Vi Bilägares forum

Borde inte vi OK-medlemmar kräva lägre bensinpris?

Borde inte vi OK-medlemmar kräva lägre bensinpris?

Jag har varit OK-medlem sedan 1970 och har troget hållit mig till samma bensinbolag - OK - i 45 år samtidigt som jag tyckt att Vi Bilägare har varit en av de bättre biltidningarna i Sverige. I början fick vi i och för sig tidningen gratis... nu kostar den 550 kronor per år!?? Är det ett sätt att favorisera medlemmarna som troget dag efter dag tankar samma bensinmärke år efter år? Nåja...

Nu har jag däremot upptäckt att tankar jag OK med medlemskort så får jag betala mer för bränslet (bensinen) än om jag tankar någon av konkurrenterna - INGO. Vilket gör mig väldigt förbryllad. Så nu funderar jag på att ta det stora steget att byta bensinmärke.

Ska väl ärligt erkänna att trots att jag varit trogen OK-medlem i 45 år så har jag hitintills aldrig varit på något årsmöte... de där träffarna som brukar vara på vårkanten. Om jag skulle pallra mig dit till våren och lägga fram förslaget att OK-medlemmarna ex för en 50-öring eller 1 krona lägre pris på bränslet. Bevisligen är det ingen förlustaffär att sälja drivmedel i Sverige.

Någon annan som har samma funderingar?

Uppdaterat: 2015-11-05 12:55
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Kommentarer

Men du verkar ha missat nåt, äldre bilar är inte per automatik törstigare än nyare......
Skatteuttaget på säg ett par hundra liter mindre/år betalar inte nån bil.. ..
Faktiskt är den högre fordonsskatten värre.
Dina uträkningar låter som att det skulle vara lönsamt att flyga till bulgarien och veckohandla, för där är inte momsen så hög.....
Det där med att ok medlemmar är fattiga, jamen hallå....
Jobbade under några år på ok-mack i Lund, alla medlemmar var läkare, professorer och dylikt folk, har faktiskt aldrig sett sämre bilägare, dom klarade fan inte ens att tanka rätt soppa.....
Släng räknestickan och kom ut i verkligheten!

Uppdaterat: 2015-11-06 13:19
trasten skrev:

Men en från " arbetarklassen " borde ju lika gärna kunna köpa en begagnad Prius istället för v70, om nu bensinpriset är ett problem? Vem har tutat i dig att arbetare bara åker med bränsletörstiga bilar?

Vem har påstått att arbetarklassen bara kör bränsletörstiga bilar?

Däremot är det ju så att dom som har sämre ekonomi och tillhör arbetarklass är förmodligen överrepresenterade när det gäller att ha äldre och törstigare bensinbilar, och dessutom sämre möjlighet att byta.

Begagnad Prius tycker jag är ett utmärkt val men särskilt arbetarklass, särskilt män, har svårt att välja en sån bil. Och inte minst pga okunighet om tekniken. Men det är möjligt att högre bensinpriser och därmed också större incitament skulle tvinga fram ett beteende där många tvingas av ekonomiska skäl att välja snålare fordon. Å andra sidan sitter många fast med dom fordon dom har och kan inte byta hur lätt som helst.

Uppdaterat: 2015-11-06 13:46
duccedriver skrev:

Men du verkar ha missat nåt, äldre bilar är inte per automatik törstigare än nyare......
Skatteuttaget på säg ett par hundra liter mindre/år betalar inte nån bil.. ..
Faktiskt är den högre fordonsskatten värre.
Dina uträkningar låter som att det skulle vara lönsamt att flyga till bulgarien och veckohandla, för där är inte momsen så hög.....
Det där med att ok medlemmar är fattiga, jamen hallå....
Jobbade under några år på ok-mack i Lund, alla medlemmar var läkare, professorer och dylikt folk, har faktiskt aldrig sett sämre bilägare, dom klarade fan inte ens att tanka rätt soppa.....
Släng räknestickan och kom ut i verkligheten!

Aldrig påstått att ok medelemmar inte kan vara välutbilade och rika, men det är ju en gammal folkrörelse och TS hade ju en äldre 9-5 bensindriven.

Äldre bilar ÄR törstigare än NYARE bilar, överlag. Du verkar faktiskt ha missat nåt själv där. Dessutom är många nyare bilar diesel, drar klar mindre med soppa än äldre bensinbilar. Skatteeffekten kan du ju själv räkna ut.

Uppdaterat: 2015-11-06 13:53
Vidstige skrev:

trasten wrote:Men en från " arbetarklassen " borde ju lika gärna kunna köpa en begagnad Prius istället för v70, om nu bensinpriset är ett problem? Vem har tutat i dig att arbetare bara åker med bränsletörstiga bilar?
Vem har påstått att arbetarklassen bara kör bränsletörstiga bilar?
Däremot är det ju så att dom som har sämre ekonomi och tillhör arbetarklass är förmodligen överrepresenterade när det gäller att ha äldre och törstigare bensinbilar, och dessutom sämre möjlighet att byta.
Begagnad Prius tycker jag är ett utmärkt val men särskilt arbetarklass, särskilt män, har svårt att välja en sån bil. Och inte minst pga okunighet om tekniken. Men det är möjligt att högre bensinpriser och därmed också större incitament skulle tvinga fram ett beteende där många tvingas av ekonomiska skäl att välja snålare fordon. Å andra sidan sitter många fast med dom fordon dom har och kan inte byta hur lätt som helst.

"Är förmodligen " Vet du eller hittar du på?

Uppdaterat: 2015-11-06 14:09
trasten skrev:

"Är förmodligen " Vet du eller hittar du på?

Är väl rimligen så, att dom som har sämre ekonomi sitter med fler äldre billigare och törstigare bensindriva bilar än dom som har bättre ekonomi, och med sämre möjlighet att byta till nåt snålare. Eller vad är din bedömning?

Jag tror S känner till problemet och inte egentligen gillar att höja bensinskatten bl.a. därför. För M är det alltså ett mindre politiskt problem att höja bensinskatten egentligen, även om M verkar bry sig mycket numera om hur fattigare har det.

Uppdaterat: 2015-11-06 14:39

Äldre bilar är inte så mycket törstigare än nyare, i verkligheten. Däremot på papperet.
En Prius är utesluten för min del, och det handlar inte om okunnighet. Däremot behöver jag en bil med dragkrok. Att jag sedan tycker bilen är ful som stryk och obekväm påverkar säkert också.

Att lägga upp 50-100-150.000 för att få en något snålare bil är för mig inget alternativ. Det finns bättre sätt att använda pengarna.

Uppdaterat: 2015-11-06 15:13
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Vidstige skrev:

trasten wrote:
"Är förmodligen " Vet du eller hittar du på?
Är väl rimligen så, att dom som har sämre ekonomi sitter med fler äldre billigare och törstigare bensindriva bilar än dom som har bättre ekonomi, och med sämre möjlighet att byta till nåt snålare. Eller vad är din bedömning?
Jag tror S känner till problemet och inte egentligen gillar att höja bensinskatten bl.a. därför. För M är det alltså ett mindre politiskt problem att höja bensinskatten egentligen, även om M verkar bry sig mycket numera om hur fattigare har det.

Jag skulle säga att de bilägare som är känsliga för högt bensinpris har skaffat sig en snålare bil eller börjat åka kommunalt.

Uppdaterat: 2015-11-06 15:24

Nu är ickepriusägare från arbetarklassen inte bara fattiga, dom är även okunniga om enkel teknik.....
Tur jag är arbetarklass, sån där banjospelare på landet, för att släpa runt med en massa teknik jag inte förstår, med en förbrukning på 0,47 milen, det känns fel för mig........
Men vad vet jag, kan bara kronor och ören, procent hade vi inte hunnit med när jag började som barnarbetare i kolgruvan......
Inte är jag vänster, men det där med arbetarklass låter som det kommer från en bigott borgarbracka......
Korkade, fattiga människor, som inte har något annat val än att arbeta, dom är det synd om...
Människor är inte fattiga för att dom är korkade arbetare, utan för att dom haft otur, eller varit slarviga i livet.....
Känner folk jag skulle beteckna som fattiga för att dom leasar bilar dom inte har råd med, men dom är ju bränslesnåla. ...
Dessutom kan dom räkna procent, hyfsat. välutbildat folk, tjänstemän rent av......

Uppdaterat: 2015-11-06 16:00
trasten skrev:

Jag skulle säga att de bilägare som är känsliga för högt bensinpris har skaffat sig en snålare bil eller börjat åka kommunalt.

Många har inte råd att byta och många bor utanför storstaden, så dom skulle inte gilla ditt budskap.

Uppdaterat: 2015-11-06 16:00
hultarn skrev:

Äldre bilar är inte så mycket törstigare än nyare, i verkligheten. Däremot på papperet.
En Prius är utesluten för min del, och det handlar inte om okunnighet. Däremot behöver jag en bil med dragkrok. Att jag sedan tycker bilen är ful som stryk och obekväm påverkar säkert också.
Att lägga upp 50-100-150.000 för att få en något snålare bil är för mig inget alternativ. Det finns bättre sätt att använda pengarna.

Självklart passar inte Toyota HSD alla. För många kan en snål diesel vara ett vettigare alternativ, om man har råd att byta vill säga vilket just är en del av probelmet.

Okunnighet/bristande information var sånt som att folk sprider att Prius drar massa soppa, inte alltså är särskilt snål eller att hybridtekiken går sönder mycket eller att batterierna måste bytas ofta.

Din sista mening var ju just det jag menade, även om just du kanske har råd ändå.

Uppdaterat: 2015-11-06 16:07

Du har missat nåt.....
För dom du nämner, som bor utanför stan, pendlar landsväg osv, är inte prius snål, och det baserar jag på dina egna skrivelser.
0,47 på långresa till västkusten, sommartid, är inte snålt, långtifrån om nu en hybrid ska vara väldigt snål......
För dom skulle möjligen en laddhybrid med 5 mils räckvidd vara optimalt, iallafall för mig, men jag kan inte köpa en sån, för jag är arbetarklass , och förstår inte.....
Faktum är, att vilken lurifaxwagen som helst klår det, med den körningen, suvar och phaeton undantaget....

Uppdaterat: 2015-11-06 16:24
Henrik M skrev:

ENTJ1 wrote:Kör du 10 mil om dagen kan du räkna med sänkta reseavdrag också.
Jodå,reseavdragen kommer ses över,var så säker,alltså sänkning.
Kanske blir det ett tak på 40000,det är heller ingen mänsklig rättighet att ha avdrag för att ha bosatt sig där man gjort.
Bor man i en bonnhåla har man troligtvis ett billigt boende som ger pengar över till resorna...
;-)
Fruktansvärt raljerande svar......kan ju även vara s¨att man bor på en "dyr" ort och jobbar i en "bonnhåla"! Hur tänker du då ENTJ1?1?

Henrik,då tänker jag att du får det ännu sämre ekonomiskt ställt.

Uppdaterat: 2015-11-06 17:08
duccedriver skrev:

Du har missat nåt.....
För dom du nämner, som bor utanför stan, pendlar landsväg osv, är inte prius snål, och det baserar jag på dina egna skrivelser.
0,47 på långresa till västkusten, sommartid, är inte snålt, långtifrån om nu en hybrid ska vara väldigt snål......
För dom skulle möjligen en laddhybrid med 5 mils räckvidd vara optimalt, iallafall för mig, men jag kan inte köpa en sån, för jag är arbetarklass , och förstår inte.....
Faktum är, att vilken lurifaxwagen som helst klår det, med den körningen, suvar och phaeton undantaget....

0,47 är visst snålt, även om man kanske drar fullt nytta av hybridtekniken i staden.
0,47 var dock komplett resa inkl motorväg till Stockholm och stadskörning.

Vad tror du äldre bensinbilar skulle ha dragit???

Jag är ju nån hemsk borgarbracka enl dig, så då kvarstår frågan var du är.

Inte jag som sysslar med name calling här utan du, tydligen ett stort behov när din logik inte går ihop.

Uppdaterat: 2015-11-06 18:49

Men!? Om man inte tankar på OK var ska man då få tag på svensk bensin?

Uppdaterat: 2015-11-06 19:13

Blir lite nyfiken på vilka som anses tillhöra den så kallade arbetarklassen? Alla som har ett heltidsarbete har väl råd med en bränslesnål bil.

Att folk som är mer eller mindre arbetslösa, sjukskrivna eller vad det nu kan handla om har det förstås kärvt överlag, men å andra sidan borde behovet av bil vara betydligt mindre.

Uppdaterat: 2015-11-06 19:37
Gäsp skrev:

Jaså .... s-regeringen höjer bränsleskatten ... ! Det gjorde väl även M-regeringen? Vad är nytt eller konstigt?
På min egen fråga kan jag konstatera att s-samregerar med MP som lovade just det .... varemot inget alliansparti har vunnit val på löften om höjda bränsleskatter, tvärtom - man lovade att sänka (gjorde tvärtom, det första man gjorde)

Det vill alla som röstade på M gärna glömma bort.

Uppdaterat: 2015-11-06 19:56
muskorv skrev:

Blir lite nyfiken på vilka som anses tillhöra den så kallade arbetarklassen? Alla som har ett heltidsarbete har väl råd med en bränslesnål bil.
Att folk som är mer eller mindre arbetslösa, sjukskrivna eller vad det nu kan handla om har det förstås kärvt överlag, men å andra sidan borde behovet av bil vara betydligt mindre.

Ja det är en bra fråga vilka som tillhör arbetarklass som det inte finns nåt säkert svar på.

Men även många som arbetar har dåligt med pengar, inte minst hushåll med en inkomst och barn.
Att köpa en bränslesnål bil då är inte givet enkelt och det finns ju även aspekter på säkerhet och utrymme.
En vanlig bil för familjer med lite sämre ekonomi är ju en lite äldre bensindriven 9-5 eller V70, inte direkt snåla bilar.

Jag tycker bensinbilar får betala orättvist mycket skatt för soppan jämfört med dieselbilar.
Första steget vore att harmonisera bränsleskatterna så det blev exakt samma för bensin och diesel, just nu är skatten högre på bensin vilket är särskilt orättvist då ju en typisk bensinbil drar mer bränsle än motsvarande dieselbil.

Ämnet för tråden var om OK medlemmar borde kräva lägre bensinpris, jag tycker i alla fall att man kunde kräva att slippa den skattehöjning som kommer nu till årsskiftet på bensin eller på sikt verka för att den tas bort.

Uppdaterat: 2015-11-06 19:58
Vidstige skrev:

muskorv wrote:Blir lite nyfiken på vilka som anses tillhöra den så kallade arbetarklassen? Alla som har ett heltidsarbete har väl råd med en bränslesnål bil.
Att folk som är mer eller mindre arbetslösa, sjukskrivna eller vad det nu kan handla om har det förstås kärvt överlag, men å andra sidan borde behovet av bil vara betydligt mindre.
Ja det är en bra fråga vilka som tillhör arbetarklass som det inte finns nåt säkert svar på.
Men även många som arbetar har dåligt med pengar, inte minst hushåll med en inkomst och barn.
Att köpa en bränslesnål bil då är inte givet enkelt och det finns ju även aspekter på säkerhet och utrymme.
En vanlig bil för familjer med lite sämre ekonomi är ju en lite äldre bensindriven 9-5 eller V70, inte direkt snåla bilar.
Jag tycker bensinbilar får betala orättvist mycket skatt för soppan jämfört med dieselbilar.
Första steget vore att harmonisera bränsleskatterna så det blev exakt samma för bensin och diesel, just nu är skatten högre på bensin vilket är särskilt orättvist då ju en typisk bensinbil drar mer bränsle än motsvarande dieselbil.
Ämnet för tråden var om OK medlemmar borde kräva lägre bensinpris, jag tycker i alla fall att man kunde kräva att slippa den skattehöjning som kommer nu till årsskiftet på bensin eller på sikt verka för att den tas bort.

Sist jag kollade hade dieselbilar högre fordonsskatt så det kanske jämnar ut sig.

Uppdaterat: 2015-11-06 20:10

trasten, dom miljöklassade dieslarna har mycket låg fordonsskatt.
Så det jämnar inte ut sig då för en normalbilist.
Ju högre bränsleskatterna blir desto mer tjänar dieseln på det.

Uppdaterat: 2015-11-06 20:13
Vidstige skrev:

Ja det är en bra fråga vilka som tillhör arbetarklass som det inte finns nåt säkert svar på.
Men även många som arbetar har dåligt med pengar, inte minst hushåll med en inkomst och barn.
Att köpa en bränslesnål bil då är inte givet enkelt och det finns ju även aspekter på säkerhet och utrymme.
En vanlig bil för familjer med lite sämre ekonomi är ju en lite äldre bensindriven 9-5 eller V70, inte direkt snåla bilar.
Jag tycker bensinbilar får betala orättvist mycket skatt för soppan jämfört med dieselbilar.
Första steget vore att harmonisera bränsleskatterna så det blev exakt samma för bensin och diesel, just nu är skatten högre på bensin vilket är särskilt orättvist då ju en typisk bensinbil drar mer bränsle än motsvarande dieselbil.
Ämnet för tråden var om OK medlemmar borde kräva lägre bensinpris, jag tycker i alla fall att man kunde kräva att slippa den skattehöjning som kommer nu till årsskiftet på bensin eller på sikt verka för att den tas bort.

Det jag menar är att arbetarklass känns som ett ganska otidsenligt begrepp i dagens samhälle, där även arbetarklass har löner som medger en bra materiell standard med dagens generellt ganska låga priser.

De som har det kärvt är framförallt de som inte har någon förvärvsinkomst och de hjälps nog i första hand bättre med andra åtgärder än sänkt skatt på drivmedel. Även om vi skulle ta bort skatten helt handlar det inte om mer än någon tusenlapp i månaden för den som kör 2000 mil/år med en törstig bil som snittar 1 l/mil. Är det barnfamiljer vi värnar är det väl i så fall vettigare att höja barnbidraget eller dylikt?

Uppdaterat: 2015-11-06 20:17
muskorv skrev:

Det jag menar är att arbetarklass känns som ett ganska otidsenligt begrepp i dagens samhälle, där även arbetarklass har löner som medger en bra materiell standard med dagens generellt ganska låga priser.
De som har det kärvt är framförallt de som inte har någon förvärvsinkomst och de hjälps nog i första hand bättre med andra åtgärder än sänkt skatt på drivmedel.

Jo kan hålla med om att arbetarklass är otidsenligt men samtidigt finns det många som identifierar sig som arbetarklass även när dom tjänar mera. Men om det nu finns en medelklass så tror jag medelklass överlag tjänar bättre även om det förstås finns fattiga från medelklass också.

Många som påverkas av högre bensinskatt, särskilt ute på landet.
Lönerna är inte så höga där och samtidigt mycket resor med bil.
Många har också då lite törstigare bensinbilar.

Uppdaterat: 2015-11-06 20:18

Har du inte fattat vilken "klasstillhörighet" jag har, så har du läst dåligt, tror jag har nämnt flera gånger nu att jag tillhör den där arbetarklassen det är så synd om......
Åtminstone arbetar jag, så gjorde mina föräldrar, och generationerna före.. ....
Samhällets stöttepelare, som betalar mer bränsleskatt du vet, så borgarklassen kan få miljörabatt på fordonsskatten......
Varken fattig eller okunnig, men ändå.
Skulle vilja veta hur man klassindelar folk numera, efter feodalsamhällets försvinnande, är det efter taxeringskalendern då eller.....

Jag tror inte vad bilar hinkar i sig, jag har praktisk erfarenhet av ett hundratal såna, och så törstiga är inte de flesta bilar i den typen av körning.
Har haft bensinbilar som dragit liknande, senast en 14 år gammal cittra......
En gammal 9-5 är jag övertygad går att köra den sträckan på 0,65, och hur ska man då få ihop ett par hundratusen kronor till när det skiljer 2 spänn milen drygt.. .
Tror antifeministen hade en av sina ljusare atunder nyss, nämnde siffran hundratusen mil...
Javisst, kör man i storstaden är det en sparbössa, tror man skulle dra ihop skillnaden på 20 år eller nåt.....
Och nu var det ju inte bensinpriset, utan skatten, då är det hälften i skillnad bara.

Uppdaterat: 2015-11-06 20:20

Oavsett vad man kallar det så har alla som arbetar heltid råd med en bränslesnål bil, sen om man prioriterar det eller annat är en annan fråga. Men möjligheten finns definitivt.

Att det kan bli knapert i familjer med endast en inkomst är en fråga om de sociala skyddsnätens kvalitet snarare än bränsleskatten.

Ska man generalisera så innebär glesbygd inte bara lägre löner och större bilberoende, utan också klart lägre bostadskostnader. På många platser kan man köpa hus för mindre än vad man måste lägga som kontantinsats på lägenheter i storstäderna. Glesbygdens största fiende är inte hög bränsleskatt, utan att arbetstillfällen försvinner och välfärd och samhällsservice monteras ned i takt med att bygden avfolkas.

Uppdaterat: 2015-11-06 20:30

duccedriver, nej en 9-5 drar inte 0,65 på samma sträcka som jag körde på. Vid kortare körningar så blir skillnaden ännu större.

Borgarklass låter lite väl gammaldags men själv känner jag mig som medelklass, om vi nu ska tala klasser.

Idag brukar det ju talas om arbetarklass - medelklass - överklass.

S har ju länge vänt sig till arbetarklass med sin politiska retorik.

Uppdaterat: 2015-11-06 20:31

Så... Rensat i träsket.

Uppdaterat: 2015-11-12 08:31
Vidstige skrev:

duccedriver, nej en 9-5 drar inte 0,65 på samma sträcka som jag körde på. Vid kortare körningar så blir skillnaden ännu större.
Borgarklass låter lite väl gammaldags men själv känner jag mig som medelklass, om vi nu ska tala klasser.
Idag brukar det ju talas om arbetarklass - medelklass - överklass.
S har ju länge vänt sig till arbetarklass med sin politiska retorik.

Nej, det kan jag hålla med om, en 9-5 går att köra på 0,65 under väldigt gynnsamma förhållanden och med en duktig chaufför.
Men det är inget kul, då är det roligare att stå på lite och bränna ett par dl mer annars blir det alldeles för japanskt.
En Saab är värd det den vill ha!

Uppdaterat: 2015-11-12 19:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag fick min 9-5 -02 att gå på 0,75l i 120km/h Fullastad vintertid. Helt ok för mig!

Uppdaterat: 2015-11-12 19:46
trasten skrev:

Jag fick min 9-5 -02 att gå på 0,75l i 120km/h Fullastad vintertid. Helt ok för mig!

Bra gjort, jag har varit nere på 0,72, men det var lugn körning, det var inget kul, mest för att småknådisarna skulle se naturen.

Uppdaterat: 2015-11-12 20:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är pinsamt att läsa hur trångsynta somliga är. Alla är inte intresserade av att plöja ner pengar i obekväma Toyota för att spara några cl.
Oavsett klass.
Att någon föredrar 9-5 (eller någon annan bekväm bil) framför Prius är knappast förvånande.

Uppdaterat: 2015-11-12 22:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Bekväm bil? Smaken är ju delad om 9-5 också, en del anser den vara rejält föråldrad.

Problemet är dock att en 9-5 är ganska törstig och särskilt i staden.

Då är det inte så roligt att tanka, vilket ju var trådskaparens motivation att starta tråden.

Finns alltså snålare alternativ om man vill spara soppapengar, pratar vi Saab så kan ju då en miljöklassad 9-3 med 1,9 liters dieseln vara nåt.

Överdriver man 9-5s snålhet i förbrukning med bensinmotor och snackar i termer av 0,65 så kan man inte se det. Det blir ju liksom löjligt om man menar att en 9-5 drar 0,65 och en Prius typ 0,5. Vem lurar man? Jag skiter i det, jag vet ju hur lite Prius drar i verkligheten och jag är aldrig sur när jag tankar numera.

Trådskaparen kör alltså knappast runt med en 9-5 som drar 0,65 och här handlar det också om förbrukning året runt, på vintern drar det gärna lite mer. Att ge TS rådet att det knappast finns nåt snålare är då ett uselt råd. Däremot kan ju totalkostnaden ändå vara hygglig med att behålla den gamla bilen även om det kan kännas surt att tanka.

Sen att Prius gen3 skulle vara så där obekväm som vissa påstår är inte heller sant. Den är faktiskt helt ok och jag tycker den är snäppet bättre än senaste generation Astra (alltså inte Astra 2016 för den har jag inte testat).

Uppdaterat: 2015-11-12 23:32

dubbelpost

Uppdaterat: 2015-11-12 23:32

...men jag har testat Astra 2016 med det nya adaptiva ljuset, Leifer...:)

Uppdaterat: 2015-11-12 23:37
Vidstige skrev:

Bekväm bil? Smaken är ju delad om 9-5 också, en del anser den vara rejält föråldrad.
Problemet är dock att en 9-5 är ganska törstig och särskilt i staden.
Då är det inte så roligt att tanka, vilket ju var trådskaparens motivation att starta tråden.
Finns alltså snålare alternativ om man vill spara soppapengar, pratar vi Saab så kan ju då en miljöklassad 9-3 med 1,9 liters dieseln vara nåt.
Överdriver man 9-5s snålhet i förbrukning med bensinmotor och snackar i termer av 0,65 så kan man inte se det. Det blir ju liksom löjligt om man menar att en 9-5 drar 0,65 och en Prius typ 0,5. Vem lurar man? Jag skiter i det, jag vet ju hur lite Prius drar i verkligheten och jag är aldrig sur när jag tankar numera.
Trådskaparen kör alltså knappast runt med en 9-5 som drar 0,65 och här handlar det också om förbrukning året runt, på vintern drar det gärna lite mer. Att ge TS rådet att det knappast finns nåt snålare är då ett uselt råd. Däremot kan ju totalkostnaden ändå vara hygglig med att behålla den gamla bilen även om det kan kännas surt att tanka.
Sen att Prius gen3 skulle vara så där obekväm som vissa påstår är inte heller sant. Den är faktiskt helt ok och jag tycker den är snäppet bättre än senaste generation Astra (alltså inte Astra 2016 för den har jag inte testat).

Nu finns ju även 9-5 med 1,9 diesel.

Uppdaterat: 2015-11-13 06:52

Vidstige, "Då är det inte så roligt att tanka, vilket ju var trådskaparens motivation att starta tråden." ??
Så var det inte. TS undrar: BORDE INTE VI OK-MEDLEMMAR KRÄVA LÄGRE BENSINPRIS?
Sedan utgår du tydligen att alla åker i Stockholm. Så är det inte, det är något jag undviker så långt det går. Jag åker 95% landsväg och därför åker jag mycket hellre i riktiga vuxna bilar som t.ex. 9-5 och V70 än i en snål Prius.

Uppdaterat: 2015-11-13 08:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Sedan utgår du tydligen att alla åker i Stockholm. Så är det inte, det är något jag undviker så långt det går. Jag åker 95% landsväg och därför åker jag mycket hellre i riktiga vuxna bilar som t.ex. 9-5 och V70 än i en snål Prius.

Åker trådskaparen 95% landsväg? Och varför ville han då ha lägre bensinpris om 9-5 är så otroligt snål som vissa säger här?

Min bild av 9-5 är att den tillhör dom törstigaste bilarna som fortfarande är i trafik idag.
Vuxna bilar i ditt utryck kan då översättas till törstiga bilar, just såna man ska undvika om man vill slippa bli förbannad när man tankar.
Dessutom är det stora tankvolym man tankar i dom (typ 70-80 liter), förvisso delvis praktiskt, men inte så kul när det närmar sig 1000 kr vid ett tankningstillfälle.

Uppdaterat: 2015-11-13 09:01
Gäsp skrev:

Finns ju folk som alltid tankar för en hundring ...

Och då spelar det ju ingen roll vad bränslet kostar! :-)

Uppdaterat: 2015-11-13 09:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På landsväg passar en stor bil ofta bättre än en liten. De små har ofta utväxling som gör att de drar mer på landsväg än i stan. Sån är hustruns Dacia. Jag har tyvärr inte kvar all dokumentation från den 9-5 2.0t jag hade, men den gick att köra på cirka 0,7 på landsväg, men eftersom Essingeleden var en del av min väg till jobbet blev det 0,9 i snitt på de drygt 6000 mil jag körde den. Den kan dock ha varit påverkad av att ha besökt Tuningchip för att möjliggöra omkörningar.

Uppdaterat: 2015-11-13 11:11

Lite märkligt detta med Saabs gamla fyrcylindriga bensinturbomotor. När NEVS nylanserade Saab 9-3 med dessa motorer var ju ett problem stor bränsletörst!

Uppdaterat: 2015-11-13 11:19

Mäkinen, saabnisse, trasten, ni är helt ute och cyklar......
Saab 9-5 går inte att köra på runt 0,7, det har vidstige läst nånstans.....
Speciellt mäkinen, eftersom han någon gång kört på essingeleden, som ligger vid sveriges stadsbebyggelse.
I denne skribents teoretiska lilla värld väger praktisk erfarenhet lätt......

Uppdaterat: 2015-11-13 11:39
duccedriver skrev:

Mäkinen, saabnisse, trasten, ni är helt ute och cyklar......
Saab 9-5 går inte att köra på runt 0,7, det har vidstige läst nånstans.....
Speciellt mäkinen, eftersom han någon gång kört på essingeleden, som ligger vid sveriges stadsbebyggelse.
I denne skribents teoretiska lilla värld väger praktisk erfarenhet lätt......

Kan intyga att många 9-5, även 9-5 Aero är inga svårigheter att köra på runt 0,7 på ren landsväg, vilket kan skilja en hel del mellan olika ex. och vad för däck som ligger på, blir det sen lite stadskörning och blandat är dom genast ganska törstiga och springer snabbt upp i över litern. Har erfarenhet av väldigt många av dessa.

Uppdaterat: 2015-11-13 12:18
duccedriver skrev:

Mäkinen, saabnisse, trasten, ni är helt ute och cyklar......
Saab 9-5 går inte att köra på runt 0,7, det har vidstige läst nånstans.....
Speciellt mäkinen, eftersom han någon gång kört på essingeleden, som ligger vid sveriges stadsbebyggelse.
I denne skribents teoretiska lilla värld väger praktisk erfarenhet lätt......

Tack för den, men jag pratar praktisk tilläpning och inte nån solskenstur. Och då var ju Prius på tapeten som jämförelse. Man kan ju syssla med önsketänkande och prata om 9-5 i best case och Prius i worst case.

Det var ju helt klart att den gamla bensinturbon var för omodern när den återlanserades i Nevs 9-3, effekten var det dock inget fel på, nej CO2 var det stora problemet.

Sen är det lite komiskt när folk berättar om den där gången man lyckades köra nån uppvärmd motor på landsväg på nån viss förbrukning med positiv mätning, det förändrar dock inte fundamenta. Vilket säkert var en delanledning till trådskaparens frågeställning.

Men rådet här från många till trådskaparen är tydligen att han gnäller och att hans bil visst är riktigt snål. Fascinerande! :)

Uppdaterat: 2015-11-13 12:34

För en gångs skull så tycker jag faktiskt att Leifer har en point i det han skriver i inlägg #105...:) "Solskenstur" är nog vad många relaterar till när de uppger sina bilars fantastiska bränsleekonomi.

Uppdaterat: 2015-11-13 12:53
Vidstige skrev:

Lite märkligt detta med Saabs gamla fyrcylindriga bensinturbomotor. När NEVS nylanserade Saab 9-3 med dessa motorer var ju ett problem stor bränsletörst!

Du har helt fel, den motor som satt i Nevs 9-3 var en GM-motor som även satt bl.a. i Opel.
Någon ren Saabmotor har inte suttit i någon 9-3 efter 2003.

Men du behöver inte haka upp dig så väldigt på bränsleförbrukning, försök att inse att det kan vara andra faktorer som man prioriterar vid ett bilval!

Uppdaterat: 2015-11-13 14:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Men du behöver inte haka upp dig så väldigt på bränsleförbrukning, försök att inse att det kan vara andra faktorer som man prioriterar vid ett bilval!

Jösses, vi diskuterar ju trådens ämne...

Och försök inse själv att jag valt och väljer min bilar utifrån en lång lista med egenskaper jag vill ha.

saabnisse skrev:

Du har helt fel, den motor som satt i Nevs 9-3 var en GM-motor som även satt bl.a. i Opel.
Någon ren Saabmotor har inte suttit i någon 9-3 efter 2003.

Har fel?

Vi diskuterar ju 9-5, var det bara äldre 9-5 det gällde och menar du att GM-motorn är törstigare?

Uppdaterat: 2015-11-13 14:58

Jag brukar sällan diskutera förbrukning över enstaka åkturer på några tiotal mil eftersom det inte ger en bra bild av hela ägandet. Enda avsteget är med nuvarande pendlarbilen som jag inte bryr mig om förbrukningen på. Det är 1,2-2,0 kWh/mil beroende på väder.

Uppdaterat: 2015-11-13 15:01

Vidstige, har du redan glömt vad du skrev i #102? Jag menar inte att GM-motorn är törstigare, det var ditt påstående.
Och trådens ämne har ju inget med bensinförbrukning att göra!

Uppdaterat: 2015-11-13 15:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det enda ts har nämnt är att han inte vill köpa dyrare bil än 25-30k, då blir det väl en9-5, eftersom den är bästa valet med hans behov.......
Lite insnöad på en bil, kan jag tycka, men det är ju mycket för slantarna, även om det finns många vettiga kombi i den prisklassen. ...
Sen tyckte nån att han skulle köpa en bränslesnål bil....gissa vem....för att minska sin skatt, det var viktigaste anledningen......sen gled det in på prius förträfflighet..... igen ... .

Uppdaterat: 2015-11-13 16:05
saabnisse skrev:

Vidstige, har du redan glömt vad du skrev i #102? Jag menar inte att GM-motorn är törstigare, det var ditt påstående.
Och trådens ämne har ju inget med bensinförbrukning att göra!

Rubriken till tråden är
"Borde inte vi OK-medlemmar kräva lägre bensinpris?"

Och sen blev en diskussion med TS där det kom fram önskemål om lägre bensinkostnader.

Bränsleförbrukning var en del i det.

Läs gärna om inlägg nr10...

Uppdaterat: 2015-11-13 16:15
duccedriver skrev:

Sen tyckte nån att han skulle köpa en bränslesnål bil....gissa vem....för att minska sin skatt, det var viktigaste anledningen......sen gled det in på prius förträfflighet..... igen ... .

Ja jag skrev ett inlägg om att skaffa en bränslesnålare bil och TS svarade att det var det klokaste hittils.

Sen har du blivit nån slags gnällspik på forumet numera, allt jag skriver är fel. Skärp dig för f-n.

Uppdaterat: 2015-11-13 16:17
trasten skrev:

Men en från " arbetarklassen " borde ju lika gärna kunna köpa en begagnad Prius istället för v70, om nu bensinpriset är ett problem? Vem har tutat i dig att arbetare bara åker med bränsletörstiga bilar?

Detta var första inlägget i tråden som handlade om Prius vad jag kan se. Alltså inte jag som var skyldig.

Så duccedriver, gnäll nu lite på trasten, snälla. Så det blir lite omväxling.

Uppdaterat: 2015-11-13 16:19