Nästa artikel
Oro över ökade dödstal i trafiken
Nyheter

Oro över ökade dödstal i trafiken

Publicerad 16 november 2018
Utvecklingen går stick i stäv med nollvisionen.
Transportstyrelsen har nyss sammanställt hur många som dog och skadades på Sveriges vägar under oktober 2018. 24 personer omkom och 1.499 skadades under månaden, enligt preliminära siffror.

Man ser en illavarslande utveckling där antalet omkomna har börjat öka igen. Under januari till oktober 2018 dog 252 personer i trafiken och det är mer än samma period de senaste sju åren. 

– Säkerhetsläget bland bilister är oroande. Så många omkomna under perioden januari till oktober har vi inte haft om man jämför med data som sträcker sig tillbaks till 2011 som var 274. Detta är helt mot den nödvändiga utvecklingen som behövs för att nå målet om max 220 omkomna år 2020, säger Khabat Amin, statistiker på väg och järnväg på Transportstyrelsen.

Diskutera: Vad behövs för att få ner antalet dödsfall i trafiken?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2018-11-17 11:28
Styggavargen

Jag har kört en del MC i mitt liv, utgångspunkt där är att man får tänka att man inte syns. Man får räkna med att andra gör fel, och ta höjd för detta. Jag tror SUV trenden med två ton bilar är svaret på ökande rädsla för andra trafikanter som allt mer slarvar och ökar risken. Den egna tanken är nog att man vill inte betala priset för andras klantighet. Synd att det blivit så här, nu om någonsin måste vi sänka utsläppen och det går endast med fordon som drar mindre energi, alltså stick i stäv med SUV som företeelse.

#w • Uppdaterat: 2018-11-17 11:32
Klarsynt

@Styggavargen

Ja, vi hade kommit långt om folk hade fått köra MC i några år innan de satte sig i en bil. Darwin hade för det första utrotat de värsta klantskallarna och resten hade lärt sig att hålla uppmärksamheten på topp. Att fordonen blir tyngre är ju delvis Euro Ncaps fel - ju tyngre fordon desto bättre går det i testerna. Och Volvo vill ju att ingen dör i deras bilar och då är det ju bara att göra dem så tunga som möjligt. Det finns lätta SUV:ar också, så SUV är inte per automatik det som gör bilarna tyngre. En Duster, t ex, väger ju en bråkdel av en S90.

.

#x • Uppdaterat: 2018-11-17 17:43
hultarn

Ivarsson, inget fel i det i princip, det är därför funktionen finns, men det tycks som att vissa kan klicka många gånger och då blir det barnsligt.

#y • Uppdaterat: 2018-11-17 17:47
hultarn

notarius: tvärtemot vad många tror så är det inte mest galna 20-åringar på plastraketer som omkommer bland motorcyklister.
Och för den delen är det ju många som kör bil som om de vore på racerbana, det är därför så många omkommer i singelolyckor. Vägarna är inte lika förlåtande som banor.
Rötägg finns i båda kategorier.

#z • Uppdaterat: 2018-11-17 18:31
månssons

Klarsynt:
Att bara göra en bil tyngre gör inte att krocktesterna går bättre, bilen krockar ju mot sig själv så att säga. Däremot kostar så klart ordentliga krockstrukturer vikt. Volvo är lite väl tunga ja, men å andra sidan har de ofta förstärkt delar som inte testas i krocktesterna. Ett klockrent exempel är ju small overlap-testet som tog många biltillverkare på sängen.

#110 • Uppdaterat: 2018-11-17 18:36
L. Mäkinen

Tar man bort mc-förare utan behörighet ur statistiken för motorcyklister blir de betydligt färre.

#111 • Uppdaterat: 2018-11-17 19:13
hultarn

notarius: ja, Sydafrika är lika tydliga i sina budskap som Australien, mycket obehagliga filmer, men det är kanske vad som behövs...

#112 • Uppdaterat: 2018-11-17 21:59
Anders_O

Frågan är om de senaste årens hastighetssänkningar ytterligare spär på problemet med rattsurfande?
Jag tycker mig själv se en klar övervikt av märkligt vinglande bilar på vägar där hastighetsgränsen är lågt satt i förhållande till vägstandarden och riskmomenten.
Det är ju inte allt för långsökt att folk blir mer uttråkade när det känns som det går omotiverat långsamt och "passar på att kolla feeden på facebook".
Man kan i så fall onekligen ställa sig frågan om förare som kör lite snabbare och är mer uppmärksamma är ett sämre alternativ är förare som kör långsammare och har sämre uppmärksamhet.

#113 • Uppdaterat: 2018-11-17 22:01
J.L

Hävdar fortfarande att det är människan som är orsak till det ökade antalet dödsolyckor och inte tekniken. Förare som brister i omdöme och tar onödiga risker är förklaringen till en ökad dödlighet i trafiken går inte att förklara bort tyvärr. Vi har säkrare bilar, vi har säkrare vägar, bättre körskoleutbildning. Dagens bilar räddar många liv men inte över 80 km/h där gränsen går för överlevnad i en personbil, tyvärr för alla Volvofantaster som tror att de åker i något världsunikt.

#114 • Uppdaterat: 2018-11-17 22:11
Klarsynt

@Anders_O

Det är autobroms, med mera auto, som gör att folk tillåter sig att interagera annorlunda med sina fordon. Den dag dessa system inte fungerar längre så blir det tråkigt. De testas ju inte heller en gång om året så ingen vet om dessa system egentligen fungerar längre, efter tio års mobilsurfande bakom ratten.

.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.