Nästa artikel
Utsläppen ska ner med 35 procent
Nyheter

Utsläppen ska ner med 35 procent

Publicerad 10 oktober 2018 (uppdaterad 11 oktober 2018)
EU:s miljöministrar har enats om hur mycket koldioxidnivåerna från nya bilar bör minska fram till 2030.
Vid slutförhandlingar i Luxemburg igår kom EU:s medlemsländer överens om att utsläppen av koldioxid från nyproducerade bilar ska sänkas med 35 procent fram till 2030, jämfört med 2021 års nivåer.

Inför förhandlingarna var det många länder, bland annat Nederländerna som ville ha strängare regler med 40 procents reduktion av utsläppen. Sverige förespråkade en ännu striktare linje: 50 procents reduktion fram till år 2030, jämfört med 2021 års nivåer.  
– Det är viktigt att Sverige som har en stor bilindustri visar att EU kan anta ambitiösa mål för minskade utsläpp, sa miljöminister Karolina Skog (MP) innan mötet.

Men Tyskland, med många biltillverkare inom sina gränser, stretade emot i förhandlingarna. Till sist blev EU:s nuvarande ordförandelandet Österrikes kompromissförslag om en minskning med 35 procent fram till 2030 som antogs.

Nu inleds överläggningar mellan EU-rådet, Europaparlamentet och EU-komissionen. Europaparlamentet röstade 3 oktober för att utsläppen ska sänkas med 40 procent fram till 2030.

Diskutera: Vad tycker du – rätt med tuffare utsläppsregler?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#12j • Uppdaterat: 2018-10-13 13:45
A.L

Nej visst Axa. Det är också min poäng. Även om vi nu i EU genomför stora investeringar för att göra vår energiproduktion lite mindre smutsig samt rent av - efter många om och men och rejält plundrade av diverse naturtillgångar - faktiskt får en "koldioxidneutral" energiomvandling så finns det en uppsjö länder som både efterfrågar, och vill, utnyttja fossil energi. Utsläppen förflyttas därigenom dit istället.

Just ett sådant hyckleri ser vi f.ö i Norge. En stat som skryter och skrävlar om hög andel elbilar samtidigt som dessa bekostats och drivs av oljan.

Men det låter måhända bra och alltid blir några lättlädda fanatiker manipulerade av det ensidiga budskapet;-)

MVH AL

#12k • Uppdaterat: 2018-10-13 14:06
Axa

Shogun
Du nämner GT86 men både jag och Apex pratar om de mer ”normala” storsäljarna. VW har ju sina R modeller. Men det var ju inte dem modellerna jag menar.
Men... VW har sina R-modeller. Tittar man i koncernen så finns det en uppsjö av sportiga modeller som är roligare än GT86. Porsche framför allt. Jämför istället Auris med Golf

#12l • Uppdaterat: 2023-01-17 18:29
Gäst (ej verifierad)

Kinas bilförsäljning rasade men trots det steg EV försäljning med 55%

https://uk.reuters.com/article/us-china-autos-sales/china-auto-sales-post-biggest-drop-in-7-years-as-growth-engine-stalls-idUKKCN1MM0KV

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-12/largest-car-market-faces-historic-drop-as-chinese-shoppers-waver

#12m • Uppdaterat: 2018-10-13 19:35
Axa

Shogun
Men det enda ENDA som Toyota kan presentera i form av körglädje är GT 86. Men det var ju inte det som var frågan egentligen. Har Toyota en Yaris med körglädje? Nej.
Har VW en Polo med körglädje? Ja.
För övrigt är jag övertygad om att Leon Cupra är roligare än en GT 86.

#12n • Uppdaterat: 2018-10-13 20:11
PREVIA

rnilson #78 läs rapporten som gäller bara Sverige,
” Vi uppskattar att bilavgaserna leder till cirka 2850 dödsfall per år, men alternativa riskfunktioner skulle resultera i 15-30% lägre skattningar.”

#12o • Uppdaterat: 2018-10-13 21:12
A.L

PREVIA; Om du läser rapporten igen ser du att;

- Den bygger på antaganden som saknar forskningsmässig grund.

- Den utgår från mätvärden i gatunivå - eftersom det krävs för att komma upp i nivåer som ger hälsopåverkan. I EU har man en annan mätmetod.

- Att partiklarna framförallt rör den grövre fraktioner PM10.

- Studera särskilt funktionen som återges (vill minnas att den står på s 34) för att skatta dödligheten. Har du inga reflektioner över dess giltighet och tillämpning (ledning g: det är en modell - inte en kausal lag)

MVH AL

#12p • Uppdaterat: 2018-10-13 21:40
Styggavargen

Skoda ägaren, lite roligt att du säger att lättviktskonstruktion inte är något att sträva efter. Lycka till att göra effektivare fordon, som drar mindre och som har mindre utsläpp. Utvecklingen har gått käpprätt åt fel håll.

#12q • Uppdaterat: 2018-10-13 22:06
Axa

Shogun
Om du läser de första inläggen från Apex, #80 och 85 så ser du att han utgår från nuvarande modeller och inte sportbilshistoria.
Det är ju du som lyfter in Toyotas ”värsting” GT86 som argument för att Toyota är sportiga.
Jag håller ju med Apex och det jag gör är att jag försöker peka på att i princip alla tillverkare har roligare dussinbilar än Toyota. Du vidhåller vid GT 86 varpå jag lyfter modeller som har mer körglädje. GT86 har jag inte presterat särskilt bra på ”ringen”...
Frånsett GT86 är toyotas bilar tråkiga...

#12r • Uppdaterat: 2018-10-14 00:02
A.L

notariuspublicus: personligen skulle jag aldrig redovisa en modell eller material utan att ha satt mig in det och förstår vad det vill återge. Men tyvärr fungerar dagens mediebrus precis så. Man lyfter fram enkla ytfragment som passar in på ens ståndpunkt och blundar obehindrat för både ifrågasättande som den mer djupgående analysen.

Användandet av IVL:s rapport här i spalterna är inget undantag, vilket åter bevisats.

MVH AL

#12s • Uppdaterat: 2018-10-14 00:33
Skodaägare

"Skoda ägaren, lite roligt att du säger att lättviktskonstruktion inte är något att sträva efter. Lycka till att göra effektivare"

Visst är det något att sträva efter, men du vill alltid framhäva Octavia som ett bra exempel på lättviktskonstruktion. Varför är en BMW 5 serie tyngre än en Octavia tror du, trots att den enligt dig, lastar mindre?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.