Vi Bilägares forum

Nya Mazda CX-3

Nya Mazda CX-3

Nu har jag provkört, och jag måste säga att jag gillar denna bilen skarpt! För det första det bekväma insteget utan att vara högt. Riktigt kul och pigg (120hk bensin) att köra. Växellådan är superb med härligt "köttigt" ingrepp, är det en Miata låda? Gillar inredningen i den, cleen men ändå nyskapande på någotvis.

Jag håller inte med VIB om att den var rymlig i baksätet, för jag med mina 183-84cm men med långa ben fick näppeligen plats bakom mig själv utan att skreva med benen kring ryggstödet, trångt att ta sig ut därifrån med fötterna. Annars satt jag mycket bra i framstolarna och fick lätt till en mycket bra körställning, bra skjutmån på ratten in-ut.

Bagaget var litet, mycket tack vare att i denna Optimum modell (med mest utrustning) fanns en subwoofer under bagaget som tog plats, har inte kunnat jämföra de modeller utan subwoofer då en sådan inte fanns tillgänglig. Inte heller dieseln eller 2,0 L bensin och inte någon 4wd version. Skulle vilja prova båda dessa också.

Sedan design.

Den är ju skitsnygg i mina ögon, snyggast i klassen lätt! Här har Mazda lyckats.

Man får gräva i madrassen och känna om det finns något till övers, är det Kia Ceed eller Lexus som går bort denna gång?! ;o)

Uppdaterat: 2015-09-16 16:43

Kommentarer

Provsatt en Optimun bensin 4WD automat igår. Blev tyvärr inte mera än provsittning för bilen var inte iordninggjord utan stod fortfarande på handlarens bakgård...:) Bilen är förhållandevis låg i insteget upplever jag trots att jag själv är relativt kort - dock inte obekvämt låg utan hyfsat lagom för mig. F ö håller jag med om det mesta Shogun skrivit i inlägget ovan. Tyvärr måste man gå på den högsta utrustningsnivån om man t ex vill ha adaptiv farthållare och nåt såpass trivialt som backkamera. Och det utförande jag provsatt kostar då ca: 240.000 kr - sen tillkommer den obligatoriska dragkroken. I mina ögon rätt dyrt för en liten SUV med begränsat utrymme i både baksätet och bagaget. Provkörde en Mazda 2 häromveckan och förarmiljön i den påminner ju mycket om den i CX-3. En sak jag inte riktigt gillade var den svaga kontrasten på bl a hastighetsmätaren mellan siffror och bakgrund - kanske inget problem för 30-åriga ögon men för oss äldre kan det vara problematiskt under vissa ljussituationer. Där har Mazda mycket att lära av t ex VW som har mycket lättavlästa instrument - under alla ljusförhållanden. F ö var denna lilla automatväxlade bil väldigt trevlig att köra och automaten jobbade väldigt smidigt i alla hastigheter. Saknade adaptiv farthållare (trots högsta utrustningsnivån) men f ö var den helt OK utrustningsmässigt.

Uppdaterat: 2015-05-22 07:21

Hur var det med bullret?
Jag har inte kört den här men CX-5 bullrade nästan som en gammal Tgb 13! Vid 110 var det omöjligt att föra ett normalt samtal och även vid lågfart hördes dieselknacket väl mycket.
Synd, bilen var trevlig i övrigt, men onödigt stor för mig.

Uppdaterat: 2015-05-22 09:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan inte uttala mig om CX-3:an eftersom den inte var möjlig att köra igår. Men Mazda 2:an tyckte jag var helt OK - i alla fall i relation till de bilar jag kört i den storleks/prisklassen. Visst - allt kan bli bättre men man måste trots allt sätta bekvämlighetsegenskaper i relation till just bilstorlek och pris.

Uppdaterat: 2015-05-22 09:33

Det var det jag gjorde, men CX-5 ligger ju en högre klass.

Uppdaterat: 2015-05-22 09:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det känns som att Mazda verkligen har ryckt upp sig. Fina interiörer och ett annorlunda tänk med motorerna. Nackdelen är väl buller (brukar dock inte vara så känslig för det) och att man – i likhet med många andra japanska tillverkare – endast paketerar utrustning i grova paket. Min Honda Civic gick inte heller att få med adaptiv farthållare, om man inte valde den allra högsta utrustningsnivån. Känns lite löjligt när VW skickar med adaptiv farthållare redan i det billigaste utrustningspaketet på Golf.

Var själv sugen på en Mazda 6 Wagon när jag skulle köpa kombi förra året, men tyvärr fanns det just då ingen Mazda-återförsäljare i stan, så det blev inte ens någon provkörning.

Uppdaterat: 2015-05-22 09:56

Jo - när det gäller autobroms och adaptiv farthållare så måste man nog säga att Golf är ett föredöme i det att det är standard redan från Master-utförandet vilket i praktiken är den lägsta utrustningsnivån i Sverige. Tänk om övriga märken också anammande den filosofin när det gäller denna säkerhetsutrustning och inte tvingar oss köpare att välja den högsta utrustningsnivån bara för dessa 2 detaljer. Lika löjligt är det egentligen med backkameror när nu mer eller mindre alla nyare bilar har stora och fina färgdisplayer - varför inte montera en backkamera som säkert inte kostar mera än en hundralapp i producentledet - om ens det. Sen hade det ju varit trevligt om Mazda 3 hade funnits i kombi-utförande - apropå Mazda... Men det verkar vi få se oss om i stjärnorna efter...

Uppdaterat: 2015-05-22 10:30

Som sagt - här hos vår handlare finns det automatväxlade CX-3 men jag är osäker på om det är bensinare eller diesel - men gissar på bensinare. Så snart de är iordninggjorda så skall jag testa den motorvariant som dom har.
Men priset med nödvändig (?) utrustning drar iväg till alldeles för höga nivåer för denna lilla bil känns det som. Man får t ex en Suzuki Vitara bensinare med 4WD, manuell växellåda och metallic för ca: 195.000 kr (listpris) i en rätt hög utrustningsnivå (Exclusive - inkl bl a autobroms , adaptiv farthållare och backkamera).
Jag upplever Vitaran som rymligare både i kupén och bagageutrymmet men CX-3:an känns lite mera "ombonad" och elegantare i kupén - Vitaran mera "rustik" men inte alls som t ex en Dacia Duster - en sån vill man helst blunda så man slipper se exteriör och interiör...:) Men den kan ju vara bra trots detta.

Uppdaterat: 2015-05-22 11:52

Håller med att Mazda har blivit riktigt lyckade numera, är själv sugen på nya Mazda 6 sedan med 192hk bensinmotorn, ska vid något tillfälle åka och prova en.
Hoppas bara att det finns någon bensinare att prova, brukar ju i regel alltid finnas diesel varianter att prova.
Men en sak är säker, det är väldigt mycket bil för pengarna eftersom en fullutrustad Mazda 6 sedan får man för lite drygt 330 tusenlappar och det är bra tycker jag.

Uppdaterat: 2015-05-22 14:14
Pär

Ja Pär 6:an bör du prova, en riktigt trevlig bil. Den vi körde hade dock diesel, men var riktigt pigg, lådan växlade inte till sexan förrän vid en bit över 5000 varv och då stod nålen på 160!
Men tyvärr, bullret!
Jag är kanske extra känslig, men jag jämförde med flera andra i samma klass.
Men jag ska prova en 3:a

Uppdaterat: 2015-05-22 21:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ska absolut prova nya 6:an, blivit lite nyfiken på Mazda numera... Dom gör snygga bilar.

Uppdaterat: 2015-05-22 22:23
Pär

Jodå, Shogun, Mokka finns med både fyrhjulsdrift och automatlåda.
Men den väsnas också tycker jag.

Uppdaterat: 2015-05-24 19:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En polare har just köpt en ny Opel Mokka med 140 hk bensin och automat, då är den utan 4x4 men han har inget behov av det så funkar ju då... Annars så tog han allt i utrustning och 19" fälgarna och då blir bilen riktigt lyckad, fast man skulle lätt kunna klämma på 21" när bilen har så pass stora hjulhus.
Sen är bilen riktigt snygg med helläder, den blir lite lyxigare då.

Uppdaterat: 2015-05-24 20:30
Pär

Den dundrar ännu mer med 21"!

Uppdaterat: 2015-05-24 20:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Liten (trång i baksäte + bagage) men trots det dyr är nog tyvärr det som karaktäriserar CX-3.an. Dock är CX-3:an rätt trevlig i inredningen för förare och framsätespassagerare.

Uppdaterat: 2015-05-25 06:28

Vad är det som gör att ni dras till bilar som ser ut som köttbullar (eller är det hårbollar)?
De flesta jag känner bor längs belagda vägar så AWD är sällan nödvändigt. Markfrigång ser kanske praktiskt ut, men i praktiken är det ju bara något som kostar pengar.

Uppdaterat: 2015-05-25 08:04

Jag håller med dig Shogun, de flesta bilar har obekvämt in- och ursteg och en högre sittposition är inte bara bekvämt utan kan också ge en bättre överblick, men det gäller ju bara så länge inte alla åker i höga bilar....
Jag har en längre tid haft problem med en höft, som nu är fixad och nu kan jag ta mig in i väldigt små bilar utan större problem :o).
De bilar jag färdas mest i, Saab och Volvo, har tidigare gett mig problem, 940 och XC60 går hur bra som helst , men V70 kräver att man kryper ihop för att inte slå i huvudet, "nackspärrsbil" som den kallas på jobbet. 9-5 har inte det problemet, men har för hög tröskel för att vara bekväm och i 9-3 sitter man alldeles för lågt.
En granne har sedan ca ett år leasat en Mokka (2WD) och han är väldigt nöjd, han berömmer just insteget och att han sitter högre.
Men jag gillar inte inredningen, jag tycker den är ful.
En annan granne, som jag skrivit om tidigare, (han som svurit över Avensis) åker C5 som han är väldigt nöjd med (trots dyra reparationer!), men den bilen är ännu sämre än V70 att ta sig in i. Hans fru åker Kashkaj och den är väldigt bra att komma i. Man sitter också högt och bra och jag tycker att det är en riktigt trevlig bil bortsett från en massa pip och blinkande i tid och otid. Hennes är dessutom så omodern att den inte ens har automatlåda, det är egentligen det enda jag saknar i den.
Men du har kanske provat Kashkaj?

Uppdaterat: 2015-05-25 09:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu skall jag inte vara tvärsäker eftersom jag bara provsuttit CX-3 en enda gång men spontant tyckte jag inte att den hade så hög sittposition som man kanske skulle förväntas att tro. Sen är det lite lurigt med sittpositionerna... Jag är relativt kort så en bil som t ex nya XC 90 medför att jag får "hasa" mig ner när jag skall ur så den är inte heller bekväm för mig - men kanske för er som ligger runt 1,90 i längd...
Bland de mera bekväma bilarna att ta sig in i för mig är faktiskt Kia Venga och Hyundai ix20. Ser fram emot den nya modellen av ix20 eftersom de nuvarande modellerna är en aning till åldern komna och inte aktuella för mig personligen. Men allt är ju personligt hur man upplever hur det är att sätta sig i bilen och sedan ta sig ur den. Men det behövs nog egentligen inte speciellt höga bilar för att förbättra dessa egenskaper. Däremot skulle jag uppskatta lite högre markfrigång än vad många bilar har idag - och min egen Golf är definitivt inget undantag i det avseendet. Så man kanske trots allt får klara sig med 2WD för då är urvalet lite större.

Uppdaterat: 2015-05-25 10:25

Även jag var nära att köpa första versionen av Qashqai av samma orsaker som Shogun nämner men leveranstiden var så olidligt lång i början så jag avstod.
Tror inte att priset i praktiken skiljer speciellt mycket mellan en Qashqai och en CX-3 eftersom det antagligen finns större prutmarginaler på Qashqai'en.

Uppdaterat: 2015-05-25 10:32

Shogun, visst var jag ironisk, det var inte bilen utan tanten som är omodern, hon gillar att sitta och rycka i en pinne. Märkligt egentligen, hon kör mycket, upp till 6000 mil om året, men det är förstås mest landsväg.
Karln däremot är helsåld på automat trots hans bakgrund som raceputte (eller kanske därför?), han har en vägg fylld av bucklor.
Nej någon Kashkaj blir det inte, jag gillar inte den där lite slingrande rörelsen som finns på alla SUV jag provat, även om den var trevlig.
Men jag ska prova nya Mazda 3an och se om den uppträder likadant, jag behöver inte längre lika stor bil privat och absolut inte 4WD.
Och nu när jag kan krypa in så väntar jag med intresse på nya Giuliettan!

Uppdaterat: 2015-05-25 12:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Just Nissan Qashqai tycker jag är intressant, mest för att dess design (första modellen) på något skumt rätt tilltalade vissa människor jag aldrig trodde skulle säga att en SUV var snygg och skapa habegär.

Den senaste upplagan tycker jag börjar likna något och tilltala mig, men den första tyckte jag var riktigt trist. Men ändå intressant att den tilltalade så många icke SUV älskare med dess, i mitt tycke, rätt trista design.

Uppdaterat: 2015-05-25 14:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Shogun
Är Mokka-ägare sedan 3500 mil sedan. Diesel, manuell och 4wd, Håller på att titta runt efter en efterträdare, snart dags att byta. Har kollat på cx-3 på nätet men ej kommit till i real Life. Jag tycker Mokkans diesel är pigg :-), så det skall bli kul att ta en provkörning med cx-3:an. Flera som säger att den är alert och snyggare på riktigt än på bild. Mokkan är bullrig (18 tums däck) så det skall jag jämföra, vill ha en bil som går tystare. Det är lite besvärande när man kommer från större bilar och gör en downsizing, bullret är klart värre i de mindre. Men de e väl klart de måste spara in på något för att kunna hålla lite lägre priser.

Uppdaterat: 2015-05-25 17:35

Shogun, kolla Jeep Renegade, bara drygt 210000:-, ganska prisvärt, men vill man ha automat blir det drygt 280000:-, då ingår det till en del annat också!

Uppdaterat: 2015-05-25 18:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En av mina leverantörer talar varmt om Jeep, nu har han en HiLux, men ändå är det Jeep som gäller (??)
Jag begriper inte nånting, jag måste prova...
Men åter till 3an, hur är det med bullret? Jag är ju känslig för det, av de bilar jag varit med och provat under våren när sonen skulle ha ny tjänstebil var det bara två som var klart tystare än 9-5an, Passat och Mondeo, kanske Golf också.

Uppdaterat: 2015-05-25 19:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vart hittar jag vrid/effektkurvor på Mazdas bensinare?
Kanske kan vib upplysa "oss" intresserade?

Uppdaterat: 2015-05-25 21:59

Jo jag förstår att det är stor skillnad mot Lexus, men jag menar mot bilar i samma klass.
Men buller är komplicerat, det som stör en person kan en annan uppleva nästan behagligt!
Inte ens en bullernivåmätning med frekvensanalys kan avgöra hur störande bullret är, naturligtvis om det ligger inom acceptabla nivåer.
Men det blir till att kolla själv förstås.

Uppdaterat: 2015-05-25 22:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Grattis Shogun på din nya framtida kärra, sen när du får bilen så får du lägga upp en tråd om ägandet... Har själv börjat bli lite sugen på en Mazda, så är väldigt sugen på hur ägandet är på en sådan, dock så funderar jag på en 6:a men är ju samma märke :-)

Uppdaterat: 2015-05-28 20:44
Pär

Låter lovande att dom tyckte 6:an var så bra att dom köpte en till, bättre betyg är ju svårt att få.
Ska bli spännande att läsa hur ägandet kommer bli på eran nya Cx-3:a sen var det ju riktigt bra att få så pass bra för inbytes bilen, allt känns ju så mycket roligare då när man får den nya när mellanskillnaden inte är allt för hög.
Ja en bild på gamla skulle vara trevlig innan ni lämnar in den.

Uppdaterat: 2015-05-28 21:10
Pär

Det var ett tufft byte - från Lexus till en liten Mazda. Trodde att det var er Ceed som skulle ersättas.
Nåja - hoppas den kommer att fungera bra för er.

Uppdaterat: 2015-05-29 19:04

Ja det måste kännas tufft att gå från Lexus till en 3a, men du vänjer dig säkert, men det tar nog några mil.
Men kanske inte lika många mil som när jag i min ungdom gick från en något skrämd Simca 1500 till en 1100. När jag kom ut på motorvägen och skulle köra om en farbror som höll 70 och jag trampade på allt jag hade hände det ingenting!
Det var en bil som gav mig några svettiga tillfällen innan jag vande mig att omkörningar kunde ta tid.
Annars var den hyfsad, hängde med 20000 mil.
Men att gå från en stor komfortabel bil till en mindre lite mer högljudd kräver ändå en hel del tillvänjning.
Men det ska bli intressant att höra hur du upplever det.
Jag är ju själv på gång att skaffa något mindre eftersom jag inte behöver så stor bil längre, men varje gång jag kommer i en mindre bil blir jag fundersam.
Jag vill åka mjukt och tyst och den får inte vara för trång.

Uppdaterat: 2015-05-30 09:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad ska du då köpa saabnisse?

Uppdaterat: 2015-05-30 15:05
Pär

Det vete sjutton, men jag väntar på nya Alfetta, men det tystaste bland de mindre som jag hittills provat är Golf 7, den går mycket tystare än 6!
Men så var det de tyska träbänkarna förstås! Få se om det går att lösa.

Uppdaterat: 2015-05-30 21:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok god jaktlycka får man säga :-)

Uppdaterat: 2015-05-30 20:52
Pär

Shogun, jag har som jag skrev tidigare inte provat Mazda 3, men Golf 7 går märkbart tystare än Mazda 6.
Det kanske är Golf 6 du menar, för den går inte särskilt tyst!

Uppdaterat: 2015-05-30 21:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej jag håller med där, standardstolarna i Golf är ingen höjdare, det är ju inte några av de tyska träbänkarna, man måste upp rejält i prisklasser innan det blir bra stolar.
Men helt riktigt finns det bättre stolar till både Golf och Passat, men de ingår i paket som fördyrar bilköpet avsevärt.
Men jag provade den med 110hk diesel och Mazda 6 med 180hk så det var ju lite skillnad på körning och fart men nog upplevde jag Golf som tystare.
Det här med obehag av buller upplevs ju olika av alla, jag har skrivit om det tidigare. T.ex. vid ViBs ljudmätning fick Golf 7 beröm för att den gick betydligt tystare än tidigare, men för att man ska kunna analysera buller räcker inte mätning av styrka, det krävs även en frekvensanalys eftersom ett ljud på 80dB är väldigt störande, men normalt endast från ca 20-3000Hz ovanför och under den frekvensen hör de flesta mycket sämre.
Men det är väldigt individuellt, har man en hörselskada kan vissa frekvenser vara väldigt obehagliga även vid en låg nivå.

Men jag kollade upp priset på just den Golf jag körde och den hamnar över 270000:- och då hade den ändå inte riktigt all utrustning jag vill ha.
Ganska saftigt för en bil i den klassen.

Uppdaterat: 2015-06-01 08:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om vi skall tala om utrymmen så vill jag nog påstå att Golf Sportscombi (Variant), och f ö många andra kombis i Golfklassen, är avsevärt rymligare inombords och inte minst i bagageutrymmet än vad en CX-3 är så är det utrymmen man är ute efter så är de inte på nåt sätt jämförbara. Så prisjämförelser mellan CX-3 och en kombi i Golfklassen känns helt irrelevanta - det är ju 2 olika typer av bilar. Jämför istället en CX-3 med motsvarande utförande av t ex nya Suzuki Vitara - vilken f ö även den är rymligare både i kupén och bagageutrymmet än CX-3. Jag vidhåller att CX-3 f n är lite väl högt prissatt, tyvärr.

Uppdaterat: 2015-06-01 10:24

Nu jämförde jag Golf Sportsvan (den var det inte tidigare) med 125hk bensin och lite tillval (krångligt, lägger man till något man vill ha måste något annat bort eller en massa man inte vill ha läggas till för dyra pengar) och då hamnar priset på 305000:-! Häftigt. det var ungefär vad jag gav för Saaben och det tycker jag ändå är mera bil med betydligt starkare motor och delvis bättre utrustad. Men det var ju en tid sedan förstås.
Nu säger ju inte priserna man räknat ut på hemsidan allt, det brukar alltid finnas prutmån hos säljaren.
Ja Shogun jag håller på att titta på videon, men det tar lite tid, den är ganska lång och jag får titta i pauser när inget annat kräver tid.

Uppdaterat: 2015-06-01 11:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Provsatt en CX-3 i veckan och fick inte plats, satt som i ett skruvstäd.
Det märks att dek är baserad på lilla Mazda 2.

Uppdaterat: 2015-06-07 08:43
Shogun skrev:

Saabnisse.
Ja, det var saftigt för så liten bil. Men Mazda Cx-3 är heller inte speciellt billig i den version jag har valt med 4wd automat och största bensinmotorn. För att få 4wd så var bilen tvungen att ha största bensinmotorn om man inte ville ha dieseln som blivit ännu dyrare. Men då är Cx-3 ännu något mindre än Golf inuti upplever jag det speciellt i baksätet. Man sitter dock något högre och bekvämare i Cx-3 och med lättare ur och insteg. Men upp till 270000kr når inte Mazdan på långa vägar i mitt fall. Men i 2wd och med minsta motorn på 2,0L och 120hk automat och mesta utrustningsnivå Optimum kostar bilen ca 213000kr utan automat 199900kr, billigaste version 169900kr.
Har du sett videon ovan med Cx-3? Den var väldigt genomgående och pekade på positiva och negativa saker om bilen ända ner till små detaljer.Så man fick en bild av bilen även om man inte själv provkört, ska följa denna sait även på andra provkörningar märken då den var så utförlig.

Har din CX-3 dykt upp ännu Shogun? Hämtade våran (Optimum, Soul Red, man, 120 HK) idag... Men till skillnad mot dig behöll jag min Lexus IS300h som andra bil ;-)

Uppdaterat: 2015-10-27 19:28
Gäsp skrev:

CX3 ska inte ha skyll för att vara tyst och bekväm ..
"Trång bullerlåda" heter den väl i efternamn?

Hade i alla fall inga bekymmer med buller på motorvägen hem, helt OK(dock inte Lexus tyst), bekväm jodå mycket skön att köra och att åka med i på passagerar plats fram.

Uppdaterat: 2015-10-27 19:43
Shogun skrev:

ML.
Jo då, hämtade den 25Augusti. Klart du ska ha kvar kvalitetsbilen som andra bil☺ Fick ju bra betyg din andra bil i senaste TV test, sämre gick det ju för Mercedes, men vem är förvånad över dessa tyska märken som lever på gamla meriter och fanatiker.....

Jag är inte ett dugg förvånad Shogun ;-) jag är inne på min 4:e kvalitetsbil från Lexus nu....Är du nöjd med din CX-3a så här långt? Kan inte släppa den med blicken så här långt...verkligen en fullträff designmässigt både interiört som exteriört.

Uppdaterat: 2015-10-27 19:58

Angående utrymmet så är det också helt OK tycker jag...det är ju ingen stor bil vi snackar om här utan en bil mellan Mazda 2 och 3. Hade jag behövt större finns CX-5 att tillgå. Bagaget är i minsta laget. Var ute och körde på mindre vägar nu på morgonen och jäklar vilken rolig upplevelse det var...Ja VW och icke-design (standard 1A) hör ihop.

Uppdaterat: 2015-10-28 10:29

Hissar denna tråd eftersom även jag har en CX-3 Optimum som ett av mina tänkbara val. Lite trång i baksätet och litet bagageutrymme har vi redan konstaterat och den hade gärna fått vara lite högre - både i markfrigång och sittposition. Men man kan inte få allt här i världen. Ja - om man slantar upp avsevärt mera än för denna modell går det givetvis. Men Optimum-versionen av denna är en av få bilar utan omfattande och dyra tillval som uppfyller mina krav och även de flesta önskemålen. Ni som nu har en sån här - har förstahandsintrycken stått sig ? Har även kollat lite på Vitaran men för att få Xenon eller LED-ljus så måste man upp i High Executive-utförandet och priset för den tycker jag personligen är lite för mycket för vad den bilen ger. Visst - den är rymligare än CX-3:an, man sitter högre och den har ca: 4 cm högre markfrigång - och 4WD "på köpet" men det är inget krav från min sida. Men där stannar väl fördelarna. Lite tråkig bensinmotor om än väldigt snål på dropparna och interiör och instrumentering matchar ju definitivt inte CX-3:an - frånsett stolarna som har längre sittdyna. Lite "bruksigare" intryck som ViB kallade det men för priset kanske lite för "bruksig"...:) Sen litar jag väl lite mera på Mazda som bilmärke än på Suzuki men det kanske är dåligt underbyggt. Sen kan jag säga till Shogun att Optimum har "dubbla" autobromssystem varav det som bara finns i denna modellvariant jobbar upp till 145 km/t där det standardmonterade enligt uppgift jobbar till ca: 30 km/t. Nåja - detta är sånt man hoppas slippa använda så vad det är värt är svårt att bedöma.
Så - vad säger ni som äger en CX-3 - vågar ni rekommendera den även efter ett tags ägande ?

Uppdaterat: 2015-11-12 20:40

Nypriset idag på en CX-3 Optimum 2,0/120 hk manuell är 202.900 kr. Sen tillkommer metalliclack (röd), avtagbar dragkrok, vinterhjul (Conti), stänkskydd och bagagerumsmatta vilket Mazda får till 235.700 kr totalt. Sen ett antal tusenlappar i rabatt men trots allt är prutmånen lite begränsad på en bil med ständiga leveranstider på typ 3 månader. Såg att automaten kostar 14.000 kr - kanske dags att fundera på den också... Ditt omdöme Shogun om denna automatlåda ?
Största nackdelen känns det som att leveranstiden är - minst 12 w och kanske ännu några till.
Åkte ett 30-tal mil med Golfen i förmiddags och insåg att det inte är många av de bilar jag provkört (och det är rätt många) som matchar dess helhet när det gäller främst förarmiljön och förarkomforten - och även ljudsystemet i min bil. Det finns många omtänksamma detaljer som man kanske inte tänker på vid en kort provtur... Nåja - eftersom jag sällan köper samma bilmodell 2 gånger i rad så får jag nog ändå försöka klara mig med nåt annat..:) Vi får väl se om det blir en CX-3 som får ta vid. Eller så får man växla ner och ta nåt riktigt basic...:)

Uppdaterat: 2015-11-13 00:19

Körde nya Astran idag (ja - i mörkret för att kolla belysningen). Tycker dock att Opel är lite snåla på utrustningen - t ex ingår varken backkamera eller adaptiv farthållare i den högsta utrustningsnivån (den jag provkörde). Och f n finns ingen automat enligt säljaren. Körde 1,4T/125 hk (tror jag det var) och den var hyfsat pigg. Deras adaptiva LED-ljus är ju intressant men frågan är ändå om det tillför så mycket i praktiken - blev i alla fall inte jätteimponerad. Enkelt utförande i bagaget - bara en tunn, fast matta direkt mot plåten såvitt jag kunde se. Kompressor och "gegga" skulle finnas i nåt fack på sidan av bagaget. Hade dock nåt som jag saknar i CX-3:an nämligen det som många har numera alltså igenkänning av hastighetstavlor. Glömde kolla om den har ABS- eller ventilbaserad TPMS. Tar den ABS-baserade alla dagar i veckan. Förutom VAG så har ju bl a Mazda och Peugeot ABS-baserad.

Uppdaterat: 2015-11-13 01:12

Igenkänning av hastighetstavlor var en bra grej har jag blivit klok på, något jag inte ens visste fanns när jag köpte bilen. Tavlan kommer upp i färg vid sidan på den digitala mätaren i god tid och blir då något man knappast missar.

Uppdaterat: 2015-11-13 09:24

Shogun - baserat på Mazdas cirkapriser på bil och samtliga tillval så blev rabatten inte mera än drygt 9.000 kr - lite dåligt anser jag. Sen hänger det ju också ihop med vad man ger för mitt inbyte och där ligger faktiskt Mazda lite högre än flera andra.

Uppdaterat: 2015-11-13 10:52

Pi, vad tyckte du om nya Astra jämfört med nuvarande generation? Exempel vad gäller komfort och ljudisolering. Och motors egenskaper.

Uppdaterat: 2015-11-13 11:13

Så länge sen jag provkörde den förra generationen (f d nuvarande) så jag kan inte göra några jämförelser. Denna nya var väl helt OK att köra men den utmärkte sig inte heller positivt gentemot sina närmaste konkurrenter tycker jag. Men det skall påpekas att det bara var en kortare tur - typ 12-15 km. Fick inte låna den längre tid igår. Som jag redan nämnt så var det t ex väldigt "billig" inredning i bagageutrymmet och det dyraste utförandet hade inte ens adaptiv farthållare och backkamera - nåt som jag tycker bör ingå i nyintroducerade bilar i klassen, prisklassen och dess högsta utrustningsnivå - jämför t ex CX-3 som avhandlas i denna tråd. Visst - det gick att få som tillval men i högsta utrustningsnivån vill jag gärna ha mera än det det som ingår i Astrans. Men åter - smaken är som baken...:)

Uppdaterat: 2015-11-13 12:48

Har ännu inte kollat med Peugeot men övriga handlare har bjudit på tusenlappen lika mycket för Golfen så det verkar ju vara ungefär där som inbytespriset ligger. Har aldrig tidigare varit med om så likartade bud på den gamla bilen. Men sen skiljer sig ju rabattsatserna lite åt och där ligger nog VW högst = bästa rabatten. Men till slut är det ju summan på raden längst ner som är intressantast om bilarna i övrigt är ungefär jämförbara. Sen vill jag ju inte gärna ha samma märke och modell två gånger i rad...:) Sen pågår det ett parallellt race här i huset där vi skall byta ut vår gamla Mazda till nåt nyare och just nu har vi en Mazda 3:a från 2014 (nya modellen) på G som också är väldigt intressant. Men blir det 2 Mazdor så blir man väl plötsligt kallad Mazda-älskare...

Uppdaterat: 2015-11-13 13:03

Shogun - 202.000 kr + alla tillval - sen en rabatt på ca: 9.000 kr. Vill minnas det landade på ca: 226.000 kr.

Uppdaterat: 2015-11-13 16:30