Vi Bilägares forum

Ny bil rost i hjulnavet

Ny bil rost i hjulnavet

Köpte ny bil, har haft den knappt en vecka. Men det syns lite rost i hjulnaven bak. Bilen har vinterdäck nu på plåtfälgar. Och det är på insidan av det som syns i centrumhålet på fälgen. Är det normalt på en ny bil efter 5 dagar, eller såg det redan i lördags, hämtade bilen förra onsdag. Det är inte jättemycket och det är bara på ytan, men i alla fall.

Uppdaterat: 2015-11-09 08:50

Kommentarer

Rost på bromsskivan, uppstår över natten.

Uppdaterat: 2015-11-09 09:01

Ok, då är det inget jag behöver oroa mig, eller ta kontakt med bilhandlaren.

Uppdaterat: 2015-11-09 10:17

Nä, det går inte att göra mycket åt....

Uppdaterat: 2015-11-09 12:28

Här är en bild hur det ser ut.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-11-09 12:46

Vad är det för bil?(Märke, modell)

Uppdaterat: 2015-11-09 16:16

Bilen är Opel Astra sports tourer, hämtade bilen förra onsdag, bilen har gått 40 mil. Det är bilen som jag har i min avatar, dock är bilden väldigt liten.

Uppdaterat: 2015-11-09 16:48

Du har väl inte haft den utomhus? Den trivs bäst i bilhallar!=)

Uppdaterat: 2015-11-09 17:05

Aftonbladet kanske inte är favoritkällan, men här är lite intressant läsning när det gäller rost på nya bilar:

http://www.aftonbladet.se/bil/article20777765.ab

Uppdaterat: 2015-11-09 17:43

Är det en lagerbil du har köpt? Jag kommer ihåg när jag jobbade GM/US. Då fick vi order om att inte hissa upp bilen när kunden var med. Allt för att han inte skulle se att ramen och underredet var roströda!

Uppdaterat: 2015-11-09 20:47

Det borde gå att stoppa rosten genom att smörja in med syrafritt smörjfett eller linolja.

Uppdaterat: 2015-11-09 21:02
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Zosma,rosten just där är väl inget att bry sig om,estetiken är ju en annan sak.
Smörj in "rosten" med lite olja så kommer det att se likadant ut i flera år.

Uppdaterat: 2015-11-10 00:37

Ja, svarta stålfälgar är väl inte världens snyggaste kanske. Men fick dom och nya vinterdäck, så dom får duga och köra på vintern. Dock saknar dom TPMS. Vilket sommardäcken har.
Men nu har jag i alla fall fått svaren, att det är inget att oroa sig. Så tack alla.

Uppdaterat: 2015-11-10 08:11

Jag har vinterdäck svarta stålfälgar med navkapsel på ser snyggare!

Uppdaterat: 2015-11-10 09:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Raderade några inlägg som va lite väl långt från ämnet ;)

Uppdaterat: 2015-11-10 10:10

Du kan unna din nya Opel fyra begagnade navkapslar till en liten kostnad. :)
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Opel/OPEL-ASTRA-J/2010_2016/F%C3%A4lgar-&-D%C3%A4ck-&-Tillbeh%C3%B6r/Navkapsel/Alla/

Uppdaterat: 2015-11-10 10:10
Power to the people

Här har du förslag på hjulsidor som får din Astra att se lika elegant ut som Gäsps Phateon:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Navkapslar/Hjulsidor-4-st-2000031586/
33972 t.ex.

Uppdaterat: 2015-11-10 12:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fast eftersom dom saknar TPMS, så får man ju meddelandet varje gång man startar bilen, och att lampan lyser för det. Nu stör inte lampan så mycket, eftersom den inte blinkar hela tiden. Blinkar ca 60 sekunder efter att man startat bilen.
Ska kolla lite på fälgsidor. Men hur är det med dom bultarna, går hjulsidorna att montera.

Uppdaterat: 2015-11-10 13:06

Men rosten kommer oberoende av bling-bling :(

Uppdaterat: 2015-11-10 13:38

Tycker det var dåligt att du inte fick fälgar som är anpassade till din bil, men du köpte den kanske inte av handlare?

Uppdaterat: 2015-11-10 16:05

Bilen är köpt från Opel handlare. Men nu har jag köpt hjulsidor i alla fall. Inte monterat dom än. Blev från mekonomen, eftersom det fanns i närheten.

Uppdaterat: 2015-11-11 08:11

Vet inte hur det är nu med förr var pirat när det gäller hjulsidor till plåtfälg rena skiten, brukade lossna rätt snabbt.
Priserna på original har gått ner också kraftigt så troligen inte så dyrt.
Så har du möjlighet att lämna tillbaka till Mekonomen och köpa original så kan det vara värt det.
Dessutom snyggare med original förmodligen.
Rimligen borde handlaren du köpte bilen av kunna bjuda på detta också.

Uppdaterat: 2015-11-11 22:04

Kan ju vara så, men tror inte att plåtfälgarna med vinterdäcken är original heller. Nu var inte dom här jättebilliga heller, behöver ju inte vara bättre för det. Men dom gick på 398:- Men till Biltema hade jag haft 4 mil enkelresa.

Uppdaterat: 2015-11-11 22:04

Plåtfälgarna är säkert ok men det som är snyggt är ju nya original-kapslar!
Och nya sådana.
Kan vara värt besväret att ringa å fråga om pris på nya såna i alla fall.
Jag skulle hellre köra utan än sätta på dåliga och fula piratgrejor.
Du har ju ny bil, inte så kul då att lida genom vintern med fula hjul.

Uppdaterat: 2015-11-11 22:10

Om hjulsidorna sitter aningen löst (eller hårt) så finns det en lösning... Det sitter nämligen en ring av ståltråd på insidan av hjulsidan som spänner ut plastbitarna som låser fast hjulsidan mot fälgen. I denna ståltråds-ring så brukar det vara ett V bockat - genom att böja lite i detta V kan man öka eller minska spänningen i denna tråd så att dom sitter "lagom" hårt.
F ö tycker jag att det är riktigt fult att köra med plåtfälgar utan hjulsidor - och dessutom skitar det ju ner hjulcentrum m m.
Sen har väl ingen sagt att TS nya hjulsidor är fula - eller har jag missat nåt ?

Uppdaterat: 2015-11-11 22:24

Pi, i dom billigare hjulsidorna som fanns förr så saknades den ståltråden eller var av sämre konstruktion. Det var original som satt på bra (om man säkerställde att den satt fast runt om så att säga, gäller att dubbelkolla det när dom monteras på). Vad Mekonomen har för grejor vet jag inte men troligen bättre än Biltema hur som helst. Sen var det ju det estetiska och snygga hjulsidor gör mer än man kanske tror för intrycket på hela bilen, då passar nog original bäst, man vill ju ha Opel logga om inte annat.

Uppdaterat: 2015-11-11 22:42

Jo leifer, han rekommenderar original, för dom andra är fula oxh ramlar av...
Det är väl en smaksak, jag tycker han gjorde rätt, originalkapslar är snorfula....
Mina volvo originalkapslar är så fula att jag inte har dom på, skäms för dom.
Att en har ramlat av,så jag bara har 3 kvar spelar också in....

Uppdaterat: 2015-11-11 22:51

Lite fascinerande, skriver jag att solen är gul, så kommer det numera ett gäng och skriver att jag har helt fel och solen är blå. Eller att man i alla fall måste hitta på nåt som motsäger det jag säger bara för saken skull (ja självklart kan det finnas olika åsikter eller upplevelser om detta men i alla fall).

Hur som helst, jag har helt andra erfarenheter av Volvo original än den där duccedriver som skriver här. Dom både var snygga och satt på riktigt bra!

Så det var mitt tips, andra får tipsa om vad f-n dom vill.

Uppdaterat: 2015-11-11 22:59

Leifer, 940 hade samma kapslar som min volvo, skillnaden är att en 940 får ett designmässigt lyft av rensimattor. ..

Uppdaterat: 2015-11-11 23:46

Precis som Gäsp skriver så har också de hjulsidor jag köpt på Biltema haft trådringarna.

Uppdaterat: 2015-11-12 07:06

De sitter nog kvar om man gör rätt.
Däremot är de spröda i plasten, och kanske inte så åldringsbeständiga, så man får vara försiktig när man tar av/på.
Men för ett par hundringar gör de samma jobb som original, som oftast kostar över tusenlappen.....
Dom ska ju bara skyla den fula fälgen....

Uppdaterat: 2015-11-12 07:26

Dom billiga (pirat) av plast som jag en gång i världen hade på min Opel satt fast nästan för bra. På min Saab med original rostfria var jag tvungen att fästa dom med buntband. Finns säkert billiga också som lossnar lätt, man ser ju dom ligga lite här och där.

Uppdaterat: 2015-11-12 07:27

Apropå navkapslar så ser jag denna typ av "utsmyckning" ibland.
http://static1.squarespace.com/static/5555c4a6e4b00de931e987d5/t/55bc52d1e4b067fc8a7aa18c/1438405335174/image.jpg?format=750w

Uppdaterat: 2015-11-12 08:53

I de fall jag använt hjulsidor så har jag alltid justerat in dom innan första användningstillfället så att dom sitter "lagom" hårt. Då är det också mindre risk för att dom skall spricka när man tar av dom. Sen kan jag absolut hålla med om att original-hjulsidor ofta har en flexiblare/hållbarare plast men prisskillnaden brukar också vara avsevärd. Men numera är det ju mest alu-fälgar även på vinterhjulen.

Uppdaterat: 2015-11-12 13:15