Nästa artikel
Bilfrågan: Standard för farthinder?
Bilfrågan

Bilfrågan: Standard för farthinder?

Publicerad 20 november 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om det finns några regler för hur farthinder bör vara utformade. Illustration: Johan Isaksson.
”Det finns varningsskyltar men ingen färgmarkering. Finns det någon rekommendation hos Trafikverket hur farthinder ska utformas?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
På en gata där man byggt ett farthinder råder hastighetsbegränsningen 50 km/tim. Farthindret är utformat så att ”normala” personbilar måste sänka hastigheten till 10–15 km/tim för att inte slå i underredet och orsaka skador på bilen. Det finns visserligen varningsskyltar uppsatta på båda sidor men ingen färgmarkering på hindret. Finns det någon rekommendation hos Trafikverket hur farthinder ska utformas? Vilken hastighet är rimlig att man ska kunna passera det beskrivna hindret med utan att skada bilen?
Å Johansson, Markaryd

Svar:
Vi tog kontakt med Trafikverket som hänvisade till Markaryds kommun. Där gav ansvarig person nedanstående svar. Åtgärden är säkerligen väl motiverad. Men vi förstår frågeställarens undran. Om det råder 50 km/tim på vägen, så är det stor skillnad om hastigheten måste sänkas till under 20 km/tim. Vi föreslår att kontakt tas med kommunen och att man kanske kompletterar med en skylt med påbjuden hastighet av 20 km/tim för att undvika missförstånd.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Svar:
Den hastighetssänkande åtgärden på Smedjegatan vid vårdcentralen är i enlighet med den standard som finns. Rampen är 1,25 m med höjdskillnad på 10 cm. Platån är 4 m lång. Total längd på åtgärden är 6,5 m.
Vi har gjort en hastighetsutredning i kommunen och två platser utmed Smedjegatan är att beteckna som riskplatser. Detta är anledningen till att vi valt att göra hastighetsdämpande åtgärder. Varningsskyltar finns uppsatta.
Vi har skola, vårdcentral, äldreboende och aktivitetsområde i nära anslutning till övergången och vill därför dämpa hastigheten.
Ellenor Jacobsen, Enhetschef VA/Gatuenheten, Tekniska förvaltningen, Markaryds kommun


Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2018-11-21 22:44
nisseste

I min närhet finns en 50-väg som är försedd med tre farthinder- Det mittersta av dessa är av en helt annan utformning än de övriga. Det är avsevärt högre än de andra och med mycket brantare kanter och dessutom av betong. Det går knappast att köra med än 20 km/h om man är något så när rädd om bilen. De övriga kan man klara i 30-40 utan större problem. Det är synd om alla bussförare som kör denna väg med en turtäthet på 10 min.

#m • Uppdaterat: 2018-11-21 22:45
nisseste

I min närhet finns en 50-väg som är försedd med tre farthinder- Det mittersta av dessa är av en helt annan utformning än de övriga. Det är avsevärt högre än de andra och med mycket brantare kanter och dessutom av betong. Det går knappast att köra med än 20 km/h om man är något så när rädd om bilen. De övriga kan man klara i 30-40 utan större problem. Det är synd om alla bussförare som kör denna väg med en turtäthet på 10 min.

#n • Uppdaterat: 2018-11-22 08:44
Patrik Österberg

Synd att inte ViB låg på trafikverket mer eftersom det finns lagar och rekommendationer för farthinder. Sedan är det alltid en fråga om individuellt anpassningar som synfält, solljuset, närliggande gångbanor och byggnader.

Att kommunen ger det svaret som dom gav så tycker jag dom har koll på hur farthinder får vara. Dock inte koll på om det överens stämmer med just denna plats. Kommunen har inte koll på skyltar och rekommendationer där.

Tyvärr så är det så att i kommunerna så får många anläggnings arbeten justeras eller göras om. Man är inte villig att betala en peng för att få dit en konsult från trafikverket för att bedöma byggplan samt se i verkligheten vad som passar och vilka extra åtgärder som behövs.

Dessa väg-anläggnings projekt kommunen gör har väldigt sällan med skyltar och markeringar från början. Utan det skapas o h sätts dit längs med att det färdigställs, tyvärr.

#o • Uppdaterat: 2018-11-22 16:36
hultarn

Ja, visst finns det bestämmelser för hur guppen ska utformas, jag minns att jag läste om det i samband med arbetsmiljö för bussförare (som nämnts ovan)
Men, det verkar som att gubben utformas högst slumpmässigt, en del är hemska.

Visst är det trist att de behövs, men det behöver inte betyda att de måste vara brutala.
Finns iofs även automatiska, där luckor sänks om man kör för fort, och det smäller rejält.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.