Nästa artikel
Endast var femte svensk litar på självkörande bilar
Nyheter

Endast var femte svensk litar på självkörande bilar

Publicerad 6 november 2018 (uppdaterad 6 november 2018)
Förtroendet för förarlösa bilar är lågt och majoriteten tycker att tekniken bör testas några år till.
I en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av mässan Logistik & Transport som nu pågår i Göteborg, visar det sig att hälften av de 1.032 svarande tycker att det känns osäkert med självkörande bilar och fordon. Åtta av tio tycker att tekniken behöver testas några år till innan den släpps lös i allmän trafik. 

Kvinnor är generellt sett mer skeptiska än män till självkörande fordon. De som är mest positiva till förarlösa bilar finns i åldersspannet 18-29 år. 37 procent av svenskarna tippar på att autonoma fordon kommer att bli ett vanligt inslag i trafikfloran om fem år.

– Det kommer självklart ta ett tag för allmänheten att vänja sig vid självkörande fordon på vägarna. Men där ligger det helt enkelt på oss i branschen att bevisa att de är säkra, rent av säkrare än vanliga fordon. Vår förarlösa lastbil T-pod börjar användas kommersiellt hos DB Schenker i Jönköping redan här i höst, säger Adam Nelvin från Einride, som är en av utställarna på mässan.

Drygt en fjärdedel, 26 procentav de som deltog i undersökningen svarade att de skulle vilja äga ett självkörande fordon.

Diskutera: Vad tycker du om självkörande bilar?
 
Så tycker svenskarna om självkörande fordon
  • 5 procent tycker att tekniken med förarlösa fordon är färdigtestad – 79 procent tycker det inte.
  • 21 procent tycker att självkörande fordon känns säkert – 53 procent tycker det inte.
  • Män och unga är mer positiva till självkörande fordon. I åldrarna 18-29 tycker 36 procent att självkörande bilar känns säkert. Bland män är siffran 30 procent.
  • 26 procent skulle gärna ha ett eget självkörande fordon. Bland män är siffran 35 procent och mest positiva till det är personer i åldrarna 30-49 år (39%).
  • 3 procent tror att vi har förarlösa fordon inne i våra städer inom 1 år, 37 procent tror vi har det inom 5 år och 36 procent inom 10 år.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2018-11-08 09:39
Axa

Vad är egentligen syftet med självkörande fordon?

#m • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

@Axa, Som jag ser det så har vi mycket att vinna på med självkörande fordon.

1. Minska antaler olyckor
2. Få bort köer och antalet bilar på vägen
3. Koppling till det ovan, samdelning av bil, du betalar en månadsavgift, då har du alltid bil när du behöver som kommer och hämtar dig där du är. Istället för att varje familj ska ha en varsin bil som står parkerad 90% av dygnet hemma eller på jobbet, så kan bilen efter att den kört dig till jobbet hämta nästa person som börjar jobbet senare.
4. Effektivare leveranser av gods, en autonom bil har inte behov av vilotider och raster vilket gör att transportsektorn kommer kunna effektiviseras.
5. Du som passagerare kan arbeta under resans gång, precis som när man åker tåg t.ex. Istället för att slösa tid på att köra en bil.
6. Du och din bättre hälft kan obehindrat båda två dricka alkohol på festen och båda åka hem, istället för att en ska vara designated driver för kvällen.

Kolla in den här videon, enkel och väldigt ögonöppnande om varför vi som människor INTE ska köra bil.
https://www.youtube.com/watch?v=iHzzSao6ypE

#n • Uppdaterat: 2018-11-08 11:10
Optimus

Artikeln säger att "De som är mest positiva till förarlösa bilar finns i åldersspannet 18-29 år". Kan bara gå till min egen son som ligger i det spannet, uppfödd med datorer/mobiltelefoner. Ringer knappast någon gång utan använder överlag mail/social medier etc, allt rör sig kring IT med andra ord. Inte så konstigt att just det åldersspannet är positivt, de är ju födda med datorer i handen.
Även om jag själv är en snubbe som jobbat i IT-branschen hela mitt yrkesliv, så är jag skeptisk till självkörande bilar. Men det är väl för jag vet mer hur det ser ut bakom draperierna.

#o • Uppdaterat: 2018-11-08 14:23
Axa

Zoux
Flera av de punkter som du räknar upp tillgodoses av andra transportsätt och former.
När det kommer till trafikolyckor så kommer nya och framtida hjälpsystem i bilar ytterligare minska olycksstatistiken. Frågan är om inte självkörande fordon i sig kan bli olycksdrabbande?
Så, vad är syftet med självkörande bilar?

#p • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

Axa
Ok, Svaret får isåfall bli minska antalet olyckor. Spelar ingen roll hur många hjälpsystem du sätter in i en bil, så länge människan kan ta över och köra själv så kommer vi har fler trafikolyckor än om all fordonstrafik är datastyrd. Syftet är kort och gott att ersätta människan som förare, då hon inte klarar av det tillräckligt bra.

#q • Uppdaterat: 2018-11-08 19:39
Axa

Zoux
Som jag skrev ovan, det finns sådana risker med självkörande fordon att det inte är säkert att olyckorna minskar. Som jag skrivit tidigare, kommer inte finns ett självkörande fordon i världen som kan hantera en mörk svensk vinterdag i storm.
Dessutom, om man nu har en teori om att olyckorna ska minska eller bli 0 så måste det vara utifrån att samtliga fordon är självkörande. Detta kommer inte ske.

#r • Uppdaterat: 2018-11-08 20:08
Skodaägare

"Syftet är kort och gott att ersätta människan som förare, då hon inte klarar av det tillräckligt bra."

Kommer nog dröja länge innan vi har självkörande bilar som kör lika bra som en skicklig mänsklig förare. De system som finns idag kör ungefär som en halvfull SMS:ande förare.

#s • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

@Skodaägare, Ja, det tar nog tid att ersätta människan när hon är som bäst...Men hur många av förarna där ute på vägarna presterar sitt yttersta? Majoriteten av tiden vi sitter bakom ratten är vi upptagna med helt andra saker än att köra bil... Dagdrömma, oroa sig för hur det sista mötet egentligen gick på jobbet, sms:a, fundera på om det var något du glömde skriva på inköpslistan eller jag tror jag når den där pennan mellan sätet om jag vickar rumpan åt sidan och sen styr med knät samtidigt som jag trycker ned min hand i den där trånga springan. Listan kan göras oändlig lång, och att ersätta denna mediokra människa med kort koncetrationsspann, det är inte särskilt svårt.

#t • Uppdaterat: 2018-11-09 14:36
Skodaägare

"Majoriteten av tiden vi sitter bakom ratten är vi upptagna med helt andra saker än att köra bil..."

Jag brukar köra bil, när jag sitter bakom ratten. Men ser tyvärr många andra i trafiken som kanske skulle trivas bättre i en självkörande bil, så slipper de ta blicken från mobiltelefonen för omaket att titta på vägen. Men för mig som fokuserar på att köra bilen, så tycker jag att dagens självkörande system är rätt så värdelösa. Den dagen jag kan slå på automatiken och känna att bilen kör lika bra, eller bättre, än jag själv då kan jag tycka att det är något att ha. Men där är vi inte i dagsläget.
Däremot så växlar automatlådan i min bil avsevärt mycket bättre än vad jag själv klarar av, så den tycker jag är värd att ha.

#u • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

@Skodaägare, klart jag inte menar dig, och inte heller mig, jag menar Svensson, som generellt inte kan köra bil. Jag gissar att du liksom jag stör dig på att de flesta av dina medtrafikanter inte kan köra bil, det är för dem som vi behöver ett autonomt system, och handen på hjärtat, för att ersätta deras körkvalifikationer... där är vi nog snart va? Då kommer vi få det så mycket bättre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.