - jag kör mina bilprovkörningar väldigt mjukt och försiktigt så nån tung gasfot var det absolut inte - snarare tvärtom eftersom jag gärna ville se om det gick att köra denna motor så snålt som många "skrutit" om. Ville alltså väldigt gärna hamna under 0,5. Dessutom mörkt så sikten var högst begränsad så det gick nog snarare långsammare i snitt än under mina mera "normala" provkörningar dagtid.
De siffror du anger för din f d 508 låter i mina ögon väldigt märkliga - alltså max 0,5 l/mil när du körde hårt. Trycker man rejält på gaspedalen så är det ju inget problem att få upp förbrukningen avsevärt - även i en diesel.

Uppdaterat: 2015-11-30 18:16
Pi skrev:

Ja - jag kör mina bilprovkörningar väldigt mjukt och försiktigt så nån tung gasfot var det absolut inte - snarare tvärtom eftersom jag gärna ville se om det gick att köra denna motor så snålt som många "skrutit" om. Ville alltså väldigt gärna hamna under 0,5. Dessutom mörkt så sikten var högst begränsad så det gick nog snarare långsammare i snitt än under mina mera "normala" provkörningar dagtid.
De siffror du anger för din f d 508 låter i mina ögon väldigt märkliga - alltså max 0,5 l/mil när du körde hårt. Trycker man rejält på gaspedalen så är det ju inget problem att få upp förbrukningen avsevärt - även i en diesel.

Jag menar hård körning med hastigheter över tillåtet på motorväg med många omkörningar blandat med stadskörning räknat på typ 5-10 mil, inte med gasen i botten på 1 mil och nej var aldrig över 0,5 med 508an.
Siffrorna som du anger på dina provkörningar kan jag då säga är inte rimliga. Var det nya 120hk blue HDI du provade då, alltså inte gamla 114hk som även finns på 308 som var törstigare, men skulle knappt vara förklaringen heller. Du får nog göra om den provkörningen, något som inte stämmer.
Hur som är det inga slags glädjesiffror jag uppger, det är jag lite för gammal för.

Uppdaterat: 2015-11-30 18:42

Det var en ny provkörningsbil så jag antar att det är den som Peugeot säljer f n. Och för mig är förbrukningssiffrorna fullt rimliga på den sträcka jag använder - när jag jämför med alla andra bilar jag testat. Även om jag hoppats på lägre siffra för denna Peugeot efter allt skryt om låga förbrukningssiffror från olika ägare. Men nog om detta nu - vi kommer nog inte längre. F ö så skröt min svärfar om sina fantastiska förbrukningssiffror på sina Opel-bilar. Efter några år förstod jag dock orsaken när vi kom ikapp dom efter att vi båda varit på långtur - han körde nämligen runt 70 km/t på 90-väg. ..:)

Uppdaterat: 2015-11-30 18:56

Tycker att det är mer än märkligt att dina förbrukningssiffror mellan Mazdan och Hdi´n var identiska "pi".
PSA´s Dieselmotorer är legendariskt snåla och att de skulle dra lika mycket som en större bensinmotor under samma omständigheter har jag svårt att tänka mig.
De siffror som "ffodil" nämner är inga konstigheter ens med de äldre motorerna i tidigare modeller under rätt omständigheter.
Blandad körning för de allra flesta blir dock något helt annat

Uppdaterat: 2015-11-30 19:25

Mistro - nu är min teststräcka definitivt "blandad körning" och jag har ingen anledning att ljuga om mina uppmätta siffror. Jämförelsevis så drog min egen Golf Variant 1,6 TDI BMT 0,51 l/mil på samma sträcka. Och snittet på den mellan tankningar med mitt körmönster ligger sommartid runt 0,56 l/mil och vintertid något högre. Men jag mäter för mitt eget behov och ser mätningarna som jämför-siffror relativt min nuvarande bil. Sen kan jag aldrig bedöma hur väl bilens färddator mäter förbrukningen. Men visst - jag har kört Golfen på 0,38 l/mil från Stockholm till Västerås en gång och vi körde också vid ett enstaka tillfälle sommartid en sväng på några mil där vi stannade på 0,32 l/mil men dessa förbrukningssiffror är inte ett dugg typiska för min bil.

Uppdaterat: 2015-11-30 19:54

Pi - var det kanske en helt ny 308 du provkörde, för flera jag pratat med säger samma sak att man måste köra upp ett par tankar innan bränsleförbrukningen sjunker. Precis i början blev jag lite förvånad över att den verkade törstig eftersom jag inte märkt det så mycket på andra nya bilar jag haft och att jag var van vid vad 508an tog.

Uppdaterat: 2015-11-30 20:29

Bild borttagen.

För er som har halvkombin kan jag rekommendera orginaltillbehöret från Peugeot i form av ett hyllplan som placeras under hatthyllan. Perfekt, sitter statbilt utan att behövas sättas fast och rymmer mycket. Tillsammans med bra bagagerumskrokar, förslagsvis från Biltema så får man ordning på bagageutrymmet. Hyllplanet kostar ca 650:- hos Peugeot.

Uppdaterat: 2015-11-30 21:24

ffodil - kallade inte mätarställningen men relativt ny var den säkert.

Uppdaterat: 2015-11-30 22:57

Autobromsen tycks finnas och fungera. Körde i Sthlms innerstad och bilen framför bromsade. Ingen fara tyckte jag men min 308 bedömde annorlunda. Började tjuta och seda bromsa. Symbolen (A) dök upp i orange på instrumentpanelen.

Fotgängare och cyklister känner den inte igen skulle jag tro men bilar såklart. Känns iallafall tryggt att veta ifall man själv skulle tabba sig så finns systemet där.

Uppdaterat: 2015-12-01 08:54

Är det fler här som fått brev från Peugeot angående dörrlåsen på 308? Man vill kontrollera och ev. byta låsen.
Har dock ingen lust att köra in och få den kollad nu så jag ska fråga om man kan ta det i samband med service.

Uppdaterat: 2015-12-25 16:48

Har inte fått något brev. Har inte heller några problem med dörrlåsen på vår 308sw.

Uppdaterat: 2015-12-30 18:10
T68 skrev:

Har inte fått något brev. Har inte heller några problem med dörrlåsen på vår 308sw.

Har heller inga problem med dörrlåsen, men man skriver att man upptäckt att det ev. kan finnas och att man vill kontrollera.
Kanske är det bara på nån viss serie om inte alla fått nån kallelse. Min är årsmod. -16.

Har förövrigt precis kommit hem efter en runda på 16 mil med 0,36 i förbrukning, inte så illa på en automat. Förbrukningen har stadigt sjunkit sen den var ny.

Uppdaterat: 2015-12-30 18:44

Förbrukning på en bil är knepigt och det är närmast omöjligt att jämföra rakt av mot andra bilar.
Det krävs omfattande tester och likväl kan nästa test visa något helt annat.
T.o.m när man kör bränsletester i labb med en robot så kan förbrukningen skilja mellan olika tester trots att det handlar om samma bil.

Har man en bra "testslinga" som "Pi" pratar om så har man i alla fall någonting att jämföra med om den körningen representerar ens dagliga körning.
Testade nu till Jul mina båda bilar ( diesel ) då vi körde till Öland. Sträckan är "fruktansvärd" med massor utav fartkameror som kräver att man hela tiden ändrar hastighet. Tur och retur innebar ca 68 mil per bil.
Min Bipper brukar att snitta ca 0,56 eller strax under 0,6 om det har varit många korta sträckor. Vår 308 Sw brukar med enbart korta sträckor snitta runt 0,6
Det blev två turer med Bipper ( totalt ca 150mil ) och jag ansträngde mig för att få till en bra förbrukning men med hastigheter som stundtals låg över 100-110km/t samt med många inbromsningar/accelerationer så blev ändå förbrukningen inte så låg som jag hade hoppats på. Den lilla motorn fick arbeta hårt och gillade inte den här turen något vidare. Nu slutade förbrukningen på 0,58 men hade varit klart lägre om det hade varit möjligt att hålla en jämnare hastighet.
Min fru som rattade 308:an anstränger sig aldrig för att köra snålt så hennes snitthastighet var högre än min. Vi har kört samma sträcka tidigare också för några år sedan och jag vet att jag då var besviken på vad bilarna drog. Vi hade då en C3 Hdi men inte ens den kunde få till en bra förbrukning utan drog ungefär som skåpbilen. Döm då om min förvåning när 308:an snittat 0,48!???
Bilen har tidigare i vår ägo inte dragit så lite över en längre sträcka.

Kan inte svara på varför resultatet blev som det blev den här gången men som sagt så blir det kanske något annat vid nästa tillfälle. När man nu jämför dessa två helt olika bilar så torde det ju stå klart att skåpbilen är den som diffar mest i förbrukning då den är känslig för vind,backar och lite högre hastigheter men totalt sett över alla våra mil så är den ändå den bil som har den jämnaste förbrukningen. Inte logiskt men så är det för oss.

Uppdaterat: 2015-12-31 01:19

Du har så rätt Mistro. Samt det faktum vi redan konstaterat många gånger att för många är låg förbrukning nån form av bekräftelse över deras bilval och siffrorna friseras därmed inte sällan. Så jag drar inga som helst slutsatser över förbrukningssiffror som redovisas i dessa spalter. Det är nog sällan som en specifik tillverkare är så mycket överlägsen övriga tillverkare när det gäller snarlika motorer och bilar - det är min enkla filosofi. Om inte annat så kan man få viss vägledning av en del biltidningars förbrukningstester.

Uppdaterat: 2015-12-31 08:28

Kan nu sammanfatta detta dryga halvår vi har haft vår 308 Sw 130 aut i active utförande. Vi har nu kört 850 mil
I det stora hela är vi nöjda, kan sakna 1-2 mugghållare. Sjukt irriterande att man inte kan ha armstödet utdraget samtidigt som man har dryck i bilen. Dagens i landsproblem fast nya bilar är ett i-landsproblem om något.
Ang förbrukningen enligt färddatorn så har den dragit 0.6 på dessa 850 mil, så korrekt vid pumpen 0.62. Inte jätte imponerande, dock har jag en sambo som inte förstår sig på farthållare vilket gör att den drar mer när hon kör än jag trots att jag kör snabbare.

PS. Glöm ej att tanka era bilar fulla idag. Imorgon höjer de skatten på drivmedel med 50 öre litern. Gott nytt år!

Uppdaterat: 2015-12-31 10:41

Såklart säger det inte mycket el. inget på en 16 mils-tur vad en bil drar men den visar iaf. mig att den gått ner i förbrukning sen den var ny, även om jag lyckats pressa ner den mer på nån kortare tur när jag gått in för det.
Det var torr väg och bra flyt mestadels mellan 90-100 utan en massa bromsningar och onödiga accelerationer.
Sista tankningen blev en total förbrukning på 0,43 under ganska svåra förhållande med mestadels regn och ovanligt mycket korta turer in till byn med kallstarter, förutom pendlandet till jobb på 9 mil t.o. r. mestadels körd av min sambo. Detta visar mer en riktig förbrukning som säkert även kan krypa ner lite under vår/sommar med bättre väder.
Har inte varit med om på tidigare bilar att inkörning haft så stor betydelse på bränsleförbrukningen som just på denna. Det var något jag diskuterade om med Pi, tidigare i tråden.

Håller för övrigt med dig Pi, om inte sällan friserade förbrukningssiffror, vilket jag då så klart undrar om du inte friserat upp förbrukningen när du provkört en 308 diesel, el. om du helt enkelt tagit miste på en diesel el. bensinare när du testa.

Uppdaterat: 2015-12-31 12:12

ffodil - jag provkörde en 308 diesel med automat (provkörningsbil) och har ingen som helst anledning att frisera upp nåt - vilket jag redan berättat tidigare. Jag nollställer färddatorn, kör min runda i det tempo jag skall hålla och sen ser jag vad färddatorn visar - punkt slut. Däremot låter 0,43 l/mil under "ganska svåra förhållanden" och vintertid mera tveksamt tycker jag. Den enda bil jag personligen nått liknande siffror med var en Auiris HSD och på min teststräcka som nog passar HSD-drivlinan rätt bra. Ja - visst har jag under synnerligen idealiska förhållanden sommartid lyckats nå detta även med Golf-dieseln men det var närapå en engångsföreteelse och definitivt inga svåra förhållanden - och aldrig som snitt för en hel tank.

Uppdaterat: 2015-12-31 16:53

Pi, skojar lite med dig. Det kan ha varit andra omständigheter, som t.ex. en helt ny bil du körde på din provrunda, som jag nämnde kan ha stor betydelse på just dessa dieslar, vilket även Peugeot sa, som även jag var tveksam till.
Vad du inte nämner när du jämför med din Golf är att man vänjer sig vid en bil och kör därmed snålare efter ett tag, oavsett hur van chaufför man än är. T.ex. drar ju en sån här diesel med automat iväg mycket snabbare än man märker jämfört med en bensinare. En annan sak är väl att dieslarna hela tiden utvecklas mot att bli snålare, liksom bensinarna för den delen.
Mina förbrukningssiffror vet jag stämmer för min egen del, vilket är det ända som betyder nåt, men kan ändå dela med sig av.
Gott nytt år!

Uppdaterat: 2015-12-31 17:42

Dagens tips till alla ägare av 308!

Har stört mig på att allt man gör på skärmen är rätt segt. Lekte runt lite i inställningarna och såg att man kunde välja bort animeringar vid klick, och OJ vilken skillnad det blev. Hela skärmen känns snabb nu utan dom där animeringarna som tidigare var där.

Uppdaterat: 2016-01-04 11:56

Bra tips!
Va och provkörde en 308 SW 130 Aut härom dagen och måste säga att jag gillade den! Dock så reflekterade jag över att skärmen va just seg!

Uppdaterat: 2016-01-04 13:01

Peugeot är nu utsläppskontrollerade och godkända.
http://www.mynewsdesk.com/se/peugeot/pressreleases/psa-peugeot-citroens-bilar-aer-utslaeppskontrollerade-och-godkaenda-1292935?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease

Uppdaterat: 2016-01-15 19:34
maccswe skrev:

Dagens tips till alla ägare av 308!
Har stört mig på att allt man gör på skärmen är rätt segt. Lekte runt lite i inställningarna och såg att man kunde välja bort animeringar vid klick, och OJ vilken skillnad det blev. Hela skärmen känns snabb nu utan dom där animeringarna som tidigare var där.

Bra tips.
Ibland så används faktiskt animeringar för att dölja att systemet "tänker" d.v.s. det som vi upplever som seghet. Dock inte alltid som ovan exempel visar. Riktigt störande att man väljer att ha animeringar påslaget som standard om det är så att upplevelsen är att systemet upplevs som segt.

Uppdaterat: 2016-01-15 23:33
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Lyfter tråden lite.

Ni som köpt 308 SW.. Hur har det gått?
En kompis till mig skall åka till Sthlm under helgen och hämta en ny 308 SW Pure Tech 130 Automat GT-Line plus lite mer lull-lull.
Bilen kostar 229.000:- och det är ju bra pengar för en fullutrustad bil. Ska bli kul att se och testa denna bil. Jag är ju i bilbytartagen och kollar för fullt, Vill helst ha en Tucson men den kostar lite väl mycket. Sen så är nya Sportage en stark kandidat men bensinversionen kommer inte med automat som jag vill ha. Jag har fått för mig att man får otroligt mycket bil för pengarna (229.000:-)
Nöjda med bilen?
Komfort?
Bränsleförbrukning?(Diesel och Bensin)

Nu har det ju gått ett tag sedan ni i tråden köpte era bilar så nu kan man kanske samla in lite erfarenheter ;)

Uppdaterat: 2016-01-30 09:46

Deeds, jag skrev lite i 508 tråden som jag hade innan nuvarande 308SW Allure Blue HDI 120 aut. -16 jämfört med tidigare 508SW Active Blue HDI 115 aut. -13. som verkar vara en ganska problemfri bil med bra komfort för väldigt många. Har även haft en del andra nya bilar att jämföra med under tiden.
508an hade gått 4500mil och var 4 mån. använd när jag köpte den och har då själv kört lite över 3000 mil. Har servat den två gånger för 1750:- andra 2820:- förutom det har jag inte lagt en krona på den, inte ens byte av torkarblad el. annat. Den har förövrigt fungerat helt klanderfritt utan andra verkstadsbesök. Helnöjt ägande med riktigt bra komfort har det blivit och låg bränsleförbrukning i förhållande till storlek. Sammanfattningsvis en underbar bil som jag inte kunnat vara mer nöjd med. Förvånansvärt kan jag tycka är den stora prisskillnaden på service.

Nya 308SW har faktiskt ändå bättre komfort på alla punkter, såsom ändå tystare, tar upp ojämnheter i vägen mycket bättre och framförallt mycket smidigare och körgladare. MPC-lådan i 508an fungerade bra till min körstil. 308ans Aisin quickshift är klart lite mjukare och fixar bättre lite hårdare sportkörning, alltså lite högre komfort med den också men kräver lite mer bränsle än MPC. Bra sittkomfort och lätt att ställa in för bra, vilsam överblick av instrumentering, körinstruktioner från GPS, vägskyltar osv. som visas även i head up - mitt-displayen. Bränslesnål, möjligen något under 508an men marginellt, vilket innebär 0,44 vid dom sista två tankningarna lite mer innan den var inkörd. Då är den mesta körningen gynnsam lugn pendlingskörning 10 mil pr. tur med några korta turer. Har kört nån 15 mils-tur t.o.r. med blandad 80-90-110 väg på mellan 0,38 - 0,4, enstaka eco-körning på ner till som lägst 0,32, en hårdkörning mitt i natten med fullt lass på 0,5. Kan nog hamna på runt 0,45 blandat vid någorlunda normal körning, kanske något mindre sommartid, allt så klart beroende vem som kör och vilken sorts körning. Med hittills endast 500 mil körda är jag mer än nöjd så här långt och hoppas på att det får fortsätta så.
Kul om de andra 308-ägarna kunde skriva lite om sina erfarenheter.

Uppdaterat: 2016-01-30 13:27

Ska försöka få en stund över och sammanfatta lite intryck och erfarenheter efter 1800 mil med vår 308 sw 110 hk (bensinaren) Active.
Kortversion: probremfritt o helnöjd. Men allt är förstås inte klockrent.

Uppdaterat: 2016-01-31 22:16

Jag gjorde ett nytt ämne där jag skrev om lite intryck efter 100 mil med bilen som du kan läsa här:
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/100-mil-med-peugeot-308-sw-15

Jag kom från en Sportage innan och är du ute efter att kunna lasta bilen lite så kan jag inte rekommendera Sportage. Jag har barn och 308 SW är helt underbar att packa i. Den sväljer bra mycket grejer och blir fortfarande imponerad hur mycket jag kan få in i bilen.

Nu har jag kört ca 800 bil med bilen och är fortfarande extremt nöjd, inga problem alls än så länge. Jag tyckte att touch skärmen var lite väl seg men hittade en inställning där man kan ta bort animeringar vid tryck och då blev den rapp som tusan. Det är väldigt enkelt att köra långt med bilen, fick ofta ont i ryggen av Sportage men sitter hur bra som helst i denna. Bra tryck i motorn och riktigt trevlig automatlåda.

Om jag ska klaga på något så är det att det inte permanent går att stänga av start/stopp funktionen, tycker den är jobbig vid väldigt låga hastigheter och i köer. Dock finns det en knapp för att stänga av den men funktionen håller sig bara avstängd tills du stänger av bilen.

Annars så har jag faktiskt inte mycket att klaga på, trodde inte jag skulle vara såhär nöjd med min Peugeot men fortsätter mitt ägande utan strul så är chansen stor att det blir Peugeot nästa gång igen. Jag kan varmt rekommendera bilen, och provkör gärna alla olika motorer det är riktigt bra tryck i samtliga med tanke på hur låga HK dom ändå har.

Jag ligger i snitt på ca .0,6 l per mil och då står min i värmegarage varje dag och åker relativt korta sträckor varje dag. Så är riktigt nöjd med det.

Deeds skrev:

Lyfter tråden lite.
Ni som köpt 308 SW.. Hur har det gått?
En kompis till mig skall åka till Sthlm under helgen och hämta en ny 308 SW Pure Tech 130 Automat GT-Line plus lite mer lull-lull.
Bilen kostar 229.000:- och det är ju bra pengar för en fullutrustad bil. Ska bli kul att se och testa denna bil. Jag är ju i bilbytartagen och kollar för fullt, Vill helst ha en Tucson men den kostar lite väl mycket. Sen så är nya Sportage en stark kandidat men bensinversionen kommer inte med automat som jag vill ha. Jag har fått för mig att man får otroligt mycket bil för pengarna (229.000:-)
Nöjda med bilen?
Komfort?
Bränsleförbrukning?(Diesel och Bensin)
Nu har det ju gått ett tag sedan ni i tråden köpte era bilar så nu kan man kanske samla in lite erfarenheter ;)

Uppdaterat: 2016-02-01 16:24

maccswe, tack för dina intryck och inte minst för info om tråden du startade som jag helt har missat då jag inte var aktiv på forumet under den tiden. Mycket intressant att läsa i den, samt lite länkar till att uppdatera navigatorn som jag är tacksam för.
Dina omdöme av bilen stämmer väldigt bra med mina med ända skillnaden att motorn är 120 diesel på min, annars allt samma. Även dieseln räcker gott till, är riktigt pigg i förhållande till hk både i låga och högre hastigheter, samt alltid på bettet oavsett varvtal i kombination med automatlådan. Testade förstås även 130 bensin vilket säkert kunde gått lika bra men nu var vi vana med diesel sen förra 508an. Valde Allure mycket på grund av att sittkomforten kändes bättre med sk. komfortstolar än i Active. Läste om någon med Active som tyckte stolarna var något hårda i den vilket vi också tyckte, men kanske nåt man kunde vänja sig vid.
Min sambo och jag är väldigt nöjda med allt hittills, så även start/stop som jag inte ens tänker på el. irriterar.

Uppdaterat: 2016-02-01 19:48

ffodil,

Så lite så =) Va kul att du gillade läsningen! Ja fartkameror är toppen att få upp direkt i displayen och även kunna uppdatera kartorna själv =)

Jag provkörde själv en Active första gången och upplevde sätena som lite obekväma, eller hårda. Helt annorlunda med allure och man sitter behagligt i många timmar. Start/Stop är inget jätteproblem men jag parkerar extremt trångt där jag bor och kör i riktigt låga hastigheter och då stänger bilen av sig fast jag inte anser att jag står still. Så det är främst då det blir lite irriterande. Men utöver det så är jag extremt nöjd med bilen och panoramataket är riktigt trevligt, och dottern som är två älskar att titta upp där speciellt om det regnar =)

Uppdaterat: 2016-02-02 10:36