Nästa artikel
Utsläppen ska ner med 35 procent
Nyheter

Utsläppen ska ner med 35 procent

Publicerad 10 oktober 2018 (uppdaterad 11 oktober 2018)
EU:s miljöministrar har enats om hur mycket koldioxidnivåerna från nya bilar bör minska fram till 2030.
Vid slutförhandlingar i Luxemburg igår kom EU:s medlemsländer överens om att utsläppen av koldioxid från nyproducerade bilar ska sänkas med 35 procent fram till 2030, jämfört med 2021 års nivåer.

Inför förhandlingarna var det många länder, bland annat Nederländerna som ville ha strängare regler med 40 procents reduktion av utsläppen. Sverige förespråkade en ännu striktare linje: 50 procents reduktion fram till år 2030, jämfört med 2021 års nivåer.  
– Det är viktigt att Sverige som har en stor bilindustri visar att EU kan anta ambitiösa mål för minskade utsläpp, sa miljöminister Karolina Skog (MP) innan mötet.

Men Tyskland, med många biltillverkare inom sina gränser, stretade emot i förhandlingarna. Till sist blev EU:s nuvarande ordförandelandet Österrikes kompromissförslag om en minskning med 35 procent fram till 2030 som antogs.

Nu inleds överläggningar mellan EU-rådet, Europaparlamentet och EU-komissionen. Europaparlamentet röstade 3 oktober för att utsläppen ska sänkas med 40 procent fram till 2030.

Diskutera: Vad tycker du – rätt med tuffare utsläppsregler?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#129 • Uppdaterat: 2018-10-12 11:52
Swemba

@Styggavargen, men en "vanlig" bil är ju bara något som du hittat på utifrån dina egna behov och betalförmåga. Du kan alltid välja en mindre, snålare och framförallt billigare bil. Du kan även välja att inte ha någon bil alls ...
En Skoda Octavia är lika onödig som en Volvo XC90!

#12a • Uppdaterat: 2018-10-12 11:59
A.L

John2008: Om du studerar vilka länder som har ett avtryck som är ekologiskt sett hållbart så motsvarar de c:a 10-15% av jordens befolkning. Resterande delar av världens länder ligger över - https://www.globalis.se/Statistik/Ekologiskt-fotavtryck. 9 av 10 nya världsmedborgare förvärrar alltså situationen ytterligare.

Notera särskilt: "Hur stort fotavtryck som varje person kan sätta på vårt jordklot, utan att den ekologiska kapaciteten förringas, beror på hur många människor vi är. Ju fler vi är desto mindre ekologisk kvot har varje person. Världens totala fotavtryck är beroende av världens befolkningsstorlek, genomsnittförbrukningen per person samt resurseffektivitet".

Därutöver är det många länder i just Afrika som just nu uppvisar stark ekonomisk tillväxt. Länder med hög andel befolkning. Även dessa kommer att behöva allt mer energi för att få igång sin ekonomi, med tillhörande utsläpp som konsekvens.

MVH AL

#12b • Uppdaterat: 2018-10-12 12:15
Skodaägare

"Skoda ägaren, blev du arg nu? Försöker bara vara realistisk, jag pratar om bilar i trafik idag...inte någon rosa dröm om laddhybrider mm. "

Absolut inte jag bara konstaterade att det inte är lönt att diskutera med dig. Om du vill tycka att avskaffandet av SUV:ar skulle göra under för klimatet så får du tycka det. Jag är inte så övertygad.

#12c • Uppdaterat: 2018-10-12 12:24
Skodaägare

"@Styggavargen, men en "vanlig" bil är ju bara något som du hittat på utifrån dina egna behov och betalförmåga. Du kan alltid välja en mindre, snålare och framförallt billigare bil. Du kan även välja att inte ha någon bil alls ...
En Skoda Octavia är lika onödig som en Volvo XC90!"

+10. Det är helt enkelt enormt svårt för vissa att inse att alla inte vill ha en Skoda Octavia. Det tål att upprepas att en Skoda Octavia är lättare än motsvarande Volvo,BMW, Audi, MB av en anledning. Och det är inte för att Skodas ingenjörer är genier inom lättviktskonstruktion, medan de andra tillverkarna gör bilarna av gjutjärn för att de tycker det är skoj. Octavia är en småbil med stor kombilåda baktill.

#12d • Uppdaterat: 2018-10-12 12:46
A.L

Även Octavia är per definition onödig. Det går lika bra med en Smart!

MVH AL

#12e • Uppdaterat: 2018-10-12 16:50
Apex

Shogun deras historia gör inte det man kan köpa från Toyota IDAG till roliga bilar. Du drog upp jämförelsen med VW, man kan IDAG köpa en Golf R och fram till nyligen Scirocco R. Jag snackar inte om sportbilar utan pratar om bilar som inte är tråkiga.

#12f • Uppdaterat: 2018-10-12 17:40
Axa

AL
Jag håller med det du skriver i inlägg #99. Andra delar av världen har stark ekonomisk utveckling vilket kommer innebära ökat miljöavtryck. Det är ganska enkelt att inse att det kommer inte bli hållbart. Inte utifrån hur samhället ser ut idag.

#12g • Uppdaterat: 2018-10-12 17:44
Axa

Shogun
Jag instämmer med Apex. Utöver VW så erbjuder de flesta biltillverkare standardmodeller som åtminstone upplevs pigga och ”sportiga”. I Toyota nuvarande utbud tycker inte jag det finns någon sådan modell.

#12h • Uppdaterat: 2018-10-13 10:45
J.L

Dock är grundproblemet med förbränningsmotorer, otto-, dieselmotorer, att de är för ineffektiva. Verkningsgraden är 30-40 % i bästa fall vilket innebär att vi bränner enorma mängder energi till ingen nytta med dagen teknik. Jfr. en elmotor ligger på 90 - 95 % verkningsgrad.Enkel matematik som en känd minister myntade en gång och ett jäkla SLÖSERI punkt.

#12i • Uppdaterat: 2018-10-13 11:08
Axa

Shogun
Hur det ser ut i övriga världen med deras modeller låter jag vara osagt. Men i EU och särskilt i Sverige så ligger Toyota definitivt i bakvattnet när det gäller körglada modeller.
Det finns en anledning till att VW GTE säljer bra. Om vi nu ska prata hybrider.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.