Nästa artikel
Oro över ökade dödstal i trafiken
Nyheter

Oro över ökade dödstal i trafiken

Publicerad 16 november 2018
Utvecklingen går stick i stäv med nollvisionen.
Transportstyrelsen har nyss sammanställt hur många som dog och skadades på Sveriges vägar under oktober 2018. 24 personer omkom och 1.499 skadades under månaden, enligt preliminära siffror.

Man ser en illavarslande utveckling där antalet omkomna har börjat öka igen. Under januari till oktober 2018 dog 252 personer i trafiken och det är mer än samma period de senaste sju åren. 

– Säkerhetsläget bland bilister är oroande. Så många omkomna under perioden januari till oktober har vi inte haft om man jämför med data som sträcker sig tillbaks till 2011 som var 274. Detta är helt mot den nödvändiga utvecklingen som behövs för att nå målet om max 220 omkomna år 2020, säger Khabat Amin, statistiker på väg och järnväg på Transportstyrelsen.

Diskutera: Vad behövs för att få ner antalet dödsfall i trafiken?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Enkelt, folk i gemen överskattar sin egen körskicklighet när det finns tekniska hjälpmedel som gör det bättre.

En bitter sanning för många egon att svälja...

#m • Uppdaterat: 2018-11-16 22:57
N-iklas

"Men, det medför ju också att alla ska kunna acceptera andras olika tycke och smak, utan att få läsa om att de som inte tycker likadant har begränsad begåvning..."

Det är en komplicerad fråga, kravet på att få "tycka" vad som helst hur orimligt och uppenbart tokigt det än är, är väl inte så mycket bättre än kravet på att få angripa namngivna personer med argumentet att man "tycker" att de förtjänar det?

Det är välkommet att påstå häpnadsväckande saker eftersom det är mycket intressant att få höra, men då måste man försöka ha en bra förklaring och motivering bakom det man påstår som gör det trovärdigt, inte bara "tycket och smak".

- "Jag "tyckte" det var en bra ide att bränna ner grannens hus för arkitekturen var inte i min "smak".", håller inte som ursäkt.

#n • Uppdaterat: 2018-11-17 00:10
Farbror Blå

Suicid, började inte separeras från statistiken förrän 2010. De utgörs av ca 10 % av statistiken. Det diffar kanske något då vissa kan vara svåra att styrka som suicid. Jag har för mig att cykelolyckor och mc-olyckor sticker ut negativt under 2018, vilket i viss mån kan bero på sen fina sommaren. Det finns många orsaker till statistiken. De farligaste vägarna är 70-vägar utan separerade körbanor.

#o • Uppdaterat: 2018-11-17 00:14
Ingooo

För att få bort dödsolyckor måste vi få bort hetsen, stressen och chanstagningarna i trafiken. Många kör bil i olämpligt tillstånd utan att vara alkohol- eller narkotikapåverkade.

Om alla börjar köra defensivt och prestigelöst skulle mycket vara vunnet. En utopi tyvärr. Vet själv med mig att jag är en mycket sämre bilförare om jag av någon anledning är stressad.

#p • Uppdaterat: 2018-11-17 09:27
hultarn

Farbror blå: den största ökningen är omkomna bilförare: 114 mot 83 , MC 47-39, moped 8-1 medan cyklister minskat från 24 till 18.
Åldersmässigt är det gruppen 55-64 som står för största ökningen (+16), sedan 45-54 och 65-74 (båda +8).
Jag ser åter att någon barnslig person suttit och tryckt "bromsa" ett antal gånger. En låg nivå av humor. Man får hoppas att den personen växer upp snart.

#q • Uppdaterat: 2018-11-17 09:33
Klarsynt

Det är många ovan som noterar att handhållen mobilanvändning bara ökar och ökar. Men det är ingen som ställer sig frågan varför. Konstigt. Självklart är det systemen som heter "auto" såsom autobroms med mera, vilken invaggar förarna i en falsk trygghet. Dessa system testas ju aldrig av Bilprovningen heller, så ingen vet när de har gått sönder.

.

#r • Uppdaterat: 2018-11-17 09:50
Pi

Fast "handhållen mobil" är nog vanligare i bilar utan de senaste säkerhetssystemen som Antifeministen/Klarsynt hatar så oerhört att han ständigt tjatar om detta. Moderna bilar med moderna säkerhetssystem har också handsfree och även om inte alla nyttjar detta så är jag övertygad om att väldigt många gör det.

#s • Uppdaterat: 2018-11-17 09:58
J.L

Tänk alla dessa kommentatorer som anser att människan för alltid är överlägsen tekniken avseende självkörande bilar, vem orsakar dödsolyckorna ? På grund av att människor börjar bli allt mer demoraliserade, egoistiska, prestigefulla, arga och så vidare, så sätter sig tyvärr allt för många bilförare påverkade av alkohol, droger, ilska etc bakom ratten. Denna egenskap har inte en dator och som vi förlitar oss på i andra transportslag med mycket låga döds- och olyckstal.

#t • Uppdaterat: 2018-11-17 10:03
hultarn

Jag vill nog ge Klarsynt ett halvt rätt, bilförare känner sig tryggare med säkerhetsystemen, och det är inte fel.
Förutom om man samtidigt ökar hastighet och risktagandet som jag nämnde i #17.
Likaså tror jag att det finns en risk med petskärmarna kontra manuell manövrering.
En del bilar har tryckknappar för musikvolymen, andra har en ratt, jag tycker det är lättare att snabbt vrida ner volymen meden lätthittad ratt jämfört med att trycka på knappar (på panel eller vid ratten).
För den som kör mycket är problemet mindre, när man känner sin bil väl. Men, medelbilisten kör inte lika mycket, då tar koncentrationen längre tid från vägen = risken ökar.

Jag kan själv relatera till skillnaden i upplevd trygghet när jag kör bil kontra MC. I bilen känner man sig ombonad och skyddad, skulle det stöta mot någon stans berör det inte mig direkt, till skillnad mot på MC.

#u • Uppdaterat: 2018-11-17 11:17
systembolaget

jag är inte ett dugg förvånad, moralen på våra vägar är i dag noll, det är otroligt stressat, tänket jag skall fram först, ligger och sniffar i baken, kör drog eller alkoholpåverkade, och håller inte uppsatta hastigheter, vi måste på nåt vis få bort det stressade/aggressiva beteendet/ tänket i trafiken,annars kommer det att bli ännu mera dödsolyckor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.