Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken är statusen för Volkswagens felaktiga kamkedjor?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken är statusen för Volkswagens felaktiga kamkedjor?

Publicerad 12 november 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställarens Volkswagen Touran sträckte sin tredje kamkedja vid 15.000 mil.
”Är vår bils historia unik med tre sträckta kedjor?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Vi har en VW Touran, som just sträckt sin tredje kamkedja. Allt VW velat göra för att hindra sträckning skulle vara gjort vid första bytet av kedja. All service är gjort på auktoriserad VW-verkstad med som längst kring 2.000 mil mellan servicearna.
Första kamkedjan sträcktes strax före 5.000 mil för bilens första ägare, vilket VW tog på goodwill.
När jag tagit över bilen var det dags för kedjebyte igen vid 10.000 mil vilket gick på vagnskada med självrisk.
Nu strax före 15.000 mil är det dags igen, tredje sträckta kedjan och det precis efter en reparation där insprutningsventilen bytts på cylinder ett för dryga 9.300 kronor inklusive felsökning. Inväntar nu besked från garantiansvarig på VW. Hur är status för VW i kamkedjefrågan? Är vår bils historia unik med tre sträckta kedjor?
Christian Stern

Svar:
Vi har skrivit en hel del om dessa kamkedjeproblem. Kedjorna sträcks och spännanordningen tycks inte klara det. Förbättringar har gjorts av både kedjor och sträckare. Enligt informationschef Marcus Thomasfolk på VW har man inga rapporter om problem med kamkedjan som fått den senaste reparationssatsen. 
För att få ersättning är det följande som gäller enligt Marcus Thomasfolk: ”Bilägaren ska till att börja med kunna visa upp dokumentation att servicen är fackmannamässigt utförd och att man gjort den i tid. Utifrån det görs en bedömning av det enskilda fallet där hänsyn tas till olika parametrar.”
Vissa försäkringsbolag vägrar ta dessa skador på maskinförsäkringen, vilken för övrigt i ditt fall troligen inte längre är gångbar.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du hört talas om fler med samma problem som frågeställaren?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2018-11-14 07:39
celef

Hur kommer det sig att folk fortfarande väljer att köpa vw i alla dess former, dom omfattande problemen har ju varit kända sedan länge och ändå ska folk köpa vw, är det status eller är folk frivilliga självplågare?

#m • Uppdaterat: 2018-11-14 09:11
2TT2

celef. VW (VAG) har en rekordstor reklambudget (syns överallt) och människan är likt gnuer som följer massan för den kan ju inte ha fel.
Sen ligger det i en del vad blackk knight skriver "Vags strategi är att bilen ska vara tilltalande för första ägaren genom design, komfort, prissättning och den ska även fungera bra under tiden första ägaren behåller den genom generösa goodwill etc. så att första ägaren fortsätter köpa vag bilar........."

#n • Uppdaterat: 2018-11-14 09:11
Ingemar Bohman

Celef!
Jag var en av dom som var envis att äga 17 st VAG bilar
Till sist så tröttnade jag på dessa usla bilar.
Inbillade mig att övriga bilmärken var lika dana
Ack vad fel jag hade när jag bytte märke sedan dess har jag inte haft
dessa besvär som jag hade när jag var VW och Audi ägare .

#o • Uppdaterat: 2018-11-14 09:25
Ingemar Bohman

2TT2
*Generösa goodwill*
Det är bevisligen något som VAG är usla på.
Vi kan börja med bristande bromsar , spindelleder, styrleder, växellådor, hög oljeförbrukning, kamaxelkedjorna, m,m. och så har vi diesel skandalerna.
Det tog lååååååång tid innan VAG ville erkänna problemen.
Då kan man inte på stå **Generösa goodwill**

#p • Uppdaterat: 2018-11-14 10:52
Axa

Nåja, det finns säkert individer som ägt flera bilar från VAG och kan vittna om det motsatta...

#q • Uppdaterat: 2018-11-14 12:04
2TT2

Aldrig mer Audi
Okej det var ett citat från blackk knight, tycker att det ligger en del i det men vi stryker "Generösa goodwill".

#r • Uppdaterat: 2018-11-14 21:20
Stefan Eriksson

Jag har genom åren ägt 3 bilar från VAG koncernen som jag har varit mycket nöjd med , har inte vållat mig några problem värt att notera.
Det måste varit fel på dem eftersom de har funkat så bra eller så har jag tur, bäst jag skyndar mig och inhandlar en trisslott.

#s • Uppdaterat: 2018-11-15 09:19
laande

VW säger: "...inga rapporter om problem med kamkedjan som fått den senaste reparationssatsen". Som ett minimum av info borde väl VW specificera ungefär så här: "Den senaste rep.satsen började användas xx år xxxx; den äldre rep.satsen togs samtidigt ur bruk, men vi kan inte garantera att någon verkstad använt den äldre satsen fast en nyare fanns". Troligen har VW noll koll på detta, och det är därför ett specificerat svar inte ges.

#t • Uppdaterat: 2018-11-16 07:14
mso 1000

Det är sorgligt och obegripligt hela historien.

Rätt olja, rätt konstruktion, rätt dimensionering då håller det.

Nåt är tydligen fortfarande fel.
Man funderar ju på om det kommer tillräckligt med olja på kedjan.
På moderna bilar går den väl inte i oljebad för det kostar energi.

Dagens kamrems drifter anser jag vara idiotsäker och dessutom tidigare tdi drifter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.