Nästa artikel
Hett med fyrhjulsdrift
Nyheter

Hett med fyrhjulsdrift

Publicerad 10 december 2018 (uppdaterad 28 april 2021)
Nissan X-Trail är en av de bilmodeller som går bra på begagnatmarknaden.
Begagnade bilar som driver på alla fyra hjulen säljer snabbt. Här är 4WD-modellerna svenskarna föredrar.

Köp- och säljsajten Blocket har sammanställt siffror som visar att var tredje fyrhjulsdriven bil som utannonseras av privata säljare och bilhandlare får en köpare på en vecka. Av de nyare begagnade bilar från 2017 eller 2018, som är till salu just nu, är var fjärde bil utrustad med drivning på alla hjulen.

Nissan X-Trail är den fyrhjulsdrivna bilmodell som går åt snabbast. 62 procent av bilarna säljs inom en vecka. Därefter följer Toyota RAV4. I Norrland är det Subaru Forester som intresserar köparna mest. 

– Efterfrågan är särskilt stor under vintersäsong, men det är inte nödvändigtvis i de norrländska länen som köparna är mest ivriga. Just nu är det exempelvis i storstäderna Stockholm och Göteborg där försäljningstakten är högst. suvar har ökat i popularitet och nya bilmodeller är allt oftare fyrhjulsdrivna. Detta segment har en högre prislapp och attraherar därmed stadsborna där snittinkomsten är högre, säger Linnéa Aguero, presschef på Blocket.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 

Snabbast sålda fyrhjulsdrivna bilmodeller på Blocket just nu:

(Placering, bilmodell, genomsnittspris, vanligaste årsmodell, andel sålda inom en vecka)

  1. Nissan X-Trail: 34 353 kr, 2005, 62 %
  2. Toyota RAV4: 81 474 kr, 2006, 57 %
  3. Nissan King Cab/Navara: 82 546 kr, 2007, 51 %
  4. Subaru Forester: 59 177 kr, 2007, 50 %
  5. Kia Sorento: 99 344 kr, 2009, 48 %
  6. Mitsubishi Pajero: 45 180 kr,  2003, 47 %
  7. Suzuki Grand Vitara: 33 198 kr, 2004, 46 %
  8. Hyundai Santa Fe: 36 542 kr, 2005, 45 %
  9. Toyota Hilux: 145 316 kr, 2009, 44 %
  10. Skoda Octavia: 59 350 kr, 2008, 44 %
  11. Jeep Grand Cherokee: 57 876 kr, 2001, 42 %
  12. Volvo XC90: 125 335 kr, 2007, 42 %
  13. Kia Sportage: 94 968 kr, 2010, 41 %
  14. Mitsubishi L200: 79 319 kr, 2007, 41 %
  15. Volvo XC70: 74 215 kr, 2006, 41 %
  16. Mitsubishi Outlander: 94 993 kr, 2009, 40 %
  17. Volvo V70: 53 525 kr, 2005, 40 %
  18. Volkswagen Tiguan: 126 192 kr, 2012, 39 %
  19. Volkswagen Passat: 91 366 kr, 2010, 39 %
  20. Audi A3: 73 752 kr, 2007, 38 %

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#13n • Uppdaterat: 2018-12-16 10:06
A.L

Nej Shogun. Du missar poängen.

Jag frågar fortfarande efter samma sak som när diskussionen inleddes.

- Hur kan flagellantrörelsen definera vad som är "onödigt" bättre än den enskilda köparen?

Att det sedan förekommer sakfel (att producenten utvecklar en produkt och efter denna process skapar behov ur toma intet - ) som en del vägrar att korrigera kan vi inte göra myrket åt. Där får jag väl helt enkelt hänvisa till litteraturen inom området. Shogun kan ju själv börja med att dra en vända med TPS.

Vi har alltså ytterligare en tråd där en skara individer driver en tes via fördomar och tendentiös propaganda. Vidskepliga ting som bottnar i okunskap. Och den typen av substanslös ryktesspridning - som tyvärr kännetecknar sociala medier - kan vi bara bekämpa genom att falsifiera påhitten ifråga. Det gäller både i fallet fyrhjulsdrift, bränsleskatterna eller diesel och NOx.

MVH AL

#13o • Uppdaterat: 2018-12-16 12:17
Axa

AL
Du missar fortfarande poängen. Och du är motsägesfull. Å ena sidan så menar du att det finns en rörelse som sprider propaganda (och lyckas med det?), å andra sidan går du inte med på att konsumenter påverkas av tillverkarna.

#13p • Uppdaterat: 2018-12-16 12:31
A.L

Axa.

Poängen med det onödiga är du välkommen att redogöra för. Visa gärna hur det skall definieras och vilken alternativ norm vi skall utgå från. Är det Axa;s version om nödvändigt som gäller? Eller är det min?

Att flagellanterna gör vad man kan för att påverka opinionen är inget jag förnekar. Det ligger i deras natur.

Att en producent lyckas skapa en varaktig efterfråga på bilmarknaden via marknadsföring är däremot en utopi. Det är ganska enkelt att visa och förstå. Marknadsföring och produktplanering utgår nämligen från vad som efterfrågas, inte vad man vill att någon skall efterfråga.

MVH AL

#13q • Uppdaterat: 2018-12-16 12:42
A.L

Men jag tror helt enkelt att Axa blandat ihop begreppen och definitionen av marknadsföring. Jag gick igenom dem tidigare i tråden så lämpligen läser Axa dem igen.

Sedan väntar jag fortfarande på definitionen av "onödigt".

MVH AL

#13r • Uppdaterat: 2018-12-16 13:00
Styggavargen

Marknadsföring är nog lite mer komplicerat än så, även om du producerar något som efterfrågas så måste du hela tiden utveckla produkten för att differentisera den ifrån konkurrensen så att du kan vinna mer marknadsdelar. Skulle biltillverkare nu inte göra mer hybrid, elbilar eller fordon som drar mindre energi tror jag de får svårt i framtiden. Nissan och Kia (Hyundai) har fått större marknadsandel pga detta. Sedan kan ju alltid göra som Volvo, göra en tillfällig "patch" på sina dinosaurie modeller med hybrid och batterier, men bilen blir dyrare och är fortfarande väldigt ineffektiv energimässigt.

#13s • Uppdaterat: 2018-12-16 13:43
Axa

AL
I princip är allt onödigt utom det nödvändiga. Sug på den du.

Enligt ditt sätt att se på det är människan ingen psykologisk varelse.
Jag vet inte ifall du har barn (hoppas inte) men jag antar att du menar att man inte som förälder kan påverka sina barn, eller uppfostra dem? Är barnens behov helt självutnämnda behov eller kan det vara så att de föreställda och upplevda behov egentligen är något som föräldrar har påverkat till?

#13t • Uppdaterat: 2018-12-16 14:08
A.L

Javisst Vargen. Helt korrekt. Utan att veta behovet hos marknaden bygger man bilar utan att veta att någon vill köpa dem. Den tillverkare som gör det går också under eftersom ingen kommer vilja köpa bilana ifråga.

Det gäller alldeles oavsett om man rear bort dem och går med förlust - vilket det finns och fanns mängder av exempel på genom åren.

Nu behöver du bara förklara detta för Axa.
Enligt honom behöver man nämligen ingen produktutveckling. Det räcker med att " skapa behovet" (oklart hur det går till rent konkret)så löser sig allt;-).

MVH AL

#13u • Uppdaterat: 2018-12-16 14:13
A.L

Axa. Hur vet jag vad som är nödvändigt för dig imorgon bitti kl 06? Och hur vet du vad som är nödvändigt för mig? Det är fortfarande vi själva som kan avgöra det på bästa sätt.

Det råder fortfarande ingen motsättning mellan det jag skriver och psykologi. Och visst har jag barn.

För lika lite som att Axa kan avgöra vad jag skall köpa för bil kan han bedöma vliket fordon som är mer eller mindre lämpligt för mina barn.

Han känner dem nämligen inte.

Och därför kan Axa heller inte avgöra vad som är nödvändigt eller inte. Femårsplanerna faller!

MVH AL

#13v • Uppdaterat: 2018-12-16 15:26
Axa

AL
Men ett företag som Gillette kan övertyga dig om att deras produkt är så fenomenal och har fantastiska egenskaper att du upplever ett behov av att använda just deras produkt. Ja, det är ditt behov och du har anser att du avgör det bäst. Men du skulle inte använda deras produkt om det inte skedde någon slags påverkan från företagets sida. Vid utformning av annonskampanjer är det just för att påverka och skapa en efterfrågan, ett behov hos konsumenten. Och det handlar inte bara om pris.

#13w • Uppdaterat: 2018-12-16 17:58
A.L

Gillette har sin kommunikation och dess konkurrenter och substitut har sina. De kan bygga på både informativa som livsstilsorienterade värden (som ofta kännetecknar sådana produkter).

Som köpare har man att förhålla sig till detta givet det inköp som man planerar att göra. Axa tycker tydligen illa om sådana mervärden och själv är jag heller inte överentusiastisk.

Men det är inget argument mot att individen själv avgör sin nytta bäst.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.