Nästa artikel
Hett med fyrhjulsdrift
Nyheter

Hett med fyrhjulsdrift

Publicerad 10 december 2018 (uppdaterad 28 april 2021)
Nissan X-Trail är en av de bilmodeller som går bra på begagnatmarknaden.
Begagnade bilar som driver på alla fyra hjulen säljer snabbt. Här är 4WD-modellerna svenskarna föredrar.

Köp- och säljsajten Blocket har sammanställt siffror som visar att var tredje fyrhjulsdriven bil som utannonseras av privata säljare och bilhandlare får en köpare på en vecka. Av de nyare begagnade bilar från 2017 eller 2018, som är till salu just nu, är var fjärde bil utrustad med drivning på alla hjulen.

Nissan X-Trail är den fyrhjulsdrivna bilmodell som går åt snabbast. 62 procent av bilarna säljs inom en vecka. Därefter följer Toyota RAV4. I Norrland är det Subaru Forester som intresserar köparna mest. 

– Efterfrågan är särskilt stor under vintersäsong, men det är inte nödvändigtvis i de norrländska länen som köparna är mest ivriga. Just nu är det exempelvis i storstäderna Stockholm och Göteborg där försäljningstakten är högst. suvar har ökat i popularitet och nya bilmodeller är allt oftare fyrhjulsdrivna. Detta segment har en högre prislapp och attraherar därmed stadsborna där snittinkomsten är högre, säger Linnéa Aguero, presschef på Blocket.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 

Snabbast sålda fyrhjulsdrivna bilmodeller på Blocket just nu:

(Placering, bilmodell, genomsnittspris, vanligaste årsmodell, andel sålda inom en vecka)

  1. Nissan X-Trail: 34 353 kr, 2005, 62 %
  2. Toyota RAV4: 81 474 kr, 2006, 57 %
  3. Nissan King Cab/Navara: 82 546 kr, 2007, 51 %
  4. Subaru Forester: 59 177 kr, 2007, 50 %
  5. Kia Sorento: 99 344 kr, 2009, 48 %
  6. Mitsubishi Pajero: 45 180 kr,  2003, 47 %
  7. Suzuki Grand Vitara: 33 198 kr, 2004, 46 %
  8. Hyundai Santa Fe: 36 542 kr, 2005, 45 %
  9. Toyota Hilux: 145 316 kr, 2009, 44 %
  10. Skoda Octavia: 59 350 kr, 2008, 44 %
  11. Jeep Grand Cherokee: 57 876 kr, 2001, 42 %
  12. Volvo XC90: 125 335 kr, 2007, 42 %
  13. Kia Sportage: 94 968 kr, 2010, 41 %
  14. Mitsubishi L200: 79 319 kr, 2007, 41 %
  15. Volvo XC70: 74 215 kr, 2006, 41 %
  16. Mitsubishi Outlander: 94 993 kr, 2009, 40 %
  17. Volvo V70: 53 525 kr, 2005, 40 %
  18. Volkswagen Tiguan: 126 192 kr, 2012, 39 %
  19. Volkswagen Passat: 91 366 kr, 2010, 39 %
  20. Audi A3: 73 752 kr, 2007, 38 %

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#12t • Uppdaterat: 2018-12-14 10:55
A.L

Även Vargen är välkommen att förklara närmare vem som skall avgöra behovet bättre än köparen själv?

Men kanske jag skall dra ett exempel som är tillräckligt tydligt så även en flagellant kan förstå det;-).

Vi leker med tanken att person A imorgon blir diktator i hela EU. Person A anser att alla transporter i fortsättningen får ske med en biltyp, nämligen en Ford F150. All annan försäljning av bilar förbjuds och ersätts med denna modell varvid Vargen kommer tvingas nyttja en sådan (istället för sin Skoda) för att förflytta sig.

Menar Vargen verkligen allvar med att den typen av totalitär regim bättre förmår avgöra behovet av transporter än människorna själva? Om inte, varför argumenterar du då för den typen av styrning?

MVH AL

#12u • Uppdaterat: 2018-12-14 11:01
A.L

Axa: Så det är varumärket du är ute efter snarare än marknadsföringen. Det är nämligen egentligen två skilda saker (om än att de hänger ihop i kommunikationen). Varumärken bygger på profilering - och har som uppgift att signalera vissa värden till marknaden. Dessa värden kan vara mer eller mindre konkreta och man är inte helt överens om dess samhällsekonomiska effekter. En del anser att varumärket signalerar ett mervärde som kan betraktas som positivt. Det hjälper konsumenten att få en viss garanti för att varan håller en viss kvalitet och minskar därigenom på osäkerheten i beslutsprocessen osv. En annan del av forskningen menar att varumärket snarare ökar barriärerna på marknaden och på så vis utgör ett etableringshinder för nya aktörer som vill ta sig in. Och visst ligger det en del i båda dessa angreppssätt. Det har dock inget med resonemanget om att individen själv måste avgöra om denna skall ha fyrhjulsdrift eller inte att göra. Ja om vi bortser från att en del fyrhjulsdrivna bilar ofta är framhjulsdrivna då:-).

Skälet till att jag "började babbla om penningpolitik" (#109) hänger ihop med att dina påståenden att marknadsförarna kan skapa behov hos konsumenten per definition skulle resultera i att vi kan ersätta penningpolitiken med marknadsföringsinsatser istället. Ja faktum är att hela produktutvecklingen skulle kunna göras om och revolutioneras. Behovet fångar man idag upp - ofta genom förstudier - och sedan definieras det i tekniska termer i själva produktutvecklingen. Axa vill tydligen vända på den steken, dock utan att beskriva hur det skall gå till;-).

Sedan är det intressant om Axa kan förklara vad "säljer bättre än" egentligen betyder?

MVH AL

#12v • Uppdaterat: 2018-12-14 11:32
Styggavargen

Vargen menar, varför kör jag en Skoda istället för en XC modell? Kan du förklara det för mig? Alla har olika behov och möjligheter, men jag skulle säkert klara mitt behov med en Golf istället. Dock måste du skilja på verkliga behovet och vad man vill ha, dvs saker som på en annan nivå tycker man behöver. Skulle man fråga Volvo ägare varför man kör just Volvo, så kommer nog 9/10 säga pga säkerhet, de gillar inte hög förbrukning och trång bil. XC60 var en modell som aldrig slog i början, men när snöboll rullade igång och alla blev rädda för SUV ändrades allt detta och folk köpte bilen av ren rädsla.

#12w • Uppdaterat: 2018-12-14 11:53
A.L

Ja att du kör en Skoda Vargen är din prioritering givet att du känner till dina egna resvanor bäst. Själv kör jag XC70 eftersom jag också känner till mina behov bäst. Någon annan kör och väljer sedan sin bil och utrustning eftersom dessa känner till sina behov bäst.

Det kan fortfarande ingen utomstående person avgöra på ett bättre sätt än den som köper bilen. Därför faller också det av Vargen förda resonemanget om vad som är nödvändigt och inte. Det är fortfarandeupp till var och en att bedöma.

Annars föreslår jag att alla skall åka omkring i Ford F150. Mindre bilar än så är bara "onödiga" och är inget man "behöver".

MVH AL

#12x • Uppdaterat: 2018-12-14 14:48
A.L

Även Shogun får gärna visa på hur någon annan än den enskilda bilköparen kan avgöra sitt specifika behov bäst. Det skall bli väldigt intressant att få ta del av en sådan redogörelse eftersom den revolutionerar både bilproduktion som all annan konsumtion av varor och tjänster. .

MVH AL

#12y • Uppdaterat: 2018-12-14 15:32
Axa

AL
Hur mycket du än försöker att få till det blir det inte mer rätt.

#12z • Uppdaterat: 2018-12-14 15:55
A.L

Axa: Du menar alltså att behovet bestäms bättre av dig eller någon annan än av den individuella köparen?

Är det så jag skall tolka dig?

Det är som sagt en milt uttryckt revolutionerande upptäckt.

Att det vidare skulle gå att skapa behov är ett flagellantpåhitt som ö.h.t aldrig visats i några empiriska studier eller som någon biltillverkare - mig veterligen - utnyttjar i sin produktutveckling. Men Axa kanske har annan information att delge oss övriga fåkunniga där också?

MVH AL

#130 • Uppdaterat: 2018-12-14 18:11
Axa

AL
Konsumenten fattar ju egna beslut om den ska köpa en produkt eller inte. Ens uppfattning av behov kan starkt påverkas av omgivande faktorer: reklam, kultur, förväntningar, osv.
Annars skulle ju reklamkampanjer och marknadsföring vara helt verkningslösa.

Ett behov kan skapas genom stark påverkan från omgivning. Till och med ett för individen psykologiskt rationellt behov. För individen kan det handla om behovet att tillhöra en grupp. Vilka behov en tonåring i Sverige har som speglas i konsumtionsmönstret ser ju inte likadant ut för en tonåring i Kina. Om kinesiska tonåringen flyttar till Sverige kommer nya behov att skapas utifrån den nya miljön och dess påverkan.

Du får inse helt enkelt att du har fel.

#131 • Uppdaterat: 2018-12-14 18:44
Styggavargen

Så sant ... så sant. A.L kommer aldrig att se sig "besegrad".. likt en terrier håller han ett järngrepp. Trender kommer och går, reklam gör sitt till. Väldigt många irrationella bilköp görs.

#132 • Uppdaterat: 2018-12-14 18:48
Styggavargen

I framtiden kommer nog många köpa bil utan att provköra den först, man kollar bilar och kanske kör den virtuellt med VR hjälm.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.