Nästa artikel
Ljusare tider för bilarna
Nyheter

Ljusare tider för bilarna

Publicerad 8 november 2018
Ford demonstrerar hur mycket bättre strålkastarna blivit genom åren.
Vi befinner oss i den mörkaste delen av året. I samband med det – och för att uppmärksamma sin nya strålkastarteknik i Focus – visar Ford hur bilarnas belysning utvecklats under tid, från 1960-talet till nu.

En undersökning gjord på uppdrag av Ford visar att 81 procent av de europeiska förarna är rädda för att köra när det är mörkt. I en separat, undersökning från Tyskland svarade 53 procent att de var oroliga för att inte se en gångtrafikant eller cyklist. 

Adaptivt ljus på bilar har funnits ett tag, men Ford säger sig vara först i världen med att använda sig av en teknik som nyttjar vägskyltar och vägmarkeringar som guidepunkter för att anpassa ljuset. Bilen ska då kunna rikta strålkastarljuset in i kurvor utan att föraren hunnit vrida på ratten än.

Diskutera: Vad tycker du om modern ljusteknik?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-11-08 14:25
Axa

Ändå så är moderna bilars strålkastare fortfarande undermåliga. Iallafall om man tittar på tester i ViB.

#2 • Uppdaterat: 2018-11-08 14:26
Raphael

På vintern föredrar jag lite gulare, varmare ljus. Som bilar i Frankrike på 70- och 80-talet. Plus att jag tycker de nya dagsljusvita ljusen bländar för mycket.

#3 • Uppdaterat: 2018-11-08 14:57
Rikard

Kul att just Ford kläcker ur sig det, då strålkastarna på Transit -17 Är de sämsta jag haft på en bil.

#4 • Uppdaterat: 2018-11-08 15:24
johafor

Snälla ViB, kan ni en gång för alla utröna i ett ordentligt test om strålkastarspolare gör någon nytta? Tänker på att allt fler tillverkare rationaliserar bort dem. Ffa retar jag mig på VW som i en reklam hävdade att t-roc var "anpassad för svenskt vinterväglag" trots avsaknaden av just strålkastarspolning. Något som åtminstone jag tycker gör skillnad när det är typiskt svenskt saltat vinterslask.

#5 • Uppdaterat: 2018-11-08 15:41
L. Mäkinen

Det är ju någon form av adaptivt ljus så med rätt teknik blir inte folk bländade utan bilen lyser bara åt andra håll. Teoretiskt, alltså...
Testar man att köra en äldre bil kan man bli förvånad över hur illa det var "för några år sen...".

#6 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Mikylainen #3
Är ju hela finessen med de adaptiva lysena att dom lyser med full styrka där det inte är någon bil, mötande eller framför. Väldigt behagligt att mörkerköra när ens bil lyser upp hela skogen vid sidan om framförvarande, även långt uppe på träden

#7 • Uppdaterat: 2018-11-08 16:41
PREVIA

Enligt IIHS fick bara en bilmodell av 31 testade medelstora bilar betyget bra ljus 2016 och det verkar inte hänga ihop med vilket pris bilen har så det är bara för tillverkarna att montera bättre lycktor!
https://www.iihs.org/iihs/news/desktopnews/first-ever-iihs-headlight-ratings-show-most-need-improvement

#8 • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Det är lite tveksam att ljuset har blivit mycket bättre när det bättre ljuset det är ett dyrt tillval. Adaptiv strålkastare i den bemärkelse att strålkastaren mörklägger mötande/starkleflekterande och lyser resten starkt verkar lövande och förstås drabbad av barnsjukdomar i början. Men så länge är halv och helljus normen skall det vara lag att halvljuset lyser minst hälften så långt som helljuset. Så man varken bländar eller lämnar en mörk område mellan två mötande

#9 • Uppdaterat: 2018-11-08 19:42
Axa

Strålkastarna har inte blivit så mycket bättre än vad Ford anser. Det har blivit bättre men de är långtifrån exemplariska. Annars skulle inte folk behöva köpa extraljus...

#a • Uppdaterat: 2018-11-08 21:57
mso 1000

Jag har kört 30 år med trippel extraljus.
Nu sista 5 åren med nybil och standard xenon och sist LED så har jag skippat extraljusen.
Så jäkla mycket bättre det har blivit med led/xenon på hel o halvljusen.
Stackars dom som blir pålurade halogen eller inte fattar bättre.
Jag har en 2017 transit på firman men det är som att köra med parkeringsljuset i jämförelse med Skodans LED

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.