Nästa artikel
Oro över ökade dödstal i trafiken
Nyheter

Oro över ökade dödstal i trafiken

Publicerad 16 november 2018
Utvecklingen går stick i stäv med nollvisionen.
Transportstyrelsen har nyss sammanställt hur många som dog och skadades på Sveriges vägar under oktober 2018. 24 personer omkom och 1.499 skadades under månaden, enligt preliminära siffror.

Man ser en illavarslande utveckling där antalet omkomna har börjat öka igen. Under januari till oktober 2018 dog 252 personer i trafiken och det är mer än samma period de senaste sju åren. 

– Säkerhetsläget bland bilister är oroande. Så många omkomna under perioden januari till oktober har vi inte haft om man jämför med data som sträcker sig tillbaks till 2011 som var 274. Detta är helt mot den nödvändiga utvecklingen som behövs för att nå målet om max 220 omkomna år 2020, säger Khabat Amin, statistiker på väg och järnväg på Transportstyrelsen.

Diskutera: Vad behövs för att få ner antalet dödsfall i trafiken?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-11-16 14:06
Klarsynt

Det är allt som har med "auto" att göra som sakta men säkert förvandlar folk till ouppmärksamma dårar, levandes i falsk trygghet. Nu har vi haft bilar med "auto" så länge att dessa system börjat gå sönder, emedan förarna fortfarande agerar som om de fungerar: Dödsolyckorna är ett faktum.

.

#2 • Uppdaterat: 2018-11-16 14:24
Roger Skagerström1

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/Olycksstatistik/officiell-statistik-polisrapporterad/

Vet inte vad man ska tro om det där uttalandet. Slår man ett snitt från 2011 så har det varit i snitt 273 per år. Median 270. 2011 var extremt så man kan nog säga att siffrorna legat rätt stabilt sen 2010. Säg att vi kanske hamnar någonstans mellan 2011 och 2012's siffror i år. Trots ökad trafikintensitet och sämre vägar. Kunde va värre.

#3 • Uppdaterat: 2018-11-16 14:26
Roger Skagerström1

Nu ska du redogöra vilka system som går sönder så att folk dör. Jag vill veta konkret vad det är för system som går sönder. Redogör för dina uttalanden eller håll käften.

#4 • Uppdaterat: 2018-11-16 14:34
Styggavargen

Inget, ca 1500 tar självmord...hur många gjorde det med hjälp av trafiken? Väldigt många frontalkrock olyckor med lastbilar? Är det olyckor?

#5 • Uppdaterat: 2018-11-16 14:54
Kricko

Vargen, har för mig att olycksstatistiken numera är rensad från självmord. Eller så var det tvärtom, den var inte med tidigare...

Såg att ett annat svar på Närsynts påståenden i en annan tråd blev censurerat pga personangrepp. Nästan omöjligt att bemöta eller kommentera det han skriver utan att göra sig skyldig till sånt, så all heder där Skagerström.

#6 • Uppdaterat: 2018-11-16 15:02
Sabud2

Det finns flera faktorer bakom ökande olycksstatistik. Folkmängden ökar snabbt i sverige och att väldigt många förare talar i mobilen när de kör har väl inte undgått någon. Det märkligaste är nog ändå att det inte finns någon hejd på utvecklingen av körpåverkande utrustning i dagens bilar. Enorma info-skärmar som blir större för vart bilsläpp och där vi ingående kan studera allt mellan himmel och jord. När jag senast på långkörning blev bländad av min `Las Vegas-instrumentbräda´ och försökte hitta ett sätt att ställa ner ljusstyrkan fick jag ge upp. Senare på en P-plats hittade jag funktionen i meny-lagren. Hur i h............e kan man tillåta något liknande. På min 10 år gamla BMW sitter en liten ratt/pot att skruva på utan att man behöver släppa fokus på körningen. Lycka till med trafiksäkerhetsarbetet!

#7 • Uppdaterat: 2018-11-16 15:03
Audi A5 SB

Kricko, det var jag som blev censurerad. Så därmed vet ni min åsikt om detta ständiga mantrat som Klarsynt/Antifeministen sprider i tid och otid. Och jag tycker det är tråkigt, farligt och helt obegripligt att ViB låter det fortgå.

Lycka till Roger Skagerström!

#8 • Uppdaterat: 2018-11-16 15:06
LC4ever

Det är väl bara för trafikverket att sänka hastigheten ytterligare och slänga upp fler kameror!!!
Nej, hastigheten är inte allt, om de där uppe bara kunde fatta det.
Ser i trafiken ca var tredje bilist som sitter och pillar på sin telefon, trots förbud. Där har ni en stor olyckskälla.
Bort med rattsurfandet så hade vi fått ner olyckorna ytterligare.
Sedan vanligt trafikvett, blinka och bete sig i trafiken hade ytterligare hjälpt.

#9 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Det är tack vare ökat användande av bling-bling och fler system som börjar med Auto som gör att inte siffrorna är högre, tekniken räddar oss.

Detta är alltså ett tecken på att allt fler köper bilar utan diverse hjälpsystem.

De som köper bilar utan dessa system är en fara för sig själva och alla andra, de litar bara på sin egen, alltid överskattade, körskicklighet.

Detta vet jag och därför är det sant oavsett vad diverse köpta undersökningar som denna visar, om de inte stöder min teori så klart, då är de självklart sanna...

#a • Uppdaterat: 2018-11-16 16:02
Lars_A

Konstigt! Förbudet mot handhållen mobiltelefon skulle ju fixa detta. Eller är det som forskning visat att det är själva samtalet som distraherar?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.