Nästa artikel
Oro över ökade dödstal i trafiken
Nyheter

Oro över ökade dödstal i trafiken

Publicerad 16 november 2018
Utvecklingen går stick i stäv med nollvisionen.
Transportstyrelsen har nyss sammanställt hur många som dog och skadades på Sveriges vägar under oktober 2018. 24 personer omkom och 1.499 skadades under månaden, enligt preliminära siffror.

Man ser en illavarslande utveckling där antalet omkomna har börjat öka igen. Under januari till oktober 2018 dog 252 personer i trafiken och det är mer än samma period de senaste sju åren. 

– Säkerhetsläget bland bilister är oroande. Så många omkomna under perioden januari till oktober har vi inte haft om man jämför med data som sträcker sig tillbaks till 2011 som var 274. Detta är helt mot den nödvändiga utvecklingen som behövs för att nå målet om max 220 omkomna år 2020, säger Khabat Amin, statistiker på väg och järnväg på Transportstyrelsen.

Diskutera: Vad behövs för att få ner antalet dödsfall i trafiken?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2018-11-18 11:23
Masa

Sveriges befolkning och trafik ökar...., det vore nästan märkligt om det inte märktes.
Sedan är det märkligt att det fortfarande säljs (enstaka) nya bilar utan autobroms - vilket är riktigt ynkligt.
Och det är dags att införa alkolås på alla nya bilar (för det är något som folk inte kommer att välja "frivilligt").
Tekniken är mogen och senast 2021 är det förhoppningsvis lagkrav på bl.a. det (dvs. på allt som säljs inom EU).

#11g • Uppdaterat: 2018-11-18 13:05
J.L

Hur många omkommer på Autobahn ? Fri fart på vissa sträckor

#11h • Uppdaterat: 2018-11-18 13:33
hultarn

2014 omkom 375 på autobahn, men då måste man hålla i minne att det finns hela 1300 mil, och är mycket trafik.
Antal omkomna per personkilometer är 1/3 av landsväg i Tyskland.

#11i • Uppdaterat: 2018-11-18 13:56
hultarn

Masa: tyvärr är inte alkolåsen "skottsäkra", det funkar utmärkt att någon annan (t.ex. barn) lämnar utandningsprovet, och sedan har vi då detta med droger och/eller mediciner.
Men, visst skulle alkolås stoppa en hel del. Många tror sig vara nyktra dagen efter, men tyvärr är det inte alltid så.

#11j • Uppdaterat: 2018-11-18 17:12
1

Håll hastighetsgränserna.

#11k • Uppdaterat: 2018-11-18 20:53
bgl

Generellt gäller att ju senare människan begår sin debut, ju svårare har hen att tillägna sig kunskap och färdighet.
Allt fler tar körkort allt senare. Har ett svagt minne av en tidningsartikel om hur personer som lärt sig köra bil senare under hela sitt aktiva körliv belastats av högre olycksrisk. Vi har inte i modern tid haft så många som tagit körkort långt efter 19:e levnadsåret.
Senare års nyanlända är drygt 30 år i genomsnitt vilket innebär att de över 18 år är bortåt 40 år gamla när de ska börja köra bil i Sverige.

#11l • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Först vet jag inte om slutsatsen är korrekt eller inte. Dödstalet är bland lägsta i värden och ett par olyckor kan ändra statistiken. För det andra ligger statistiken hos transportstyrelsen och det de som skall analysera och kartlägga prolemmet. Det är det enklaste som de kan göra för antalet är så litet. Titta på däck,temperatur, väder och regn, dagsljus, mental ohälsa... Hur svårt kan det vara? Hur mycket resurser behövs. Kanske är det flera mörka och regniga dagar som är anledningen, vilket kan inte åtgärdas och går inte förebygga. Ni som uttalar er om utlänningar och generaliserar deras bilkörning är rasister bara själv vet inte om det. Nej! Vi är inte rasister men......... Jo, Ni är rasister och.....

#11m • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Först vet jag inte om slutsatsen är korrekt eller inte. Dödstalet är bland lägsta i värden och ett par olyckor kan ändra statistiken. För det andra ligger statistiken hos transportstyrelsen och det de som skall analysera och kartlägga prolemmet. Det är det enklaste som de kan göra för antalet är så litet. Titta på däck,temperatur, väder och regn, dagsljus, mental ohälsa... Hur svårt kan det vara? Hur mycket resurser behövs. Kanske är det flera mörka och regniga dagar som är anledningen, vilket kan inte åtgärdas och går inte förebygga. Eller kanske var det många soliga dagar och överskattning av egen förmåga och fortkörning som var anledningen. Att uttala sig tvärsäkert om anledningen utan tillgång till fakta är bara korkat. Att skullbelägga utlänningar och generaliserar deras bilkörning är rasistiskt. Jag vet att vara rasist är inte trendigt. Nej! Vi är inte rasister men......... Jo, Ni är rasister och.....

#11n • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Ett tag var jag riktigt riktigt förbannad på jobbet som styrs av landstingspolitiker. Varje dag efter jobbet kände jag mig förgiftad. Jag visste inte hur jag tog mig från jobbet hem. Det var för många misstag under körningen. Mental ohälsa betyder nödvändigvist inte självmordstankar. Man är ofukoserad, samt man skall hämta barnen från dagis, klara vardagen,... tiden för återhämtningen finns inte. Det är kanske samhällsutvecklingen. För många som kör förbannad efter jobbet eller till jobbet. Kanske forskningen visar att man skall avskaffa landstinget. Som sagt vi har inte faktan och det blir poänglöst att ta slutsats.

#11o • Uppdaterat: 2018-11-18 23:28
Svenne60

Det enda politiskt korrekta svaret på ökade olyckstal är hastigheten. Sänkta hastigheter, fler fartkameror mm. är det enda trafikverket och politiker främst kan tala om. Att det finns enormt mycket annat som påverkar mycket mer känner de inte till eller kan inte tala om för att då bryter de mot rådande konsensus. Ingen är så rädd för det som en svensk. Om vi hade politiker som var värda namnet så skulle de se till att Trafikverkets hastighets-sänkar-experter skulle sparkas omgående. Men tyvärr jag har gett upp hoppet om att förnuft och förstånd ska råda, det kommer inte att hända. Men å andra sidan har vi ju fortfarande världens förmodligen säkraste och minst olycksdrabbade trafik.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.