Nästa artikel
Svalare intresse för laddbart under rekordheta maj
Nyheter

Svalare intresse för laddbart under rekordheta maj

Publicerad 1 juni 2018 (uppdaterad 12 juni 2018)
Registreringarna av laddbara bilar var färre i maj än i april i år. Kanske väntar många på den högre miljöbonusen som börjar gälla 1 juli.
Vädermässigt slog maj månad värmerekord, men på bilmarknaden kyldes vurmen för supermiljöbilar ner.
Under maj registrerades enligt branschorganisationen Bil Sweden 37.687 nya personbilar. Det är visserligen en ökning på över 6 procent jämfört med i fjol och den bästa majmånaden hittills, men ser man till kategorin laddhybrider och elbilar var andelen 5,1 procent i av de totala nyregistreringarna i maj i år, att jämföra med 6,1 procent i april. 

– Andelen supermiljöbilar i maj var något lägre jämfört med tidigare månader i år. En förklaring är långa leveranstider för vissa modeller, där efterfrågan är större än produktionskapaciteten. En annan förklaring är att alla elbilar och många laddhybrider som nyregistreras från 1 juli får en högre så kallad klimatbonus jämfört med dagens supermiljöbilspremie, så många nybilsköpare väntar. Vi räknar med att andelen laddbara bilar kommer att öka under det andra halvåret för att nå drygt nio procent för hela innevarande år, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Renodlade elbilar får bonusen höjd från 40.000 till 60.000 från och med juli. Beroende på modellval kan laddhybridsköpare kan få statligt stöd på mer än 35.000 kronor. 

38,6 procent av personbilarna som registrerades i maj var dieselbilar. Vanligaste nya bil i maj blev Volvo S90/V90, följd av Volkswagen Golf och Volvo XC60. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?      
 
Supermiljöbilarnas 10-i-topp maj 2018

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 321 st.
2. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 239 st.
3. Kia Optima, laddhybrid, 214 st.
4. Kia Niro, laddhybrid, 204 st.
5. Volvo V60, laddhybrid, 171 st. 
6. Volvo XC60, laddhybrid, 97 st.
7. Nissan Leaf, elbil, 139 st. 
8. Volvo S/V90, laddhybrid, 85 st.
9. BMW 530e, laddhybrid, 75 st.
10. BMW 330e, laddhybrid, 54 st.

 

 

Bilmärkenas 10-i-topp maj 2018

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2018)

1.Volvo: 6544 st, 21,4%
2. Volkswagen: 5920 st, 15,0%
3. Kia: 2405 st, 6,1%
4. Toyota: 2194 st, 6,2% 
5. BMW: 2191 st, 5,4% 
6. Mercedes: 2029 st, 5,4% 
7. Skoda: 1978 st, 5,1% 
8. Renault: 1951 st, 3,1% 
9. Audi: 1718 st, 4,9%
10. Fiat: 1360 st, 1,7%
 

Bilmodellernas 10-i-topp maj 2018

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V90: 2555 st.
2. Volkswagen Golf: 1575 st. 
3. Volvo XC60: 1523 st. 
4. Volkswagen Passat: 1477 st.
5. Volkswagen Tiguan: 1438 st.
6. Volvo S/V60: 1285 st.
7. Volvo V40: 991 st.
8. Fiat Ducato: 943 st. 
9. Renault Clio: 718 st.
10. Skoda Octavia: 665 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2018-06-02 11:52
mso 1000

Vargen. Som sagt ingen körning är den andra lik.
Mitt års snitt på 3000 mil låg på 0,57 med mycket kortkörning i stan.
Ligger jag vanlig landsväg på 90 och några byar på 80/70 här och där kan det vara 0,42-0,47
Börjar vi prata konstant 100-110 är det kring 0,55.
En resa på 60 mil och snitthastigeten 107 så låg det på kring drygt 0,6

Kör man som hybridkillarna med anpassad hybrid körning (eco)så skulle nog mitt snitt ligga kring 0,45 på sommaren med 1,0tsi.
Vintern kostar desto mera beroende på körprofil.

#m • Uppdaterat: 2018-06-03 11:52
Ingemar Bohman

Laddhybrid?
De måste vara ett skämt som miljöbil.
Kraven är ju att köra 5 mil då skall bilen klara s.k.a miljökravet och det är ju hur enkelt som helst att klara.
Men hur är det efter dessa 5 mil då är det inte längre 60 g/km, kan de vara 190 g/km eller än mer
med de får allmänheten inte veta. Så har man en bil som har 145 g/km och då är den inte en klassad miljöbil men den kan vara mycket mer miljövänlig mot en klassad miljöbil på 60 g/km.

#n • Uppdaterat: 2018-06-03 16:50
Roy J

De två självklara orsakerna nämns i artikeln, så vad finns att fundera över?

#o • Uppdaterat: 2018-06-04 20:55
Hardyman

Tittar man i backspegeln så har det hela tiden ändrats om vad som är miljövänligt. Förr var dieselbilarna miljöbovar. Sedan var dieseln världens räddning. Nu är bensin bättre än diesel igen. Och allra bäst numer är elbilar. För tillfället.....
Elbilarna framtid kommer att nästan bli lika dant som med E 85. När regeringen ser att skatteinkomsterna minskar för diesel och bensin så höjs skatten på elen. Subventionerna för så kallade miljöbilar tas bort framöver.
Sedan kommer lobbyisterna att få andra uppdrag och jobba med. Kanske vätgasbilar?

#p • Uppdaterat: 2018-06-15 00:13
puttis

Man kan också läsa om följande "rekordhöga elpriser. vattenmagasinen är fulla. anledningen är höjda råvarupriser."
Elmarknaden är bluff och förbannad djävla båg som med det mesta. Kan företagen fuska, lura och bedra allt och alla så kommer de göra det. Nu ska invånarna bli tvingade kassakor till en rutten elmarknad också. Grattis banansverige, dags att väja sig med cykel alt. häst o vagn när du behöver handla.
Tacka fucking miljömuppfascisterna för detta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.