Nästa artikel
Oro över ökade dödstal i trafiken
Nyheter

Oro över ökade dödstal i trafiken

Publicerad 16 november 2018
Utvecklingen går stick i stäv med nollvisionen.
Transportstyrelsen har nyss sammanställt hur många som dog och skadades på Sveriges vägar under oktober 2018. 24 personer omkom och 1.499 skadades under månaden, enligt preliminära siffror.

Man ser en illavarslande utveckling där antalet omkomna har börjat öka igen. Under januari till oktober 2018 dog 252 personer i trafiken och det är mer än samma period de senaste sju åren. 

– Säkerhetsläget bland bilister är oroande. Så många omkomna under perioden januari till oktober har vi inte haft om man jämför med data som sträcker sig tillbaks till 2011 som var 274. Detta är helt mot den nödvändiga utvecklingen som behövs för att nå målet om max 220 omkomna år 2020, säger Khabat Amin, statistiker på väg och järnväg på Transportstyrelsen.

Diskutera: Vad behövs för att få ner antalet dödsfall i trafiken?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11p • Uppdaterat: 2018-11-18 23:59
Farbror Blå

Hannah, det är lite magstarkt om du likställer olika trafikkulturer i olika delar av världen med rasism. I så fall kan du också kalla Transportstyrelsen för rasister som kräver att utomeuropéer tar ett europeiskt körkort inom ett år efter att de folkbokförts i riket.
Ivarsson, man kan ifrågasätta att det läggs stora resurser på trafiksäkerhet då Sverige har förhållandevis låga dödstal. Jag tror att de flesta vill att trafikmiljön ska vara så säker som möjligt. Jag tror också att de flesta tycker att samhället ska ingripa när folk mördas i landet trots att det "bara" är drygt 100 som mördas/dräps varje år. De trafikanter som utsätter andra trafikanter för stor fara genom sin körstil borde bestraffas betydligt hårdare än de faktiskt gör. Troligen hade regelefterlevnaden då blivit bättre och olyckorna färre.

#11q • Uppdaterat: 2018-11-19 08:32
Pi

Ni som klagar på våra politiker - varför inte bli politiker själva istället ? Vi skall nog vara glada för de som vill ägna sig åt detta otacksamma jobb där det finns massor av "experter" som alltid vet bättre. Och att vara politiker är att vara beredd att kompromissa och väga olika saker mot varandra vilket inte är så enkelt som vissa vill antyda.

#11r • Uppdaterat: 2018-11-19 08:57
hultarn

" Att skullbelägga utlänningar och generaliserar deras bilkörning är rasistiskt."
Nej, varför det? De har en annan utbildning, en annan syn på säkerhet, och ofta sämre bilar pga svag ekonomi.
Och med en ökande andel invandrade påverkar det förstås siffrorna.

Jämför det med när vi svenskar hyr bil utomlands, när vi inte är vana med lokala regler och körsätt så är ju vi en fara.

#11s • Uppdaterat: 2018-11-19 09:54
StarClass

Det behövs en kraftig ökning av oannonserade poliskontroller utefter vägarna. Främst hastighetskontroller, alla tider på dygnet. Och då inte bara på de "vanliga ställena" där de brukar stå.

#11t • Uppdaterat: 2018-11-19 10:21
Svenne60

Klart att det finns olika trafikkulturer i olika länder, som även kommer hit i någon mån. Jag besökte Ukraina för ca 15 år sedan och har aldrig sett så mycket fullständigt vansinnigt beteende i trafik i hela mitt liv. Många körde som skogstokiga dårar. Och det är säkert inte det värsta exemplet, det finns säkert ännu värre exempel på bristande säkerhetsmedvetenhet i andra länder. Det är bara att jämföra olyckstalen från olika länder. Jag antar att folk från vissa länder måste skrämma sina ev. passagerare, vilket då är tufft och manligt, i annat fall ses man som en mähä och tönt, vilket är värre än döden. Man måste sätta sig i respekt som sagt...

#11u • Uppdaterat: 2018-11-19 12:56
Ola-E

Tittar man på årets statistik på dödsolyckor ser man att det som ökat är mötes-, upphinnande- och korsnings/avsvängningsolyckor. Singelolyckor har inte ökat.

Det är en jättestor ökning av bilförare som omkommer, också mc-förare.

156 av 252 omkomna är äldre än 44 år.

Att de olyckstyperna ökar är inte konstigt, när vi har låg arbetslöshet. Men det är även andra saker som påverkar. Vi har den lägsta genomsnittshastigheten i år i modern tid. Vi har en massa hastighetskameror. Detta påverkar trafikanterna så det blir fler möten och och att det blir fler köer så att de inte får köra med fri sikt.
När bilarna dessutom blir högre och bredare skymmer de sikten mer. Och det blir större skillnad i vikt i krockarna. Det har inte blivit samma ökning i personskadeolyckorna som i dödsolyckorna.

#11v • Uppdaterat: 2018-11-19 13:02
Skodaägare

Jo det här med olika trafikkulturer är problematiskt. Är ofta i Kina, eftersom min fru är därifrån, och för några år sedan så blev flertalet taxichaufförer förolämpade om man tog på sig bältet som passagerare i framsätet. Det tyckte att man ansåg att de körde dåligt. I baksätet går det i många kinesiska taxibilar inte ens att ta på sig bältet, eftersom de satt en skyddsklädsel över hela baksätet. Många kineser tar numera på sig bältet enbart för att det är lag på det. En vanlig kommentar är "det är inte lag på bälte för framsätespassageraren, så du behöver inget bälte". Bältesvarnare kringgår man enkelt med en metallbit som sticks ner i bälteslåset. Sedan är körkortsutbildningen i Kina helt olik den i Sverige. Tills ganska nyligen så gjordes uppkörningen på en avlyst bana och huvudfokus var på rena körteknikövningar. Som till exempel fickparkering, eller kunna backa in i en parkeringsficka. Det ska sägas att när det gäller dessa moment så är de flesta kineser oerhört skickliga, medan vissa Svenskar kör bil ett helt liv utan att kunna fickparkera. Men riskmedvetenheten är det sämre ställt med i Kina. Likaså att samarbeta i trafiken. Känner flera i Kina som medvetet struntar i att blinka när de byter fil. Blinkar de så försöker bilarna i filen bredvid att blockera för dem så de inte kommer in. I Pekingtrafiken handlar bilkörning om diverse trick för att tränga sig in i en fil, alternativt blockera andra från att komma in i ens egen fil. Kineser som kommer hit är oftast förundrade över att trafiken flyter i en korsning även när ljussignalerna är trasiga. I Kina så hade det blivit totalt stopp eftersom ingen släpper fram någon annan.

#11w • Uppdaterat: 2018-11-19 15:45
L. Mäkinen

Jag såg på Wish att det fanns clips att sätta i bälteslåset för att lura varnaren. Jättesnygga i kolfiber...

https://www.wish.com/c/5a8d3aa62c3a226688ba6208?

#11x • Uppdaterat: 2018-11-19 19:50
Axa

Notarius
De där clipsen är väl inget nytt. Det finns ju massor av sätt att lura bältesvarnaren på. Så att Mäkinen länkar har ingen betydelse. De som vill åka olagligt gör det.

#11y • Uppdaterat: 2018-11-19 19:53
L. Mäkinen

Det är väl onödigt att tidningen berättar att bilar har en toppfart på flera hundra km/h. Risken finns att någon kör för fort.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.