Nästa artikel
Ljusare tider för bilarna
Nyheter

Ljusare tider för bilarna

Publicerad 8 november 2018
Ford demonstrerar hur mycket bättre strålkastarna blivit genom åren.
Vi befinner oss i den mörkaste delen av året. I samband med det – och för att uppmärksamma sin nya strålkastarteknik i Focus – visar Ford hur bilarnas belysning utvecklats under tid, från 1960-talet till nu.

En undersökning gjord på uppdrag av Ford visar att 81 procent av de europeiska förarna är rädda för att köra när det är mörkt. I en separat, undersökning från Tyskland svarade 53 procent att de var oroliga för att inte se en gångtrafikant eller cyklist. 

Adaptivt ljus på bilar har funnits ett tag, men Ford säger sig vara först i världen med att använda sig av en teknik som nyttjar vägskyltar och vägmarkeringar som guidepunkter för att anpassa ljuset. Bilen ska då kunna rikta strålkastarljuset in i kurvor utan att föraren hunnit vrida på ratten än.

Diskutera: Vad tycker du om modern ljusteknik?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2018-11-09 10:37
crylen

mso !!
Nu tar du väl i, parkeringsljus ? kanske ett besök hos en optiker skulle förklara läget.

#c • Uppdaterat: 2018-11-09 16:18
mso 1000

Crylen. Tar i och tar i.
Det är så stor skillnad att man kan inte tro det.

#d • Uppdaterat: 2018-11-09 18:18
crylen

Mso, jag har en av varje, xenon och halogen. Visst är de skillnad men inte natt och dag ? Nyare halogen är faktiskt ganska bra, kanske beror på hur reflektorn är utformad.

#e • Uppdaterat: 2018-11-09 18:24
Axa

Mso
Visst finns modeller med bra strålkastare. Men generellt är det uselt tycker jag.

#f • Uppdaterat: 2018-11-09 18:47
Världens vackraste man

Vilken tur att just Ford börjar tänka på ljuset. Nyligen växlade jag bil från mörkerkörning i en amerikansk Ford från 2011 till en Ford Focus från 2000. Jag reagerade på hur mycket bättre lyktorna lyste på den äldre europeiska Forden. Nog tycker jag att amerikanska bilförare är värda lika bra ljus som oss i Europa.

#g • Uppdaterat: 2018-11-11 08:24
hultarn

Btw: De nyare LED sprider ofta obehagliga "stickstrålar" som bländar rejält vid möte, något som jag inte upplever med halogen eller xenon.
Särskilt MB o BMW har denna obehagliga egenskap.
Jag tycker inte det är så stor skillnad mellan xenon och halogen, men det beror förstås på bilmodell.

#h • Uppdaterat: 2018-11-11 12:45
Axa

Ja, jag upplever att man oftare blir bländad nuförtiden. Det kan ju ha med att man blir äldre. Men det kan ju även ha att göra med SUV-trenden där strålkastarna sitter högre upp sett utifrån sittposition i vanlig bil.

#i • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Hultarn, dom där ljussticken kommer från bilar utrustade med adaptiva ledlysen som är väldigt sena att blända av sektorn som lyser upp vänstersidan.
Men upplever du ingen stor skillnad mellan xenon och halogen så har du åkt i en bil med riktigt usla lampor. En 35 w xenon ger nästan 3 gånger så mycket ljus som en 55w halogenlampa. 3200 lumen kontra 1200 lumen.

#j • Uppdaterat: 2018-11-11 14:04
hultarn

Guran: jo, jag är väl bekant med skillnaden i lumen mellan Xenon och Halogen (och LED). Har jobbat med arbetsbelysningar för entreprenadmaskiner.
Nu är ju inte allt lumen från lampan i sig, utan det beror i minst lika stor del på strålkastarens utformning. Ofta är de "sönderdesignade" vilket gör att de verkliga lumen kan bli samma med Xenon/LED som halogen. Vilket visas ibland i ViB's ljustester.
Exempel:
Ford Focus (LED/LED):
Halvljus, längd: 95 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 176 m.
Helljus, bredd: 11 m.
Helljus, betyg: 2/5

Kia Ceed (H7/H7):
Halvljus, längd: 107 m.
Halvljus, bredd: 20 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 184 m.
Helljus, bredd: 13 m.
Helljus, betyg: 2/5

#k • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Var ju det jag skrev Hultarn, att du åkt i en xenonutrustad bil med usla lampor, alltså inte ljuskällan. Sen att det är Dåligt ljus har väl inte så mycket med designen att göra på en Ledstrålkastare, snarare kass billig optik. Vill hävda att moderna bra LED eller Ledmatrix strålkastare på moderna bilar är överlägset allt annat som funnits standard på någon bil tidigare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.