Nästa artikel
Endast var femte svensk litar på självkörande bilar
Nyheter

Endast var femte svensk litar på självkörande bilar

Publicerad 6 november 2018 (uppdaterad 6 november 2018)
Förtroendet för förarlösa bilar är lågt och majoriteten tycker att tekniken bör testas några år till.
I en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av mässan Logistik & Transport som nu pågår i Göteborg, visar det sig att hälften av de 1.032 svarande tycker att det känns osäkert med självkörande bilar och fordon. Åtta av tio tycker att tekniken behöver testas några år till innan den släpps lös i allmän trafik. 

Kvinnor är generellt sett mer skeptiska än män till självkörande fordon. De som är mest positiva till förarlösa bilar finns i åldersspannet 18-29 år. 37 procent av svenskarna tippar på att autonoma fordon kommer att bli ett vanligt inslag i trafikfloran om fem år.

– Det kommer självklart ta ett tag för allmänheten att vänja sig vid självkörande fordon på vägarna. Men där ligger det helt enkelt på oss i branschen att bevisa att de är säkra, rent av säkrare än vanliga fordon. Vår förarlösa lastbil T-pod börjar användas kommersiellt hos DB Schenker i Jönköping redan här i höst, säger Adam Nelvin från Einride, som är en av utställarna på mässan.

Drygt en fjärdedel, 26 procentav de som deltog i undersökningen svarade att de skulle vilja äga ett självkörande fordon.

Diskutera: Vad tycker du om självkörande bilar?
 
Så tycker svenskarna om självkörande fordon
  • 5 procent tycker att tekniken med förarlösa fordon är färdigtestad – 79 procent tycker det inte.
  • 21 procent tycker att självkörande fordon känns säkert – 53 procent tycker det inte.
  • Män och unga är mer positiva till självkörande fordon. I åldrarna 18-29 tycker 36 procent att självkörande bilar känns säkert. Bland män är siffran 30 procent.
  • 26 procent skulle gärna ha ett eget självkörande fordon. Bland män är siffran 35 procent och mest positiva till det är personer i åldrarna 30-49 år (39%).
  • 3 procent tror att vi har förarlösa fordon inne i våra städer inom 1 år, 37 procent tror vi har det inom 5 år och 36 procent inom 10 år.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2018-11-06 17:22
andersl4409

De som vill ha bilar med hjälpsystem, har de inte en dator hemma? Hur ofta måste man inte omstarta den för att den skall fungera riktigt. Om de inte vill köra bil kan de ju åka buss/tåg eller cykla., och bor de i Stockholm kan de ju åka T-bana!

#c • Uppdaterat: 2018-11-06 20:01
Hejpådig

Zoux, det kommer ju vara en övergångsperiod innan det bara finns självkörande bilar i trafiken, tänker du vänta i typ 30 år på det innan du ger dig ut i trafiken?

#d • Uppdaterat: 2018-11-06 20:26
saabnisse

Jag tror att marknaden för självkörande privatbilar är mycket begränsad.
Vad är det för mening med att köpa en sådan?
Däremot tror jag de kommer att slå igenom i en kollektivtrafik, i stället för taxi, som hyrbil osv.
Kanske kommer de att köra på separata vägar.
Antalet privatbilar kommer att minska radikalt och kommer nog mest att finnas på vischan hos de stollar som inte anpassar sig till myrstacken och fortfarande tror att de vill ha kvar friheten.

#e • Uppdaterat: 2018-11-07 07:54
J.L

Folk i allmänhet är rädda för det okända. I bilens barndom skulle en man gå med röd flagga framför bilen och varna man kunde bli blind av farten etc. Hur många flyger charter eller reguljärt ? Om flygtrafiken skulle flygas av människor och inte datorer skulle jag bli väldigt orolig. Visst finns det många olösta både etiska och tekniska frågor för att självkörande bilar ska fungera till 100 %. Teknikutvecklingen går snabbt och precis som den första 3 G telefonen som fyllde en minibuss så kommer tekniken att packas ned kostnadsmässigt och fysiskt till att passa i privata fordon. Tyvärr är människan människa i detta sammanhang och ganska värdelös på repetetiva uppgifter, ta snabba beslut i krissituationer samt har egenskaper som prestigefullhet, självinsikt mm.

#f • Uppdaterat: 2018-11-07 08:01
Hackenbush

Alla de oförutsedda trafikhändelser som sker varje dag där vi måste fatta beslut beroende på hur trafiksituationen utspelar sig kommer en autonom bil har svårt för att klara av att hantera. Den stannar troligen och fattar inte vad den skall göra.

#g • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

@Hejpådig, Såklart jag inte väntar. Jag kör bil dagligen, det jag menar är att jag är uppriktigt förvånad över hur folk i allmänhet ställer sig mot självkörande bilar, att folk är så rädda för att fordon kör själva, men reflekterar inte över att sannolikheten att ett fordon som körs av en människa löper större risk att göra fel. Jag inser att vi inte är i en tid då bilar klarar av att köra själva, med den tiden kommer och jag själv är lyrisk över att den utvecklingen går framåt. Själv kör jag Volvo och använder mig varje dag av deras "Pilot II" system, det är underbart men man måste alltid vara på vakt ifall vägen svänger för mycket. Men ju mer sådana system vi får ut i trafiken, desto förre olyckor kommer vi se, det är jag övertygad om.

#h • Uppdaterat: 2018-11-07 16:09
Snowrider

Jag undrar vad som driver den här med självkörande fordon, vem frågar efter det och vem finansierar all utveckling. Är det bussbolag, taxibolag och åkeribranschen som står bakom för att på sikt slippa att ha anställda som kostar pengar. Jag tycker inte det är ett stort problem att sitta och köra bil... I dag kan företag satsa flera miljoner bara för att kunna rationalisera bort en anställd och ändå se det som en bra investering!

#i • Uppdaterat: 2018-11-07 21:42
trickar

Finns det verkligen behov av självkörande bilar ? Samhället står inför stora förändringar den närmaste framtiden och det borde finnas betydligt angelägnare utvecklingsprojekt att ägna sig åt. Datoriseringen i samhället kommer under den närmaste 10 års perioden rationalisera bort ca1 miljon arbetstillfällen så varje jobb kommer att behövas framöver.

#j • Uppdaterat: 2021-11-15 09:42
Gäst (ej verifierad)

@Hackenbush, tänk dig in i en framtid där alla fordon är autonoma... Kan kännas avlägest, men vi kommer dit en dag, och det kommer gå fortare än du tror. Den dagen kommer det inte finnas några oförutsädda trafikhändelser, för alla bilar kommunicerar med varandra, och alla vet exakt vad alla andra kommer göra, det är denna dagen bilköer är ett minne blott och även trafiklysen.

#k • Uppdaterat: 2018-11-07 22:07
J.L

En sidoeffekt med självkörande bilar skulle kunna vara att på samma sätt som med penningtransaktioner, att något intresse får data på individers exakta fysiska rörelser geografiskt. Detta kan användas av icke goda intressen att kontrollera befolkningen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.