Vi Bilägares forum

Sämre kvalitet på bilar som tillverkas i Kina?

Sämre kvalitet på bilar som tillverkas i Kina?

Denna nyhet väcker frågor om kvalitén hos t.ex. Volvo och Audi som tillverkas i Kina.

Lexus vill i alla fall inte chansa.

http://www.di.se/artiklar/2015/11/5/lexus-dissar-made-in-china/

Uppdaterat: 2015-11-07 18:02

Kommentarer

Det kanske beror på vilken kvalitet man väljer att släpp ifrån sig. Utländska märken har nog högre krav än inhemska tillverkare. Rapporter jag läst säger att kineserna tycker att de inhemska ramlade isär. Att Lexus inte vill bygga i Kina är nog att japaner inte är populära i Kina och att Toyota hade problem där tidigare.

Uppdaterat: 2015-11-07 18:16

Japanerna gjorde samma sak, kopierade, lånade, se hur det blev.
Om x antal år är kanske kinabilar det yppersta i kvalitet..
De inhemska märkena har så klart spottats ut för att mätta en marknad som kräver billiga fordon i mängder, nu siktar man på export, och kommer spotta upp sig.....
Samtidigt har kineser valmöjlighet och pengar, och börjar ställa krav

Uppdaterat: 2015-11-07 18:40

Bra gjort att Lexus ska inte producera med Kina ger dåligt kvalitet. Lexus är första plats högsta kvalitet och andra plats är Toyota :-)

Uppdaterat: 2015-11-07 19:03
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Varför skulle kinabilar vara sämre än bilar tillverkade någon annanstans? Ska de exportera så skärper de sig säkert, att släppa låg kvalite' ger knappast ett gott rykte.
Se på mobilerna, praktiskt taget samtliga vanliga märken kommer från Kina, men de har ju naturligtvis oftast en utrikes beställare som kräver en viss kvalite'!
Man kan också jämföra med de japanska bilar som hittade till Sverige på 1960-talet, de fick ett enormt dåligt rykte för bristande kvalite', men de var absolut inte sämre än de ofta bedrövligt usla europeiska bilar som producerades. De fick en usel start, men vi vet ju hur det har gått!
Jag blir inte förvånad om kineserna kommer att göra som japanerna, tillverka bilar i europeiska lågprisländer om några år!

Uppdaterat: 2015-11-07 19:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

De modeller som Audi, BMW och Volvo tillverkar i Kina är till stor del long wheelbase varianter på lyxbilar och vanliga personbilar. Bilar med extra stort baksäte har en stor efterfrågan på den Kinesiska bilmarknaden. Att Audi, BMW och Volvo har tillverkning i Kina beror till stor del av importullarna. När det gäller kvalitén på de bilar som Audi, BMW och Volvo tillverkar i Kina kan jag inte uttala mig om.

Uppdaterat: 2015-11-07 20:01

Nu var det ju Lexus det gällde i leifers första inlägg och då är det ju som trasten skriver, att Toyota inte är särskilt populära i Kina och det har nog inget med kvalite' att göra, kineserna skulle säkert kunna tillverka Lexus med tillräckligt bra kvalite' om det behövdes.
Men jag tror att de hellre vill tillverka sina egna märken, det är ju åtskilliga, och sedan de europeiska premiummärkan som finns där och som säkert har bättre status än japanska lyxmärken.

Uppdaterat: 2015-11-07 21:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan dom skruva ihop mobiltelefoner med riktigt hög kvalitet så är jag rätt säker på att dom även kan göra samma sak med bilar.

Uppdaterat: 2015-11-07 21:39
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Läste en artikel för inte så länge sedan som jämförde Volvos tillverkning på Sverige jämfört med tillverkningen i Kina för Volvo. Det var betydligt fler robotar i den svenska produktionen och färre med personal, exempelvis vid svetsning. Robotiseringen torde väl ge en jämnare produktion och därmed jämnare kvalitet. Handsvetsat kanske kan vara bättre men samtidigt större risk för fel gissningsvis.

Jag tror inte Lexus utspel bara är politiskt etc utan att det faktiskt finns en risk för Lexus att lägga tillverkningen i Kina vad gäller kvalitet. Märket är ju kanske det märke som är mest beroende av jämn och hög kvalitet bland volymsäljarna i premiumsegmentet. Lexus står liksom och faller med det mer än andra märken. En kund som är lite besviken på kvalitén i en Lexus kommer nog inte köpa en Lexus nästa gång.

Uppdaterat: 2015-11-07 22:21

Just hemkommen från Kina så kan jag berätta att i både Shanghai och Peking fanns det gott europeiska lyxbilar. Audi A6 och Mercedes E-klass var mycket vanliga. Även Volvo S60L och XC60 var vanliga. Kineserna älskar sedaner och suvar. Såg inte en enda kombi eller halvkombi. Den kinestillverkade Buick vi blev rund skjutsade i verkade vara av god kvalitet. Den gick mycket tyst och fint. Jag blev faktiskt riktigt imponerad. Det verkar som de flesta GM bilar säljsg som Buick i Kina. Vanligast var nog Hyundai Elantra och VW Santana.

Uppdaterat: 2015-11-10 12:54

Det handlar om det klart ansträngda förhållandet mellan Kina och Japan som startade under den Japanska ockupationen av delar av Kina under andra världskriget och som senare spätts på med konflikten om Senkakuörana 2013. Japanerna gillar inte kineser och tvärtom.

Uppdaterat: 2015-11-10 16:08

Det fanns gott om både Toyota Camry och Lexus LX i både Shanghai och Peking.

Uppdaterat: 2015-11-12 08:59

Folk ändrar nog sig där också med tiden......
Tyskar gillar inte fransmän, fransmän gillar inte tyskar, traditionellt sett. ....
Ser ändå väldigt mycket renault och peugeot i tyskland, och många folkvagnar i frankrike......

Uppdaterat: 2015-11-12 09:22

Kina har stora/alla förutsättningar att till låga priser tillverka kvalitetsprodukter. Men vill dom i alla lägen göra så?
Det är slutkonsumenterna som måste ta reda på var kineserna lägger sig i kvalitet på en viss vara. Inte bara telefoner från Kina som är bra,ta t.ex. Kipor elverk med inverterteknik som på 2kW storlek kostar 4400kr, jämfört med Honda för ca 17000kr!

Uppdaterat: 2015-11-12 20:29