Nästa artikel
Var fjärde bil har dålig belysning
Nyheter

Var fjärde bil har dålig belysning

Publicerad 18 december 2018
540.000 förare i jultrafiken utgör en säkerhetsrisk eftersom belysningen på deras bilar har brister.
Statistik från Bilprovningens kontrollbesiktningar visar att 27 procent, alltså mer än var fjärde bil som besiktas hos dem, har någon form av brister med sin belysning. Om man utgår från Motormännens uppgift att drygt 2 miljoner bilister rör sig på vägarna under jul och nyår betyder det uppskattningsvis att mer än en halv miljon av dessa bilar har dåliga ljus. 

– Många saker kan man kontrollera själv och åtgärda innan man åker iväg med bilen. Det är särskilt viktigt med en fungerande och rätt inställd belysning för att se och synas nu när det är så mörkt, säger Morgan Isacsson, Bilprovningens expert på kontrollbesiktning och bilar.

Transportstyrelsen uppmärksammar problemet att många mpderna bilar saknar funktionen att både fram- och baklyktor tänds i mörkret. Enligt halvljuslagen ska alla bilar ha halvljus eller minst varselljus tända vid färd och sedan 2011 ska alla nya bilar det framtill, men baklyktorna omfattas inte av kravet. 
– Många förare tänker inte på att de själva måste tända halvljuset för att synas bakifrån. De bryter mot lagen utan att de vet om det, säger Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen.

Polisen kan utfärda böter på tusentals kronor för den som kör med släckt belysning.

Diskutera: Ser du många bilar med dålig eller icke-fungerande belysning i trafiken just nu?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-12-18 14:30
hultarn

Jag såg en bil igår kväll som körde runt med ett fungerande parkeringsljus. Inga problem, det gick ju bra...

#2 • Uppdaterat: 2018-12-18 14:51
Mattse

Folk betalar gärna 10 000 kr för att få LED-strålkastare med Laser/Matrix/Multibeam/Active/Dynamic och allt vad det heter. Och sedan så åker de ändå omkring med släckta bakljus. Fattar de inte att lika väl som de själva vill se bra framåt vill andra trafikanter kunna upptäcka dem bakifrån?

#3 • Uppdaterat: 2018-12-18 15:25
mso 1000

Folk är ju så otroligt korkade att dom inte ens fattar vad auto läget är på ljusomkopplaren och i auto så tänds både bak och framljusen vid skymning.

Och spontant känns det som det är 80% Toyota eller asiater som kör med svart bakdel hela kvällen.
Helt sjukt att folk inte fattar bättre.

#4 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

MSO
Många billiga versioner av asiatiska bilar har ingen ljusautomatik som slår på halvljuset, förutom automatisk DRL. Så när dom kör omkring så är det många som fortsätter köra med DRL ljusen, som oftast lyser ganska skarpt på moderna bilar, istället för att slå om till halvljus. Därav svart bakdel.

#5 • Uppdaterat: 2018-12-18 16:41
StarClass

Det här med bilars belysning är faktiskt något som är enormt irriterande och farligt. Ny bilar med LED-strålkastare är enormt bländande. Kanske är det så att när man som jag passerat 40 strecket blir mer ljuskänslig. Och då är vi ju många i trafiken som påverkas. Dels blir man väldigt bländad innan själva mötesögonblicket, och dels tar det sedan lång tid för ögonen att ställa om sig till mitt egna halvljus, som är betydligt mycket mer beskedligt.

Jag har lyckats förbättra detta på en av mina bilar som är utrustad med vanliga halogenstrålkastare. På den andra bilen har jag original xenon. Därför blir det inte ett lika stort problem när jag kär den bilen. I bilen med vanliga halogenstrålkastare av årsmodell -10, med projektorlins ochH7-lampa, har jag nu bytt lampa till marknadens starkaste LED-lampa och jag har ett vansinnigt bra halvljus nu och störs inte alls lika mycket av att möta nya dyra bilar med fabriks-LED.

Men tyvärr är det olagligt, och det är inget annat är idioti! Det är en sorts diskriminering skulle jag påstå. Har du inte råd med en ny bil med svindyra LED-strålkastare ska du fan lida också, lyder budskapet.

Därför tycker jag att fler borde göra som jag. Se till att du själv ser ordentligt bra, och skit i andra. För det är precis vad tillverkare av nya bilar säljer till sina mest välbeställda kunder. Fram för möjlighet att konvertera lagligt så att fler slipper detta elände som vi annars måste stå ut med. Alla ska kunna se bra utan att bli onödigt mycket bländade i trafiken.

#6 • Uppdaterat: 2018-12-18 16:55
skarj

@starclass, det är nog så enkelt att bilen är "tyda" med halogen och därför endast godkänd med halogen även i fortsättningen om man nu inte försöker sig på en omreg. helt enkelt enklast vid ev. kontroll att det finns en typ av lampa som man ska använda, sen vet jag inte om det är särskilt hög sannolikhet att du får böter om din bil har LED rätt monterade så de inte bländar (likt helljus, alltså).

#7 • Uppdaterat: 2018-12-18 16:56
mso 1000

Guran. Dom är väl lika korkade ändå som inte reagerar när dom ser alla andra med svarta bakljus.

#8 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

MSO, Finns ju faktiskt människor som inte retar sig på att någon inte har bakljusen tända vid skymning och tycker dom är idioter, kan ju vara så att ställt halvljusautomatiken på ”mörkt” så att det ställer omnsent. Varför bry sig om det över huvud taget? Finns annat att reta sig på, t.ex ohemult höga skatter på bensin och diesel å sedan moms på det. Men att nån kör med bakljuset släckt. Man ser ju bilen ändå, och dom som kör med adaptiv farthållare behöver ju inte ens se bilen framför, det fixar ju radarn.

#9 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Skraj
Med led och xenon så måste bilen vara utrustad med automatisk nivåreglering på ljusen, jusst för att inte blända mötande.

#a • Uppdaterat: 2018-12-18 18:56
mso 1000

Guran. Fler än en gång har det blivit olyckor pga avsaknad av bakljus vid dålig väderlek.

Skatten är ju lika för alla och går ju till nåt bra.
Inget att gnälla på där inte.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.