Vi Bilägares forum

Bilhandlare vill inte sälja VW och Audi på grund av bristande kvalitet. Nekar inbyte av dessa.

Bilhandlare vill inte sälja VW och Audi på grund av bristande kvalitet. Nekar inbyte av dessa.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151117/volkswagen-audi-tsi-tfsi-problem-kamkedja-kolvringar-olja-bilhandlare-slutar-salja

En artikel om VW's "kvalitet"
Skrämmande läsning faktiskt.... Är detta en indikation på VW's kvalitet eller ska man bara förlita sig på siffror?
Detta borde snappas upp av ViB också. Gör en rundringning och kolla av läget.

Edit: Ändrade rubriken som va lite missvisande// Deeds

Uppdaterat: 2015-11-17 16:40

Kommentarer

Ebbson skrev:

Är inne på min fjärde Passat och den femte är beställd. Har hittills kört diesel och aldrig haft problem med varken motorer eller växellådor(dsg). Min nuvarande Alltrack (2013) har varit inne på ett garantiärende då verkstaden bytte skivor och klossar. Utöver det så har jag varit fantastiskt nöjd med mina Passater. Tycker man får sjukt mycket bil för pengarna jämfört med märken som Volvo, Audi, BMW, Mercedes m fl. Den nya Alltracken är beställd fast med bensinare. Hoppas flytet håller i sig:0)

En liten fråga när jag såg att du köpt en bensinare, vad sade säljaren när du frågade om Alltrack:ens normala oljeförbrukning? Den biten är ju på tapeten och då är det ju intressant att veta hur den nya bilen förväntas fungera. VW har ju sagt att tämligen hög förbrukning är att anse som normalt och en hög oljeförbrukning kan ju kosta en slant för bilägaren.

Uppdaterat: 2015-11-18 14:12

Ställde faktiskt inte frågan LeifV. Mina VW dieslar har jag aldrig behövt fylla på olja mellan servicarna. Där emot hade jag en Audi A6 2,0 Tdi innan Alltracken och den fick man fylla på med olja lite då och då. Jag har inte kört bensinare på över 15 år så jag blev bara sugen på detta. Har hört att 220hk motorn ska gå riktigt fint. Men tror det handlar mkt om tur eller otur när det gäller bilaffärer. Finns nog inget märke man kan lita på till 100%. T o m Rolls Royce fick återkalla en bil:0)

Uppdaterat: 2015-11-18 14:51

Frågan är om alla bilar lider av hög oljeförbrukning, har läst på forum att det diffar väldigt stort.
Vissa verkar ha problemet och vissa inte alls, och det gäller inte bara 2.0TSI motorerna.

Det verkar finnas olika generationer på både 1,2 och 2.0 TSI motorerna (E888, EA211).
Är dom byggda på olika fabriker osv, någonstans borde det ju finnas en förklaring till varför vissa har så stora problem med det och vissa inte alls.

Uppdaterat: 2015-11-18 14:55
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Håller med Benny många VW verkstäder och ÅF speciellt Dinbil borde gå en charmkurs. Dessa servicerådgivare brukar vara ointresserade och ohjälpsamma om man inte börjar ställa krav. Det går inte förneka att VAG har haft problem med DQ200 lådan, kamkedjor och vissa motorer som har druckit för mycket olja. Men det finns en sak som irriterar mig och det är att många generaliserar att alla DSG-lådor är skit och havererar efter 10000 mil. Att alla DSG-lådor havererar efter 10000 mil är en stor fet lögn.
Många verkar tro att Audis DL501 är samma skit som DQ200 lådan men då är man helt fel ute och borde börja läsa på utanför detta forum.

Uppdaterat: 2015-11-18 15:36
Ebbson skrev:

Ställde faktiskt inte frågan LeifV. Mina VW dieslar har jag aldrig behövt fylla på olja mellan servicarna. Där emot hade jag en Audi A6 2,0 Tdi innan Alltracken och den fick man fylla på med olja lite då och då. Jag har inte kört bensinare på över 15 år så jag blev bara sugen på detta. Har hört att 220hk motorn ska gå riktigt fint. Men tror det handlar mkt om tur eller otur när det gäller bilaffärer. Finns nog inget märke man kan lita på till 100%. T o m Rolls Royce fick återkalla en bil:0)

Dieslarna verkar inte dra så mkt olja, däremot har jag hört om vissa bensinare där "normalt" varit på en rätt hög nivå av konstruktionsmässiga skäl. Är motorn konstruerad för att dra (som värst, men ändå ok enl VW), säg 1 l/100 mil så får man ju pytsa i 15 liter mellan 1500-mila servicerna. Är 2 liter att anse som normalt så blir det ju 30 liter olja som går åt... Därav mina funderingar över att vad som anses OK kan vara viktigt att veta när man köper en modernare motor som troligen av någon vettig anledning drar mer olja än man är van vid. Sedan kan jag inte släppa funderingar kring att longlife olja rekommenderas till en motor där oljan rinner igenom så snabbt så man nog skulle leta efter shortlife-olja istället =)

Drar moderna bilar på de här höga nivåerna så får man ju börja köpa olja på 20-litersdunkar från Swedol. Spar dessutom pengar då 20 liter där kostar ungefär som 4-5 liter hos bilfirman eller mekonomen.

Uppdaterat: 2015-11-18 15:37
Diesel skrev:

Håller med Benny många VW verkstäder och ÅF speciellt Dinbil borde gå en charmkurs. Dessa servicerådgivare brukar vara ointresserade och ohjälpsamma om man inte börjar ställa krav. Det går inte förneka att VAG har haft problem med DQ200 lådan, kamkedjor och vissa motorer som har druckit för mycket olja. Men det finns en sak som irriterar mig och det är att många generaliserar att alla DSG-lådor är skit och havererar efter 10000 mil. Att alla DSG-lådor havererar efter 10000 mil är en stor fet lögn.
Många verkar tro att Audis DL501 är samma skit som DQ200 lådan men då är man helt fel ute och borde börja läsa på utanför detta forum.

Varför skulle folk inte generalisera och döma ut alla DSG-lådor som rent skrot? VW's inställning är att "vi har inte hört om något problem alls", samtidigt som kundrapporter, tidningsartiklar säger motsatsen och VW själva meddelar att de dragit in DSG-lådorna från Taxi för att lådorna var för dåliga?

Fundera lite över vad som hänt om VW ärligt och rakryggat gått ut med mycket tydlig info (vi har upplevt en förhöjd, oacceptabel felprocent), pekar ut vad saken gäller (DSG7-lådan, återfinns i xxx-modellerna), och nämner åtgärden (förbehållslös goodwillservice i alla lägen, felprocenten 15,3%?, inte tillräckligt hög för att motivera kostnader och besvär för återtag/byte) ... -jag är rätt övertygad om att saken hade bedömts en aning annorlunda av "folk". Själv hade jag nog känt mig både trygg & stolt, även fast jag inte äger en VW just nu...

Uppdaterat: 2015-11-18 15:48

Vissa DQ250 (DSG6) lådor har haft problem med mekatronicenmen men såvitt jag vet ska dessa vara lösta sen en lång tid tillbaka. Nu bygger VAG en stor del av sina bilar på nya plattformar (MQB, MLB 1 och 2) så jag tror att man som vanligt får räkna med barnsjukdomar i detta skede.
PÅ min Passat B8 så gjordes det ett par serviceuppdateringar i kvalitetsförbättrande syfte i samband med 3000 mils servicen.

Uppdaterat: 2015-11-18 15:54

LeifV kan hålla med om att VW:s inställning har haft fel inställning kring kamkedje- och DSGproblemen. Jag tror att VAG-koncenrnen överhuvudtaget har haft lite hybris.

Uppdaterat: 2015-11-18 16:06

@LeifV #67

En intressant infallsvinkel!

[Redigerad: Onödigt att provocera fram påhopp om du inte vill ha påhopp//Deeds]

Uppdaterat: 2015-11-18 16:17
Diesel skrev:

LeifV kan hålla med om att VW:s inställning har haft fel inställning kring kamkedje- och DSGproblemen. Jag tror att VAG-koncenrnen överhuvudtaget har haft lite hybris.

Bra sagt Diesel!

Uppdaterat: 2015-11-18 16:08
Diesel skrev:

LeifV kan hålla med om att VW:s inställning har haft fel inställning kring kamkedje- och DSGproblemen. Jag tror att VAG-koncenrnen överhuvudtaget har haft lite hybris.

Jepp, VW uttrycker sig snabbt & svepande på ett väldigt negativt vis, och gensvaret blir då lika snabbt och svepande fast åt andra hållet. I ett inlägg ovan skrev jag ungefär det här... dvs att t o m motorer med kamrem får rykten om sig att haverera pga usel kamkedja =)

Uppdaterat: 2015-11-18 16:17
Benols skrev:

Tror inte att VW skulle välja att sälja DSG7 om den är så opålitlig, inte ens för att möta efterfrågan eller för att klara miljökrav. Inte med tanke på de höga kostnader en havererad växellåda medför. Nu är inte jag den mest påläste, men visst var de stora problemen med DSG7 att den även placerades i bilar med (för) hög motoreffekt och högt vridmoment sett till lådans konstruktion? I mindre bilar uppstod väl inte problemet med någon högre frekvens? Men rätta mig om jag har fel om detta!

Handlar dels om bilens effekt och dels om hur bilens används. Men också en mil/tidsfaktor.
Probelmet med DSG7 är också att den är dyr att serva när/om det blir problem.

Frågan blir ju också om man vågar äga såna bilar när motorskada på försäkringen slutat gälla.

Uppdaterat: 2015-11-18 16:21
Diesel skrev:

Håller med Benny många VW verkstäder och ÅF ... borde gå en charmkurs.

Detta gäller ju många fabrikat, och det är för mig totalt obegripligt att inte ägarna av firmorna tar tag i problemet.
Om jag ägde en bilfirma skulle jag aldrig acceptera att mina kundmottagare/försäljare/servicepersonal uppträdde annat än kundvänligt. Det är ju kunderna man lever av!
Därmed inte sagt att kunden ska ha rätt att kräva livslång goodwill, men att möta en kund direkt och trevligt är ju inte något svårt.

Vi är åtskilliga som lämnat en affär (inte enbart bilaffärer) därför att säljaren inte visat intresse.
VAG-handlaren i Kalmar har inte varit något undantag, den förra ägaren jobbade verkligen upp ett dåligt rykte. Jag hoppas det är bättre idag.
Ett typiskt exempel vad som hände:
En ensamstående mamma vann duktigt med pengar på Lotto, och vill unna sig en ny bil. Hon gick in till VAG, drog ut säljaren och pekade på en ny A6, och sa hur den skulle bli. Det skulle vara V6, automat, 4WD, läder osv. Säljaren borde insett att hon visste vad hon ville då hon hade all spec klar för sig.
Men, inte då. Han tittade på henne och hennes två barn och pekade på bakdörren i hallen och sa: - Därute står det bilar för dig. (där det billigaste skräpet stod)
Hon upprepade vad hon ville ha, säljaren pekade på bakdörren igen.

Hon lämnade och gick in på BMW och köpte en ny 5-serie. Den säljaren frågade lite försiktigt om det skulle till någon slags finansieringsplan, men det var knappast aktuellt i hennes fall.

Det enda hon gjorde fel, var att inte stanna utanför VAG när hon fått sin nya BMW och gå in och tala om vilken affär de missat.. ;-)

Sorry för OT. Men, det retar mig med dåligt mottagande. Oavsett fabrikat.

Uppdaterat: 2015-11-18 16:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Vidstige skrev:

Benols wrote:
Tror inte att VW skulle välja att sälja DSG7 om den är så opålitlig, inte ens för att möta efterfrågan eller för att klara miljökrav. Inte med tanke på de höga kostnader en havererad växellåda medför. Nu är inte jag den mest påläste, men visst var de stora problemen med DSG7 att den även placerades i bilar med (för) hög motoreffekt och högt vridmoment sett till lådans konstruktion? I mindre bilar uppstod väl inte problemet med någon högre frekvens? Men rätta mig om jag har fel om detta!
Handlar dels om bilens effekt och dels om hur bilens används. Men också en mil/tidsfaktor.
Probelmet med DSG7 är också att den är dyr att serva när/om det blir problem.
Frågan blir ju också om man vågar äga såna bilar när motorskada på försäkringen slutat gälla.

Sista frågan är enkel att besvara, t ex en VW med 1.4 ecofuel (haverihistorik), gastank (rostar), DSG7 (havererar) har ett absolut nollvärde som begagnad när 7 år / 15000 mil passerat. Riskbilden för just den här varianten är så extrem, med kostsamma reparationer som följd, så bilen bör kosta och betraktas som skrot i och med att den faller utanför försäkringar och goodwillprogram.

Sedan kan man ju räkna baklänges, en 2010:a med 12.000 mil på mätaren är ju värd det som återstår tills den faller för VW's "ättestupa" (goodwillgränsen), dvs något du kan köra med i 2 år och/eller 3000 mil -sedan är det slut... (ekonomiskt sett).

Uppdaterat: 2015-11-18 17:00

Bilfirman resonerar lite som jag gjorde när jag mekade bil som mest " Du är gärna välkommen hit, men då får du köpa rätt bil"
Jag var så jäkla trött på vissa bilar, min verksamhet gick ut på enkla jobb till lågt pris, men med vissa bilmärken blev det alltid strul, följdfel, idiotiska konstruktioner, specialverktyg, fel reservdelar mm.

Jag brukade skoja till det lite, har du en bil på F, får du åka nån annan stans (Fiat Ford Frankrike Folkvagn)

Uppdaterat: 2015-11-18 22:04

Ja, det kanske är så att VAGs kvalitetsproblem bara är frukten av desinformation från andra tillverkare.... Eller är det så att ni som tvivlar bör ta av er era foliehattar.

Vill ni läsa föratahandsuppgifter så är det bara att ni besöker Facebook-sidan.

Eller så kan ni läsa detta dokument från Länsförsäkringar där A6 utmärker sig på ett föga smickrande sätt.

http://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/ovrigt/aa-om-oss/rapporter-och-undersokningar/04598-maskinskaderapport.pdf

Uppdaterat: 2015-11-19 00:35
Sammen skrev:

Ja, det kanske är så att VAGs kvalitetsproblem bara är frukten av desinformation från andra tillverkare.... Eller är det så att ni som tvivlar bör ta av er era foliehattar.
Vill ni läsa föratahandsuppgifter så är det bara att ni besöker Facebook-sidan.
Eller så kan ni läsa detta dokument från Länsförsäkringar där A6 utmärker sig på ett föga smickrande sätt.
http://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/ovrigt/aa-om-oss/rapporter-och-undersokningar/04598-maskinskaderapport.pdf

peugeot 307 verkar ha väldiga problem med växellådorna. Det hade jag ingen aning om..

Uppdaterat: 2015-11-19 08:36

85 procent av ams läsare skulle INTE kunna tänka sig att köpa en begagnad VW.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151119/vw-en-bilhandlarkatastrof

Uppdaterat: 2015-11-19 12:52
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
HT19 skrev:

Sammen wrote:Ja, det kanske är så att VAGs kvalitetsproblem bara är frukten av desinformation från andra tillverkare.... Eller är det så att ni som tvivlar bör ta av er era foliehattar.
Vill ni läsa föratahandsuppgifter så är det bara att ni besöker Facebook-sidan.
Eller så kan ni läsa detta dokument från Länsförsäkringar där A6 utmärker sig på ett föga smickrande sätt.
http://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/ovrigt/aa-om-oss/rapporter-och-undersokningar/04598-maskinskaderapport.pdf
peugeot 307 verkar ha väldiga problem med växellådorna. Det hade jag ingen aning om..

Dock ska då samtidigt sägas att Peugeot 307 har dom lägsta genomsnittliga reparationskostnaderna av dom alla och Audi A6 den högsta.

Uppdaterat: 2015-11-19 12:58

Shogun lägg ner det där tugget om VW:s skapare.

Uppdaterat: 2015-11-19 18:23

Tur de inte har japanska krockkuddar i alla fall ;-)

Uppdaterat: 2015-11-19 18:37
Diesel skrev:

Shogun lägg ner det där tugget om VW:s skapare.

Tryck på blockera så slipper ni se vad han skriver!

Uppdaterat: 2015-11-19 19:17

Men Shogun har ju faktiskt rätt, det var den lille korpralen med den fåniga mustaschen som bestämde märket VW, bilen skapade han ju däremot inte, det gjorde ju han som konstruerade världens första hybridbil redan för 115 år sedan!

Uppdaterat: 2015-11-19 19:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det märkliga var ju att VW på 1950-talet blev dömda för att Ferdinand snott Hans Ledwinkas konstruktion som användes på Tatra.
Men det är ju en annan sak.

Uppdaterat: 2015-11-19 20:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gäsp@ har helt rätt i att Hitler inte skapade VW första bil utan den fick man från Porsche som i sin tur stal den från Tatra för vilket VW fick betala skadestånd till efter kriget. Frågan man ställer sig är om man behöver ta upp så gammal historia i den här debatten?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tatra_97

Uppdaterat: 2015-11-19 20:03
Elbil2

Men då har ju vw en själ i så fall om man ska tro #86.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150618/alfa-romeo-chefens-sagning-tyska-bilar-har-ingen-sjal

Uppdaterat: 2015-11-19 20:20

Känns väldigt långsökt i så fall, Previa.... Eller snarare åt det provokativa hållet om man absolut känner sig manad till det.
Är själv i bilbytar-taget och min Golf värderas ungefär lika överallt - hos VW liksom hos flera andra märken . Så helt omöjligt verkar det inte vara att byta in en VW...:) Visserligen en fusk-diesel och ingen kamrems-bensinare men ändå.

Uppdaterat: 2015-11-19 20:23

Lite tufft att sia om framtiden.... Och om andrahandsvärdet INTE rasar - skall vi även då komma ihåg vad du sagt i denna tråd, Shogun...:) Jag skulle nog vara lite försiktigare med sådana "spådomar" trots allt.

Uppdaterat: 2015-11-19 20:39

Om några år kanske det blir med VW som det är med Saab, man får en schysst, skapligt ny fin bil för kaffepengar.

Om man då plockar ur motorn och bygger om oljepickupen, och försöker lura ventilen i oljepumpen, om det nu finns en tryckventil, till att höra oljetrycket något och kör på vettig olja och byta vid 1000 mil kanske man får en hyfsad bil, men en helgs jobb :)

Största skillnaden då blir att Saab forfarande är en bättre konstruerad och pålitligare bil, men en VW är ju trevlig när den fungerar.

Uppdaterat: 2015-11-21 10:58
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Uppmanar alla som hatar VW att sluta köpa dem. Har man ingen VW kan man ju vara lugn eller?

Uppdaterat: 2015-11-21 11:20
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Pi skrev:

Känns väldigt långsökt i så fall, Previa.... Eller snarare åt det provokativa hållet om man absolut känner sig manad till det.
Är själv i bilbytar-taget och min Golf värderas ungefär lika överallt - hos VW liksom hos flera andra märken . Så helt omöjligt verkar det inte vara att byta in en VW...:) Visserligen en fusk-diesel och ingen kamrems-bensinare men ändå.

Nej inte tror jag heller att det blir någon svårighet att byta in sin VW som tidigare. Det är inte så många av bilköparna som har något större intresse av tekniken i bilarna även om man kan tro det när man läser här, vanligast är nog att man köper en bil av samma bilmärke som man tidigare kört. Bilreklamen handlar inte längre om teknik utan mer om känslor och frihetskänsla för bilägare som inte längre byter hjul på sin bil som man lämnar på service, och snart klarar nog bilägaren att tvätta bilen själv eller fylla spolarvätska så vi som är teknikintresserade hör nog till ett utdöende släkte tyvär.

Uppdaterat: 2015-11-21 11:59
Elbil2