Vi Bilägares forum

Billiknande SUVar

Billiknande SUVar

I en annan del av forumet påstods att Toyota RAV4 var först i sin klass. Fyrhjulsdrivna personbilar utan ram har ju funnits ganska lång tid innan den modellen dök upp. Ett exempel är Toyota Tercel. AMC Eagle är väl ett annat. Finns det fler?

Uppdaterat: 2015-11-26 21:54

Kommentarer

Niva!

Uppdaterat: 2015-11-26 22:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Märkligt ändå att det fanns så få 4WD bilar på den tiden Niva dök upp - och att vi klarade oss med mängder av bakhjulsdrivna, lättfotade bilar och dåliga däck (jämförelsevis) men numera måste ha en 4WD för att ta sig fram i staden och dess omgivningar...:) Var bilförarna mera intelligenta och duktigare på den tiden kanske...

Uppdaterat: 2015-11-26 22:06

Pi, kanske handlar det lite om att folk vill ha hög markfrigång och högt insteg, liksom att man sitter högt i trafiken. Volvo 240 och andra bakhjulsdrivna Volvo hade ju lite av det. Sen kom sportigare bilar med lägre markfrigång, även då för att minska luftmotstånd.

Uppdaterat: 2015-11-26 22:12
Pi skrev:

Märkligt ändå att det fanns så få 4WD bilar på den tiden Niva dök upp - och att vi klarade oss med mängder av bakhjulsdrivna, lättfotade bilar och dåliga däck (jämförelsevis) men numera måste ha en 4WD för att ta sig fram i staden och dess omgivningar...:) Var bilförarna mera intelligenta och duktigare på den tiden kanske...

Ja!

Uppdaterat: 2015-11-26 22:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

GAZ M72 Poeba från 1955 anses vara först :)
https://www.gtplanet.net/forum/threads/gaz-m72-pobeda-1955.322095/

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Leifer - säkert ligger det en del i det du säger men det finns rätt gott om 2WD bilar av mera "normal" modell som också uppfyller dessa krav - och inte minst lite högre insteg.
Gäsp - visst är det så men man förvånas ändå över att så många som mest kör i stan ändå måste ha stora, höga och fyrhjulsdrivna bilar.

Uppdaterat: 2015-11-27 00:35

Talbot Rancho eller vad den hette, en ful liten bil med förhöjt tak, var ju tidig också! Tidigt 80-tal.

Jeep Cherokee XJ är också byggd utan ram, men har ju stela axlar både fram och bak så vet inte om den räknas.

Dagen suvar tar sig knappt fram bättre i snö o sånt än vad t.ex Gamla Saab, Citroën och bubblor gör..
Är säkert som vidstige påstår, man vill sitta högt och det gjorde man kanske förr i vanliga bilar, eller iaf högre än idag.
Eller så är insteget problemet, kraftigt lutande vindrutor m.m skäl höjd i insteget. T.om jag som är strax under 30 slår i huvudet ibland när jag ska in i en nyare bil.

Uppdaterat: 2015-11-27 06:30
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Pi skrev:

...numera måste ha en 4WD för att ta sig fram i staden och dess omgivningar...

Terrängen på Östermalm har blivit allt tuffare. Det fanns ju knappt några fartgupp på 80-talet... Klart att det är ett måste med en SUV idag.

För övrigt håller jag med om att det är bekvämt med ett högt insteg/säte. Det noterar jag varje gång jag kör min skåpbil (Partner), skönt att bara gå rakt in och sätta sig. Däremot var det inte lika bekvämt med kompisens X5, där breda trösklar gjorde det osmidigt.

Uppdaterat: 2015-11-27 07:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Stela axlar bör väl inte räknas bort då det snarast var norm baktill på bilar under den tid när dessa bilar introducerades.
Vill man sitta högt, åka japanskt och ha tillgång till AWD kan man köpa en Subaru Columbuss. Möjligen får man lite väl kort avstånd till medresenärernas andedräkt.

Uppdaterat: 2015-11-27 07:57
hultarn skrev:

Däremot var det inte lika bekvämt med kompisens X5, där breda trösklar gjorde det osmidigt.

Jo - de lite större SUV:arna - typ XC90 - är inte alls bekväma att ta sig i och ur - i alla fall för oss som inte är så länga. Så för mig är fortfarande en bil typ Kia Venga den enklaste och bekvämaste att ta sig i och ur - men inga andra jämförelser för jag har inte ens kört den modellen.
Däremot tillhör jag nog de få stadsbor som faktiskt skulle ha lite hjälp av högre markfrigång under vinterhalvåret. Kör emellanåt på en väg som bara plogas nån enstaka gång per vinter och då skulle det underlätta med högre markfrigång. Idag är det bara att undvika de turerna när det kommit mycket snö men visst vore det skönt att kunna betvinga snön. Men inte till vilket pris som helt. I o f s så skulle väl en Dacia Duster lösa problemet men tyvärr tilltalar den mig inte riktigt...

Uppdaterat: 2015-11-27 10:03

Jag bor mitt i skogen och vissa vägar plogas aldrig, har man bara farten uppe duger t.om bakhjulsdrift för det mesta. Går ju inte köra på europeiska friktionsdäck, men nordiska går kanon!

Dock är det generellt sett bättre plogat på landet än i stan..

Uppdaterat: 2015-11-27 12:31
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

När Renault Senic kom påstods den vara först i sitt segment "Liten familjebuss" alltså en bil som var lika stor som en vanlig bil men kunde husera 7 personer.
Mitsubishi Space Wagon och Nissan Praire fanns redan och hade dom egenskaperna.

Uppdaterat: 2015-11-27 17:48

[quote=Lason1]
Dock är det generellt sett bättre plogat på landet än i stan..[/
Ja så verkar det vara, kan det vara för att vi betalar plogaren och kan skälla direkt på honom om han slarvar?

Uppdaterat: 2015-11-27 18:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre