Vi Bilägares forum

Ny bil bensin eller diesel?

Ny bil bensin eller diesel?

Hejsan,
Jag och frugan har funderat på att byta bil ett tag nu.
Vi har fastnat för Mazda 6 med optimum paket av den senaste modellen (2015/2016).
Men jag har lite svårt för att bestämma mig om vi ska ha en Diesel med AWD eller en Bensin FWD.
Anledningen är VW diesel skandalen. Vi äger just nu en 2011 Superb Combi Diesel utan 4x4.
Är orolig att diesel skandalen kommer få myndigheter och regeringen att titta extra noga på ALLA biltillverkare och därmed en eventuell ökad skatt på diesel bilar. Detta kanske är helt obefogat men det har fått mig att tänka i alla fall.
Vi klarar oss utan AWD men det är ju skönt att ha och dessutom drar ju dieseln mindre bränsle. Bor i Västerbotten och pendlar cirka 7mil per dag 4 dagar i veckan till jobbet.
Vad tror ni bensin eller diesel?

Uppdaterat: 2015-11-06 10:21

Kommentarer

Jag skulle köpa en diesel om jag var ni....

Uppdaterat: 2015-11-06 11:43
Pär

Var i samma tankebanor som du när vi nu skulle köpa ny - valet blev diesel, eftersom vi gilla den och passar för vår körning mest, dock blev det då inte Mazda. VW -dieselskandalen kan kan knappast påverka skatten framöver för nya dieselbilar med nya reningstekniken SCR med AdBlue, mer än isf. på bensinbilarna som jag kan förstå. Möjligen om man kan komma med nån sorts straffbeskattning på dom äldre då, kan man ju aldrig veta. Bara att köpa den som passar bäst.

Uppdaterat: 2015-11-06 12:19

Köp en diesel! Är det någon som har brytt sig om hur mycket NOX bilen släpper ut vid nyköp?

Uppdaterat: 2015-11-06 12:49

NOx-problemet gäller främst om man kör i storstaden, i glesbygd på landsväg är det knappast nåt stort problem.

Men kanske en bra idé att undvika VW just nu (av flera skäl) och titta efter nåt annat.

Känner man handfallna svenska politiker rätt så tror jag diesel kommer vara mer framtidsäkert än bensin. Ju högre bränsleskatter desto mer tjänar man på diesel. Politiker måste också ta hänsyn till åkerinäringen och kan inte höja skatten på diesel alltför mycket.

I Sverige har vi också ingen tradion av att införa hårdare regler retroaktivt på bilar, så på så sätt kan det ju vara ett bra tillfälle nu att köpa dieslar med enklare reningsteknik. Är ju fördmodligen billigare att underhålla och serva. Framtidens dieslar kommer förmodligen bli dyrare och mer komplicerade att underhålla.

Uppdaterat: 2015-11-06 13:22

@Mano

Klura lite på vad som är viktigast för just dig, är det att komma undan billigast möjligt, körglädje eller tänka på människa och natur?
Nu har du snöat in på Mazdas modeller och det kanske skiljer stort i körglädje och känsla mellan de olika motorerna.
Ofta sitter det andra växellådor till de olika motorerna, inte heller helt oviktigt när det gäller upplevelsen bilen har.

Är det miljön som är viktigt så kanske jag hade kollat vidare på Passat GTE eller någon annan hybridvariant, visst kostar det lite mer i inköp men du gör miljön en tjänst och slipper tanka om du har möjlighet att ladda hemma och på jobbet.

Är det bara pengar det handlar om så gör en kalkyl med alla fakta i excel och gå på det som är billigast.
Lite som Vidstige säger så har vi tyvärr ingen tradition att straffa retoraktivt och prisfall för både bensin och Diesel kommer nog vara ungefär lika gissar jag.

Uppdaterat: 2015-11-06 13:35
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Shogun skrev:

http://www.dn.se/ekonomi/forskaren-1-300-dor-av-kvaveutslapp-i-sverige/
Tänk på barnen och barnbarnen. Sedan är risken stor att dieselbilar får sämre andrahandsvärde framöver, främst då VAG bilar som det fuskats med, men även andra dieselbilar. Det är min gissning.

Vad har den artikeln med dom nya dieslarna att göra?

Uppdaterat: 2015-11-06 13:39

Dom nya dieslarna som kommer ut nu med SCR-rening går ju överhuvudtaget inte att jämföra med VW manipulerade, el. för den delen tidigare dieslar av andra märken heller- så nej, den artikeln har inget med dom senaste dieslarna att göra, för isf. kan vi helt sluta tro på nån siffror om utsläpp.
Hur resonerar du då om dom nya bensinarna i det sammanhanget?

Uppdaterat: 2015-11-06 14:27

Tack för alla svar.
Miljön tänker jag inte på när jag köper bil, bilen skitar nog ner tillräckligt vilket bränsle jag än väljer. Plånboken styr i det här fallet.
Hade vi haft samma fina förmåner som vårat grannland Norge när det gäller hybrider hade det helt klart varit intressant. Men hybrider är tyvärr idag för dyra i Sverige.
Vi ska fara och provköra en Mazda Diesel om någon vecka, men tyvärr bor jag i norrländsk glesbygd så närmaste bensinmodell är långt bort för att testa. Har dock läst många tester och recensioner om just denna modell och den verkar vara en körglad bil vilken motor (2.5 bensin/2.2 diesel) jag än väljer.

Uppdaterat: 2015-11-06 15:20

En riktig personbil går på bensin

Uppdaterat: 2015-11-06 15:40

Nu har ju MaNo redan bestämt sig för en Mazda 6 och då är det ju onödigt att blanda in andra bilar.
Han vill ju ha svar på om han ska välja bensin eller diesel!
Med hans körning med 28 mil i veckan blir det säkert mest lönsamt med diesel även om jag personligen anser att dieselmotorer hör hemma i lantbruksmaskiner, entreprenadmaskiner och i fordon för transport av olika laster!
Välj gärna Mazdan med diesel, det är en trevlig bil, men se till att du får med ett par rejält bullerreducerande hörselskydd i köpet!

Uppdaterat: 2015-11-06 20:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

28 mil i veckan är ju inte särskilt mycket egentligen. Blir mindre än 1500 mil/år och ofta brukar det krävas längre körsträckor än så för att diesel ska löna sig.

Bensinmotorn i Mazdan är ju rätt snål med tanke på volym och effekt.

Uppdaterat: 2015-11-06 20:49

Har du kört fast innan med en FWD? så hade jag tagit AWD, men annars nej...drar soppa i onödan. Bensin hade jag satsat på alla gånger om du kör mindre än 2500 mil/år. Om bilen inte väger mer än 1500-1600 kg så funkar bensin bra, idag finns snåla motorer! Jag kör på 0,55 liter/mil med min Octavia om jag håller mig under 120 km/h (verklig fart) på landsvägar/motorvägar. Jag tror ärligt att dieseln inte kommer dra mycket mindre, kanske runt 0,1-0,15 liter/mil mindre än bensin om du långpendlar. Slår man ihop detta, ca 1500 mil * 0,15 (det högre värdet) så handlar det om 225 liter/år extra bränsle, och en kostnad på runt 13 kr, hamnar vi då på 2925 kr (ca 3000 kr/år). Jag vet inte, men vinsten för att köra diesel borde ätas upp ganska snabbt, högre skatt, högre servicekostnader... tänk lite så som jag räknade i detta exempel så kommer du nog finna din bil med rätt motor och bränsle. Lycka till!

Uppdaterat: 2015-11-06 21:06
Styggavargen

Shogun.

(Det är ju därför man vill stoppa dieselbilar i städer pga de farliga utsläppen och att människor dör av dem, 1300st per år i Sverige, enbart.)

Det är skrivet så att en del tolkar det som 1300 st dör av utsläpp från personbilsdieslar.

Läs den här: http://slb.nu/slb/rapporter/pdf8/slb2010_007.pdf

Dieselpersonbilar stod för bara 12% av utsläppen i den mätningen! Ger lite perspektiv.

Uppdaterat: 2015-11-08 19:31
saabnisse skrev:

Nu har ju MaNo redan bestämt sig för en Mazda 6 och då är det ju onödigt att blanda in andra bilar.
Han vill ju ha svar på om han ska välja bensin eller diesel!
Med hans körning med 28 mil i veckan blir det säkert mest lönsamt med diesel även om jag personligen anser att dieselmotorer hör hemma i lantbruksmaskiner, entreprenadmaskiner och i fordon för transport av olika laster!
Välj gärna Mazdan med diesel, det är en trevlig bil, men se till att du får med ett par rejält bullerreducerande hörselskydd i köpet!

Vi kör en Mazda6 före senaste faceliften och det där är bullshit. Jag reagerar när jag byter till en del andra bilar på att de bullrar, t ex Passat har högre ljudnivå. 6an är dessutom mätt i flera tester till samma el lägre ljudnivå än flera av konkurrenterna. Dessutom är den nya ytterligare bullerdämpad, så var snäll o sluta med den där bullshiten. Jag skulle definitivt välja 6an i mellanklassen. Den nya faceliftade interiören är klassens snyggaste - ja inklusive BMW, Mercedes och Audi. Motorerna är helt outstanding, vår bensinare går snålare än konkurrenternas dieslar. T ex snålare än VWs fuskdieselmotor med motsvarande effekt och körförhållanden. Enda logiska anledningen att inte välja Mazda6 i mellanklassen idag är om man vill ha plug-in hybrid eftersom Mazda inte lanserat några såna än.

Uppdaterat: 2015-11-08 19:47
Raywave

Tyst, och numera extra tyst. Snyggast, Bensinsnålast och piskar t.o.m dieselbilarna.
Det är bara att slå till, en bil som är såhär bra kommer garanterat gå upp i värde när alla förstått hur bra den är, en investering helt enkelt.

Uppdaterat: 2015-11-08 19:58
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Skyride skrev:

Shogun.
(Det är ju därför man vill stoppa dieselbilar i städer pga de farliga utsläppen och att människor dör av dem, 1300st per år i Sverige, enbart.)
Det är skrivet så att en del tolkar det som 1300 st dör av utsläpp från personbilsdieslar.
Läs den här: http://slb.nu/slb/rapporter/pdf8/slb2010_007.pdf
Dieselpersonbilar stod för bara 12% av utsläppen i den mätningen! Ger lite perspektiv.

Dessutom vill Shogun att det ska tolkas som det gäller dom nya euro 6- dieslarna som har SCR-rening med AdBlue.

Uppdaterat: 2015-11-08 20:10

Nej Raywave, där tycker jag du har helt fel! Jag har kört nya Mazda 6 och nya Passat med ungefär samma motorstorlek och under samma förhållanden, samma väg, samma hastigheter och det går inte att bortförklara, Mazdan går fint, men är en rejäl bullerburk! Den är dock tystare än CX-5 som är det bullrigaste jag kört de senaste tjugo åren.

Uppdaterat: 2015-11-08 21:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
muskorv skrev:

28 mil i veckan är ju inte särskilt mycket egentligen. Blir mindre än 1500 mil/år och ofta brukar det krävas längre körsträckor än så för att diesel ska löna sig.
Bensinmotorn i Mazdan är ju rätt snål med tanke på volym och effekt.

Men dom lär väl köra mera än till och från jobbet... Finns ju även något som heter fritid.

Uppdaterat: 2015-11-08 21:22
Pär
saabnisse skrev:

Nej Raywave, där tycker jag du har helt fel! Jag har kört nya Mazda 6 och nya Passat med ungefär samma motorstorlek och under samma förhållanden, samma väg, samma hastigheter och det går inte att bortförklara, Mazdan går fint, men är en rejäl bullerburk! Den är dock tystare än CX-5 som är det bullrigaste jag kört de senaste tjugo åren.

Nej, jag håller inte alls med dig. Men om du t ex jämför 6an med 19-tumshjul (som t ex Optimum har som standard), mot en Passat med 16-tumshjul så påverkar det ju förstås ljudet. Alla bilar blir bullrigare med större fälgar. Det gäller att jämföra äpplen med äpplen och päron med päron. Dessutom har jag kört 6an i tre år, och är väldigt nöjd på ALLA plan! En kort provtur säger inte lika mycket, man kan nog suggerera sig till buller i vilken bil som helst om man verkligen vill ha den åsikten... Cx-5 har aldrig kritiserats för buller vad jag vet - förutom av dig då. SUVar brukar ju vara tystare pga längre väg och mer material för bullret att leta sig igenom. Konstruktionen i övrigt är ju nära släkt med 6an. Båda är ju ständiga testvinnare och förtjänar verkligen det.

Uppdaterat: 2015-11-08 21:35
Raywave

Raywave@ det viktigaste är väl ändå att du är nöjd med bilen.... Skit i vad resten tycker eftersom det är svårt att vända en åsikt på någon annan.

Uppdaterat: 2015-11-08 21:41
Pär

Mazda blev för övrigt ETTA hos J.D. Power i Tyskland (!) både när det gäller nöjdaste kunder och bilens pålitlighet, ”2015 Customer Satisfaction Index och 2015 Vehicle Dependability Study”.

Uppdaterat: 2015-11-08 21:45
Raywave
Peugeote-Pär skrev:

muskorv wrote:28 mil i veckan är ju inte särskilt mycket egentligen. Blir mindre än 1500 mil/år och ofta brukar det krävas längre körsträckor än så för att diesel ska löna sig.
Bensinmotorn i Mazdan är ju rätt snål med tanke på volym och effekt.
Men dom lär väl köra mera än till och från jobbet... Finns ju även något som heter fritid.

Ja, men hur omfattande det är kan man bara gissa eftersom TS inte nämnt något om det, utan bara avståndet till arbetet.

En subtil hint om att man får de svar man förtjänar.

Uppdaterat: 2015-11-08 21:46
Peugeote-Pär skrev:

Raywave@ det viktigaste är väl ändå att du är nöjd med bilen.... Skit i vad resten tycker eftersom det är svårt att vända en åsikt på någon annan.

Bara lite tröttsamt att läsa samma gamla floskler om och om igen, som ett buddhistiskt mantra, el gammal skiva som hakat upp sig...

Uppdaterat: 2015-11-08 21:49
Raywave

Hejsan,
Tack för alla svar.
@Raywave om det du säger stämmer så kommer vi bli glada. Våran superb upplever vi som lite bullrig, den har ju rätt stor kupé så de var inte alltid lätt att konversera med personerna i baksätet.
På Måndag ska vi åka 27(!) mil enkelväg bara för att få sitta i en av senaste modell och kanske få provköra. De var ifall de han få iordning demobilen som precis hade anlänt idag.
Återkommer med våra åsikter efter det.
Har dock fortfarande inte kunnat bestämma mig vilken motor vi vill ha. Andrahandsvärdet bör väl vara lite högre på en med AWD iaf.
Förresten, hur upplever ni automatlådan, ni som nu äger/kör en? Vi är ju super nöjda med DSG lådan men det är ju en dubbelkopplingslåda och det är väl inte Mazdas variant.

Uppdaterat: 2015-11-12 20:02

Uppdatering, efter att få klämma, känna och provsitta så blev det iaf ett köp. En Mazda 6 fullutrustad, diesel och AWD. Leverans på en och en halv månad ungefär. Nyår kan inte komma nog fort...
Hoppas nu att man inte gjorde bort sig utan en provkörning. Tack för allas input!

Uppdaterat: 2015-11-16 17:04
MaNo skrev:

Uppdatering, efter att få klämma, känna och provsitta så blev det iaf ett köp. En Mazda 6 fullutrustad, diesel och AWD. Leverans på en och en halv månad ungefär. Nyår kan inte komma nog fort...
Hoppas nu att man inte gjorde bort sig utan en provkörning. Tack för allas input!

Roligt med ny kärra...Vad blev det för färg och kaross, sedan eller kombi?

Uppdaterat: 2015-11-16 17:08
Pär

Om TS tänker rent ekonomiskt så tycker jag att hen bör välja Bensinmotorn i det här fallet.
Den är billigare i inköp och har lägre ägandekostnader. Skillnaden i bränsleförbrukning uppväger inte merkostnaderna.
Oops,...såg inte de sista kommentarerna!

Lycka till med bilen!

Uppdaterat: 2015-11-16 17:47
Peugeote-Pär skrev:

MaNo wrote:Uppdatering, efter att få klämma, känna och provsitta så blev det iaf ett köp. En Mazda 6 fullutrustad, diesel och AWD. Leverans på en och en halv månad ungefär. Nyår kan inte komma nog fort...
Hoppas nu att man inte gjorde bort sig utan en provkörning. Tack för allas input!
Roligt med ny kärra...Vad blev det för färg och kaross, sedan eller kombi?

En Deep Crystal Blue kombi

Uppdaterat: 2015-11-17 15:32

Låter som att du kommer att bli nöjd. Men glöm inte oss nyfikna nördar :-) Ge oss mer! Utrustning och bilder tack, dessutom en ny rapport om ca 1 månad efter leverans tack. Vi kunde inte välja Mazda när jag var tvungna att byta pga svårighet med in och ursteg.

Uppdaterat: 2015-11-17 18:07
ÅkeMjuk
benny karlsson skrev:

Låter som att du kommer att bli nöjd. Men glöm inte oss nyfikna nördar :-) Ge oss mer! Utrustning och bilder tack, dessutom en ny rapport om ca 1 månad efter leverans tack. Vi kunde inte välja Mazda när jag var tvungna att byta pga svårighet med in och ursteg.

Det kanske blir en uppdatering när vi hunnit köra bilen ett tag, som sagt leverans till nyår. ;-)
Det är optimum paket så den har ju all utrustning som Mazda kan erbjuda. Kommer dock sakna webaston från superben, det blir en vanlig motorvärmare i den här. Ska bli skönt med AWD igen i alla fall.

Uppdaterat: 2015-11-17 18:43

En sak jag tycker är konstigt med Mazda Sverige och det är att dom inte alls erbjuder taklucka till Mazda 6 modellen.

Uppdaterat: 2015-11-27 16:07
Pär
MaNo skrev:

Det kanske blir en uppdatering när vi hunnit köra bilen ett tag, som sagt leverans till nyår. ;-)
Det är optimum paket så den har ju all utrustning som Mazda kan erbjuda. Kommer dock sakna webaston från superben, det blir en vanlig motorvärmare i den här. Ska bli skönt med AWD igen i alla fall.

Är du nöjd med bilen?

Uppdaterat: 2016-03-25 09:11