Vi Bilägares forum

VW har fuskat med bensinmotorer också!!!

VW har fuskat med bensinmotorer också!!!

Där kom det ikväll, bekräftelsen på att även bensinmotorer har fuskats med:
http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/vw-raeumt-weitere-unregelmaessigkeiten-bei-abgaswerten-ein-a-1060951.html

Uppdaterat: 2015-11-03 20:20

Kommentarer

Reverend Benny skrev:

Prestigelös wrote:
Eller det värsta av allt, personer som tar bilen till träningsanläggningen/elljusspåret som ligger nästgårds dit de ska för att bränna bort några kilon, gå, spring eller cykla dit så kan ni halvera tiden på gymmet istället...
Har själv reflekterat över detta då jag löper en del....
En bra lösning på problemet, börja ta betalt för parkeringsplatserna utanför gymmet eller spåret samt inför spöstraff på folk som hoppar in svettiga i sin bil.
Kanske något att skriva i nästa annons "Bilen har inte använts till transport till gym eller löparspår" ;-)

Där jag "bor" vågar tjejerna inte gå eller cykla till gymmet.
En gubbe blev stoppad i bilen,därefter en kniv i magen.
Plus en grov gruppmisshandel inom samma månad och område.
En tant äter just nu passerad mat efter att blivit rånad,jadå samma område.
Så visst,allt beror lite på.

Uppdaterat: 2015-11-05 19:21

Alla har olika skäl såklart, de som t.ex. har barnpassning på gym osv kan jag förstå tar bilen.
Men lite som prestigelös skrev (och ett försök att styra tillbaka till utsläpp och förbrukningsfusket) om man ställer bilen lite oftare så tjänar ju alla på det.....ja, om man bortser från förlorad skatteintäkt och vinst till tankställe och oljebolag då.

Uppdaterat: 2015-11-05 19:31
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Från vilken årsmodell kom act motorn?

Uppdaterat: 2015-11-06 08:22

Jo jag tror också det var 2012, första bilen ut med det var bland annat Polo Blue GT.
När det gäller VW så agerar dom nog bara enligt instruktioner från Tyskland, och det verkar ju inte helt klarlagt vilka motorer det gäller än på bensinsidan.
Om det är någon tröst så verkar ägarna till ACT motorn nöjda på de forum jag jag hänger på. Visst drar den mer än angivet men det är ju knappast någon skräll.

Uppdaterat: 2015-11-06 09:44
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det står fordonsår 2011 på transportstyrelsen. Men har för mej att det är en 2012. Finns det något annat sätt att se det på?
Såg att den var euroklass miljöklass 5 bla.

Uppdaterat: 2015-11-06 10:16

Kolla på bilpriser.se (sen Bilvärdering). Det framgår av chassinumret där en av bokstäverna är "års-koden" men jag kommer inte ihåg vilken. Dock ger just Bilpriser rätt "årsmodell" för min bil.

Uppdaterat: 2015-11-06 10:24

Det står 2012 på bilpriser.Då är frågan om det sitter en sådan motor i eller om det finns någon annan 1,4 tsi motor. Slängde i väg ett mejl till volkswagen också får se om man får något svar. Vi är jättenöjda med bilen och motorn för övrigt,tar dock lite för mycket bränsle,svårt att köra snålt om man nu skulle vilja det.

Uppdaterat: 2015-11-06 10:31

Jag tror den kom ut först med 140HK och sen med 150.
Har du en sådan bil bör det stå i instruktionerna samt att du får info från instrumentpanelen när ACT är inkopplat (när den går på 2 cylindrar).

Uppdaterat: 2015-11-06 10:31
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Får kolla upp det,har nog inte sett något sådant om act på instrumentpanelen,men det är 160 hästarsmotorn i den vi har.

Uppdaterat: 2015-11-06 10:38

Om det är 1,4 liters motor med 160HK så är det inte en ACT. Det är med största sannolikhet motorn med kompressor och turbo som VW körde i några år. ACT är "bara" med turbo.

Uppdaterat: 2015-11-06 12:33
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Okej vad bra tack.

Uppdaterat: 2015-11-06 12:49

110Hk är 1,2 liters motorn, om du nu inte köpt TGI och Biogas, då är det 1,4, dock inte med ACT.
Om du beställt ny bil så får du garanterat den nya med kamrem också, och det är bara positivt.

Just 1,2 TSI motorn är en liten pärla faktiskt.

Uppdaterat: 2015-11-06 13:21
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Håller med Benny, just den motorn har jag i min.

Uppdaterat: 2015-11-06 14:07
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja det verkar som VW fått till mycket trevliga och snåla motorer i senaste generation 1,4 TSI och 1,2 TSI. Toyotas nya 1,2t verkar vara törstigare och mindre trevlig att köra än VWs.

Uppdaterat: 2015-11-06 14:56

Hacken - har du den nya motorn med kamrem i din Rapid ? Den kom väl först till MQB-baserade bilar har jag för mig.

Uppdaterat: 2015-11-06 20:48

Vet inte årsmodell på Hackens Rapid men Rapiden kom först i år med den "nya" 1,2 TSI motorn med kamrem. Och du har helt rätt Pi, MQB var först ut.

@Asue
Vad är det för skön kärra du beställt?

Uppdaterat: 2015-11-07 09:24
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Visst, lite OT men måste ändå säga Grattis till beställningen asue.
Tror Fabian och klasskusinerna Ibiza och Polo (och i viss mån rapid som baseras på samma platta) är en av de bilarna där 1,2 TSI gör sig bäst. Hade den äldre (med kamkedja) i min ibiza och det gör att bilen blir riktigt körglad. Som en GTI på 80 talet.
Nackdelen är väl just att den är rätt kul att köra och att man gärna gasar lite vilket avspeglar sig på förbrukningen.

Uppdaterat: 2015-11-07 11:28
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Finns det några kända kvalitetsproblem på dom nya versionerna av 1,2 och 1,4 TSI? Alltså dom med kamrem.

Exempelvis talades det om att kedjan kunde hoppa på 1,2 TSI om man rullade bakåt något från stillastående, men kanske inget problem då på nya med kamrem.

Skulle också vara intressant att veta hur länge dom nya kamremmarna håller i praktiken. Borde väl vara en hel del VW-bilar nu som passerat 20,000 mil t.ex.

Uppdaterat: 2015-11-07 11:38

Brukar kolla forum rätt ofta och har inte sett något om de nya kamremsförsedda 1,2 och 1,4 liters motorerna.
Tror dock det är få som gått så långt, tror dom gick över till rem runt 2012-2013 så kanske inte finns så många som passerat 20.000 än (eller om det var 25.000).

Det enda inrapporterade är väl just det trådens ämne handlar om, men det verkar ju enligt rykten och press "bara" gälla 1,4 med ACT om jag tolkat tidningarna rätt.

Uppdaterat: 2015-11-07 11:57
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det finns en aktion på att byta kamaxelregleringen annars verkar dom fungera bra.

Uppdaterat: 2015-11-07 11:59

När jag frågade så sade Bilcentrum att det är rem på min. Den har precis gått 3000 mil nu.

Uppdaterat: 2015-11-07 12:00
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
trasten skrev:

Det finns en aktion på att byta kamaxelregleringen annars verkar dom fungera bra.

Vilka årgångar av motorn är aktuella för det bytet?

Uppdaterat: 2015-11-07 12:05

Har inte det i huvudet nu. Jag har bara sett att vi har fått in några på verkstan nu. Jag kan kolla i veckan.

Uppdaterat: 2015-11-07 12:13

Hacken - kolla motorn - om det är en relativt bred "kamrems-kåpa" på vänster sida av motorn (sett framifrån) så är det den nya versionen - i alla fall enligt min lokale Seat-handlare. Nu kollade vi bara i en ny Leon X-Perience så jag hade ingen "gammal" att jämföra med. Men denna fråga borde rimligen Trasten kunna svara på.

Uppdaterat: 2015-11-07 13:56
Hackenbush skrev:

När jag frågade så sade Bilcentrum att det är rem på min. Den har precis gått 3000 mil nu.

Bilcentrum om det är vara sant eller falsk.
Om det är riktigt på din bil vad det gäller årsmodell och jag lägger här beskrivning försäkerhetsskull.

Skoda Rapid 1.2 och 105 HK, årsmodell 2013 eller äldre är kamkedja på motorbeteckning: CBZB . Årsmodell 2014 till 2016 är kamrem på motorbeteckning: MQB!

Uppdaterat: 2015-11-07 15:01
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Hackenbush wrote:När jag frågade så sade Bilcentrum att det är rem på min. Den har precis gått 3000 mil nu.
Bilcentrum om det är vara sant eller falsk.
Om det är riktigt på din bil vad det gäller årsmodell och jag lägger här beskrivning försäkerhetsskull.
Skoda Rapid 1.2 och 105 HK, årsmodell 2013 eller äldre är kamkedja på motorbeteckning: CBZB . Årsmodell 2014 till 2016 är kamrem på motorbeteckning: MQB!

Nja tror inte det är helt korrekt.
Rapid är inte baserad på MQB plattan utan på en modifierad A05 (PQ25) plattorm.
De nya motorerna för Rapid kom 2015 och har motorbetäckning EA211 och antingen CJZx där x kan vara lite olika beroende på HK antal.
De gamla motorerna heter EA111 och har CBZx där x beror på HK antal.

En annan tydlig skillnad är att de nya 1,2 kamrems motorerna är 16 ventilare istället för 8 som dom gamla var.

Uppdaterat: 2015-11-07 21:09
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

GF wrote:Hackenbush wrote:När jag frågade så sade Bilcentrum att det är rem på min. Den har precis gått 3000 mil nu.
Bilcentrum om det är vara sant eller falsk.
Om det är riktigt på din bil vad det gäller årsmodell och jag lägger här beskrivning försäkerhetsskull.
Skoda Rapid 1.2 och 105 HK, årsmodell 2013 eller äldre är kamkedja på motorbeteckning: CBZB . Årsmodell 2014 till 2016 är kamrem på motorbeteckning: MQB!
Nja tror inte det är helt korrekt.
Rapid är inte baserad på MQB plattan utan på en modifierad A05 (PQ25) plattorm.
De nya motorerna för Rapid kom 2015 och har motorbetäckning EA211 och antingen CJZx där x kan vara lite olika beroende på HK antal.
De gamla motorerna heter EA111 och har CBZx där x beror på HK antal.

Det är ju 1.0 MPI på EA211
http://www.skoda-auto.com/en/mobile/newsdetail?newsid=411&nids=411,410,409&lurl=/en/mobile/pages/news.aspx?n=eyJJRCI6Ik5ld3NMaXN0TGl0ZSIsIklzV1AiOmZhbHNlLCJTb3VyY2VVcmwiOiJcL2VuXC9tb2JpbGVcL1BhZ2VzXC9ob21lcGFnZS5hc3B4In0=

Uppdaterat: 2015-11-07 21:15
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

EA211 är en hel motorserie från VW som sträcker sig från 1.0 till 1.6 liter.

Uppdaterat: 2015-11-07 21:17
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Oavsett EA XXX men viktigt motorbeteckning: MQB är kamrem!

Uppdaterat: 2015-11-07 21:21
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

MQB är ingen motorbeteckning, men du har helt rätt i att MQB plattformen har de nya EA211 motorerna som har kamrem. Det enda jag är osäker på är huruvida biogas/CNG-bilarna har det eller inte, men tycker inte det låter så när man startar.
MQB är ju bland annat Audi A3, Seat Leon, VW Golf, Skoda Octavia, Audi TT etc.
Men även de mindre modellerna på A05 plattan verkar ha fått de nya EA211 motorerna.
Rapid, Fabia, Ibiza, Polo, Toledo, A1 osv.

Uppdaterat: 2015-11-07 21:36
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

GF - du har nog mera koll på Toyota än på VAG...:)

Uppdaterat: 2015-11-07 21:51
Reverend Benny skrev:

MQB är ingen motorbeteckning, men du har helt rätt i att MQB plattformen har de nya EA211 motorerna som har kamrem. Det enda jag är osäker på är huruvida biogas/CNG-bilarna har det eller inte, men tycker inte det låter så när man startar.
MQB är ju bland annat Audi A3, Seat Leon, VW Golf, Skoda Octavia, Audi TT etc.
Men även de mindre modellerna på A05 plattan verkar ha fått de nya EA211 motorerna.
Rapid, Fabia, Ibiza, Polo, Toledo, A1 osv.

Tack för beskrivningen. Det var mycket ändringen Volkswagen motorer om olika typer efter motorslitage för kvalitetsproblem löst.
Volkswagen har kort testat motor och DSG godkänt från fabrik då tillverkar till dom land men när man kört 3000 - 5000 mil fick maskinskador.
Volkswagen har inte gjort hårt testad många timmar och 15000 - 20000 mil innan tillverkar.

Uppdaterat: 2015-11-07 21:53
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Pi skrev:

GF - du har nog mera koll på Toyota än på VAG...:)

Du med har skrivit många olika bilmärken. Vad är det fel på dig?

Uppdaterat: 2015-11-07 21:55
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Volkswagen motorer om olika typer efter motorslitage för kvalitetsproblem löst.
Volkswagen har kort testat motor och DSG godkänt från fabrik då tillverkar till dom land men när man kört 3000 - 5000 mil fick maskinskador.
Volkswagen har inte gjort hårt testad många timmar och 15000 - 20000 mil innan tillverkar.

Har ingen aning hur dom testar sina motorer, men man får väl förutsätta att dom körs en hel del innan dom kommer ut på marknaden.
Nya motorer är väl alltid en risk och samma är det med växellådor, det ska fungera i olika klimat och olika typer av körning.
DSG finns i lite olika varianter där en del verkar mer lyckade och andra inte beroende på klimat och motor.

Men har man som du säger GF kört 15000 - 20 000 mil innan man tillverkar så har man ju testat en motor rätt bra. Utmaningen ligger nog i att testa den i en massa olika scenarion.

Uppdaterat: 2015-11-07 22:04
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Utan att ha kunskap så skulle det ändå förvåna mig mycket om man inte kört betydligt längre än 15.000--20.000 mil innan en ny motorgeneration går i produktion.

Uppdaterat: 2015-11-07 22:21

Jag läste för några år sen att den dieselmotor med kamkedja som satt i Opel Corsa på 1,3 liter var testad för 24,000 mil. I alla fall kamkedjan.

Renault skrev rätt nyligen att man testar sina motorer numera i 30,000 mil. Allt för att höja kvalitén och hitta brister i konstruktionen. Man har då även kamkedja i alla nya motorer.

VW vet man inte och jag är fortfarande lite misstänksam på VWs motorer även om dom nya med kamrem kan vara bättre än dom tidigare med kamkedja. Man har ju liksom lite att bevisa nu och nya VDn har ju dessutom pratat om att man haft för lite kvalitetsfokus.

Uppdaterat: 2015-11-07 22:26

Tillverkarna med bästa och sämsta motorerna.
Honda och Toyota har pålitligast motorer, medan flera tyska tillverkare hamnar i botten. Detta enligt en brittisk undersökning.
http://www.vibilagare.se/nyheter/tillverkarna-med-basta-och-samsta-motorerna

Uppdaterat: 2015-11-07 23:04
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Väldigt generell lista där man inte kan se om det är bensin eller diesel samt motorserie. Gör det svårare för den enskilda konsumenten att hålla sig borta från en viss modell eller motor. Att man sedan inte kan se hur långt bak dom går gör det ännu svårare.
Men man får väl hoppas att tillverkarna tagit till sig kritiken. Många nya motorer har ju kommit ut sedan den listan var aktuell.

Uppdaterat: 2015-11-07 23:08
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Här är en pdf med en presentation på dom nya motorgenerationerna inkl EA211.

http://www.cargroup.org/assets/speakers/presentations/40/schmidt_oliver.pdf

Antar att den är några år gammal men visar ändå rätt mycket av hur man tänkte rent tekniskt.

Kan tycka att fokuset är väldigt hårt på låg viktigt och tunna material och inte ett ord om hållbarhet.

Uppdaterat: 2015-11-08 00:05

Så är det väl med det mesta idag, jakten på gram och kan man spara lite metall så tjänar man några kronor här och där.
Hållbarhet är inget sexigt ord direkt, det är bara miljömuppar som bryr sig om sånt har jag fått berättat för mig.
Man får hoppas att dom hittat en bra kompromiss mellan låg vikt, materialval och hållbarhet, den som lever får se.

Uppdaterat: 2015-11-08 00:13
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

I Vidstiges länk står det att VW uppfunnit cylinderavstängning, med det är väl inte riktigt sant?

Uppdaterat: 2015-11-08 09:30
Elbil2

Det jag kunnat läsa mig till är att VW var först att erbjuda det i mindre motorer, gissar att dom menar radfyror då.
Vet att det funnits på VW's större motorer, V10 eller om det var V12.
Om artikeln inte stämmer så är det ju bara att maila dom som skrev artikeln och be dom korrigera.

@asue
Det verkar fortfarande inte vara helt klart vilka motorer eller bränsletyper det gäller, inte heller vilka länder som kommer få erbjudande om återköp.
Förstår att du menar VW när du säger problem med felande CO2 utsläpp, men skulle nog säga att nästan alla tillverkare har det problemet då bilarna ofta drar mer än tillverkarnas siffror. Naturligtvis ingen ursäkt att ljuga i test när det gäller utsläpp, men ändå.

Uppdaterat: 2015-11-08 10:03
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
asue skrev:

VW planerar återköp enl en konkurerande tidning av felaktigt CO2 utsläpp i vissa bilar. Undrar om inte alla bilar har detta problem med felande CO2 utsläpp? Undrar vilka bilar VW tänker återköpa?

Vart har du läst det?
Det jag läst är ett erbjudande om 10000:- som kompensation inte återköp.

Kan det vara ett missförstånd av detta?
http://www.thisismoney.co.uk/money/cars/article-3280628/Volkswagen-forced-buy-emissions-cheating-cars-US.html

Uppdaterat: 2015-11-08 11:44

Nya EA 211 var tunna material efter gamla EA 111 var tjock material se på sidan 18.
http://www.cargroup.org/assets/speakers/presentations/40/schmidt_oliver.pdf
Vevstakar, axeldrev och div delar var för tunna material och ser ut inte säker hållbart när den gick spruckit och av när motor jobbar antal starter, högvarv och många tusen mil.

Uppdaterat: 2015-11-08 12:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Pålitlig hållbart motor typ: 2ZR-FXE från Toyota Auris HSD 1.8 VVT-i utan turbo motor. Ungefär likadant som taxi Toyota Prius HSD rullat 100.000 mil noll reparation!

Uppdaterat: 2015-11-08 12:16
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

@GF, ja och även att man gått från ett block i gjutjärn till aluminium väcker frågor om hållbarhet.

Jag minns att VW just pratade om att gjutjärn valdes till 1,4 TSI när den motorn lanserades ursprungligen för att det skulle hålla bättre.

Med aluminium blir det också viktigare att kylningen alltid fungerar.

Uppdaterat: 2015-11-08 12:20

Läser ni på om Toyotas motorer så bygger några av dem också på block i aluminium.
Orka göra varenda tråd till en VAG vs Toyota pissingcontest.

Uppdaterat: 2015-11-08 12:32
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Vidstige skrev:

@GF, ja och även att man gått från ett block i gjutjärn till aluminium väcker frågor om hållbarhet.
Jag minns att VW just pratade om att gjutjärn valdes till 1,4 TSI när den motorn lanserades ursprungligen för att det skulle hålla bättre.
Med aluminium blir det också viktigare att kylningen alltid fungerar.

Ja, det hade jag haft ägt över 6 år sedan 2006 till 2012 rullat 16100 mil såld en Skoda Fabia 3 cylinder 1.2 HTP är en Tjeckmotor där är aluminium block och gick snabbt varmt motor i vinter. Noll reparation motor men endast pajat är generator gick 8300 mil byt mot ny sen tändspole pajat 10600 mil byte 3 st nya tändspolar.

Uppdaterat: 2015-11-08 12:59
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Reverend Benny skrev:

Läser ni på om Toyotas motorer så bygger några av dem också på block i aluminium.
Orka göra varenda tråd till en VAG vs Toyota pissingcontest.

Ja, det har 1798 cc 2ZR-FXE motor hade en gjuten aluminium block och du kan göra klicka läsa "översätt" från engelska till svenska språket.
För att minska friktionen hade 2ZR-FXE motor och hållbart!
http://australiancar.reviews/2ZR-FXE-engine.php

Uppdaterat: 2015-11-08 13:21
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Reverend Benny skrev:

Läser ni på om Toyotas motorer så bygger några av dem också på block i aluminium.
Orka göra varenda tråd till en VAG vs Toyota pissingcontest.

Handlar väl i såna fall snarare om plus eller minus med olika materiallösningar och motorlösningar.

VWs TSI-motorer har klart trevliga egenskaper, på flera sätt trevligare än t.ex. Toyotas sugmotorer, men driftsäkerheten är ju ett frågetecken.

Uppdaterat: 2015-11-08 14:03