Vi Bilägares forum

VW har fuskat med bensinmotorer också!!!

VW har fuskat med bensinmotorer också!!!

Där kom det ikväll, bekräftelsen på att även bensinmotorer har fuskats med:
http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/vw-raeumt-weitere-unregelmaessigkeiten-bei-abgaswerten-ein-a-1060951.html

Uppdaterat: 2015-11-03 20:20

Kommentarer

Senaste nytt kl 16:50.
Volkswagen-arbetarna: Därför fuskade vi.
Analytiker tror att skandalen kan komma att kosta företaget över 300 miljarder kronor i böter, stämningar och ombyggnationer av bilar, enligt Reuters.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21723720.ab

Uppdaterat: 2015-11-08 18:40
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jordens sämsta artikel, sann aftonbladet nivå.
Enligt artikeln så började alltså Volkswagen fuska efter att Martin Winterkorn lovat för mkt 2012, eller har jag missat något i texten?
Intressant att fusket då sträcker sig så långt tillbaka som 2008.

Uppdaterat: 2015-11-08 18:42
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Gäsp skrev:

Ja, driftsäkerheten är ett frågetecken.
http://www.hd.se/mer/motor/2008/10/05/toyota-har-problem-med-oljeslukande-motorer/

Det är längesen rapport 7 år som bilen problem för denna årsmodell 2000 - 2002 och har fixat ändring bättre. "Hänt sen sist".

snart 3 år sen rapport visar. Tillverkarna med bästa och sämsta motorerna.
Honda och Toyota har pålitligast motorer, medan flera tyska tillverkare hamnar i botten. Detta enligt en brittisk undersökning.
http://www.vibilagare.se/nyheter/tillverkarna-med-basta-och-samsta-motorerna

Uppdaterat: 2015-11-08 19:08
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Reverend Benny skrev:

Jordens sämsta artikel, sann aftonbladet nivå.
Enligt artikeln så började alltså Volkswagen fuska efter att Martin Winterkorn lovat för mkt 2012, eller har jag missat något i texten?
Intressant att fusket då sträcker sig så långt tillbaka som 2008.

Artikeln avsåg CO2 och den är en översättning av det tyska originalet.
http://www.bild.de/bild-plus/geld/wirtschaft/volkswagen/angst-vor-winterkorn-trieb-ingenieure-zum-schummeln-43314534,var=b,view=conversionToLogin.bild.html

Annan översättning:

http://www.di.se/artiklar/2015/11/8/skrackregim-bakom-vw-fusk/

Herregud det blir bara värre och värre, diesel i motoroljan och extrema däcktryck.
De har nog inte vågat säga att dubbelkopplingslådorna inte skulle hålla eller att kamkedjorna skulle haverera heller.
Hur mycket finns det inte kvar att ta fram tro?

Tyskt som inte behöver betalas för att se:
http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/volkswagen-ingenieure-raeumen-co2-manipulationen-ein-a-1061701.html

Uppdaterat: 2015-11-08 19:20
GF skrev:

Pålitlig hållbart motor typ: 2ZR-FXE från Toyota Auris HSD 1.8 VVT-i utan turbo motor. Ungefär likadant som taxi Toyota Prius HSD rullat 100.000 mil noll reparation!

Ja särskilt i hybriden så klarar sig den motorn otroligt länge av allt att döma. Elmotorn och automaten liksom en lugn körstil ger liten belastning.

Men samtidigt kan jag tycka att det är helt ok om en motor håller "bara" 24,000 mil utan problem. Så länge man vet exakt vad som gäller, för normalbilisten som kör 1000-1500 mil per år så är ju 24,000 tillräckligt. 1000 mil per år ger ju då 24 års hållbarhet utan problem. 1500 mil ger ju 16 års hållbarhet utan problem.

Downsizing med överladdning riskerar ju att korta livslängden men det behöver alltså inte vara nåt problem. Problemet för VW har ju dock varit att grejorna inte hållit ihop 24,000 mil ens, vilket nog får anses vara minimum. Och när motorerna är pass avancerade så kostar dom mycket att reparera om dom går sönder, priser på drygt 90,000 kr för att reparera en havererad 1,4 TSI verkar vara standard på märkesverkstan, vilket ju är vansinnigt högt för en småbilsmotor.

Se

http://teknikensvarld.se/varning-kop-inte-denna-volkswagen-motor-185407/

Standardmotorn på Golf förr, innan 1,4 TSI, var ju en sugmotor på 1,6 liter. Kamremsbyte vid 12,000 mil, sen var det nog sällan nåt problem. En lagom motor för Golf och hyfsat snål men kanske aningen slö, för mig 102 hästar.

Innan det fanns en 1,8 liters sugmotor på 90 hästar. Den klarade kamremsbrott till och med utan haveri. Kanske den mest hållbara, en motor i gjutjärn.

Dock har det väl varit genomgående problem med att motorerna dricker rätt mycket olja, vilket ju kan resultera i bristande smörjning om man inte har koll. På senare årgångar antar jag att den varnar för låg oljenivå på instrumentpanelen, så då är det ju bara fylla på.

Uppdaterat: 2015-11-08 19:42

Och så var det Toyota vs VAG igen.......

Uppdaterat: 2015-11-08 19:44
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag som kör Toyota tycker också detta är rätt tröttsamt, snälla fokusera på ämnet istället!

Uppdaterat: 2015-11-08 19:49
Vidstige skrev:

GF wrote:Pålitlig hållbart motor typ: 2ZR-FXE från Toyota Auris HSD 1.8 VVT-i utan turbo motor. Ungefär likadant som taxi Toyota Prius HSD rullat 100.000 mil noll reparation!
Ja särskilt i hybriden så klarar sig den motorn otroligt länge av allt att döma. Elmotorn och automaten liksom en lugn körstil ger liten belastning.
Men samtidigt kan jag tycka att det är helt ok om en motor håller "bara" 24,000 mil utan problem. Så länge man vet exakt vad som gäller, för normalbilisten som kör 1000-1500 mil per år så är ju 24,000 tillräckligt. 1000 mil per år ger ju då 24 års hållbarhet utan problem. 1500 mil ger ju 16 års hållbarhet utan problem.
Downsizing med överladdning riskerar ju att korta livslängden men det behöver alltså inte vara nåt problem. Problemet för VW har ju dock varit att grejorna inte hållit ihop 24,000 mil ens, vilket nog får anses vara minimum. Och när motorerna är pass avancerade så kostar dom mycket att reparera om dom går sönder, priser på drygt 90,000 kr för att reparera en havererad 1,4 TSI verkar vara standard på märkesverkstan, vilket ju är vansinnigt högt för en småbilsmotor.
Se
http://teknikensvarld.se/varning-kop-inte-denna-volkswagen-motor-185407/
Standardmotorn på Golf förr, innan 1,4 TSI, var ju en sugmotor på 1,6 liter. Kamremsbyte vid 12,000 mil, sen var det nog sällan nåt problem. En lagom motor för Golf och hyfsat snål men kanske aningen slö, för mig 102 hästar.
Innan det fanns en 1,8 liters sugmotor på 90 hästar. Den klarade kamremsbrott till och med utan haveri. Kanske den mest hållbara, en motor i gjutjärn.
Dock har det väl varit genomgående problem med att motorerna dricker rätt mycket olja, vilket ju kan resultera i bristande smörjning om man inte har koll. På senare årgångar antar jag att den varnar för låg oljenivå på instrumentpanelen, så då är det ju bara fylla på.

Tack för trevlig beskrivning och överlägsen Toyota klart slitstyrka :-)

Uppdaterat: 2015-11-08 20:07
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Teknikerna hade manipulerats otillåtna åtgärder värderingar, till exempel, en högre däcktryck på mer än 3,5 bar , Dessutom hade diesel blandats in i motoroljan, så att bilen är igång lättare och mindre bränsle förbrukas har gjort Volkswagen.
Jag säger FY F-N för Volkswagen är hemsk mycket fuskar. Ni kommer att skippa Volkswagen köp istället annan märken bättre.

Uppdaterat: 2015-11-08 20:16
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Reverend Benny skrev:

Och så var det Toyota vs VAG igen.......

Blir det roligare om vi jämför Hondas motorer med VAG?

Nån referens måste man ju ha.

Men om du ser mitt senare inlägg så jämförde jag faktiskt VWs TSI-motorer mot VWs egna äldre motorer, hoppas du blir nöjd då.

I övrigt talar alla för sig själv, lägg inte ansvar på mig för vad andra skriver.

Uppdaterat: 2015-11-08 20:24
Vidstige skrev:

Reverend Benny wrote:Och så var det Toyota vs VAG igen.......
Blir det roligare om vi jämför Hondas motorer med VAG?
Nån referens måste man ju ha.
Men om du ser mitt senare inlägg så jämförde jag faktiskt VWs TSI-motorer mot VWs egna äldre motorer, hoppas du blir nöjd då.
I övrigt talar alla för sig själv, lägg inte ansvar på mig för vad andra skriver.

Visst det får veta här händelse för jämför om olika sant, falsk, material håller och andra inte håller. Det får veta alla människor läser här innan köper rätt märke!

Uppdaterat: 2015-11-08 20:38
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Nej tack Vidstige, nämn inte Honda. Eftersom jag är ett F1-freak tycker jag det är bedrövligt med den situation Honda har satt McLaren i. Och det är ju inte första gången japanerna är inne och stökar i F1 med bedrövligt resultat. Man minns ännu Toyotas satsning men trots väldigt mycket kapital gick det inte.
Varför?
Nu ryktades det ett tag att VW skulle ge sig in i cirkusen, men nu går säkert pengarna åt till annat. Synd, det skulle behövas några nya motorleverantörer, inte bara MB, Ferrari, Renault och Honda ( som jag verkligen hoppas får ordning på sina prylar).

Men när det gäller VWs motorer är det ju märkligt med de problem man har haft, det är ju inget tvivel om att man har alla resurser att bygga dem rätt.
Personligen har jag inte haft några problem som varit värre än på andra märken. Visst finns det konstruktionslösningar som man svurit över men det handlar alltid om kompromisser och det gäller alltid.

Uppdaterat: 2015-11-08 20:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gissar att styrelsen som hade förlängt Dr. Winterkorns kontrakt inte känner sig helt nöjda med sitt beslut. Nu fick han ju iofs gå men ändå, det kan ju inte undgått dem vilken person han var.
Måste vara oerhört skönt att som VW arbetare nu kunna slappna av och fokusera framåt istället för att vara livrädd för en högre chef.
Får hoppas att detta är det sista vi av allvarliga saker vi hör i denna skandalen, känns som det räcker nu.

Det är oerhört tyst i media om Martin Winterkorn, är det ingen som ligger på och jagar mannen alls eller har han gått under jorden?

Uppdaterat: 2015-11-08 23:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nja, inte är det över än, inte på långa vägar. Finns säkert mycket mer, exempelvis Mullers lögner om att han var helt ovetande. En läsvärd artikel i Autonews:

http://www.autonews.com/article/20151108/OEM02/311099936/spiraling-vw-scandal-shakes-faith-in-execs

Winterkorn? Han myser nog nånstans på hemlig ort. Lika intressant vore det ju att få veta vad den gamle diktatorn Piech har att säga om allt det här. Han är hjärnan bakom hela den här skandalen då han styrde VAG med järnhand när detta bedrägeri började.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

VW verkar allmänt ha en väldigt "tysk" företagskultur där man inte ifrågasätter högre chefer. Det har förvånat mig vid flera tillfällen att det hierarkiska tänkandet är så starkt rotat på tyska företag.

Uppdaterat: 2015-11-09 08:24

En nackdel med att åka kommunalt i Stockholm är att man snabbt blir nersmittad med senaste förkylningarna och dyl.

Uppdaterat: 2015-11-09 14:08

Shogun - vad härligt för dig att VW har problem.. Rena julafton...:)

Uppdaterat: 2015-11-09 14:37

Intressant namn på artikeln i Teknikens värld.
Fusk?
Tror ganska många får ändra sina förbrukningssiffror till mer rättvisande i så fall.
Förmodligen alla tillverkare.
PSA skulle väl ändra sina siffror till mer verklighetsnära, har de också fuskat innan eller?

Uppdaterat: 2015-11-09 16:19

Peter E : Jag är inne på den 5e nya Peugeoten nu, 3 bensin och 2 diesel under sista 2 åren. Förra 508an behövde jag inte vara överdrivet försiktig för att hålla den deklarerade förbrukningen. Den senaste 308an ser även ut att kunna hålla deklarerat men lite tidigt att uttala mig säkert om efter 100 mil. Bensinarna har jag inte klarat köra på det utlovade, utom nära vid extrem snålkörning.
Varför det är skillnad på den deklarerade på bensin diesel är lite märkligt.

Uppdaterat: 2015-11-09 17:24
Vidstige skrev:

En nackdel med att åka kommunalt i Stockholm är att man snabbt blir nersmittad med senaste förkylningarna och dyl.

Du glömde vägglus, även dysenteri kan överföras vid närkontakt(nyligen i flera gbg restauranger)
Hua!

Uppdaterat: 2015-11-09 17:43

Shogun - jag försvarar bara baserat på mina egna erfarenheter - men du i din tur skjuter utan egna erfarenheter. Men känner du dig bättre till mods om du får trycka ner oss stackare som köpt dessa värdelösa VAG-bilar så fortsätt då med det - det viktigaste är ju att du mår bra. Vi får ju givetvis skylla oss själva för detta borde vi ju givetvis känt till när vi handlade våra bilar.

Uppdaterat: 2015-11-09 17:44

Så bra då att du har erfarenhet även av VW-bilar, Shogun. Vilka modeller har du haft och hur mycket har du kört dom ? Vore intressant att veta eftersom du gärna diskuterar just VW. Sen kan givetvis allt förbättras men t ex kundbemötandet (som du nämner) är väldigt trevligt på min lokala VW-verkstad i alla fall.
Och som du borde fatta nu (svårt tydligen) så är jag ingen som "dyrkare" av VW - jag köper det som passar för tillfället och det blir troligen inte en VW vid nästa byte. Däremot verkar det finnas en och annan Toyota/Lexus-dyrkare på denna sajt...:) Men jag ogillar de som sprider dynga gentemot t ex ett specifikt bilmärke - och speciellt de som gör det på ett organiserat sätt och inte bara vid enstaka tillfällen. Speciellt om man mest bara "hört" eller "läst" om problem som vissa haft - och egentligen har som enda agenda att just sprida dynga. Nåt konstruktivt kommer ju sällan fram.

Uppdaterat: 2015-11-09 18:48

Shogun, jag fick svar från biljournalist Calle Carlquist i tråden om nya A4 på huvudsidan om varför VW vinner så mycket nybilstester, man försvarar sig med att man inte kan bedöma kvalitet alls vid nybilstester. Därför vinner VAG.

Detta väcker flera frågor men tar två här;

1. Om ett märke underpresterar kvalitetsmässigt år efter år efter år, blir det då inte löjligt att påstå att man inte kan bedöma kvalitet vid nybilstester?

2. Om det är sant att man inte alls bryr sig om kvalitet och kvalitetsrykte vid nybilstester, varför vinner nästan aldrig franska eller italienska märken i nybilstesterna?

Nej, Vi bilägare är genomskådade och jag känner mig lurad genom åren av att ha läst testerna. Tack vare dig Shogun så insåg jag till sist att nånting inte stämde! Jag trodde Vi bilägare skulle vara mest seriös men man vurmar ju mest av alla om VAG. Och nästan aldrig nån kritik. Det är ju också uppenbart VAG vunnit många tester tack vare att man stående fått betyg 4/5 i rostbetyg.

Uppdaterat: 2015-11-09 18:48

Airbags

Uppdaterat: 2015-11-09 19:19

Tror du ja ;-)

Winterkorn:
Vi ska ha 33% fler airbags än vi köper

Resultat:
Var fjärde airbag är en plastkasse...

Uppdaterat: 2015-11-09 20:13

Fler detaljer, man hällde vanlig diesel i motoroljan för att minska friktionen vid testkörning.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151110/vw-ingenjor-trader-fram-a-har-fuskade-vi-med-co2-vardena

Uppdaterat: 2015-11-10 15:12

Högt däckstryck och speciella oljor - inget nytt under solen. AMS kör på i upptrampade spår för att samla klick.

2013 hade nämligen AMS en stor artikelserie om "Bränslebluffen" där man tog upp just sådana manipulationer. Jag läste den artikelserien med stort intresse, men den gick nog många förbi. Här kan man läsa lite om vad man skrev då: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130316/te-ilindustrin-manipulerar-forbrukningssiffrorna

Uppdaterat: 2015-11-10 18:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Uppgifterna kommer från tyska media och ingenjörer hos vw som hört av sig så det är inget påhitt av AMS.
Det är extrema luftryck och ngn diesel i motoroljan tillhör nog något utöver det vanliga faktisk.

Uppdaterat: 2015-11-10 19:28

junkers, jag har inte påstått att det inte är sant. Jag påstod att detta avhandlades av AMS redan 2013. Läs gärna länken.

Uppdaterat: 2015-11-10 19:44
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Skulle VW ingenjörer berätta om allt fusk som förekommer skulle det verkligen inte vara någon som vågade köpa...

Uppdaterat: 2015-11-10 20:27
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?