Nästa artikel
Oro över ökade dödstal i trafiken
Nyheter

Oro över ökade dödstal i trafiken

Publicerad 16 november 2018
Utvecklingen går stick i stäv med nollvisionen.
Transportstyrelsen har nyss sammanställt hur många som dog och skadades på Sveriges vägar under oktober 2018. 24 personer omkom och 1.499 skadades under månaden, enligt preliminära siffror.

Man ser en illavarslande utveckling där antalet omkomna har börjat öka igen. Under januari till oktober 2018 dog 252 personer i trafiken och det är mer än samma period de senaste sju åren. 

– Säkerhetsläget bland bilister är oroande. Så många omkomna under perioden januari till oktober har vi inte haft om man jämför med data som sträcker sig tillbaks till 2011 som var 274. Detta är helt mot den nödvändiga utvecklingen som behövs för att nå målet om max 220 omkomna år 2020, säger Khabat Amin, statistiker på väg och järnväg på Transportstyrelsen.

Diskutera: Vad behövs för att få ner antalet dödsfall i trafiken?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2018-11-16 16:45
Roger Skagerström1

Självmorden är borttagna ur statistiken. I länken jag la in där uppe är självmorden den ljusblå delen, och den är så vitt jag kan se ej medräknad.

Det är så sinnesjukt många variabler involverat i det här så det finns nog knappast en lösning som fixar det. Till en viss mån så har nog mobilpratet en bidragande faktor - men den kan knappast stå för hela ökningen. Att det skulle vara infotainmentsystemen tvivlar jag på med. De visar fortfarande bara temperatur, radiostation/"now playing" och klocka normalt sett. Det är sånt som visats i teckenformat i bilar sedan 30 år tillbaka i tiden - bara lite snyggare. Övriga funktioner är mest inställningar och annat som man knappast har något för att sitta och pilla med. Om man som Sabud blir bländad av skärmen har man väl antingen inte förmått att få på nattläget på strålkastarna - då dimmas skärmarna ner. Eller så är man läskigt ljuskänslig.

Skulle vara intressant att se hur statistiken stog sig i förhållande till antal fordon som rullar på vägarna och invånare.

#c • Uppdaterat: 2018-11-16 17:18
V8-Power

Sanningen är att vi har blivit enormt många fler på vägarna och många kommer från länder med en helt annan trafikkultur och annat riskmedvetande.

#d • Uppdaterat: 2018-11-16 17:19
Johnna

Jag anser mig vara en hyfsat bra bilförare, kör ca 10.000 mil/år, håller hastighetsgränser, har aldrig ens rört mobiltelefonen under körning och har erfarenhet av tävlingskörning. Men för några år sedan gjorde jag en missbedömning av underlaget i en kurva, vilket hade kunnat orsaka en riktigt svår olycka, om inte antisladdsystemet gripit in.
Men sådant 'bling bling' är ju helt förkastligt. Eller hur?

#e • Uppdaterat: 2018-11-16 17:20
Styggavargen

Jag tycker bara att risktagandet har ökat på senare år, kör dagligen på vägar där hastighet är satt till 70-90 km/h. Väldigt många ligger med max 1-2 sekunders marginal bakom mig. När allt fler kör på detta farliga sätt blir jag inte förvånad över om olyckor ökat till antalet. Varför man kör så slarvigt vet jag faktiskt inte, om det är säkerhets känslan som ökar eller tron på tekniken skall rädda en när olyckan är framme? Det kan ligga lite bakom det klarsynt säger, det skall man nog inte avfärda direkt. Själv skulle jag aldrig lita blint på tekniken för att minska marginaler, men jag vet inte hur andra resonerar i samma frågeställning.

#f • Uppdaterat: 2018-11-16 19:00
hultarn

Det finns flera anledningar till att antalet dödsoffer ökar.
En är det allt hårdare klimatet på vägarna "jag ska fram!".
Ett annat är allt fler drogpåverkade, vid en stor kontroll nyligen var ungefär lika många drogpåverkade som alkoholpåverkade. Och av dem som omkommer är runt en tredjedel påverkade.
Jag anar också att allt fler använder den extra säkerhet som starkare motor och 4WD ger på fel sätt, man kör helt enkelt närmare gränsen med högre hastighet.
Allt fler bilar körs av förare utan giltigt körkort eller förare som kör med sitt gamla körkort som gällde i deras hemland.
De är inte vana med svensk trafik och kör ofta i "skruttbilar".

Och vad gör myndigheterna åt dessa problem?
Sätter upp fler kameror....

Så länge inte våra folkvalda politiker begriper att polisen måste få mer resurser kommer trafiksäkerheten inte att kunna förbättras. Såg att polisen inte fick 300 miljoner extra igår. Tyvärr. De behöver en miljard! Men, blir bortprioriterade till förmån för annat...

#g • Uppdaterat: 2018-11-16 19:24
N-iklas

"censurerat pga personangrepp. Nästan omöjligt att bemöta eller kommentera det han skriver utan att göra sig skyldig till sånt."

Det är ingen konst alls, kritisera det om sägs och säg inte ett enda pip om personen bakom, Omöjligt?
Häpnadsväckande nog finns det vissa människor som helt enkelt inte kan det.
De måste spotta någon i ansiktet annars kan de inte uttrycka sig överhuvudtaget.

Ett märkligt fenomen, de borde vara föremål för forskning för att finna orsaken till detta handikapp.
Och som alla grupper med olika beteendestörningar vill de ha tillstånd att få utöva dem fritt på andras bekostnad med argumentet att det är alla som ogillar deras uppträdande det är fel på.

#h • Uppdaterat: 2018-11-16 19:36
Audi A5 SB

N-iklas skrev: "Ett märkligt fenomen, de borde vara föremål för forskning för att finna orsaken till detta handikapp.
Och som alla grupper med olika beteendestörningar.."

Där fick man - och då sannolikt för att ha startat en tråd om att Opel har fuskat. Se i Forumet.

hultarn: man måste ta med trafikarbetet i denna debatt. Det är sannolikt på "all time high" just nu. Ju fler som har råd att köra bil - desto fler kommer att förolyckas. Dessutom kommer en högkonjunktur sannolikt att locka ut gamla bilar utan "bling-bling" på vägarna. Något belägg för mina påståenden har jag inte. Men någon annan kanske kan fylla i?

#i • Uppdaterat: 2018-11-16 19:53
hultarn

Audi: ja, det ligger säkert något i dina funderingar, vi har ju heller aldrig varit så många i landet som nu, det medför självklart ökad trafik och ökade risker.

Tillägg: Jag håller med om att det vore skönt utan personangrepp och invektiv. Men, det medför ju också att alla ska kunna acceptera andras olika tycke och smak, utan att få läsa om att de som inte tycker likadant har begränsad begåvning...

#j • Uppdaterat: 2018-11-16 19:53
Axa

Förslag på åtgärd:
1. Bygg fler mötesfria vägar
2. Separera olika trafikslag på bättre sätt, fordon, cyklister, gående
3. Inför krav om körprov vid förnyelse av körkort
4. Inför strängare krav på att läkare ska rapportera vid sjukdom eller tillstånd som försämrar körförmågan.

#k • Uppdaterat: 2018-11-16 19:57
L. Mäkinen

Folk har för mycket pengar kombinerat med för lågt pris på bensin och diesel.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.