Nästa artikel
General Motors skär ner i USA
Nyheter

General Motors skär ner i USA

Publicerad 27 november 2018 (uppdaterad 28 november 2018)
Biltillverkaren General Motors kommer att stänga flera bilfabriker, bland annat den i Detroit-Hamtramck.
GM stänger fabriker, skrotar 6 bilmodeller och avskedar tusentals anställda.

General Motors kommer 2019 att stänga fem bilfabriker i USA och Canada och ytterligare två utanför Nordamerika. Det skriver företaget i ett pressmeddelande. De bekräftar också att nästa år upphör produktionen av bilmodellerna Buick LaCrosse, Chevrolet Volt, Cadillac CT6, Chevrolet Impala, Chevrolet Cruze och Cadillac XTS.

General Motors planer på nedskärningar har förargat USA:s president Donald Trump. Enligt nyhetsbyrån Reuters ska han ha krävt att biltillverkaren hittar en ny bilmodell att bygga i Ohio, där en av fabrikerna som ska stängas ligger. De tullavgifter Trumpadministrationen infört på importerat stål har kostat General Motors uppskattningsvis en miljard dollar. Biltillverkarens åtstramningar innebär att ungefär 15.000 jobb försvinner.

Diskutera: Hur tror du att det kommer att gå för General Motors?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2018-11-27 16:41
walle_x

Lådcyklar kommer bli en stor produkt i Sverige om miljökommunisterna ska vara med och bestämma. Det är en produkt GM kan satsa på.

#c • Uppdaterat: 2018-11-27 17:39
saabnisse

GM var en gång världen största biltillverkare med en väldig mängd olika märken i många prisklasser.
Sedan har man tvingats spola märke efter märke, snart är väl bara Daewoo kvar?
Kanske borde man fråga Trumpen om råd, han har ju alltid rätt?

#d • Uppdaterat: 2018-11-27 17:50
LC4ever

Enda anledningen att man köpte tex en Chevrolet Impala var att den var billig. Ingen utveckling sedan 80-talet.
Om man tillverkar något som köparna inte längre vill ha, måste man sluta tillverka det.
Varken Toyota eller Ford har några problem med sina hybrider, så jag tror att det är dålig kvalitet helt enkelt.

#e • Uppdaterat: 2018-11-27 18:20
Axa

Totalt kardinalfel att som Trump tro att det är ekonomiskt framgångsrikt att isolera landet och använda sig av tullar. Det är en globaliserad värld, oavsett vad man tycker om det så kommer handeln vara global. Att isolera USA kommer innebära att handeln hittar andra vägar och andra ekonomier som är lättillgängliga.

Sedan kan det ju vara så att GM gör skitbilar...

#f • Uppdaterat: 2018-11-27 20:11
J.L

Frihandel på USA:s bekostnad ? Man kan tycka vad man vill om Trump, men alla frihandelsivrare måste inse att det måste ske på lika villkor. Allt som importeras till exempelvis Kina får skyhöga tullpåslag, därav en anledning till att etablera produktion som kommunistpartiet (staten) i Kina har hälftenägande i och som tekniköverför till exempel amerikansk teknik. Om fri handel ska fungera måste importskatter, tullavgifter etc harmoniseras.

#g • Uppdaterat: 2018-11-27 20:18
J.L

Fallet GM är nog helt enkelt så att detta är början på ett stålbad inom bilindustrin, som ju haft samma koncept i 100 år utan egentlig topologiförändring, verkningsgrad fortfarande under 50 %. Nya drivlinor, som Teslakoncept kommer leda till nya fabriker som tillverkar helt andra komponenter än vevstakar, kamaxlar, ventilfjädrar, vevaxlar, motorblock, en hisklig massa smörjolja med mera. GM försöker positionera sig i strukturförändringen för att överleva.

#h • Uppdaterat: 2018-11-27 21:39
Optimus

GM är så ojämna som biltillverkare, det är höga berg och djupa dalar i deras produktsortiment. De var tidiga, kanske allt för tidiga med plug-in, tänker närmast på Chevrolet Volt/Opel Ampera. Var väl knappt några personer i europa som tänkte på att köpa plug-in när GM lanserade Volt/Ampera, lite synd faktiskt. Likadant när det gäller Chevrolet Bolt som fått många positiva omdömen, klarar många mil på en laddning. Visserligen med GM kvalitet på inredning(plastig och låg kvalitet). Men de låg långt framme med denna bil, synd att det gick i stöpet med Opel Ampera-e(eller vad den skulle heta). Såg ut som om det skulle kunna bli en bil för folket i alla fall till ett rimligt pris för en elbil.

Men själv har jag kört Chevrolet Transport i början av 2000-talet. Schysst kärra att köra och transportera familjen i men någon europeisk kvalitet, det finns det inte så långt ögat når.

#i • Uppdaterat: 2018-11-27 21:48
L. Mäkinen

Trump skriver bland annat:
"General Motors made a big China bet years ago when they built plants there (and in Mexico) - don’t think that bet is going to pay off. I am here to protect America’s Workers!"
Någon undrade om GMs fabrik i Kina är nära den som tillverkar MAGA-kepsar.

#j • Uppdaterat: 2018-11-27 22:01
Ingooo

Toppar och dalar. Chevrolet/gm kommer leva vidare garanterat. De har sedan länge påbörjat avveckling av snedsteg och svaga länkar och slimmar organisationen.

#k • Uppdaterat: 2018-11-27 22:08
Raphael

Det är underhållande att se kriget mellan Trump och GM.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.