Nästa artikel
Kvinnor bäst på att välja miljösmart
Nyheter

Kvinnor bäst på att välja miljösmart

Publicerad 21 september 2018
Deras bilval släpper ut en femtedel lägre koldioxid än männens, enligt en ny undersökning.
Bilvärderingsföretaget Bilpriser.se har summerat deklarerade utsläppen av CO2 på männens respektive kvinnornas tio mest köpta bilar under andra kvartalet 2018.

Männens val av bilar släpper i genomsnitt ut 125 gram koldioxid per kilometer, medans kvinnornas siffra är 103 gram per kilometer. Det är en skillnad på 22 gram per kilometer och alltså drygt 20 procent lägre än männens siffra. 

– Vi kan generellt konstatera att kvinnor är mer pragmatiska när de väljer bil medan män värdesätter saker som tillverkare och prestanda mer. Och fortfarande är andelen manliga bilköpare så pass mycket större, så frågan är om kvinnorna kommer att stå för ett verkligt trendbrott när det gäller miljösmarta bilval framöver om fler bilar ägs av kvinnor, säger Henrik Littorin, vd på Bilpriser.

Män stod för 66,4 procent av privatköpen mot kvinnornas andel på 33,6 procent. Bilpriser har hämtat siffrorna över nya bilköp från statistikföretaget Vrooms sammanställning från Bilregistret transaktionsdata.

Diskutera: Vad tycker du om resultaten av undersökningen?
 
Kvinnornas topp 10 bilval

(Placering, Modell och drivlina, CO2-utsläpp i gram per kilometer)

  1. Volkswagen Polo, 95 hk bensin, 101 g.
  2. Renault Clio, 90 hk bensin, 105 g. 
  3. Volkswagen Tiguan, 150 hk bensin, 163 g.
  4. Toyota C-HR, 98 hk bensinhybrid, 87 g.
  5. Toyota Yaris, 73 hk bensinhybrid, 82 g.
  6. Volkswagen Golf, 110 hk bensin, 112 g.
  7. Nissan Qashqai, 116 hk bensin, 129 g.
  8. Toyota Auris, 99 hk bensinhybrid, 92 g.
  9. Skoda Fabia, 95 hk bensin, 101 g.
  10. Kia Ceed, 135 hk bensin, 141 g.
Männens topp 10 bilval

(Placering, Modell och drivlina, CO2-utsläpp i gram per kilometer)

  1.  Volkswagen Tiguan, 150 hk bensin, 163 g. 
  2. Nissan Qashqai, 116 hk bensin, 129 g.
  3. Volvo V60, 152 hk bensin, 135 g.
  4. Volvo XC60, 190 hk diesel, 148 g. 
  5. Volvo XC60, 250 hk bensin, 169 g.
  6. Toyota C-HR, 98 hk bensinhybrid, 87 g.
  7. Volkswagen Golf, 110 hk bensin, 112 g. 
  8. Toyota RAV4, 155 hk bensinhybrid, 118 g.
  9. Volkswagen Passat, 150 hk bensin, 119 g.
  10. Toyota Auris, 99 hk bensinhybrid, 92 g.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Generellt tjänar kvinnor mindre än män och därför de köper mindre/billigare/snålare bilar. Om man tänker på den totala miljöpåverkan kan kvinnor vara värre bovar än män. Massa oanvända kläder som fraktas runt jorden, förälskelse i kemikalier och värst av alla deras passion till flygresor. De forskare som vill ha beröm och anslag måste visa att kvinnor är bättre på allt annars blir de av med sina förmåner. Hur kan kvinnor med minsta teckniskt intresse vara bättre förare och bättre på att vara miljövänliga när kunskapen saknas? Kvinnor kör oftast bedrövligt men sakta och ”sakta” ger större marginaler och lindrigare skador. I min tidigare arbetsplats var Toyota tvungen att anställa flera lackerare och reparatör för hemtjänsten ( som var uteslutet kvinnor) krockade med kommunens bilar jämnt. Alla kvinnor runt mig som har bättre inkomst kör större suvar helst Porsche (men kan inte modell namnet) Tyvärr är enda anledningen till miljömedvetenhet att inte har råd.

#m • Uppdaterat: 2018-09-23 11:53
Styggavargen

700 liter, och 450 mil senare...

#n • Uppdaterat: 2018-09-23 12:02
Styggavargen

"Tyvärr är enda anledningen till miljömedvetenhet att inte har råd.".

Detta beror på att de som har råd att köpa den för nya SUV:en inte avstår den för något mer miljövänligt. Det är grundproblemet, att rika företag och privatpersoner köper fel bilar. Den som köper begagnat kan inte påverka sina utsläpp.

#o • Uppdaterat: 2018-09-24 07:02
VW Polo 2012

"Vår" bil VW golf 2016 står på min Fru, men jag kör den för det allra mesta kanske till 99 procent...

#p • Uppdaterat: 2018-09-24 17:43
Ingemar Bohman

Är förvånad av att jag får tummen ner av en del läsare
De visar sig att de inte vet hur enorma miljöutsläpp det
är att tillverka el-hybrider och el bilar

#q • Uppdaterat: 2018-09-24 18:47
Grosser

Det hybriden/elbilen har I klimatryggsäck vinns snabbt in i svenska trafikförhållanden och med svensk energiproduktion. Efter ca 2100 mil för min IONIQ så bidrar den till minskade globala utsläpp, och redan nu till minskade lokala utsläpp.

#r • Uppdaterat: 2018-09-25 12:28
Styggavargen

Utsläppen måste minska, således måste förbrukningen minskas på våra bilar. Borde inte vara svårt att förstå. Men frågan bli mer komplicerad av att vi har olika bränslen och olika mycket energi i dessa. Jag pratade med en bekant häromdagen, kom in på ämnet bilar och han berömde sin Nissan Quashi för låg förbrukning. Jag frågade vad den drog, svaret 0,6 liter/mil (diesel). I hans ögon var detta låg förbrukning och låga utsläpp, i min ögon uruselt för en så pass liten bil. Jag sade då att en tex Octavia med diesel ligger runt 0,45 liter/mil. Han insåg nog lite generad att förbrukningen inte var så låg som han trott. I vår värld nämns ofta siffror hit och det dit, men sätts det inte i relation till något så blir ofta siffrorna meningslösa och säger inget om läget. Kunde någon nu säga hur mycket vi måste sänka utsläppen per bil för att inte öka effekterna av klimatförändringar vore det helt otroligt. För ingen vet, det kanske redan är försent om noll utsläpp skulle ske redan idag.

#s • Uppdaterat: 2018-09-21 19:44
milkylainen

En femtedel lägre! Wow. De måste ha några egna specialbilar enbart för kvinnor då?
Varför i skogen läser folk ens sånthär trams?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.