Nästa artikel
Bilfrågan: Vacuum bakom felvisad oljenivå?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vacuum bakom felvisad oljenivå?

Publicerad 10 april 2013 (uppdaterad 10 april 2013)
"Då jag frågade Volvoverkstaden fick jag till svar att det uppstår någon form av vacuum i motorn." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Följer alltid med stort intresse de frågor som tas upp på ”Bilfrågan”. I nr 18/12 hade en ägare av en Mazda6 -04 en fråga om varför nivån på oljestickan vid första kontrollen var mycket låg, för att vid nästa försök visa ”rätt nivå”.

Jag hade tills för en tid sedan en Volvo V50 1,8F och kan berätta, att det var på samma sätt med den bilen. Då jag frågade Volvoverkstaden fick jag till svar att det uppstår ”någon form av vacuum” i motorn vid körning och att detta skulle förorsaka detta fenomen.

Det rör sig absolut inte om att oljestickan ”trycks ut en bit” som ni skriver. Mycket tacksam om jag kunde få denna fråga utredd, då jag tycker att ert svar inte stämmer.

Staffan Wallin, Örnsköldsvik

SVAR:
Det bästa sättet att kontrollera oljenivån är att först dra ut stickan och torka av den och sedan utföra mätningen. Att bara dra upp stickan ger inte ett tillförlitligt resultat.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2014-05-18 10:03
duccedriver

Att aldrig kolla oljan direkt man stängt av, utan vänta en stund är första tipset.
Annars är ett bra tips att lära sig hur ens egen bil är funtad, är att kolla oljan ofta före körning, med kall motor.
Då bör man åtminstone få samma mätresultat varje gång, minskat med förbrukning naturligtvis.
På lastbilen gör jag alltid så, varje dag, stor motor kan ju börja läcka/förbruka mycket!
Kollar jag under dagen, fortsätter nivån att stiga i en timme, stor motor men principen är densamma.
Sen fyller jag till mitt mellan strecken, inte mer.

#w • Uppdaterat: 2018-11-19 10:02
StarClass

Det är ju en sak om man vet med sig att kontrollen kan ge fel värden. Men om man gör som det står i instruktionsboken och det ändå ger fel värden är det ju högst anmärkningsvärt. Bäst kanske att ta det säkra före det osäkra och kontrollera ofta, både kall och varm motor. Men som "duccedriver" säger, låt motorn vara avstängd ca 5 minuter innan du kontrollerar en varm motor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.