Nästa artikel
Färre krockar med kollisionsvarning
Nyheter

Färre krockar med kollisionsvarning

Publicerad 15 november 2018 (uppdaterad 15 november 2018)
Studier visar att antalet incidenter halveras om fordonen kan varna och bromsa automatiskt när de är på väg att krocka med en bil framför.
Amerikanska försäkringsinstitutet IIHS har nyligen gjort en undersökning på General Motors bilar i USA som visar att jämfört med fordon som inte var utrustade med tekniken hade bilar med autobroms och främre kollisionsvarnare 43 procent färre polisrapporterade upphinnandeolyckor. Upphinnandeolyckor är scenarion där en bils front kraschar in i bakdelen på bilen framför.  

Resultatet bekräftar det som IIHS kom fram till i en tidigare rapport där de granskade tekniken i Acura, Fiat Chrysler, Honda, Mercedes-Benz, Subaru och Volvo. Resultaten från den studien var att kombinationen kollisionsvarning framåt plus autobroms reducerade front-mot-akterolyckor med 50 procent. I de fall där skador uppstod minskade andelen med 56 procent.

– Bevisen att aktiv krocksäkerhet fungerar blir alltfler, säger Jessica Cicchino som gjort båda studierna för IIHS räkning. 

Diskutera: Vad tycker du om moderna varningssystem i bilar?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-11-15 12:41
Klarsynt

Problemet är inte huruvida systemen fungerar eller inte utan vad de gör med föraren: Något som aldrig någonsin verkar studeras. Studierna som görs, görs av försäkringsbolag och de hoppas förstås få ner antalet dyra kö-krockar och liknande. Fråga er alltid: Vem tjänar på det? Varför verkar media så blint lita på undersökningar vilka är bekostade av försäkringsbolag?

Att ha autobroms gör självklart att folk känner sig tryggare i bilen och tillåter sig att interagera med den på ett annat sätt, t ex genom att fibbla mer med mobilen. Men sådana undersökningar har jag inte sett röken av. Har ni? Det verkar inte försäkringsbolagen intressera sig för och därmed ingen annan heller. Vi såg tydligt i Uber-filmen, där just detta fibblande med mobil filmades och ledde till en dödsolycka, hur det går när föraren/övervakaren litar på systemet.

För övrigt skall bilar utrustade med autobroms ha dessa testade en gång per år på Bilprovningen. De förändrar hur föraren interagerar med fordonet och skall därmed testas.

.

#2 • Uppdaterat: 2018-11-15 13:00
Styggavargen

Klarsynt, kan både hålla med dig och vara emot dig. Problem idag är att väldigt många litar på tekniken och känner sig säkrare än förr i tiden. Oavsett hur bra system funkar måste människan ta ansvar. Alla har lärt sig i körskolan vilket avstånd man skall hålla, men tillämpar inte det i sin vardagliga körning. Jag tycker det är bra att tekniken finns och minskar antalet olyckor, men hade alla tagit större ansvar för sin körning kanske antalet olyckor kunnat vara nere på i princip noll. Jag ser dessa nya systemet mer som kompensation än lösning på grundproblemet. Gäller i princip allt mer i samhället, man gör "workarounds", istället för att lösa det ursprungliga problemet. Jag har faktiskt en gång kört efter en bil som bor på en gata längre bort i området, för att prata med förare om varför denna flera dagar i rad kör tätt bakom mig utan avstånd, hon var ganska oförstående om problemet med för kort avstånd till framförvarande bil. Det säger en hel del om hur människor ser på sitt eget ansvar när man kör sin bil.

#3 • Uppdaterat: 2018-11-15 13:06
Klarsynt

@Styggavargen

Ja, fast jag tror att antalet dödsolyckor där förare, vilka är invaggade i falsk trygghet av de s k säkerhetssystemen, kör på folk blir fler. Fast sådana olyckor är väldigt billiga för försäkringsbolagen. Vad som är dyrt för dem är däremot kö-krockar och liknande. Något som bevisas av artikeln här ovan, där det alldeles uppenbart är just den typen av olyckor man vill åt.

Men om en kvinna med barnvagn blir överkörd av en febrilt SMS-ande autobromsförare så skiter försäkringsbolagen i det.

Kanske dags för någon oberoende att göra en studie av hur vi människor påverkas av dessa system?

.

#4 • Uppdaterat: 2018-11-15 13:45
Tomr

Jag har för mig att försäkringsbolage även säljer person/livförsäkringar och därför också måste betala ut stora summor för gång/cykeltrafikanter som skadas svårt eller omkommer i trafiken. Dessa summor borde inte heller vara så små och då kanske även det ligger i deras intresse att ha koll på, men jag kan ju ha fel...

#5 • Uppdaterat: 2018-11-15 13:53
Klarsynt

@Tomr

Ett liv är billigt i förhållande till en kö-krock.

.

#6 • Uppdaterat: 2018-11-15 14:20
Roger Skagerström1

notariuspublicus: Du kan säga det hur många gånger som helst. De kommer inte fatta ändå. Jag tror det är betydligt fler som knappt vet om att bilen har systemen ens. De kanske har listat ut radarfarthållaren, men resten... Hört om folk som blir rädda och släpper bromsen när ABS'n går i. Och man ser ju vintertid hur folk verkar tro att de fortfarande åker PV eller nåt när de åker 40 under skyltat bara för att det är lite blött (saltat) på vägen. Så nej. Helt enkelt nej. Det funkar inte som Klarsyn och Vargen hittat på att det gör.

#7 • Uppdaterat: 2018-11-15 14:23
Deeds

En försäljare skulle heller aldrig beskriva nödbromsen som att: "Bilen bromsar av sig själv" som vissa påstår här. Skulle ALDRIG hända!

#8 • Uppdaterat: 2018-11-15 14:29
mso 1000

100+++ på det du skriver Notarius.

Klarsynt är ute och cycklar i fablernas värld hela dagen.
Ingen jäkel sitter och kalkylerar med att jag har säkerhetssystem i min bil och kan lalla på som jag vill.
Egentligen blir man bara less på sådana resonemang och bakåtsträvare.

#9 • Uppdaterat: 2018-11-15 14:44
mso 1000

Jag är 100säker på att om alla bilar hadde säkerhetssystem så skulle kökrockar minska med 80% och viplach skadorna minska med 98%.

#a • Uppdaterat: 2018-11-15 14:48
Pi

Antifeministen/Klarsynt fabulerar ständigt - precis som många andra redan konstaterat.
Och just denna undersökning omfattade likadana fordon där en del haft autobroms och andra inte hade den funktionen så den borde ju rätt klart visa fördelen med autobroms-system.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.