Nästa artikel
EU vill minska utsläppen med 40 procent
Nyheter

EU vill minska utsläppen med 40 procent

Publicerad 5 oktober 2018 (uppdaterad 5 oktober 2018)
EU-parlamentet vill att koldioxidutsläppen från bilar ska minska med 40 procent till år 2030, men målet är kontroversiellt.
En omröstning i EU-parlamentet sätts alltså målet med en 40-procentig minskning till år 2030, baserat på 2021-års nivåer, samt att 35 procent av alla nya bilar som säljs år 2030 ska vara utsläppsfria eller bränslesnåla bilar. Dessa mål är högre än vad det ursprungliga förslaget siktade mot, men inte riktigt så höga som miljöutskottet hade velat nå. Röster har höjts för att en minskning om 40 procent inte räcker för att nå målen i Paris-avtalet.

– Det hade varit ännu mer lyckligt om vi hade landat högre. Men det här är ett viktigt besked, vi motade bort de konservativa krafter som ville dra ner ambitionen totalt, säger Jytte Guteland, socialdemokratiska EU-parlamentariker, till Ekot.

Men det har också höjts röster för att målen borde varit lägre. Främst har ACEA, branschorganisationen som företräder biltillverkarna, hävdat att det är orealistiska mål och att målet borde vara 20 procent. Detta delvis för att man är orolig för målens påverkan på jobbmarknaden, färre anställda krävs för att tillverka en elbil. 

- Vi är fortsatt speciellt oroliga för de extremt aggressiva utsläppsmålen och införandet av försäljningskvoter på batteridrivna elfordon som parlamentarikerna har stöttat. Dagens omröstning riskerar att ha en väldigt negativ påverkan på jobb över hela bilindustrins värdekedja, säger Erik Jonnaert, generalsekreterare på ACEA.

Än står dock inget klart. Medlemsländerna ska först säga sitt innan det blir förhandlingar om vad de slutliga kraven och målen blir. 

Diskutera: Vad tycker du om EU-parlamentets föreslagna mål? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2018-10-05 12:21
Styggavargen

Det går ändra drastiskt, skulle gratis bussar sättas in och alla bilar förbjudas så tror jag folk kommer att anpassa sig. Vad har jag för stöd av detta? Ett större arbete i Lund genomfördes, där motorvägen stängdes av flera dagar. Folk tog andra färdmedel än bilen och vi som tvingas köra bil upplevde förbättringar då trafiken minskade. Dock gick tyvärr folket till att använda bilen igen när bron var på plats och bilköer uppkom igen. Felet i samhället är att alla bara är till sitt... och alla blir förlorare. Om fler väljer åka kollektivt skulle köer försvinna och trafiken bli bättre, med mindre slöseri för alla.

#c • Uppdaterat: 2018-10-05 12:44
Hackenbush

Att åka kollektivt med bussar i storstadsregionerna fungerar säker bra men när det gäller tåg mellan Malmö till Hässleholm är det strul och stopp var och varannan dag. Vem fasen kan åka tåg om man inte vet om man kommer till jobbet eller ej. Ersättningsbussar har fel tider också så om man kommer till jobbet så kommer man rejält försent. Det är spårfel, signalfel, ledningsras, beläggning på rälsen, ett vått löv på ena spåret i Höör eller liknande. Finns det något som fungerar när det gäller tågen i Skåne egentligen?

#d • Uppdaterat: 2018-10-05 13:18
Pi

Bilindustrin är ju alltid kritisk när t ex EU skärper krav - men ändå löser man det till slut. Det krävs uppenbarligen hård press på dessa penningmaskiner för utan press så kör man på med den för dom enklaste lösningen som ger mest klirr i kassan.

#e • Uppdaterat: 2018-10-05 13:21
Skodaägare

"Det går ändra drastiskt, skulle gratis bussar sättas in och alla bilar förbjudas så tror jag folk kommer att anpassa sig."

Jag tacka sjutton att de kommer att anpassa sig för det har väl inget annat val. Och du tycker att totalförbud av privatbilism är förenligt med ett demokratiskt samhälle? Låter mer som Nordkorea om du frågar mig. Till och med i DDR var privatbilism tillåtet.
När vi ändå är i farten så kan vi väl förbjuda demokratin helt och hållet också, så inte folk går och röstar på "fel" parti.

#f • Uppdaterat: 2018-10-05 15:08
107Carlsson

"Främst har ACEA, branschorganisationen som företräder biltillverkarna, hävdat att det är orealistiska mål och att målet borde vara 20 procent. Detta delvis för att man är orolig för målens påverkan på jobbmarknaden, färre anställda krävs för att tillverka en elbil."
Så budskapet är alltså i princip att hellre låta jorden går under än att vi får fler arbetslösa bilarbetare. Teknikskiften sker ju hela tiden och arbetsmarknaden brukar anpassa sig. Jag har själv jobbat i bransch där stora strukturomvandlingar skett. Dessutom tror jag inte bilbranschens största problem är att dom ömmar för sina anställda.

#g • Uppdaterat: 2018-10-05 15:33
Swemba

Hur hög koncentration av Co2 i atmostfären är ok och hur har man kommit fram till det?
400 ppm är tydligen alldeles för mycket, men några vetenskapliga belägg för det finns inte. Växthusodlarna brukar vilja ha uppemot det dubbla.

#h • Uppdaterat: 2018-10-05 15:52
A.L

Kricko. Hur priserna rör sig på längre sikt är mer svårbedömt. Det finns helt enkelt för många faktorer som påverkar. Samma sak gäller också konsumtionen. Givet antagandet att de höjda skatterna dämpar efterfrågan tillfälligt är den långsiktiga effekten mer svårvärderad. Konsumenterna har ju en tendens att anpassa sig.

När det gäller långsiktiga investeringar i olja ser jag ingen motsättning mellan USA;s fracking och den långsiktiga tillgången. Det enda som inträffar är att vi får en ny jämviktspunkt där även de mer dyrbara reserverna så småningom måste räknas in. Därför ser vi nu också oljepriset åter är på väg upp, och då når det snart den punkt där det lönar sig att investera igen.

Det vi vet är att världen aldrig har förbrukat mer fossil energi än vad som skedde år 2017. Bara i jämförelse med år 2000 är ökningen 30%. Detta trots svenska och europeiska bränsle- och energiskatter.

MVH AL

#i • Uppdaterat: 2018-10-05 17:28
Pi

Stoor - ett litet problem, måhända, med din idé kan vara tillgången på HVO worldwide - eller i vart fall inom EU eftersom det är EU-regler vi diskuterar. Sen hjälper ju inte det mot NOx men det lilla problemet skall vi kanske inte ta så hårt på - eller ?

#j • Uppdaterat: 2018-10-05 18:12
Arne Nilsson1

Någon skrev att 2030 kommer ingen vilja ha bensin eller dieselbilar eftersom de är lika moderna som ett ånglok. Får jag påminna om att ångkraften samt dieseln slog ut väderkvarnarna för över 100 år sen. Nu står det väderkvarnar lite här och var i naturen. Vem hade trott att väderkvarnen skulle komma igen? Så till er som tror att diesel och bensinbilar är omoderna om drygt 10 år säger jag, kom igen hur ska det gå till?

#k • Uppdaterat: 2018-10-05 18:21
Optimus

Läser en artikel i dagens DN som heter "Varför förnekar vi allvaret i klimatkrisen?" den är tänkvärd. En av slutsatserna i denna artikel är bl.a att "Vi tror att alla vet. Vi tror att vi gör det som måste göras. Men sanningen är att så gott som ingenting görs."

Efter att läst många av insändarna i denna tråd lär det inte hända något mer än att det går käpp rätt åt skogen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.