Nästa artikel
En slitvarg med status

En slitvarg med status

Publicerad 11 november 2018
Vi Bilägare kikar på bilannonser från förr. Här handlar det om Mercedes-Benz T-serie.
När Frankfurtsalongen öppnade i september 1977 blev det oroligt i montrarna hos Volvo, Opel, Ford, Citroën och andra tillverkare av stora kombibilar: Mercedes-Benz visade sin första egenkonstruerade och -tillverkade kombimodell, T-serien. 

Visserligen hade, bland annat på den svenska generalagenten Philipsons initiativ, kombiversioner av Mercedes funnits på 1960-talet men de byggdes av fristående tillverkare.

Med T-serien sattes en ny standard för vad en ”laståsna” kunde vara och ingen hade väntat sig något annat. Förutom ett särdeles väl inklätt, stort och flexibelt lastutrymme, med delbart baksäte i förhållandet 66/33 och helt fällbart främre passagerarsäte för frakt av upp till tre meter långa föremål, hade Mercedes T lastkännande nivåreglering av bakvagnen. Nu kunde inte Citroën skryta så mycket om den finessen längre.

Philipsons talade om en ”En historisk nyhet”. På bilderna syntes en elegant panorering av bilen i fart (med snitsigt böjd radioantenn) och en naturtrogen teckning av bilen med bakre gapet öppet. Teckningen fortsatte en tradition Philipson inlett med generationen före, den som 1976 ersattes med W123 på vilken T-serien byggde.

Vid den här tiden vinnlade sig Mercedes-Benz först och främst om sitt kvalitetsrykte, texten skulle inte kunna vara från 2018: ”Bakom Mercedes T ligger år av utveckling och förberedelse. Varje handgrepp vid produktionsbandet har övats vid ett pilotband innan den egentliga produktionen av Mercedes T började.”

Fyrtio år senare är T-modellen av W123 sinnebilden av en nästan outslitlig bil. Totalt byggdes 199.517 stycken innan tillverkningen lades ner i januari 1986. 

Diskutera: Vad minns du av Mercedes-Benz T-serie?
 

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-11-11 12:43
40-talisten

Numera handlar bilreklamen om sport, ungdom, egoboosting, och surfbrädan är obligatorisk. Reklam för kvalité och lång livslängd, säljer tydligen inga bilar längre...

#2 • Uppdaterat: 2018-11-11 13:03
Ingooo

Ja vad är motsvarigheten för sådana här bruksbilar idag? Det är lackad plast och krom överallt där man ogärna hivar in en gjutjärnspis eller vad det månne vara. Saknar de här ovårdade/osofistikerade/ruffa bilmodellerna. Borde finnas en marknad för mer bruksiga bilar utan att man måste välja en pickup eller caddyliknande.

#3 • Uppdaterat: 2018-11-11 19:54
Erkka

Ingooo: Dacia kanske? (Minus kvaliteten kanske)

Att se denna bil betyder mkt nostalgi för mig. Den står sig rätt bra än idag.

#4 • Uppdaterat: 2018-11-11 22:29
Olle Öberg

En av de snyggaste kombibilarna enligt mig, bakändens design är en perfekt kombination av elegans och enkelhet!

#5 • Uppdaterat: 2018-11-12 08:27
L. Mäkinen

Lastskydd av något värde fanns knappast tidigare. Det finns knappt nu i de flesta kombibilarna.

#6 • Uppdaterat: 2018-11-12 10:37
Thommys

Nä, tacka vet jag sedan. Det som inte går in i en sedan med fällbara säten eller takbox åker på släpvagnen eller på beställd transport. Kombibilar är fula. Riktigt fula. Sedaner är skönheter.

#7 • Uppdaterat: 2018-11-12 11:03
L. Mäkinen

Thommys,
Framförallt är det mindre buller i en sedan.

#8 • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

@Thommys, Smaken är som baken som man säger... Själv tycker jag att kombimodellerna oftast är den snyggare av de två varianterna som erbjuds till försäljning, ta det senaste jag kommer på,Volvo S90 VS V90, V90 alla dagar i veckan till mig tack.

#9 • Uppdaterat: 2018-11-12 13:35
L. Mäkinen

Zoux,
Ledsen att säga det, men du har fel. Titta på en S90 T8 så har du en helt annan harmoni än hundbussen V90. Den senare ser ut att vara en lätt moderniserad variant av AMC Eagle kombi.

#a • Uppdaterat: 2018-11-12 15:13
Thommys

Zoux, nu tog du ett exempel som jag verkligen stödjer min åsikt på. V90 är ful som stryk medan S90 är mycket elegant.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.